Uit het Rotterdams Dagblad
Vrijdag 28 Februari 2003
"Nóg een belangenclub voor slachtoffers effectenlease"
Door Peter Louwerse
Rotterdam - Slachtoffers van aandelenlease zijn bezig met het oprichten van de belangenvereniging Payback. Na de stichting Leaseverlies, de stichting Egaverlies en de stichting Leaseleed is Payback de vierde club die zich inzet voor gedupeerden die door de leaseconstructies te kampen hebben met schulden. Het bestuur zit komende week bij de notaris voor de oprichtingsakte.
De oprichter van de vereniging is de Arnhemse financieel adviseur Jürgen Weber. ,,Ik heb producten als de winstverdriedubbelaar zelf verkocht aan klanten,'' zegt Weber. ,,Pas na 11 september 2001, toen de koersen kelderden, kwam ik er achter hoe gevaarlijk die constructies zijn.'' Zelf heeft Weber ook twee contracten afgesloten.
Bij een aandelenlease, bijvoorbeeld de Winstverdriedubbelaar van Legio Lease of Groeivermogen van Fortis, koopt de belegger aandelen met geleend geld. De rente wordt maandelijks betaald. Van de opbrengst van de aandelen moet de schuld worden afbetaald, maar door de lage beurskoersen is de waarde van de aandelen daarvoor te laag. Daardoor blijven deelnemers, na jaren betaald te hebben, met enorme schulden achter.
Weber zegt dat hij inmiddels 550 sympathisanten heeft gevonden voor zijn vereniging. ,,Bijna niemand schijnt te beseffen dat veel gezinnen op een ramp afstevenen,'' meent Weber. ,,Deze zaak escaleert, de mensen draaien helemaal door.''
Op de vraag of het niet beter is om zich aan te sluiten bij de bestaande organisaties als Legioverlies, antwoordt Weber: ,,Zij zijn er niet in geslaagd eigenaar Dexia van Legiolease tot een akkoord te dwingen. Ik denk dat ons dat wel zal lukken. Hoe? Door wereldwijd bekend te maken welk leed Dexia in Nederland heeft veroorzaakt. In het buitenland heeft Dexia een grote naam te verliezen.''
Weber wil met Dexia om de tafel gaan zitten om tot een oplossing te komen. ,,De mensen hoeven echt niet honderd procent terug te krijgen,'' zegt de Arnhemmer, ,,maar Dexia moet hen wel meer tegemoetkomen dan ze tot nu toe hebben gedaan.'' De Dexiaklanten kunnen kiezen voor verlenging van hun contract, een renteloze lening of een optieregeling. Volgens Weber schieten de beleggers daar niets mee op. ,,De mensen zitten helemaal gevangen in hun contracten. Ze worden helemaal gek.'' Weber zegt dat Dexia tot nu toe heeft geweigerd met Payback in gesprek te gaan.
De Schiedammer Frans van der Zee heeft drie contracten voor aandelenlease afgesloten en staat op dit moment op een verlies van 30.000 euro. Hoewel hij ook al donateur is van de stichting Leaseverlies, heeft zich ook bij Payback aangesloten. ,,Leaseverlies bewandelt de juridische weg, terwijl Payback verder kijkt,'' meent hij. ,,Er zijn genoeg instanties die de banken beschermen, zoals het Bureau Krediet Registratie. Maar wie beschermt de klant?''
Van der Zee hoopt dat Payback een soort Greenpeace op financieel terrein wordt. ,,Als we genoeg aanhang krijgen, kunnen we gaan demonstreren bij de aanbieders van aandelenlease.''
Stichting Leaseverlies heeft eerder geprobeerd met Dexia tot een akkoord te komen, zodat niemand met een schuld zou overblijven. Na het mislukken van die onderhandelingen werd een juridische procedure gestart. De Consumentenbond, die de stichting Leaseverlies ondersteunt, vraagt zich af hoe de vereniging Payback wel tot een akkoord zou kunnen komen met Dexia. ,,Dexia heeft dat nooit gedaan,'' meent woordvoerder S. Louw van de Consumentenbond. ,,Maar ik wens Payback veel succes. We moeten er wel voor oppassen dat nieuwe verwachtingen worden gewekt.''
Dexia bevestigt dat het bedrijf weigert om met Payback om de tafel te zitten. ,,Ze kondigen zich met veel tamtam aan,'' zegt woordvoerder Rob Okhuijsen. ,,Wij hebben gesprekken gehad met Legio Lease, en we hebben geen behoefte aan deze nieuwe gesprekspartner.''
De woordvoerder wijst erop dat Dexia een 497 miljoen euro kostende voorziening heeft getroffen om klanten tegemoet te komen. ,,De klanten kunnen nu besluiten of ze willen ingaan op ons aanbod.'' Voor gedupeerden die met geen mogelijkheid kunnen betalen, is er een hardheidsclausule.
Mensen die niet op het aanbod van Dexia willen ingaan, kunnen kiezen voor de procedure die de stichting Leaseverlies heeft aangespannen tegen Dexia. Okhuijsen noemt de rechtsgang een loterij met zeer onzekere uitkomst. ,,Stel dat de rechter oordeelt dat één van onze folders misleidend was, dan moeten de cliënten ieder voor zich een eigen rechtszaak starten om te bewijzen dat ze zich hebben gebaseerd op die ene folder.''
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] PAYBACK in de media
Re: PAYBACK in de media
Die Okhuijsen toch.
Voor eenieder die een toekomst zoekt als persvoorlichter of woordvoerder moet een studie maken van Okhuijsen. Want wat doet hij, hij licht één ding uit het totaal van klachten, wetende dat de meeste medelanders niet op de hoogte zijn van het totaal van klachten, doet voorkomen alsof dat de enige klacht is en gaat daar heel badinerend op in. chapeau. Ik snap zulke mensen niet altijd, maar waarschijnlijk vind iedereen wel een rechtvaariging voor zijn eigen daden.
Ik moest dit even kwijt.
Jos1
Voor eenieder die een toekomst zoekt als persvoorlichter of woordvoerder moet een studie maken van Okhuijsen. Want wat doet hij, hij licht één ding uit het totaal van klachten, wetende dat de meeste medelanders niet op de hoogte zijn van het totaal van klachten, doet voorkomen alsof dat de enige klacht is en gaat daar heel badinerend op in. chapeau. Ik snap zulke mensen niet altijd, maar waarschijnlijk vind iedereen wel een rechtvaariging voor zijn eigen daden.
Ik moest dit even kwijt.
Jos1
Re: PAYBACK in de media
een ding moet duidelijk zijn! als de koersen torenhoog hadden gestaan was er geen st lease verlies geen lease leed
en geen pay back! alhoewel ik zelf ook de dupe ben (2 contracten) moeten we we wel eerlijk zijn,waar mij het omgaat is dat er mensen zijn met 2 of wel 3 contracten die nooit en te nimmer terug kunnen betalen ik denk aan aowérs
wwérs(inmiddels) of waoérs dezen hadden beter beschermd moeten worden dmv inkomenstoetsing ,daar is legio lease en/of aegon in te kort geschoten niet in het reclame materiaal nog anderszins ,dus m.i heeft st lease verlies geen zaak straks. pay back doet het anders die bespeelt de media en de politiek dat is een goede zet! daar kun je m.i meer mee bereiken dan de andere instellingen doen(st lease verlies en st lease leed) de advocaten worden er altijd beter van.beter is het om met dexia als gedupeerden om de tafel te gaan zitten en gezamenlijk een uitweg te zoeken
m.i zijn er toch nog andere wegen.
en geen pay back! alhoewel ik zelf ook de dupe ben (2 contracten) moeten we we wel eerlijk zijn,waar mij het omgaat is dat er mensen zijn met 2 of wel 3 contracten die nooit en te nimmer terug kunnen betalen ik denk aan aowérs
wwérs(inmiddels) of waoérs dezen hadden beter beschermd moeten worden dmv inkomenstoetsing ,daar is legio lease en/of aegon in te kort geschoten niet in het reclame materiaal nog anderszins ,dus m.i heeft st lease verlies geen zaak straks. pay back doet het anders die bespeelt de media en de politiek dat is een goede zet! daar kun je m.i meer mee bereiken dan de andere instellingen doen(st lease verlies en st lease leed) de advocaten worden er altijd beter van.beter is het om met dexia als gedupeerden om de tafel te gaan zitten en gezamenlijk een uitweg te zoeken
m.i zijn er toch nog andere wegen.