LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Nog gratis kunt klagen bij DSI?
Nog gratis kunt klagen bij DSI?
Ik las bij Payback het bericht dat je nog gratis kunt klagen bij de DSI
Re: Nog gratis kunt klagen bij DSI?
Zo te zien tot 1 maart 2003.
http://www.stichting-dsi.nl/frameset.ph ... 21&news=26
------------------------------------------------------------
DSI-bericht d.d. 20-12-2002
Eigen bijdrage belegger in procedure bij Klachtencommissie
Eigen bijdrage in procedurekosten Klachtencommissie DSI
Amsterdam, 18 december 2002. - Het Dutch Securities Institute (DSI) voert met ingang van 1 maart 2003 een eigen bijdrage in voor klagers die een procedure voor de Klachtencommissie willen voeren.
DSI is van oordeel dat een eigen bijdrage in de procedurele kosten past in de huidige verhoudingen, waarbij sprake is van een geëmancipeerde relatie tussen beleggers en financiële instellingen. Deze bijdrage dient ook ter benadrukking van de eigen verantwoordelijkheid van de belegger. De beslissing sluit aan bij de inmiddels gegroeide praktijk waarin met beleggen ook voor particuliere partijen aanzienlijke financiële belangen zijn gemoeid. Naar de opvatting van DSI versterkt de eigen bijdrage de zuivere verhoudingen tussen beleggers en financiële instellingen.
Bij het in rekening brengen van de relatief bescheiden bijdrage wordt een gedifferentieerd tarief gehanteerd dat gebaseerd is op de hoogte van de ingestelde vordering. Voor klachten met een financieel belang onder € 5.000,- is de eigen bijdrage € 50. Klachten met een financieel belang tussen € 5.000,- en € 50.000,- kennen een eigen bijdrage van € 125,-. Voor klachten met een financieel belang boven € 50.000,- bedraagt de eigen bijdrage € 200,-.
DSI gaat ervan uit dat de hoogte van de eigen bijdrage gezien de aanzienlijke financiële belangen van de meeste klachtenzaken geen onoverkomelijke barrière zal opwerpen. Voor klagers die kunnen aantonen dat ze de bijdrage niet kunnen betalen is een zogenaamde hardheidsclausule opgenomen
------------------------------------------------------------
Mvg pieter
http://www.stichting-dsi.nl/frameset.ph ... 21&news=26
------------------------------------------------------------
DSI-bericht d.d. 20-12-2002
Eigen bijdrage belegger in procedure bij Klachtencommissie
Eigen bijdrage in procedurekosten Klachtencommissie DSI
Amsterdam, 18 december 2002. - Het Dutch Securities Institute (DSI) voert met ingang van 1 maart 2003 een eigen bijdrage in voor klagers die een procedure voor de Klachtencommissie willen voeren.
DSI is van oordeel dat een eigen bijdrage in de procedurele kosten past in de huidige verhoudingen, waarbij sprake is van een geëmancipeerde relatie tussen beleggers en financiële instellingen. Deze bijdrage dient ook ter benadrukking van de eigen verantwoordelijkheid van de belegger. De beslissing sluit aan bij de inmiddels gegroeide praktijk waarin met beleggen ook voor particuliere partijen aanzienlijke financiële belangen zijn gemoeid. Naar de opvatting van DSI versterkt de eigen bijdrage de zuivere verhoudingen tussen beleggers en financiële instellingen.
Bij het in rekening brengen van de relatief bescheiden bijdrage wordt een gedifferentieerd tarief gehanteerd dat gebaseerd is op de hoogte van de ingestelde vordering. Voor klachten met een financieel belang onder € 5.000,- is de eigen bijdrage € 50. Klachten met een financieel belang tussen € 5.000,- en € 50.000,- kennen een eigen bijdrage van € 125,-. Voor klachten met een financieel belang boven € 50.000,- bedraagt de eigen bijdrage € 200,-.
DSI gaat ervan uit dat de hoogte van de eigen bijdrage gezien de aanzienlijke financiële belangen van de meeste klachtenzaken geen onoverkomelijke barrière zal opwerpen. Voor klagers die kunnen aantonen dat ze de bijdrage niet kunnen betalen is een zogenaamde hardheidsclausule opgenomen
------------------------------------------------------------
Mvg pieter
Re: Nog gratis kunt klagen bij DSI?
Is dat wel zo?
Indien je wilt klagen moet je eerst een klacht indienen bij Dexia . Na afwijzing van je klacht kun je pas bij DSI terecht dit lukt dus niet meer voor 1 maart.
groetjes Angela
Indien je wilt klagen moet je eerst een klacht indienen bij Dexia . Na afwijzing van je klacht kun je pas bij DSI terecht dit lukt dus niet meer voor 1 maart.
groetjes Angela
Re: Nog gratis kunt klagen bij DSI?
Beste mensen,
wanneer je bij Dexia bank een klacht indiend (aangetekend) en je krijgt daar binnen 3 maanden geen antwoord op-> betekend dit dan automatisch dat Dexia de klacht afwijst?!
Weet iemand dit?
m.v.g. Ruud930
wanneer je bij Dexia bank een klacht indiend (aangetekend) en je krijgt daar binnen 3 maanden geen antwoord op-> betekend dit dan automatisch dat Dexia de klacht afwijst?!
Weet iemand dit?
m.v.g. Ruud930
Re: Nog gratis kunt klagen bij DSI?
Ruud930.
Geen antwoord betekent volgens mij geen 'ja' en geen 'nee'. Rustig afwachten dus totdat ze reageren. Overigens gaan de drie maanden waarbinnen je naar de klachtencommissie moet reageren pas lopen nadat je antwoord hebt gehad van Dexia. Met, inderdaad, voor jou het risico dat het antwoord komt na 1 maart en je dus een eigen bijdrage moet betalen aan de klachtencommissie.
gr. Rob
Geen antwoord betekent volgens mij geen 'ja' en geen 'nee'. Rustig afwachten dus totdat ze reageren. Overigens gaan de drie maanden waarbinnen je naar de klachtencommissie moet reageren pas lopen nadat je antwoord hebt gehad van Dexia. Met, inderdaad, voor jou het risico dat het antwoord komt na 1 maart en je dus een eigen bijdrage moet betalen aan de klachtencommissie.
gr. Rob
Re: Nog gratis kunt klagen bij DSI?
In deze topic past eigenlijk wel datgene wat ik eerder hier aangekaart heb. Ik heb besloten, hoewel ik naar mijn gevoel een goede klachtbrief aan de commissie DSI al klaar had liggen, deze niet te verzenden. Immers een onverhoopte negatieve uitspraak van de klachtencommissie kan in latere gerechtelijke procedures (St. Leaseverlies etc.) tegen me werken.
Ik laat mijn bericht van even gelden hierna volgen:
Heer Blok e.a.,
Enig gespit in het reglement van de klachtencommissie leert dat het voor mij eigenlijk zinloos is een klacht in te dienen bij de klachtencommissie DSI. Immers je moet verklaren dat je het advies van de commissie als bindend zal aannemen, en dat de kwestie niet aanhangig is bij een rechter. Als lid van de stichting Leaseverlies is dat laatste bij mij gewoon het geval, dus het lijkt me dat het dan ophoudt. Ik zie er dus vanaf!
Afgezien daarvan gaat het indienen van een klacht mij ook nog € 125 kosten terwijl er een uiterst onzeker resultaat tegenover staat, omdat ik het e.e.a. ook nog op eigen houtje moet doen (de kosten van een advocaat kan ik niet lijden). Hoewel in geen verhouding tot de uitstaande hoofdsom lopen de kosten toch al aardig op, inmiddels al € 100,--, nl. voor Eegalease (2x), Payback, en Leaseverlies.
Voor de volledigheid laat ik hier voor de liefhebbers nog een stukje uit het klachtenreglement volgen:
Artikel 6
6.1. De klacht bevat de naam en het adres van de belanghebbende en de wederpartij alsmede een schriftelijke uiteenzetting van de klacht, welke een duidelijke omschrijving bevat van de handelwijze van de Deelnemer waartegen de klacht is gericht en van de gronden waarop de klacht is gebaseerd. De secretaris kan aanvulling van de uiteenzetting en overlegging van bescheiden of kopieën daarvan verzoeken.
6.2. De Klachtencommissie kan een klacht slechts in behandeling nemen indien de belanghebbende schriftelijk heeft bevestigd dat:
- hij de uitspraak van de Commissie als bindend advies zal aanvaarden; en
- de klacht niet (of niet meer) aanhangig is bij of niet reeds tot een uitspraak heeft geleid van een rechter, een commissie van scheidsmannen, een ombudsman of een daarmee vergelijkbare instantie; en
- de klacht eerst is voorgelegd aan de Deelnemer tegen wie de klacht is gericht, zonder dat daarop gevolgd overleg tot overeenstemming tussen partijen heeft geleid; deze overeenstemming wordt geacht niet te zijn bereikt zodra één der partijen dit schriftelijk aan de wederpartij heeft medegedeeld.
6.3. De Klachtencommissie kan een klacht voorts slechts in behandeling nemen nadat door of namens de belanghebbende een bijdrage in de kosten van behandeling van de klacht is voldaan. De betaling dient plaats te vinden op een door de secretaris vast te stellen en bekend te maken wijze.
6.4. Het bedrag van de in het vorige lid genoemde bijdrage beloopt:
a. 50 euro, wanneer de in de klacht gevorderde schadevergoeding niet meer dan 5.000 euro bedraagt;
b. 125 euro, wanneer de in de klacht gevorderde schadevergoeding meer dan 5.000 euro, maar niet meer dan 50.000 euro bedraagt;
c. 200 euro, wanneer de in de klacht gevorderde schadevergoeding meer dan 50.000 bedraagt of wanneer de klacht geen vordering tot een bepaald bedrag bevat.
Met vriendelijke groet,
Rob v.D.
-------------------
(ps. de kwestie van de kosten is dus inmiddels iets anders komen te liggen)
Ik laat mijn bericht van even gelden hierna volgen:
Heer Blok e.a.,
Enig gespit in het reglement van de klachtencommissie leert dat het voor mij eigenlijk zinloos is een klacht in te dienen bij de klachtencommissie DSI. Immers je moet verklaren dat je het advies van de commissie als bindend zal aannemen, en dat de kwestie niet aanhangig is bij een rechter. Als lid van de stichting Leaseverlies is dat laatste bij mij gewoon het geval, dus het lijkt me dat het dan ophoudt. Ik zie er dus vanaf!
Afgezien daarvan gaat het indienen van een klacht mij ook nog € 125 kosten terwijl er een uiterst onzeker resultaat tegenover staat, omdat ik het e.e.a. ook nog op eigen houtje moet doen (de kosten van een advocaat kan ik niet lijden). Hoewel in geen verhouding tot de uitstaande hoofdsom lopen de kosten toch al aardig op, inmiddels al € 100,--, nl. voor Eegalease (2x), Payback, en Leaseverlies.
Voor de volledigheid laat ik hier voor de liefhebbers nog een stukje uit het klachtenreglement volgen:
Artikel 6
6.1. De klacht bevat de naam en het adres van de belanghebbende en de wederpartij alsmede een schriftelijke uiteenzetting van de klacht, welke een duidelijke omschrijving bevat van de handelwijze van de Deelnemer waartegen de klacht is gericht en van de gronden waarop de klacht is gebaseerd. De secretaris kan aanvulling van de uiteenzetting en overlegging van bescheiden of kopieën daarvan verzoeken.
6.2. De Klachtencommissie kan een klacht slechts in behandeling nemen indien de belanghebbende schriftelijk heeft bevestigd dat:
- hij de uitspraak van de Commissie als bindend advies zal aanvaarden; en
- de klacht niet (of niet meer) aanhangig is bij of niet reeds tot een uitspraak heeft geleid van een rechter, een commissie van scheidsmannen, een ombudsman of een daarmee vergelijkbare instantie; en
- de klacht eerst is voorgelegd aan de Deelnemer tegen wie de klacht is gericht, zonder dat daarop gevolgd overleg tot overeenstemming tussen partijen heeft geleid; deze overeenstemming wordt geacht niet te zijn bereikt zodra één der partijen dit schriftelijk aan de wederpartij heeft medegedeeld.
6.3. De Klachtencommissie kan een klacht voorts slechts in behandeling nemen nadat door of namens de belanghebbende een bijdrage in de kosten van behandeling van de klacht is voldaan. De betaling dient plaats te vinden op een door de secretaris vast te stellen en bekend te maken wijze.
6.4. Het bedrag van de in het vorige lid genoemde bijdrage beloopt:
a. 50 euro, wanneer de in de klacht gevorderde schadevergoeding niet meer dan 5.000 euro bedraagt;
b. 125 euro, wanneer de in de klacht gevorderde schadevergoeding meer dan 5.000 euro, maar niet meer dan 50.000 euro bedraagt;
c. 200 euro, wanneer de in de klacht gevorderde schadevergoeding meer dan 50.000 bedraagt of wanneer de klacht geen vordering tot een bepaald bedrag bevat.
Met vriendelijke groet,
Rob v.D.
-------------------
(ps. de kwestie van de kosten is dus inmiddels iets anders komen te liggen)