LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe mail leaseverlies (net binnengekomen)

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Astrid

Nieuwe mail leaseverlies (net binnengekomen)

Ongelezen bericht door Astrid »

Al weer enige tijd geleden heeft u zich aangemeld als belanghebbende bij de Stichting Leaseverlies.

1. De publiciteit rondom effectenlease overeenkomsten van Legio Lease en Bank Labouchere heeft veel losgemaakt. Sinds de oprichting van de Stichting op 19 april 2002 hebben al meer dan 20.000 belanghebbenden zich aangemeld bij de Stichting. Door deze bundeling van krachten wordt de positie van de Stichting in de gezamenlijke actie tegen Legio/Bank Labouchere aanmerkelijk versterkt. Ook kunnen de kosten per deelnemer hierdoor relatief laag blijven.

2. Zoals bekend tracht de Stichting via onderhandelingen of een procedure bij de Rechtbank af te dwingen dat Legio/Bank Labouchere c.q. haar rechtsopvolger Dexia Bank Nederland N.V. een schadevergoeding verstrekt aan gedupeerde klanten.

3. Alhoewel het onderzoek - mede gezien het grote aantal verschillende producten – nog niet volledig is afgerond, heeft de Stichting vastgesteld dat er voldoende reden is om Legio/Bank Labouchere namens de gedupeerde klanten in rechte aan te spreken. De Stichting wordt in haar onderzoek en in de actie ondersteund door de Consumentenbond en de Vereniging van Effectenbezitters (VEB).

4. De verwerking van het grote aantal aanmeldingen, het in kaart brengen van alle gegevens en het juridisch onderzoek vergen veel tijd. Wij vragen uw begrip hiervoor.

5. De Stichting heeft samen met de Consumentenbond en VEB al diverse malen overleg gevoerd met Dexia Bank Nederland (thans eigenaar van Bank Labouchere en Legio Lease). Tijdens de besprekingen wordt thans onder meer gesproken over de afloop en mogelijke verlenging van bestaande (verlieslatende) contracten, de betalingsproblemen van een deel van de gedupeerde beleggers en de procedure(s) bij de klachtencommissie van het Dutch Securities Institute (DSI).

6. Eén van de problemen betreft de afloop van leasecontracten met een (potentieel) dekkingstekort, d.w.z. waarbij na verkoop van de onderliggende aandelen een restschuld overblijft. Deze gedupeerden moeten een keuze maken tussen verlenging of beëindiging van hun contract. In verband hiermee worden de Stichting Leaseverlies, de Consumentenbond en de VEB voortdurend benaderd door gedupeerden met het verzoek hen advies te geven over de door hen te maken keuze. Helaas kunnen de Stichting, de Consumentenbond en de VEB hierover niet adviseren, aangezien dit een individuele beleggingsbeslissing betreft.

7. In dit kader kan wel worden opgemerkt dat van een verlengingsmogelijkheid in het algemeen alleen gebruik moet worden gemaakt als de klant voldoende financiële middelen heeft om de maandelijkse betalingen te kunnen doen en een verder risico kan lopen als de koersen van de onderliggende aandelen nog verder dalen.

8. Gedupeerden van wie het contract is afgelopen of binnenkort afloopt, zullen – zeker in deze periode waarin de koersen alleen maar zijn gedaald – zeer waarschijnlijk te kampen krijgen met een schuld die zij alsnog aan Legio moeten voldoen. Immers, als de opbrengst van het aandelenpakket lager is dan het geleende bedrag dan blijft er een schuld over. De Stichting, de Consumentenbond en VEB hebben er bij Dexia op aangedrongen om deze schulden niet te incasseren zolang de gesprekken over een mogelijke oplossing nog lopen. Dexia heeft te kennen gegeven de incasso van schulden niet algeheel te zullen staken, maar wel prudent met haar incassobeleid om te zullen gaan.

9. De Stichting, de Consumentenbond en VEB raden consumenten die, gezien hun financiële situatie, niet in staat zijn de schuld te voldoen dit in een brief aan Legio/Dexia mee te delen en te verzoeken om uitstel van betaling zonder bijberekening van rente en kosten, totdat met de Stichting een regeling zal zijn getroffen. Mochten consumenten alle onzekerheid willen vermijden en als zij in staat zijn om te betalen, dan wordt hen aangeraden de schuld te voldoen, waarbij wel duidelijk moet worden vermeld dat dit onder protest gebeurt en dat alle rechten worden voorbehouden om DE SCHADE bij Dexia (of Legio of Bank Labouchere) terug te vorderen.

10. Om de belangen van de gedupeerden optimaal te kunnen blijven behartigen, kunnen wij nog niet berichten over de inhoud van de gesprekken met Dexia en de oplossingen die de Stichting, VEB en Consumentenbond nastreven.

11. De Stichting streeft ernaar u regelmatig te informeren omtrent de ontwikkelingen. Via de website (www.leaseverlies.nl) worden nieuwsfeiten gepubliceerd en veelgestelde vragen beantwoord. Indien u niet beschikt over een internet aansluiting, zullen wij u uiteraard per reguliere post informeren zodra er belangrijke mededelingen te doen zijn.

12. De teksten op de Website zijn inmiddels aangepast. Wij nodigen u uit de nieuwsberichten te lezen en de nieuwe antwoorden op veelgestelde vragen in te zien.

13. Tot slot vragen wij uw speciale aandacht voor de pagina “uw gegevens”. Wij verzoeken u vriendelijk op die pagina op de Website nogmaals te controleren of de door u c.q. door onze medewerkers ingevoerde gegevens juist zijn, en zodnodig aan te passen. Bovendien zijn er een aantal nieuwe vragen aan het vragenformulier toegevoegd:

a) Geboortedatum: s.v.p. geboortedatum invullen van de hoofd - contractant. Indien van meerdere gezinsleden onder één dossiernummer contracten zijn ingevoerd, svp geboortedatum invullen van oudste contractant.

b) Datum ingezonden klachtbrief (alleen invullen indien u ofwel zelf ofwel via de RADAR – site een klachtbrief heeft ingezonden).

c) Datum afwijzing klacht door Dexia (alleen invullen indien uw klacht SCHRIFTELIJK door Legio/Dexia is afgewezen).

Hoogachtend,

namens het Bestuur,

P.P.G. de Jong

Ab

Re: Nieuwe mail leaseverlies (net binnengekomen)

Ongelezen bericht door Ab »

Beste Astrid,

Dit vind ik zeer collegiaal om deze e-mail te plaatsen.
Ik krijg geen enkel respons van de Stichting om mijn diverse e-mailtjes en heb ook nog geen wachtwoord om mijn gegevens te controleren, ik heb wel een dossiernummer.

Ik zou het zeer op prijs stellen als je nieuwe berichten krijgt van de stichting mij een copie te sturen.

Bedankt, ik vind jouw aktie zeer spontaan.

Ab

ant

Ongelezen bericht door ant »

Ik sluit me volledig aan bij Ab en alvast bedankt voor al je moeite.

Saphira

Ongelezen bericht door Saphira »

Ik heb de datum dat ik mijn bezwaarschrift vanaf de Radar-site naar Legio stuurde niet genoteerd en weet nu dus niet welke datum ik daar in moet vullen.
Is er een manier waarop ik dit alsnog na kan gaan en zo niet, kan ik dan maar beter niets invullen ?

Ik weet natuurlijk wel de datum van het antwoord van Legio.
Graag advies.

SK

Gesloten