LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rechter keurt splitsing Dexia Bank Nederland goed

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Maarten

Rechter keurt splitsing Dexia Bank Nederland goed

Ongelezen bericht door Maarten »

Rechter keurt splitsing Dexia Bank Nederland goed

4 april 2003, 145 uur

BRUSSEL (Dow Jones)--Dexia Bank Nederland heeft de rechtszaak die de Stichtingen Leaseverlies en Eegalease, de Consumentenbond en enkele particuliere beleggers hadden aangespannen, gewonnen. Dit meldt de bank vrijdag.

De rechter heeft Dexia Bank Nederland toestemming gegeven om zichzelf te splitsen in Dexia Bank Nederland en Kempen & Co.

Dexia Bank Nederland meldde eerder deze maand dat er drie verzoekschriften waren ingediend bij de rechter waarbij protest is aangetekend tegen de voorgenomen splitsing.

Het bedrijf bevestigde in oktober uit te zijn op een splitsing van het bedrijf, nadat in de media geruchten de kop opstaken.

De redenen voor de splitsing zijn de aanhoudende teleurstellende marktomstandigheden en de negatieve publiciteit rondom effectenleaseproducten in Nederland, aldus Dexia.

Kempen & Co zal zich gaan toeleggen op vermogensbeheer, securities en corporate finance. Dexia Bank Nederland gaat verder met de retailactiviteiten.

Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5890270

WH

Re: Rechter keurt splitsing Dexia Bank Nederland goed

Ongelezen bericht door WH »

Maarten,
Kun je uitleggen wat de nadelen voor ons zijn van deze splitsing.
Bij voorbaat dank.

JoopB

Ongelezen bericht door JoopB »

Het afsplitsen heeft tot doel om Kempen & Co. en de Dexia Belgie onderneming veilig te stellen. De vermoedelijk volgende stap is verkopen uit Dexia Nederland. En dan wel alles watr geld opleverd. Dat wordt naar België gesluist want dat is de moedermaatschappij. Op een gegeven momen is Nedernd nog maar weinig waard omdat alles van waarde verkocht is. In de tussentijd blijven ze ons treiteren om restschuld binnen te trekken. Als ze ongelijk krijgen van de rechter is het verhaal kortweg: laat het laatste stukje niet rendabel Dexia Nederland vallen en failliet verklaren. Ergo, een ieder die betaald krijgt wel gelijk maar niet zijn geld terug. Nu de splitsing een feit is durf ik me nog veel harder te verzetten. De volgende brief is bijna klaar. Ik betaal zeer zeker geen restschuld.

Joop

EL

Ongelezen bericht door EL »

En wat betekent dit voor ons:

NOOIT JE RESTSCHULD BETALEN EN NOOIT OP HET AANBOD IN GAAN, WANT AL JULLIE CENTJES WORDEN DOORGESLUISD NAAR BELGENLANDJ EN ZIE JE DUS NOOIT MEER TERUG!

ida

Ongelezen bericht door ida »

Als ik het goed begrijp is het dus goed dat die splitising er komt.

Maarten

Dexia Nederland NV is ontstaan door een juridische fusie van Bank Labouchere en Kempen en Co.

Door de negatieve publiciteit over Labouchere wil men deze fusie weer ongedaan maken.
De stichting Leaseverlies denkt echter dat door deze splitsing positieve vermogensbestanddelen verdwijnen. En dat er een lege zak overblijft. Indien alle claims zouden worden toegekend (hetgeen niet gebeuren zal, maar stel dat) zou Dexia Nederland opdraaien voor de koersverliezen op de aandelen van de leasecontracten. Dit zou het (na de splitsing van Kempen & CO verminderde) vermogen van de bank dusdanig aantasten dat de restitutie van de betaalde rente, en ook de betaalde 'restschuld' in gevaar zou komen. Dexia groep staat weliswaar garant voor Dexia Nederland, maar daar heeft de stichting Leaseverlies kennelijk geen vertrouwen in.
Dus nadeel voor leasegedupeerden: mogelijk minder vermogen aanwezig om de betaalde rente / restschuld terug te betalen

groet Maarten

Maarten

Oh, het was al beantwoord.

ida

Ongelezen bericht door ida »

ik ben op dit moment aan het denken om het te spelen op de harheidsclausule, we hebben indertijd legio genomen en ook nog eens sprintplan van aegon om aan het einde van de looptijd leningen af te gaan lossen, we zagen dit echt als doel.
nu we er nog meer schulden hebben bijgekregen door het negatieve saldo dat in november over ons heen komt probeer ik de hardheidsclausule.
Tenminste ik denk erover na, wat denken jullie is dat een goed of slecht idee.

JoopB

Voor Ida,

Ja en Nee, voor de grote groep van Eegaleasers is het geen goed nieuws omdat "nietig verklaren" het ongedaan maken van een overeenkomst als had deze nooit afgesloten geweest betekent, wat dus inhoud dat ook inleg en zelfs met wettelijke rente moet worden teruggestort. Dat is nu binnen het tijdsbestek dat de rechtzaak gaat duren (verwachting 2 a 3 jaar) moeilijk haalbaar. Voor de Leaseverlies groep is geen slecht nieuws omdat als je lang genoeg niet betaald jezelf meehelpt aan de ondergang vanDexia Nederland en je jezelf helpt om van de restschuld af te komen.

Joop

JoopB

Sorry Ida, slaat nog op je vorige opmerking.

Joop

Maarten

JoopB,
Sorry ik wil niet bewust 'contrair' zijn maar het is een misvatting om te denken dat als Dexia Nederland failliet zou gaan dat dan de restschuld verdwenen zou zijn. De restschulden (vorderingen van Dexia) vallen dan gewoon in de failliete boedel en verdeeld worden (of verkocht) onder de schuldeisers. Zo krijg je gewoon te maken met een nieuwe schuldeiser.

groet Maarten

Maarten

Sorry voor het kromme taalgebruik

Art

Ongelezen bericht door Art »

Dat was even schrikken, zeg! Ilse kwam met de kop "Leaseverlies en Consumentenbond verliezen rechtszaak"! Mijn hart sloeg even over. Gelukkig ging het "alleen maar" over de afsplitsing, niet over onze zaak tegen Dexia... Even verdween de grond onder mijn voeten en dacht ik stomverbaasd dat we al verloren hadden. ("Dat KAN niet waar zijn!!!")Maar gelukkig; ik heb nog alle hoop dat het goed komt. Dus niet betalen en nog geduldig afwachten. Alles sal reg kom.

Vraag

Ongelezen bericht door Vraag »

Wat is er nu nog over van de eur. 2,4 mio welke we met zijn allen hebben gestort in de SLV?

Gesloten