LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spaarbeleg / Aegon

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
gedupeerd???

Spaarbeleg / Aegon

Ongelezen bericht door gedupeerd??? »

Hoe zit het met Spaarbeleg / Aegon?

stefan

Re: Spaarbeleg / Aegon

Ongelezen bericht door stefan »

Kijk op de site van de GeSp groep en meld je aan.
GeSp groep werkt nauw samen met Payback
GESP: http://drunk-beetle.org/gesp/
Payback: www.pay-back.nl

Groet,
Stefan

gedupeerd???

Maar in hoeverre kan je schuld overhouden bij Spaarbeleg??

stefan

Ongelezen bericht door stefan »

Hebben we het over het product 'sprintplan' ?

Dan is het geleend bedrag gegarandeerd. Echter de inleg is zo goed als verloren. Ook geen sjiek product!

gedupeerd???

nee, koersplan. niet met geleend geld, wel maandelijkse inleg...

Maarten

Ongelezen bericht door Maarten »

Koersplan is gewoon een beleggingsverzekering waarbij een gedeelte van je premie wordt belegd in beleggingsfondsen. Je loopt dus alleen beleggingsrisico over je inleg. Je kunt geen schuld overhouden.

groet Maarten

Jan de V.

Ongelezen bericht door Jan de V. »

Spaarbeleg/Koersplan is een Kapitaalverzekering, waarbij een deel van de periodieke premie wordt belegd in aandelen of beleggingsfondsen.
Tijdens de looptijd (15 of 20 jaar), wordt gedurende de eerste jaren een fors bedrag aan kosten (o.a. voor de overlijdensrisico-verzekering) van de inleg afgehaald, daarna alleen nog vaste kosten, waarvan o.a. de gladde jongens in hun turbo-diesels moeten worden gefinancierd.
Ik ben in 1993 begonnen met een aantal van die dingen, (voor het hele gezin), maar ben blij dat ze nog nu niet aflopen. Werkelijk om tranen van in m'n ogen te krijgen. De rendementen (12-15%) die ze je voorschotelen slaan echt nergens op-dit zijn pure leugens, ( -(minus) 100% is veel reëler).
Als ik het geld op een normale spaarrekening zou hebben gezet, zou ik meer dan driemaal de waarde hebben van nu.
Van de 32.000 Euro die ik in totaal sinds 1993 heb ingelegd, houd ik momenteel circa 13.000 Euro over. Wat een rendement hè?! En iedere maand maar inleggen en het geld zien wegvallen in een bodemloze put.
Mensen, begin nooit aan die veelgeprezen spaarmethoden; als
ze echt zo lucratief zouden zijn, dan hielden ze dat wel voor zich, om er zelf de vruchten van te plukken. Het is gewoon een beroepsgroep van misleiders, leugenaars, dieven, lafhartige figuren, absoluut vergelijkbaar met straatrovers en criminelen. Een inferieure louche beroepsgroep.
Helaas zijn er duizenden mensen even naïef geweest als ik, maar vele hebben dit nog niet in de gaten.

Verstandig

Ongelezen bericht door Verstandig »

Beste J.de V.
Met zulk een geval zit ik ook mee! De allergrootste kosten zijn de verzekeringspremies, die nergens in de brochure vermeld stonden, dat het gaat om een verzekeringsbelegging.
Uit ervaring weten zij, dat de sterfte gevallen zeer beperkt
zijn, dus het leeuwendeel is zuiver premiewinst. Na zwaar protest, het enige wat ik had kunnen doen was de jaarlijkse inleg tot minimum terugbrengen en met het verschil een fatsoenlijke belegging gepleegd ook over een lange termijn.
Wat zal DSI hiervan denken?

M.vr.gr.

Maarten

Jan de V, Verstandig,
Ik begrijp werkelijk niet waarom u ze niet afkoopt en met de uitkering zelf gaat beleggen.(NIET in aandelenlease hoor!!)
groet Maarten

Jan de V.

Beste Maarten en Verstandig,

Bedankt voor jullie reactie
Ik zit hevig in de tang, omdat ik bij afkoop zeker ben van een enorm kapitaalverlies, terwijl er bij doorzetting een kans in zit dat de waarde weer zal stijgen en hierdoor zelfs mogelijk winst kan opleveren. Verdere daling is anderzijds ook mogelijk.....
Ik moet nog vele jaren inleggen(ca. € 275,-- p/m), voordat deze "koersplannen" volgens contract aflopen.
Als er een mogelijkheid bestond de contracten premievrij voort te zetten, dan zou ik daarvoor kiezen; bij voldoende stijging van de koersen, zou afkoop dan wel een optie zijn.

Maarten

Beste Jan,
Ik begrijp je redenatie wel maar toch maak je een denkfout.
Immers de hele beurs is gedaald. Dus ook de beleggingsfondsen waar je nu NIET met je verzekering in belegt. Zou je de verzekering afkopen en het geld weer gebruiken om beleggingsfondsen (die dus OOK enorm in waarde zijn gedaald) aan te kopen en de beurs gaat stijgen dan zouden de beleggingsfondsen van je verzekering weliswaar stijgen MAAR de nieuwe beleggingsfondsen net zo goed! Het maakt dus geen fluit uit wanneer je uit de verzekering stapt MITS je dezelfde beleggingsstrategie blijft volgen. Zou je echter de verzekering afkopen en het geld op een spaarrekening zetten, dan wijzig je WEL de beleggingsvorm en zou bij een beursherstel je in het verleden opgelopen verlies uiteraard NIET worden terugverdiend. (Maar bij een verdere neergang van de beurs zou je "veilig" zijn).

Door te beleggen in beleggingsfondsen heb je niet meer te maken met de door jullie verguisde verzekeringskosten.

Groet Maarten

Maarten

Oh ja Jan, npg even een flauwe opmerking,
Je zegt namelijk:

"Ik zit hevig in de tang, omdat ik bij afkoop zeker ben van een enorm kapitaalverlies,"

Dit is niet waar. Je zit namelijk NU al met een enorm kapitaalverlies. Je hebt het alleen nog niet omgezet in geld.

Denk nu niet dat als je het in geld omzet (verzekering afkoopt) dat je dan het verlies niet meer kan 'goedmaken'. Zie hiervoor mijn posting hierboven.

groet Maarten

jj

Ongelezen bericht door jj »

Misschien is inlegvrij maken ook een optie?Het rendement(welk?) is dan belastbaar.
Een switch naar een beleggingsfonds met een lager risicoprofiel behoort ook tot de mogelijkheden als 80% van de looptijd verstreken is(aanvulling op de algemene voorwaarden mei 2001).

M.R.N

Ongelezen bericht door M.R.N »

Beste Jan de V,
Zoals eerder is gemeld is Koersplan een kapitaalverzekering.Je zou je premiebetaling naar nihil kunnen verzetten.( € 11,34 )Als je in 1993 met Koersplan bent begonnen dan eindigt het product in 2013. Het rendement zal eeder rond de 6% a 7% zijn, dan de 10% die ze uiteindelijk beloven.
Ook zou je nu de polis premievrij kunnen maken. De keus ligt geheel bij jezelf. Vergelijk andere kapitaalverzekeringen en je zult zien dat alles er net zo uitziet.
Via www.behr.nl kan je koersinfo opvragen van het Aegon Equity Fund en dan zie je dat de bodem in zicht is, uiteraard kan niemand de richting voorspellen maar € 13,-
voor Aef is vrij laag.
Wat ook al is voorgesteld is om zelf in een fund te stappen, uiteraard via een broker, dan kan je zelf het moment bepalen om in te stappen of uit te stappen. Uiteraard zijn hierbij kosten gemoeid.
Suc6

M.R.N

Ongelezen bericht door M.R.N »

Nog een toevoeging over het rendement van het Aegon Equity Fund over 2002. Rendement 2002: -35,5%.
laatste 12 maanden: -26,0%
laatste 3 jaar: -12,6%
laatste 5 jaar: -2,6%
Koers 30-12-02: 12,92

Wouter

Ongelezen bericht door Wouter »

Jan de V, Verstandig,
Ik begrijp werkelijk niet waarom u ze niet afkoopt en met de uitkering zelf gaat beleggen.(NIET in aandelenlease hoor!!)
groet Maarten

Mee eens Maarten.....gelijk afkopen, Wouter

Jan de V.

Jullie (Maarten, M.R.N. en Wouter) reacties hebben me werkelijk wakker geschud en luchten me vreselijk op. Ik zal deze week actie ondernemen door zowieso alle contrac-ten premievrij te maken (dit schijnt gelukkig te kunnen), ofwel ze (gedeeltelijk) helemaal af te kopen en de opbrengst zelf in een fonds te beleggen.
Helaas heb ik momenteel van "zelf beleggen" weinig kaas gegeten, maar via Alex.nl heb ik dit probleem wellicht snel opgelost.
Ik schaam me ervoor dat ik al zolang in dat Aegon Equity Fund beleg, terwijl ik nooit inzage heb gehad in de rendementen tot nu toe. Als ik die zeer slechte rende-menten zou hebben gekend, dan zou ik veel eerder aan de bel hebben getrokken.
Volgens www.behr.nl (bedankt M.R.N.) zijn deze:
over het jaar 2002: -35,5%.
laatste 12 maanden: -26,0%
laatste 3 jaar: -12,6%
laatste 5 jaar: -2,6%
Koers 30-12-02: 12,92
Bij Spaarbeleg.nl schotelen ze deze ons wat gunstiger voor,(maar wat maken die paar procenten uit, nietwaar?), echter gebaseerd op peildatum 31-10-02.

Er zijn in het verleden vele tien- of honderdduizenden van die Koersplan-contracten afgesloten met mensen die even naïef waren als ik. Ik verwacht dat het overgrote gedeelte van die mensen nog steeds op een einduitkering zit te wachten met een rendement van 10 tot 12%.
Ik begrijp niet waarom die "beleggingsexperts" van Aegon in al die jaren (n.b. ook gouden jaren) niet een betere beleggings-strategie hebben bepaald.
Sommige andere fondsen bij Aegon laten veel betere rendementen zien.

Ik zou al die slachtoffers dolgraag willen informeren over de situatie met hun contracten, ondanks het feit dat dit wel eens nog nadeliger voor mij zou kunnen zijn.

Vriendelijke groeten,

Jan de V.

Maarten

Beste Jan de V.

Enige relativering is hier misschien op zijn plaats. Mijn reactie had voornamelijk betrekking op het systeem van beleggen via een kapitaalverzekering waarbij kritiek geuit werd op de kosten van de verzekering.

Ik heb echter niets gezegd over de al dan niet aanwezige 'underperformance' van het Aegon equity fund.
Deze performance valt namelijk wel mee als je het vergelijkt met een relevante index. Aegon vergelijkt de performance zelf met de FT-world index. Zie hiervoor:
http://www.aegon.nl/mm/pdf/AEGONEquityFund.pdf

Vergelijk je de door jullie aangehaalde rendementen met de AEX-index (welke dus NIET relevant is voor het equity fund maar wel enigszins relevant voor de performance van nederlandse aandelen) dan ontstaat het volgende beeld:

Laatste 5 jaar
equitity fund -2,6% tegen de AEX -29,01%
Laatste 3 jaar
equitity fund -12,6% tegen de AEX -45,9%
laatste 12 maanden
equitity fund -26% tegen de AEX -32,25%
Deze rendementen (dus OOK die van de AEX) zijn per ultimo september van elk jaar, conform de opgave van Aegon.

Afgezet tegen Nederlandse aandelen heeft het equity fund het dus zelfs beter gedaan. (Net als wereldwijde aandelen het beter gedaan hebben tov de AEX). Het is maar hoe je het bekijkt dus.

Jan, als je zelf gaat beleggen beperk je dan tot beleggingsfondsen. Je hoeft dan minder 'verstand' van beleggen te hebben dan bij zelf actief beleggen. Daar komt bij dat je dan per definitie een veel betere spreiding hebt dan je als particuliere belegger zelf ooit kunt bereiken (tenzij je multimiljonair bent). Ik zeg dit omdat je ALEX noemt. Alex is meer voor actieve beleggers, daytraders. Realiseer je ook dat je het als particulier die actief belegt met een relatief kleine portefeuille het aanmerkelijk beter moet doen dan een grote belegger. Dit heeft te maken met de vaste kosten die per transactie (met name aan en verkoop)in rekening worden gebracht.

groet Maarten

Beleggingsfondsen kun je ook gewoon via je eigen bank aankopen. Het is maar een suggestie.

boyke

Ongelezen bericht door boyke »

hallo.
wie kan mij vertellen wat ik ongeveer zal ontvangen,
van aegon wij hebben 12 jaar gespaart en inleg was €22,68
einde spaartijd was 1-07-02. aegon had in de equityfund,
werd mij na 12 jaar vertelt dat de uitkering te maken
had met de openingskoers van 2003

bedankt.

Maarten

Boyke,
Ik begrijp uw vraag niet,
Als uw contract op 01-07 2002 afliep dan heeft u de uitkering toch al ontvangen?

Gesloten