Dexia-klant krijgt volledige schadevergoeding toegekend
Publicatiedatum: 13/11/2003
VAN ONZE REDACTEUREN
AMSTERDAM - Een klant van Dexia Bank Nederland heeft recht op volledige vergoeding van de schade die hij kan lijden door het leasen van aandelen bij Dexia. Dit heeft de rechtbank van Amsterdam gisteren besloten.
Het gaat om het eerste gerechtelijke vonnis in een twintigtal individuele rechtszaken die advocaat Hendrik Jan Bos tegen Dexia voert. In beginsel staan deze procedures los van de collectieve rechtszaken die onder meer de stichting Leaseverlies namens tienduizenden teleurgestelde aandelenleasebeleggers tegen Dexia voert. Maar het vonnis gisteren van de Amsterdamse rechtbank bevat elementen die ook een rol kunnen gaan spelen bij de mogelijke aansprakelijkheid van banken en tussenpersonen voor de gevolgen van de 700.000 andere aandelenleasecontracten.
Dexia is haar verplichting om informatie in te winnen over de financiële positie, de beleggingservaring en de beleggingsdoelstellingen van haar klant 'onvoldoende nagekomen', oordeelt de rechtbank. De informatie die Dexia heeft verstrekt in het aanvraagformulier en de leaseovereenkomst zelf, is niet genoeg om te voldoen aan deze wettelijke informatie- en zorgplicht.
De rechtbank wijst Dexia's verweer af dat de informatie- en zorgplicht niet gold, omdat de leasecontracten 'kant-en-klare' financiële producten zouden zijn. Daarmee is Dexia volgens de rechtbank aansprakelijk voor de schade die de cliënt van Bos leidt 'als gevolg van deze wanprestatie' van Dexia. Het oordeel van de rechtbank dat Dexia meer informatie had moeten inwinnen en had moeten geven, kan grote gevolgen hebben voor andere leaseklanten.
Ook de financiële tussenpersoon die het Dexia-product verkocht, is volgens de rechtbank gedeeltelijk aansprakelijk. Cliëntenremisier Breedijk & Biessenbeek Financiële Dienstverlening, was namelijk ook adviseur van de procederende belegger. In die adviesfunctie heeft Breedijk de belegger onvoldoende gewaarschuwd voor de risico's.
De rechtbank veroordeelt Dexia en Breedijk tot vergoeding van 75% van de schade en de resterende 25% moet Breedijk vergoeden. Hoe hoog de schade is, valt nog niet te zeggen. Het driejarige leasecontract eindigt 30 januari 2004. Als de geleasde aandelen KPN , Aegon en Wolters Kluwer dan niets waard zijn, is de schade euro 57.242.
De rechtbank verwerpt het principiële verweer van Dexia dat de wettelijke zorgplicht niet van toepassing zou zijn. Dexia's advocaat Karel Frielink had de rechters voorgehouden dat de gedragsregels voor effecteninstellingen, die de Autoriteit Financiële Markten (AFM) onder meer in 1999 had uitgevaardigd, elke wettelijke basis ontberen en daarom 'niet verbindend' zouden zijn voor Dexia.
Volgens deze zogenoemde Nadere Regeling van de AFM heeft Dexia onder meer een zorgplicht en informatieplicht voor haar leaseklanten. Dexia's argument dat deze regels niet gelden 'gaat niet op', beslist de rechtbank nu. Daarmee verliest Dexia een principieel verweer dat zij ook in de andere procedures van teleurgestelde klanten zou kunnen voeren. Dexia tekent hoger beroep aan tegen dit vonnis.
Copyright (c) 2003 Het Financieele Dagblad
ZIE DOSSIERS
Legio-klachten
--------------------------------------------------------------------------------
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Reactie Financieele Dagblad uitspraak DExia
Re: Reactie Financieele Dagblad uitspraak DExia
Ja ook ik heb zo'n zelfde pakket. KPN , Aegon en Wolters Kluwer en ik kreeg van morgen een brief dat ik binnen 10 dagen mijn restschuld moet betalen. Die bedraag volgens hun € 8115.46
Maar ik heb géén pakket met geleend geld heb hun een keer een bedrag gegeven. En ik ga echt niet betalen. Heb nog nooit gereageerd op hun schrijven heb het gewooon langs mij neer gelegd. Kijk wel wat nu hun volgende stap is als ik ook op deze breif niet reageer. Maak er zeker een rechtzaak van als dat nodig mocht blijken dat was ik toch al van plan, maar nu helemaal.
Groetjes Mechelina
Maar ik heb géén pakket met geleend geld heb hun een keer een bedrag gegeven. En ik ga echt niet betalen. Heb nog nooit gereageerd op hun schrijven heb het gewooon langs mij neer gelegd. Kijk wel wat nu hun volgende stap is als ik ook op deze breif niet reageer. Maak er zeker een rechtzaak van als dat nodig mocht blijken dat was ik toch al van plan, maar nu helemaal.
Groetjes Mechelina
Hallo Mechelina,
Je hebt een beslissing genomen wat je gaat doen.
Neem ook het initiatief en zoek al wat dingen uit.
Heb je recht op gesubsidieerde rechtsbijstand (advocaat met toevoeging)?
Kijk op wwwrvr.org bij info balie.
Zoek een advocatenkantoor in jouw omgeving, kijk op www.advocatenorde.nl
Bel er een paar op, vraag informatie en laat je adviseren.
Heb je nog vragen, stel ze op dit forum of mail me, klik op het envelopje naast mijn naam.
De vereniging PAYBACK is er juist voor al die mensen die door aandelenlease contracten in de problemen zijn gekomen en hulp en advies nodig hebben.
www.pay-back.nl
Groeten,
Piet
Je hebt een beslissing genomen wat je gaat doen.
Neem ook het initiatief en zoek al wat dingen uit.
Heb je recht op gesubsidieerde rechtsbijstand (advocaat met toevoeging)?
Kijk op wwwrvr.org bij info balie.
Zoek een advocatenkantoor in jouw omgeving, kijk op www.advocatenorde.nl
Bel er een paar op, vraag informatie en laat je adviseren.
Heb je nog vragen, stel ze op dit forum of mail me, klik op het envelopje naast mijn naam.
De vereniging PAYBACK is er juist voor al die mensen die door aandelenlease contracten in de problemen zijn gekomen en hulp en advies nodig hebben.
www.pay-back.nl
Groeten,
Piet
Ik weet niet of ik een advo krijg zoals ze dat vroeger noemde op onvermogen. Zou wel eens kunnen. Maar zelfs als dat niet zo is dan nog ga ik door tot aan het gaatje. Heb alles nog bewaard ieder foldertje van hun. Waardoor ik er in gestonken ben. Had in het begin toen ik het op tv zag echt zo iets van "dat geld niet voor mij" ik heb niets geleend. Heb hun gewoon een eenmalig bedrag gegeven en op is op.
Tot ik er achter kwam tjeee ook ik vaar nu mee. Heb alles heel rustig langs mij neergelegd. Tot dat het dan daar is en raar ik wacht nog rustig af. Weten dat ik het toch voor het gerecht uit wil knokken, tot het bittere eind. Ik ja ik zal zeker dingen uitgaan zoeken(laten zoeken) . IK laat het er zo niet bij zitten. Zelfs mijn contract klopt volgens mij niet. Daarin hebben zij het over maandelijkse aflossingen terwijl ik een een malig bedrag heb betaald.
Dus ik lust ze rauw.
En ik ben bang dat ze in mij een verkeerde hebben, kan eel goed tegen mijn verlies maar dan wel op een eerlijke manier en dat was dit dus niet. Zal je van de week wel even mailen. Weet nog niet wanneer ik daarvoor tijd heb. Maar zal het zeker doen. Wie weet kan ik nog een steentje bijdragen aan het geheel. Zou mooi meegenomen zijn. En dit bedoel ik niet arogant. Groetjes Els
Tot ik er achter kwam tjeee ook ik vaar nu mee. Heb alles heel rustig langs mij neergelegd. Tot dat het dan daar is en raar ik wacht nog rustig af. Weten dat ik het toch voor het gerecht uit wil knokken, tot het bittere eind. Ik ja ik zal zeker dingen uitgaan zoeken(laten zoeken) . IK laat het er zo niet bij zitten. Zelfs mijn contract klopt volgens mij niet. Daarin hebben zij het over maandelijkse aflossingen terwijl ik een een malig bedrag heb betaald.
Dus ik lust ze rauw.
En ik ben bang dat ze in mij een verkeerde hebben, kan eel goed tegen mijn verlies maar dan wel op een eerlijke manier en dat was dit dus niet. Zal je van de week wel even mailen. Weet nog niet wanneer ik daarvoor tijd heb. Maar zal het zeker doen. Wie weet kan ik nog een steentje bijdragen aan het geheel. Zou mooi meegenomen zijn. En dit bedoel ik niet arogant. Groetjes Els