LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Steeds meer mensen financieel in de put
Steeds meer mensen financieel in de put
Steeds meer mensen financieel in de put
Uitgegeven: 21 juli 2004 15:38
Laatst gewijzigd: 21 juli 2004 15:52
DEN HAAG (ANP) - Het aantal huishoudens in ons land dat met problematische schulden kampt, blijft stijgen. Het wordt steeds moeilijker een oplossing te vinden. Dat constateert de NVVK, de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet, in haar jaarverslag over 2003.
Volgens de koepelorganisatie van de vroegere ,,banken van lening'' is het aantal verzoeken tot schuldenregeling vorig jaar met 21 procent gestegen naar 34.500. De NVVK voorziet voor 2004 een verdere toeneming. Echt verontrustend vindt de vereniging de stijging van het aantal schuldregelingen dat niet kan worden uitgevoerd. In 2004 steeg hun aantal met 23 procent naar 21.500.
Schuldregeling wordt steeds moeilijker door allerlei nieuwe financiële producten die op de markt komen. Ook zijn er gemiddeld meer schuldeisers per geval. Twintig of meer is geen uitzondering. Schuldeisers blijken ook minder bereid mee te werken aan een sanering en steeds meer mensen vinden de voorwaarden voor een regeling te zwaar.
De NVVK schrijft de stijging van het aantal verzoeken tot sanering toe aan de recessie, de naweeën van de invoering van de euro en de stijging van de kosten van levensonderhoud en van basisverzekeringen. Daarbij leiden de bezuinigingen door het rijk tot een verdere daling van de koopkracht.
Uitgegeven: 21 juli 2004 15:38
Laatst gewijzigd: 21 juli 2004 15:52
DEN HAAG (ANP) - Het aantal huishoudens in ons land dat met problematische schulden kampt, blijft stijgen. Het wordt steeds moeilijker een oplossing te vinden. Dat constateert de NVVK, de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet, in haar jaarverslag over 2003.
Volgens de koepelorganisatie van de vroegere ,,banken van lening'' is het aantal verzoeken tot schuldenregeling vorig jaar met 21 procent gestegen naar 34.500. De NVVK voorziet voor 2004 een verdere toeneming. Echt verontrustend vindt de vereniging de stijging van het aantal schuldregelingen dat niet kan worden uitgevoerd. In 2004 steeg hun aantal met 23 procent naar 21.500.
Schuldregeling wordt steeds moeilijker door allerlei nieuwe financiële producten die op de markt komen. Ook zijn er gemiddeld meer schuldeisers per geval. Twintig of meer is geen uitzondering. Schuldeisers blijken ook minder bereid mee te werken aan een sanering en steeds meer mensen vinden de voorwaarden voor een regeling te zwaar.
De NVVK schrijft de stijging van het aantal verzoeken tot sanering toe aan de recessie, de naweeën van de invoering van de euro en de stijging van de kosten van levensonderhoud en van basisverzekeringen. Daarbij leiden de bezuinigingen door het rijk tot een verdere daling van de koopkracht.
Re: Steeds meer mensen financieel in de put
Naweeën van de invoering van de Euro? Die weeën zijn er nog steeds. Alles is tweemaal zo duur geworden en de salarissen of uitkeringen zijn hetzelfde gebleven.
Geen wonder dat veel mensen in de problemen komen en dan praat ik niet eens over de mensen met AANDELENLEASE-ELLENDE. die zitten letterlijk tot hun nek in de schulden.
Geen wonder dat veel mensen in de problemen komen en dan praat ik niet eens over de mensen met AANDELENLEASE-ELLENDE. die zitten letterlijk tot hun nek in de schulden.
Trudy, laten we toch maar hopen dat het naweeën zijn. Mochten we nog in het stadium van de weeën zitten, dan moeten de naweeën nog komen. Die kunnen verdomde pijnlijk zijn. Dan is het leed niet te overzien.
-
Volgens mij is het op te grote voet leven ook een belangrijke oorzaak. Wat dat betreft gaan we steeds meer op de usa lijken waar een gezin een gemiddelde van 100.000 euro in de schuld staat. Hierbij is hypotheekschuld niet meegerekend.
QM
QM
Haha we hebben het BKR als oppasser! Zover komt het hier nooit!
-
Hoeveel mensen wonen er in een te groot en duur huis, hebben een tweede auto, gaan twee tot drie x per jaar op vakantie? Dus steeds meer tweeverdieners, stress etc wat weer een gevolg heeft op de langere termijn op het ziekteverzuim.
Dit aantal is snel aan het toenemen. Daar komt nog bij de stijging van creditcardhouders en het steeds meer of afbetaling kopen van producten.
Zorgwekkende trend dacht ik zo!
QM
Dit aantal is snel aan het toenemen. Daar komt nog bij de stijging van creditcardhouders en het steeds meer of afbetaling kopen van producten.
Zorgwekkende trend dacht ik zo!
QM
Zorgwekkend, zonder mankeren! Creditcardschulden als in USA zijn niet mogelijk, zeker niet in combinatie met hypotheekschulden! Het BKR ziet toe. Verharding van maatschappij leidt wel tot meer problemen, ook in financieel opzicht. 100.000 schuld gemiddeld per gezin ex hypotheekschuld is hier niet mogelijk.
-
Nou en...!
Bedrag is hier niet van belang. De feiten wel.
QM
Bedrag is hier niet van belang. De feiten wel.
QM
Wat dat betreft gaan we steeds meer op de usa lijken waar een gezin een gemiddelde van 100.000 euro in de schuld staat. Hierbij is hypotheekschuld niet meegerekend.
QM
-
Ik zal t ff uitleggen:
Of je nu zoals in mijn voorbeeld 100.000 schuld hebt of 50.000 dat doet niks af aan de verontrustende trend.
Snappie?
QM
Of je nu zoals in mijn voorbeeld 100.000 schuld hebt of 50.000 dat doet niks af aan de verontrustende trend.
Snappie?
QM
Je stelling is mi reëel. De bedragen die je noemde ter illustratie niet.
Is Dexia dan ook in de USA aktief geweest?
Groet,
Optimist
Groet,
Optimist
-
Iris!: Dan snappie t nog steeds niet!
QM
QM
Nee ik ben dom. Laten we het daar maar op houden!
-
-
Dat is een verschrikking als je er financieël niet uitkomt maar hou hoop. Verkoop desnoods je auto maar neem een advocaat.