LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stichting Leaseleed

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Jan

Stichting Leaseleed

Ongelezen bericht door Jan »

Las in de krant dat stichting Leaseleed is opgericht.Zou hier graag mee in contact komen. Zij willen Spaar-select aanpakken. Ben ik het helemaal mee eens!!

jan

Re: Stichting Leaseleed

Ongelezen bericht door jan »

In aanvulling op het eerste bericht het volgende. Zit nl. in dezelfde situatie als de mensen die in het krantenbericht worden genoemd.
Het gaat erom dat Spaar-select heeft bemiddeld om een som geld te lenen (benutten overwaarde eigen woning). Dit geld wordt in een depot gestopt, waarmee leasecontracten worden betaald. Dit depot (global aandelenfonds van Bank Labouchere) is nu leeg en ik moet nog bijna 3 jaar doorbetalen uit eigen middelen. Kan dit niet of moet woning verkopen. Zijn op een smerige manier misleid. Wie kan mij helpen.

MJ

Ongelezen bericht door MJ »

Hoi Jan,

Wij zitten in hetzelfde schuitje. De stichting Leaseleed vraagt alleen een erg hoge bijdrage. Zij hebben dus ook een eigen site. Wat ga jij doen met jullie situatie?

Jean

Ongelezen bericht door Jean »

Graag zou ik van u willen weten of bij het aangaan van de produkten bij Spaar Select een zogenaamd financieel plan is overhandigd en is besproken.

MJ

Hallo Jean,
Ja een financiele planning, maar dan eentje die zo geweldig is en berekend is op 12,5% rendement! Helaas is nooit benadrukt dat het depot versneld leeg kon gaan en dan ook nog binnen 2 jaar tijd!
Zoals velen hier al zeggen is er dus inderdaad geen rekening gehouden met eventuele tegenvallende rendementen. Wat ik het ergste vind is dat je een adviseur vertrouwt en ervan uitgaat dat die het beste met je voor heeft. Gezellig na het praten hier nog met hem een biertje gedronken, dat is dus zo walgelijk nu!!! Had er maar iemand eerder aan de bel getrokken van SpaarSelect dan hadden we nog iets kunnen regelen, nu zijn we te laat.

Jean

Hai MJ, een heel vervelende situatie....probleem is dat de constructie inderdaad alleen maar uitgaat van een positief rendement. Das op zich logisch want uitgaan van een negatief rendement zorgt niet voor verkoop door Spaar Select. De rendementen zijn gebaseerd op het verleden. Het Globalaandelendepot deed namelijk gemiddeld 14% in de afgelopen jaren, daarom ging Spaar Select uit van een groei van 12%/12,5%.

Daarop gebaseerd kon in 5 jaar vanuit het aandelendepot een aandelenlease worden gerealiseerd met een bepaald bedrag waardoor het depot langzaam leegliep. Voor veel mensen waren de kosten voor dit depot "slechts" de hypotheekrente of geen kosten als er al een eigen vermogen was.

Aan de andere kant zou het aandelenlease produkt ook 12,5% moeten maken (historisch op dat moment werd er 16% behaald)
Hierdoor zou in 5 jaar het depot vermogen zeg maar verdubbelen, je zou de hypotheek terugbetalen en voila....netto winst, 100%!

Helaas ging het depot onderuit......en ook nog eens het aandelenleasepotje.

Omdat het aandelenlease produkt een contract is van 5 jaar zul je deze altijd uit eigen zak moeten gaan betalen. En....als je het depot hebt gevuld indertijd met een hypotheeklening die ook nog eens. Met overmaat van ramp nog een schuld ook.....

Ikzelf heb ook een dergelijke constructie, echter liet alleen het beoogde rendement afromen, dus 12% in de aandelenlease van slechts € 45 per maand. Toen ik in de gaten had dat het slecht zou gaan heb ik het depot om laten zetten in een obligatiefonds waardoor ie veel minder snel leegloopt. In feite had indereen in deze constructie dit advies moeten krijgen.

Ik wordt er op dit forum vaak op aangevallen, ze zien mij als een lijkenpikker wat absouluut niet zo is, maar als je een koopwoning hebt en wellicht nog ruimte, laat dan is onderzoeken of je wat kan doen met die ruimte.....

Bij mijn huidige werkgever doe ik momenteel niet anders, het oplossen van dit soort problemen dmv overwaarde te benutten.

In verband met de tegenzin en het feit dat ik regelmatig geschoffeerd wordt door gedupeerden kan en wil ik niet aanbieden om voor u te kijken wat de mogelijkheden zijn maar raad u aan om een kontakt op te nemen met het NVA om te zien of er een bonanfide planner is die uw zaak zou kunnen bekijken.

Veel succes.

MJ

Hallo Jean,
Tja, je hebt het beschreven zoals het bij ons dus ook is. Op dit moment zegt ons gevoel dat we het hele zaakje gaan afkopen met de nodige boete natuurlijk. We durven ook niet meer door te gaan omdat de schuld al aanzienlijk is! Normaal genomen zouden wij ruim 500 euro per maand zelf moeten inleggen, nog voor 3 jaar dus! Je kunt dus voor jezelf wel uitrekenen wat het kostenplaatje gaat worden. En het depot is dus leeg nu, dus hoe sneller we reageren, hoe beter lijkt ons. Wie weet wat volgend jaar weer gaat gebeuren. De aandelen gaan echt nog niet stijgen voorlopig en om eerlijk te zijn gaan we niet nog eens gokken met geleend geld. Kost ons dus wel erg veel geld nu, maar wie weet wat er door diverse zaken nog bereikt gaat worden.

Jean

Ik begrijp dat het depot leeg is!? Hebben jullie een hypotheeklening aangegaan voor dat depot of eigen geld erin gestoken?

Ik zou echt eens kijken bij een overwaarde in de woning of je e.e.a. daarin weg kan werken. Zelfs al is dat gedeelte niet aftrekbaar dan zou je door een tricky rentepercentage te gaan gebruiken je maandelijkse last....en daar gaat het uiteindelijk toch om, in de hand kunnen houden.

Als je wilt wil ik je best op het spoor zetten maar ik wil je niet als klant. Mail me eventueel rechtsstreeks, dan maak ik een rekensommetje voor je.

MJ

Ons depot is inmiddels leeg ja. En ja we hadden al een hypotheeklening voor die lease bestaande uit overwaarde van ons huis. Fijn he!? Daarom is het voor ons 3x een mes in de rug. En waarom zouden we nu nog door blijven gaan. Een extra hypotheek of lening kost ook veel geld. Nu zijn de aandelen nog iets waard, wie weet hoe dat over een tijdje is. Het rekensommetje hebben we zelf al gemaakt en we worden er niet vrolijker van, maar dat is ook niet als we verder zouden gaan met wederom geleend geld. Misschien gaan we dan nog wel verder het schip in of zinkt het schip zelfs.

Jean

Hmmm, ik begrijp het.
Ik tracht je hier toch wat duidelijker te maken.
Neem je inkomen x 4.5 bij 1 verdiener, x 4 bij 2 verdieners.
Wat kun je dan eventueel max lenen?
Wat is de verkoopwaarde van de woning en neem daar x .875 van en doe dat x 1.25.
Dan weet je wat je max kan lenen op inkomen en op executiewaarde van de woning. Let op, een bank neemt als leidraad de laagste van de 2. Dan zal, de woning dus, evt moeten worden aangepast aan elkaar.

Het verschil van wat je nu aan lening hebt en je max leencapaciteit is de beschikbare overwaarde.

Kijk eens of je huidige schuld van Legiolease daar in past.

Stel dat dat lukt, neem dan een ruime kostenpost voor oversluiting mee van 10% over je bedrag wat je moet lenen.
Hiervan is het meeste ook 1malig aftrekbaar.

Dan weet je wat je maximaal kunt/moet lenen.

Neem een rente percentage van....4.5% variabel met een limiet van 5,4 5 jaar vast. Dan heb je je brutolast per maand. (Dit is een Bouwfonds rente,lage lasten door de variabele rente en zekerheid doordat als de rente op 5.4% komt hij wordt vastgezet voor 5 jaar.

De rente die je betaald over het bedrag wat toebedeeld mag worden aan de woning (aankoop/verbouwingen e.d.) mag je aftrekken van de belasting. Dus niet wat je opneemt als consumptief/beleggingen/autoos/boten/reizen.

Neem dus dat hypotheekbedrag x de nieuwe rente. Breng in mindering de EWF. Dit bereken je door de WOZ waarde x 08% te nemen. Over de uitkomst laat je je belastingschijf los.
Boven de circa 27.500 is je top 42, daaronder zit je op 37,85 en zit je ergens rond op boven de 47.000 dan zit je in de 52%. Haal dit bedrag van je brutorente af en deel door 12 en je hebt je nettomaandlast.

Dan zul je nog eea willen aflossen...dit kan op verschillende manieren. Voor veel mensen is een premie betalende post het makkelijkst en begrijpelijkst.

Hoeveel wil je nu nog aflossen? Om de kosten in de hand te houden zou je kunnen uitgaan van alles boven de 75%/90 van de executiewaarde. Dit bereken je als volgt: Verkoopwaarde van de woning x .875 = ex waarde x 90% =?

Maximale financiering -/- de uitkomst = alles boven de 90%

Overlijdensrisico werkt eventueel idem. De bedragen die daarop uitkomen zullen moeten worden ingebracht in de comp om uit te rekenen wat er nodig is aan premie. Dit hangt ook af van leeftijden ed.

Eventueel kun je oude spaarplannen verpanden aan de hypotheek zodat er wat dat betreft geen kosten extra bij komen.

Ik weet zeker dat het netto bedrag minder zal zijn als de huidige situtatie met de maandelijke inleg van Legio.

En mijn inziens gaat het daar toch om...je moet verder (goed) kunnen leven.

Ik begrijp best dat bovenstaand erg simpel is gesteld maar om je een richting op te duwen om de problemen te kunnen oplossen is het goed bedoeld.

Succes.

MJ

Bedankt voor je uitgebreide advies. Klinkt allemaal wel erg ingewikkeld. Wij zijn maar een gewoon gezin zonder toeters en bellen. Helaas ben ik zelf ook nog in de WAO terecht gekomen, dus alles wordt steeds moeilijker hierdoor. We hopen er toch uit te komen en hebben inmiddels een onafhankelijke adviseur opgezocht. Mochten we gaan afkopen dan zullen we dat zeker onder protest en met recht op eventuele claims doen.
We zien wel hoe het verder gaat.
Bedankt

Jean

Graag gedaan....een persoonlijk gesprek is altijd het beste. Het is een goede keus dat je iemand laat komen.
Wat betreft inkomen uit WAO hoeft geen probleem te zijn. Er zijn banken en maatschappijen die de uitkering voor 100% meennemen (Bijv. SNS) Die hebben een heel mooi rentetarief en een heel goed produkt als de Renteplafond. Ik kreeg zojuist de nieuweste rentestanden, 5 jaar is nu 4,4 met een plafond van 5.1 en 10 jaar is nu 4.9 met een plafond van 5.8.

Succes en als je er niet uitkomt...mail me gerust.

Harm Boer

Ongelezen bericht door Harm Boer »

Hallo jean,jan,mj,
Ook ik zit in het zelfde schuitje als jullie alleen heet het bij mij pensioeneffect zonder herbelegging. Gezien de recente media artikelen als panorama en telegraaf denk ik dat we "meneer"Van Dijk (wat is die vent glad hé) maar eens een poepie moeten laten ruiken. Ik zelf heb mij duidelijk niet aangesloten bij Leaseleed ( €495,00 inleg is nog meer leed !) maar bij Pay Back. Via hun in contact gekomen met meerdere slachtoffers van deze constructie en ik denk dat we ze kunnen aanpakken. We zijn al in het bezit van brieven waarin we Spaarselect aansprakelijk hebben gesteld voor de schade. Tot op heden nog niets van gehoord maar als ik meer weet dan horen jullie het.Voorlopig steld dexia alle maandverplichtingen uit en zit ik nog te wachten op hun voorstel. Ik hoop dat we tot een redelijke schikking kunnen komen met of dexia of Spaarselect(zal lastig worden denk ik)

MJ

Hallo Harm,

Heb jij wel al je financiele gegevens opgestuurd naar Dexia/Labouchere?

jan

Ongelezen bericht door jan »

Hallo MJ,
Ik heb nog niet alle financiele bescheiden opgestuurd naar Dexia. Weet ook niet of ik dit ga doen. Doe ik dit niet voor 2 jan. 2003, gaan ze over tot incasso zeggen ze. Wil eigenlijk wel met Payback in zee gaan. Ik stuur ze in ieder geval een emailtje

MJ

Hallo Jan,
Moeilijk om een beslissing te nemen he? Ik weet ook niet of we nu wel of niet de spullen op moeten sturen. Wij voelen er toch het meeste voor om het hele zaakje af te kopen. Zelf in blijven leggen wil namelijk ook niet zeggen dat we er over bijvoorbeeld een jaar beter voor staan. Het kan zelfs zo zijn dat we tegen die tijd nog meer schuld hebben opgebouwd omdat de aandelen dan nog minder waard zijn geworden. Daarbij moet je dus ook nog de termijnen optellen welke je zelf hebt doorbetaald door bijvoorbeeld een extra nieuwe lening waarover je ook nog eens rente betaald. De positieve instelling v.w.b. aandelen zijn wij kwijt. We zijn nu zo op de vingers getikt dat we niet nog een keer verder durven te gokken met geleend geld.
Overigens heb ik geen idee wat de diverse stichtingen doen. Momenteel heb ik me wel aangemeld bij stichting Leaseverlies maar nog niet bij anderen. Je hebt namelijk altijd mensen die van onze ellende willen profiteren en er op die manier geld aan willen verdienen helaas.
Ben benieuwd wat je gaat doen. Succes in elk geval.

Harm Boer

Ongelezen bericht door Harm Boer »

Hallo MJ en Jan
Ik ga voor 24-12 (zoals door dexia gevraagd) mijn gegevens toesturen. Ik ga eerst hun voorstel afwachten en ga me daarna buigen over eventuele stappen. Tijd is wellicht raad dus hoe langer het één en ander duurt des te beter.Ik ben ook wel benieuwd wat ze gaan aanbieden. Ik zal ze in een begeleidend schrijven er echter wel op wijzen dat mijn financiele positie niet dusdanig is om alle, door Spaarselect aangebrachte schade, te kunnen voldoen. In navolging zal ik ook Spaarselect voor het één en ander aansprakelijk gaan stellen voor de eventuele schade.

Ruben

Ongelezen bericht door Ruben »

Ben ook gedupeerde van winstverdriedubbelaar van Legio.
Ben alleen nog niet ingeschreven bij Stichting leaseverlies. Mijn vraag is of dit nog mogelijk is, en zo ja: op welke wijze dat dan moet geschieden?

Ten tweede, worden door deze stichting alleen de belangen behartigd die lid zijn van de stichting en vallen de mensen die niet op de hoogte zijn van het bestaan van de stichting buiten de boot?

Arnold

Ongelezen bericht door Arnold »

Ruben,

Het is niet helemaal on-topic om onder deze vraag door te gaan met jouw vraag (stichting leasleed is een andere stichting dan stichting leaseverlies), maar je kunt alles over lidmaadschap terugvinden op www.leaseverlies.nl. Zover ik weet kan dat nog steeds. Ik weet niet zeker of de uitspraak voor iedereen geldt, maar voor die 45 euro van het lidmaatschap kan een duur proces worden betaald en daar profiteren we allemaal van.

Wordt lid, allemaal...

Sterkte, Arnold

janh

Ongelezen bericht door janh »

Of dit voor iedereen geldt ?........ De stichting leaseverlies treedt op namens de gedupeerden, maar dan wel in het bijzonder voor die mensen die zich bij hen hebben aangesloten. Zij voeren in de eerste plaats het proces namens/voor hen. Maar mocht er een uitspraak komen, je weet immers nog steeds niet of ze op een later tijdstip alsnog weer gaan onderhandelen, dan is die uitspraak van een rechtbank voor iedereen geldig, maar de gedupeerden die zich niet hebben aangesloten lopen dan het risico dat zij op basis van deze uitspraak zelf een juridische procedure moeten gaan beginnen.Je moet namelijk maar afwachten of Dexia dan zegt dat zij deze uitspraak van toepassing verklaren voor de mensen die zich NIET bij Leaseverlies hadden aangesloten, of dat de rechter dat bepaald, maar dat laatste zou mij verbazen want de niet aangesloten mensen zijn immers op dat moment geen partij in de rechtzaal.

Het punt wat dan ook voor de niet aangesloten mensen bij Leaseverlies gaat spelen is ; of hun specifieke situatie dan wel van toepassing is op de uitspraak die de rechtbank heeft gedaan !
Wanneer je deze mening deelt dan is het m.i. alleen maar aan te bevelen om je bij Leaseverlies aan te sluiten, tenzij je zelf zo goed in de slappe was zit, of een goede rechtsbijstandverzekering hebt.
mvg
Janh

Gesloten