LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sara: SpaarSelect cliëntenremisier geen orderremisier of ver

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
hans

Sara: SpaarSelect cliëntenremisier geen orderremisier of ver

Ongelezen bericht door hans »

Sara,
De afgelopen tijd trof ik op dit forum weer veel vragen aan jouw gesteld aan met betrekking tot de juridische positie van Spaar Select t.o.v. Dexia. Volgens mij is de situatie als volgt:
Spaar Select is of cliëntenremisier en dan hoeven ze niet te beschikken over een STE/AFM-vergunning, maar dan mogen ze ook geen advies geven, alleen klanten aanbrengen bij Legio of Bank Labouchere
Of Spaar Select is orderremisier danwel vermogensbeheerder en dan dienen ze (Spaar Select dus) te beschikken over een vergunning van de STE resp. AFM en dan mogen ze wel adviseren, maar zijn ze uiteraard zelfstandig aan te spreken op tekortkomingen bij deze advisering. De vraag is dus in welke hoedanigheid Spaar Select opereerde (en in welke periode). Cliëntenremisier of orderremisier of vermogensbeheerder. De AFM moet hierover duidelijkheid kunnen verschaffen.

Willem S.

Re: Sara: SpaarSelect cliëntenremisier geen orderremisier of ver

Ongelezen bericht door Willem S. »

Hoi Hans,
wat grappig.....hoe denk jij over het volgende?
In mijn ogen, en volgens mij die van de reglementen effectenverkeer, was DEXIA een vermogensbeheerder in het geval van winstverdriedubbelaars..... Het betreft tenslotte een totaalproduct en DEXIA doet de beleggingen....
Is dat correct? Zo ja, hoe moet ik dan art 28 lezen, daar staat toch duidelijk iets in over aanvullende informatieplicht in geval van vermogensbeheer...

hans

Ongelezen bericht door hans »

Willem S.
Dexia is gewoon een effecteninstelling die valt onder de Wet Toezich Effectenverkeer (WTE) en de Nadere Regeling Toezicht Effectenverkeer (NR 1999) is gewoon integraal op ze van toepassing, dus ook artikel 28 van de NR 1999.
Volgens is/was Dexia (feitelijk Legio of Bank Labouchere) geen vermogensbeheerder in het geval van aandelenleaseplannen. Vermogensbeheer komt namelijk tot stand door middel van een overeenkomst van vermogenbeheer. Daarvan is bij een leaseplan m.i. geen sprake.

Willem S.

Hans, bedankt voor je uitleg.
Dit is volgens die regelgeving een vermogensbeheerder:

Definitie van vermogensbeheerder: Diegene die, in dienst van een Deelnemer of zelfstandig gevestigd, op grond van een overeenkomst de volmacht krijgt om voor rekeningen en risico van de cliënt beleggingstransacties te verrichten, alsmede degene die in dit kader leiding geeft;

Hoezo een vermogensbeheerdersovereenkomst?

Henk Wester

Ongelezen bericht door Henk Wester »

Bij dit soort wurgcontracten valt er weinig te beheren. Alles ligt vast voor de duur van enkele jaren. Tussentijds kopen en verkopen van aandelen is niet mogelijk. Het enige wat ze doen is het kopen van aandelen, dividend uitkeren en de aandelen na afloop van het contract weer verkopen bij aandelenleasecontracten. Dit noem je toch niet het beheren van vermogens.

Willem S.

Hans, bedankt voor je uitleg.
Dit is volgens die regelgeving een vermogensbeheerder:

Definitie van vermogensbeheerder: Diegene die, in dienst van een Deelnemer of zelfstandig gevestigd, op grond van een overeenkomst de volmacht krijgt om voor rekeningen en risico van de cliënt beleggingstransacties te verrichten, alsmede degene die in dit kader leiding geeft;

Hoezo een vermogensbeheerdersovereenkomst?

Willem S.

Hoi Henk,
2x gepost... lastig zo'n laptop met die kleine toetsjes!
Het gaat er niet om hoe Dexia het noemt, het gaat erom dat feitelijk (volgens de reglementen) dit dus wel vermogensbeheer is. Zij hebben wat gekocht, opties genomen en verkocht. Heel simpel oke, maar volgens de letter van de reglementen volgens mij wel vermogensbeheer.

Willem S.

Hoi Henk,
2x gepost... lastig zo'n laptop met die kleine toetsjes!
Het gaat er niet om hoe Dexia het noemt, het gaat erom dat feitelijk (volgens de reglementen) dit dus wel vermogensbeheer is. Zij hebben wat gekocht, opties genomen en verkocht. Heel simpel oke, maar volgens de letter van de reglementen volgens mij wel vermogensbeheer.

Willem S

Ongelezen bericht door Willem S »

hier gaat iets fouttttt! Is DEXIA hier soms aanwezig?

Henk Wester

Ongelezen bericht door Henk Wester »

Willem, het gaat toch wel goed met je? Ik begin me echt zorgen te maken. Zal ik een docter sturen?

Gesloten