LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Telefonische verkooppraktijken

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Cor

Telefonische verkooppraktijken

Ongelezen bericht door Cor »

Ook ik ben vaak telefonisch beanderd. Vaak werd daarbij inderdaag geattendeerd op de lage koersen om nu je slag te slaan, want na een daling komt weer een stijging van de koersen. Als ik dan afwijzende reageerde dan was de reactie: ik bel u deze week nog terug. Ik zei dan vaak: als ik wat wil dan bel ik wel, maar dat vonden ze niet goed, dan kreeg ik een "hogere"aan de lijn die mij alsnog probeerde te overtuigen vanhet product en bood aan binnen enkele dagen weer contact op te nemen. Ik weigerde dat en zei zelf wel contact op te nemen als ik dat wilde. Kwaad werd het gesprek dan afgebroken.
(Ik had ondertussen als meerdere contracten lopen die op dezelfe wijze tot stand waren gekomen maar waar ik nu spijt van heb. Ze lopen gelukkig nog 8 en 10 jaar, hoe het er dan voor staat is dus afwachten, maar veel vertrouwen in leaseproducten heb ik niet omdat je niet tussentijds kunt ophouden.

Agnes

Re: Telefonische verkooppraktijken

Ongelezen bericht door Agnes »

Ik heb een keer gevraagd wie dit nog meer heeft meegemaakt, maar van die topic werd helaas een chatbox gemaakt.

Dit telefonisch benaderen zou "cold calling" zijn, en dat is verboden. Ik probeer nu uit te zoeken waar dat staat, maar behalve de melding ervan in artikelen en scripties heb ik nog niet kunnen vinden wat nu de exacte definitie ervan is, en in welke gevallen het verboden is.

Wie helpt?

Agnes

Willem S.

Ongelezen bericht door Willem S. »

Ik ben ook gebeld (mei2000) om een wereldproduct te kopen.... Mij is nooit verteld dat dit speculeren op de optie beurs inhield. Dit is wezenlijk verschillend met het 'gewoon' kopen van aandelen volgens mij.... Klopt dit?
groeten
Willem

Willem S.

Ongelezen bericht door Willem S. »

Ik ben ook telefonisch benaderd voor zo'n wereld product...
Zij hebben echter verteld dat het het aankopen van aandelen betrof. Niet het speculeren op met opties.... is dit een goede reden om ze aan te pakken?
Ik weet 't ff niet meer... aftwachten dus

Willem

Ali

Ongelezen bericht door Ali »

Speculeren met opties? Waar heb jij het nou weer over? Hte gaat hier over legioverlease hoor?!

Ali

rick

Ongelezen bericht door rick »

agnes, dat van dat cold calling staat omschreven in de uitleg gedragsregels uit de nadere regeling toezicht effecetenverkeer 1999. (artikel 26). Dat is op internet te vinden, maar weet link even niet te vinden. Er staat (even kort):

(...) is het verboden ongevraagd telefonisch of in persoon beleggers te benaderen waarmee geen zakelijke relatie bestaat (het zogenaamde "cold calling"); deze bepaling betreft uit de aard der zaak alleen de effectendienstverlening van een kredietinstelling. Ik ben geen jurist, du kan niet beoordelen of je hier iets aan hebt.

L. Blok

Ongelezen bericht door L. Blok »

Beste Agnes,

Onderstaande van de site http://www.autoriteit-fm.nl (dat is de beurswaakhond) gehaald onder "handige tips"

m.v.g L. Blok

Wees alert bij cold calling

Uitleg
Cold calling zijn ongevraagde telefoontjes waarbij mensen op een vaak agressieve manier worden benaderd met als doel om op financiële voorstellen in te gaan. Deze telefoontjes zijn afkomstig van zowel Nederlandse partijen als van buitenlandse partijen. In Nederland is het volgens de wet verboden om consumenten telefonisch te benaderen voor de verkoop van financiële producten zonder dat hier vooraf schriftelijke toestemming voor is gegeven. Financiële partijen mogen wel consumenten telefonisch aanbieden om schriftelijke of elektronische informatiemateriaal toe te sturen over een financieel product.

De beste verdediging: niet op deze voorstellen ingaan, eerst schriftelijke informatie over het financieel voorstel opvragen. U kunt nagaan bij de Autoriteit Financiële Markten of de desbetreffende instelling een vergunning heeft voor de aangeboden diensten. Mocht u lastig gevallen worden door een Nederlandse of buitenlandse firma, laat ons dat dan weten. Eventuele herhaling kan dan worden voorkomen.

U kunt ons bereiken via de Toezichtslijn van de Autoriteit-FM: 0900 - 5400 540. Deze kan op werkdagen worden gebeld van 09.00 tot 17.00. De kosten bedragen 0,35 euro per gesprek. Ook kunt u gebruik maken van het Contactformulier. Deze vindt u via de bovennavigatie.

Agnes

Ongelezen bericht door Agnes »

kopietje van mijn commentaar op ander topic:

Hallo Rick,

Die pagina (ivm cold calling)had ik ook al gevonden. Ik wil nog preciezer in de wet kunnen zien hoe het gedefinieerd wordt. Moet op de site van AFM staan. Onder subhoofdstuk Marktpartijen, wetten en regels, wet toezicht effectenverkeer art. 26. Via de link kun je dan een file downloaden. Oh! de goede heb ik net gevonden geloof ik!

http://www.autoriteit-fm.nl/Uploads/Nad ... 0902v2.pdf

citaat:
"Een effecteninstelling mag een ieder voor wie de effecteninstelling nog geen effectentransactie heeft verricht of die uit andere hoofde nog geen client is van de effecteninstelling, telefonisch of in persoon alleen (doen) benaderen indien:
a) de betrokkene daar vooraf uitdrukkelijk schriftelijk dan wel electronisch mee heeft ingestemd, tenzij sindsdien deze instemming schriftelijk dan wel electronisch is herroepen, of:
b) de betrokkene in het contact slechts wordt aangeboden om schriftelijk of electronisch informatiemateriaal aan de betrokkene ter beschikking te stellen."

Het is alleen wel de Nadere Regeling Gedragstoezicht Effectenverkeer 2002! Boven de site waar jij naar toe verwijst staat 1999. Toen gold het dus blijkbaar ook al.

Ik ben zelf telefonisch benaderd terwijl ik al klant was. Dan mag ik dus ongevraagd benaderd worden. Het lijkt me logisch dat dit contact dan moet gaan over het bestaande product. Geldt het ook als het doel ervan alleen het afsluiten van een nw contract is? Mijn oude contract liep al 2 jr. Heb nooit iets telefonisch van ze vernomen. Dan bellen ze om te vragen of ik er nog een wil afsluiten.
Volgens "De uitleg" is toestemming (als iemand nog geen relatie heeft met effecteninstelling} beperkt geldig; 6 mnd. Kun je dit doortrekken naar iemand die wel een contract heeft, maar 2 jaar niets hoort en daarna wordt opgebeld met het doel een nw contract af te sluiten?

Tenslotte het citaat: "deze bepaling betreft uit de aard der zaak alleen de effectendienstverlening van een kredietinstelling." Valt Legio/Dexia hieronder?

Als dit zo is, dan hebben mensen die hun 1e contract op deze manier hebben afgesloten een sterk punt!

Of mensen met volgende contracten dit ook hebben moet dus nog verder uitgezocht worden...

Wie zoekt mee...?

Groetjes,
Agnes

Gesloten