LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sara hoe zit dit nu precies

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
el

Sara hoe zit dit nu precies

Ongelezen bericht door el »

Dexia's antwoord op dit verwijt:

“De toepasselijke regelgeving schrijft voor dat de verplichting tot het inwinnen van informatie over de persoonlijke situatie van de klant per dienst verschilt. Een effectenleasecontract wordt als kant-en-klaar-product aangeboden. Behalve voor het maandbedrag, soort product en daarmee de effecten waarin de klant belegt, hoeft de klant verder geen beleggingskeuzes te maken.”

Ik ben van mening dat klanten wel beleggingskeuzes moeten maken en heb ze dat ook geschreven. Kopie naar AFM gestuurd. Tot nog toe geen reactie van Dexia ontvangen.

Sara Etty

Re: Sara hoe zit dit nu precies

Ongelezen bericht door Sara Etty »

Beste EL,

Men doelt hiermee volgens mij op het feit dat de wederpartij de belligingskeuzes maakt. De contractant heeft daar geen grip op, hoef niet te kiezen. Dat heeft contractant immers uit handen gegeven in deze constructies.

De enige 'keuze' van contractant was om een ander met door contractant bij die ander geleend geld, voor contractant te laten beleggen.

Meer kan ik hier niet van maken.

Agnes

Ongelezen bericht door Agnes »

Dexia zal hier wel op doelen ja, maar dit is volgens mij toch echt niet zo. Voor het gemak even een stukje gecopieerd uit een andere posting van mij:

"De klant moet echter wél beleggingskeuzes maken! Bij afloop van het contract moet immers besloten worden of de aandelen moeten worden verkocht, overgenomen of dat het beter is om te verlengen. Hier is wel degelijk beleggerskennis voor nodig om een goede afwegen te kunnen maken.

Nu uw Dexia Aanbod er is vraagt u van uw cliënten om nog meer beleggingskeuzes maken. Ik haal enkele onderwerpen aan waar uw cliënten kennis van moeten hebben; Callopties, AEX-index, wegingsfactor, fondsen, uitoefenprijs, berekeningen. Cliënten moeten volgens u beslissen wat te doen."

Ik ben ook geen expert, maar ik trek dus de conclusie dat Dexia's verweer niet klopt.

Groeten
Agnes

Willem

Ongelezen bericht door Willem »

Geen kennis....!
Als ik die niet nodig had gehad, hadden ze ook moeten aangeven wat het risico was (40% kans op verlies). Dit hebben ze duidelijk vergeten te vertellen en ik kan het nergens terugvinden.
Om een beslissing te nemen voor grote bedragen, zou inderdaad de kennis aanwezig moeten zijn bij de klant en de belegger om zo een goede keus te kunnen maken. Bij beide partijen was die niet aanwezig...

Gesloten