LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Niets mis met graaien door top

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.

De werkelijkheid is zo simpel

broodje aap
3
60%
waarheid als een koe
2
40%

Totaal aantal stemmen: 5

Michiel Luidens

Niets mis met graaien door top

Ongelezen bericht door Michiel Luidens »

http://www.parool.nl/nieuws/2004/SEP/23/eco1.html
Niets mis met graaien door top
TON DAMEN

AMSTERDAM - De kritiek op de snel stijgende toplonen moet vooral worden verklaard door jaloezie. Dit zegt de Groningse hoogleraar Jaap van Manen. De ophef wordt vaak gemaakt door groepen die slechter verdienen dan topmanagers.

Van Manen sprak gisteren over de regels voor goed bestuur van bedrijven (de zogeheten code-Tabaksblat) op een bijeenkomst in De Rode Hoed in Amsterdam. De regels gelden sinds 1 januari voor beursgenoteerde ondernemingen.

Dat bestuurders zich een half jaar na de invoering van de code niet inhouden als het om de beloning gaat, hindert Van Maanen niet. De verontwaardiging over graaiende topmanagers - bijvoorbeeld over KPN-topman Ad Scheepbouwer die vorige week nog voor 3,6 miljoen euro opties verkocht, vindt hij onjuist.

''De werkelijkheid is zo simpel,'' aldus Van Manen. ''De mensen aan de top van een bedrijf hebben de mogelijkheid het geld te pakken. De top grijpt de hun geboden kans. Het strookt met elk economisch principe.''

''Economie is niets anders dan jezelf bevoordelen. Dat mag geen 'ongelimiteerd graaien' heten. ''Als ik de kritiek beluister, valt het me elke keer op dat deze geluiden komen van mensen die tien keer minder verdienen. Het zijn belangengroepen. In arme landen kijkt men ook naar het rijke westen.''

Peter Paul de Vries, directeur van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB), signaleerde dat toch ook in de hoogste regionen - waar men het naar buiten toe niet chic vindt om over geld te praten - vooral de mogelijke financiële consequenties van de nieuwe code besproken werden. ''Ik herinner mij dat een zware delegatie commissarissen in juni vorig jaar in het Hilton hotel in Amsterdam, gealarmeerd door de mogelijke gevolgen voor hun portemonnee, het eerste concept van de code evalueerde. Drie kwartier lang spraken de commissarissen over de beloningen, over de mogelijkheid nog aandelen te bezitten en over het tijdstip waarop zij moesten stoppen.''

Sinds de invoering van de code worstelen ondernemers volgens Van Manen met drie zaken. Behalve de beloning zijn dat nog de blunders (te veel overnames) en de schandalen (met de boekhouding).

De commissie-Tabaksblat lost niet alles op.'' Wel zet de code veel in beweging. De accountants bijvoorbeeld, zegt Van Manen, worden steeds meer agenten van de toezichthouders. ''De verantwoordelijkheid van de commissarissen wordt ook groter. Die moet professioneler worden, meer tijd nemen en meer eisen aan zijn bestuurders stellen''

Ondernemers zijn niet allemaal blij met de code. Ze signaleren dat veel bedrijven hun onderneming van de beurs halen.

Rob van Gelder, topman van Boskalis: ''Vooral mijn concurrenten in het Verre Oosten juichen de door Tabaksblat voorgeschreven transaparantie erg toe.''
© Het Parool, 23-09-2004

amoril

Re: Niets mis met graaien door top

Ongelezen bericht door amoril »

Hmmm, en het geven/eisen van loonsverhogingen onder het mom van "in het buitenland" valt hier ook onder? Of niet Michiel Luidens, wat vind jij daarvan? In principe is het een kul-argument, in de economisch minder sterke landen verdienen managers namelijk stukken minder, bijvoorbeeld india. Maar dat wordt dan even vergeten. Maar goed, neem de UK als voorbeeld. Alleen laten ze hun werknemers dan ook niet vergeten. Het doorsnee-salaris voor mijn functie ligt in de UK nl. ook 50% hoger dan in Nederland...
En voor de rest wat heeft jouw vraag met het Forum Legio Lease te maken?

Ben benieuwd naar je mening.

Amoril

Michiel Luidens

Ongelezen bericht door Michiel Luidens »

Amoril de stelling is afkomstig uit de topic graaicultuur, als je die leest begrijp je de de context en het verband met legiolease.
http://www.trosradar.nl/?url=forum/view ... hp?t=20587
Hmmm, en het geven/eisen van loonsverhogingen onder het mom van "in het buitenland" valt hier ook onder? Of niet Michiel Luidens, wat vind jij daarvan?
Je doelt waarschijnlijk op ING ? Het lijkt mij wel want we gaan inderdaad ook geen loonverlaging eisen omdat ze het in India slechter hebben.

Een eigen mening moet ik nog vormen maar ik laat me graag beinvloeden door wat anderen er van denken. Uit de genoemde topic kwamen de volgende meningen :

Willems : het lijkt mij, dat je niet een Hoogleraar hoeft te zijn om te kunnen inzien dat graaien en daardoor anderen benadelen, dat het onethisch is. Laat een ander in de belangen van deze hoogleraar graaien, zodat hij flink benadeeld wordt, dan zal hij anders overdenken dan nu het geval is. Voelen doet denken!!

Impact : die stelling mag ook wel "het intrappen van een open deur" worden genoemd. Met nieuwswaardigheid en actualiteit heeft het bericht van ML weinig te maken.
Laatst gewijzigd door Michiel Luidens op 27 sep 2004 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.

pluutje

Ongelezen bericht door pluutje »

Graaien is altijd fout, zeker als het zo naar zelfverrijking riekt!! Het woord zegt het al!!!! :x

Gesloten