Op de site dft.nl staat ook een bericht over de dagvaarding.
Ter info plaats ik dit ook maar even.
m.v.g.
L. Blok
03-01-2003 14:33
Legio Lease-beleggers eisen miljarden van Dexia
AMSTERDAM (ANP) - Dexia Bank hangt een claim van enkele miljarden euro’s boven het hoofd. De stichting Leaseverlies, die optreedt namens tienduizenden gedupeerde beleggers, heeft de bank voor de rechter gedaagd.
De claim kan volgens destichting uitkomen op 3 tot 4 miljard euro. Leaseverlies verwijt Dexia Bank haar klanten te hebben misleid. Het betreft tientallen zogenoemde leaseproducten, zoals WinstverDriedubbelaar, Legio Garant Plan en Spaar Extra, zo blijkt uit de dagvaarding.
De stichting heeft de juridische actie tegen de bank samen met de Consumentenbond op touw gezet. Ruim 53.000 particulieren hebben zich bij de stichting aangemeld. Eerdere pogingen van beide partijen de zaak te schikken, zijn gestrand.
Bij leaseproducten wordt belegd met geleend geld. In de tweede helft van de jaren negentig waren die populair omdat beleggers bij stijgende effectenkoersen flinke winsten konden incasseren. Maar bij dalende koersen kunnen ze aan het einde van de contractperiode ook met een stevige schuld blijven zitten. Op dat risico is onvoldoende gewezen, luidt de aantijging van de eisende partijen.
Zij eisen dat Dexia Bank de eventuele restschuld kwijtscheldt. Verder moet de bank de bedragen terugbetalen die beleggers maandelijks dienden over te maken tijdens de looptijd van de lease-overeenkomst. Bovendien zou Dexia moeten opdraaien voor de gederfde rente.
Dexia heeft op haar beurt in december Aegon gedagvaard. Het Haagse verzekeringsconcern verkocht in 2000 Bank Labouchere aan Dexia. Labouchere is het moederbedrijf van Legio Lease, dat aandelenleaseconstructies verkoopt.
De zaak tegen Dexia Bank Nederland dient woensdag voor de rechtbank in Amsterdam.
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden.
e-mail: [email protected]
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ook nog een bericht van de Financiële Telegraaf
Re: Ook nog een bericht van de Financiële Telegraaf
Vanochtend las ik in dagblad Trouw het gelijke hierboven
staande bericht echter met deze aanvulling:
"Dexia heeft gisteren haar schouders opgehaald over de dag-
vaarding. De bank noemde de inhoud weinig verrassend, omdat
veel beschuldigingen al eerder waren geuit. De gang naar de
rechter is een keuze van de Stichting, onderstreepte een
woordvoeder. "Daarbij kunnen beleggers worden meegesleept in
een juridische procedure die zeven of vijftien jaar kan du-ren." Hij herhaalde de woorden van topman D. Bruneel dat
Dexia "juridisch ijzersterk staat" in de affaire."
Aldus Trouw.
m.v.g.
L. Blok
staande bericht echter met deze aanvulling:
"Dexia heeft gisteren haar schouders opgehaald over de dag-
vaarding. De bank noemde de inhoud weinig verrassend, omdat
veel beschuldigingen al eerder waren geuit. De gang naar de
rechter is een keuze van de Stichting, onderstreepte een
woordvoeder. "Daarbij kunnen beleggers worden meegesleept in
een juridische procedure die zeven of vijftien jaar kan du-ren." Hij herhaalde de woorden van topman D. Bruneel dat
Dexia "juridisch ijzersterk staat" in de affaire."
Aldus Trouw.
m.v.g.
L. Blok
Tja jaaaaaren zal het gaan duren...nou en.? als ik mijn geld maar terug krijg.... en die rente daarover hoef ik helemaal niet.. en dexia ijzersterk? lol, moet je zien in wat voor een bochten zij zichzelf aan het wringen zijn.....
Als het inderdaad jaren gaat duren, volgens Dexia, dan moet het toch mogelijk zijn, dat de gedupeerden tot de rechter uitspraak doetin ieder geval zijn schulden niet hoeft te betalen. Lijkt me redelijk, hoe denken jullie daarover???
Staan we ook veel sterker naar dexia, en komen ze misschien tot inkeer om wel te schikken.
Staan we ook veel sterker naar dexia, en komen ze misschien tot inkeer om wel te schikken.
Hoeven zo ook de oude bezitters niet de dagvaarden.