LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toetsing BKR

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Willem S.

Toetsing BKR

Ongelezen bericht door Willem S. »

Hallo,
ik domme.... kan het niet vinden waar staat dat DEXIA een toetsing doet bij BKR....
Wie wel?
Wel vind ik dat DEXIA het BKR informeert over de overeekomst en eventuele achterstallige betalingen.
In de brochure staat NIETS (behalve dat ze lid zijn).
Wat mij opvalt is dat op de dag dat mijn contract is afgestempeld bij DEXIA inderdaad mijn overeenkomst is gemeld. Zij stellen dat toen ook getoetst is! Dit lijkt mij sterk en het was zowiezo te laat (niet vooraf dus!).

hans

Re: Toetsing BKR

Ongelezen bericht door hans »

Willem,
Die toetsing zal vermoedelijk wel hebben plaatsgevonden, maar dit zegt niets of althans weinig. Artikel 28 van de Nadere Regeling Toezicht Effectenverkeer spreekt over 'de financiële positie' die is veel meer dan alleen kijken naar schulden en terugbetalingsgedrag uit het verleden, die uit een BKR registratie blijken. Volgens mij -maar het is de AFM die de regels toepast en de rechter die er over te oordelen krijgt- volgens mij dus, houdt het inwinnen van informatie naar de financiële positie ook in dat gevraagd wordt naar inkomen e.d. Dit laatste is uiteraard niet gebeurd. Financiële positie is méér dan alleen schulden.

Willem S

Ongelezen bericht door Willem S »

Hans,
Je hebt helemaal gelijk. Dit wat ik heb gepost is een punt wat ik als discrepantie (foutieve info) heb meegenomen in mijn laatste poging naar DEXIA. Daarin komt ook wat jij stelt aan bod.

Willem S.

Hallo,
iemand al gevonden waar staat dat DEXIA toetst. Volgens BKR is dit overigens verplicht, alleen hoeven de toets - indien negatief - niet als 'no go' te gebruiken.

rob v.d.

Ongelezen bericht door rob v.d. »

Kijk eens op de achterzijde van je overeenkomst, Bijzondere voorwaarden effecten lease.
vr.gr. rob v.d.

Willem S.

Juist Rob!
zet dat eens letterlijk als posting op dit forum...
Nergens staat dat er getoetst wordt. Dat is het hem juist, er is een verschil tussen toetsen en het informeren of melden. De toets is volgens BKR verplicht. Die hoort voor de overeenkomst te geschieden en dient als aanvullend op het overleggen van salarisstroken of jaaropgaven.nl

Karin

Ongelezen bericht door Karin »

Willem,
De toetsing is inderdaad verplicht. Alleen valt nergens te lezen (voor zover ik heb kunnen nagaan) wanneer dat moet gebeuren.Graag hoor ik van je als jij over dat tijdstip van toetsing andere informatie hebt.

Karin

Willem,
Volgens Schonewille is het opstellen van een risicoprofiel dus wel verplicht sinds 1999.
Ik snap er echt helemaal niets meer van. Vergis ik me nu, of heeft Maarten gesteld dat die verplichting geldt vanaf 2002???

http://www.iex.nl/columns/columns_artik ... colid=6751

Willem S.

Hoi Karin en uiteraard alle andere forummers!
Ik blijf ook maar spoken, hoewel.. na mijn gesprek met dhr vd Berg wordt het wat duidelijker.
Over het toetsen, dit moeten ze vooraf doen (cf. BKR).
Aanmelden bij BKR moet ook, maar pas als contract geldig is.
Risicoprofiel: DEXIA zegt het is per dienst verschillend en zij interpreteren de regelgeving zo dat het niet hoeft. Dit is m.i. een grote fout!
Namelijk: DEXIA zegt een kant-en-klaar product te leveren waarbij de klant niets hoeft te doen. Vermogensbeheer heet dit en zo staat dat ook in diezelfde regelgeving. Dit is nu net de fout, bij vermogensbeheer zijn ze verplicht de achtergrond van de client te onderzoeken en de risicobereidheid.
Wie kan dit ontkrachten?

Karin

Willem,
Daar heb je dus weer hetzelfde punt als wat ik eerder aankaartte (raar woord zo, maar ok,).
Stelt een bank een risicoprofiel op omdat die bank zich als bonafide en plichtsbewust wil profileren als een goed beheerder van het vermogen, of doet die bank dat omdat het wettelijk verplicht is. Dan krijgen we wederom de vraag: 'Vanaf welke datum geldt nu eigenlijk die verplichting?'
Volgens Maarten vanaf 2002, volgens Schonewille vanaf 1999.
Overigens is die site met Schonewille ook alweer een jaar niet bijgewerkt!

Karin

Neem nog een rosé'tje!

Gesloten