LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VEB-DEXIA With or without you?

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Chris G

Re: VEB-DEXIA With or without you?

Ongelezen bericht door Chris G »

Inderdaad heeft de Consumentenbond in het verleden een "goed!!" advies gegeven over producten van dexia. Onderstaande link verwijst naar een topic waarbij wat meer relevante gegevens worden verstrekt.

http://www.trosradar.nl/forum/viewtopic.php?t=14528

Okerene

Ongelezen bericht door Okerene »

http://www.alex.nl/content/historie.asp
Historie

Alex is een onderdeel van de Coöperatieve Centrale Raifeissen-Boerenleenbank B.A. en bestaat sinds 1 mei 1999. Alex was de eerste online broker die het voor zelfstandige particuliere beleggers mogelijk maakte 24 uur per dag te beleggen op diverse beurzen tegen zeer voordelige tarieven. Al binnen een jaar was Alex marktleider op het gebied van online beleggen en deze positie heeft zij niet meer uit handen gegeven. Door diverse onafhankelijke onderzoeksbureaus zoals de Consumentenbond en Belegger.nl is Alex tot beste online broker uitgeroepen.

Met het geavanceerde systeem van Alex heeft u volop keuzevrijheid. U heeft altijd zelf de controle over uw portefeuille en kunt met gemak wereldwijd beleggen in vele beleggingsproducten. Of u dit nu wilt doen via (mobiel) internet, het voice response systeem of een van de medewerkers van de Servicedesk.
Alex is nu van de Rabo bank

Okerene :wink:

Okerene

Nu dus is vastgesteld dat VEB Bottom-Line dezelfde is als Alex
is het vreemd dat deze tussenstap niet vermeld wordt.
De VEB Bottom-Line is in 1995 ontstaan uit een samenwerkingsverband tussen Bank Labouchere en de Vereniging van Effectenbezitters (VEB). In 2003 heeft de Coöperatieve Centrale Raiffeisen-Boerenleenbank B.A. (Rabobank Nederland) de VEB Bottom-Line overgenomen.
We zullen zien.

Chris G

Ongelezen bericht door Chris G »

Hier nog een artikel wat een jaar geleden in de Volkskrant heeft gestaan over de voorlichting van de Consumentenbond.

Consumentenbond haalt lezer over tot leaseplan

de Volkskrant, Economie, 23 april 2003
Bijdragen: Arjan Kropman, Merijn Rengers

De Consumentenbond springt op de bres als consumenten de dupe dreigen te worden van malversaties. Een mooi voorbeeld vormt de rel rondom Legio Lease, waarbij de bond samen met Stichting Leaseverlies procedeert tegen Dexia Bank. Een van de redenen: de slechte voorlichting over de risico's van aandelenleaseproducten.

Dat is schijnheilig van de Consumentenbond, vindt Anneke van Luyck, blije bezitster van een zwaar verlieslijdend aandelenleaseplan. 'Ik heb in 1999 dit product gekocht, nadat ik een onderzoek in de Geldgids had gelezen. Daarin meldt de Consumentenbond dat deelnemers aan het Korting Kado-leaseplan nul procent kans hebben op negatief rendement of bijbetaling na afloop. Nu ageren ze tegen Dexia, maar ze hebben volgens mij boter op hun hoofd.'

En inderdaad: in de Geldgids van november/december 1999 staat een keurig tabelletje waarin Korting Kado (later Profit Effect geheten) van Legio Lease zonder enig risico uit de bus komt. Hetzelfde overzicht belooft ook nog een gemiddelde netto-opbrengst van 66 procent per jaar. Wel vermeldt de bond in de tekst dat een en ander gebaseerd is op resultaten die het plan in het verleden zou hebben behaald. Maar goed: nul procent risico is en blijft nul procent. Is dit nou de goede voorlichting die de Consumentenbond van Dexia had willen zien?

'Dexia heeft alles te rooskleuring voorgesteld, maar de Consumentenbond trok mij over de streep', zegt Van Luyck nu. Zij probeerde nog verhaal te halen bij Dexia, maar die meldde doodleuk dat de beoordeling door de bond niet correct was, en dat zij wel degelijk met een restschuld kon blijven zitten. Ter troost kon Van Luyck wel gebruik maken van het Dexia-aanbod - de handreiking die Dexia alle gedupeerden van Legio Lease doet. 'Ik heb dat maar gedaan. Mijn contract loopt in 2010 af, dus er is nog hoop.'

De woordvoerster van de Consumentenbond: 'De tekst legt uit dat de berekeningen zijn gemaakt op basis van fictieve rendementen over de 25 voorafgaande jaren, en geen garantie bieden voor de toekomst. Dat had misschien ook in koeienletters bij de tabel moeten staan. We hebben in 2001 in een ander stuk ook expliciet gezegd: aandelenlease heeft alleen nadelen, niet doen.' Voortschrijdend inzicht? 'Dat kun je wel zeggen.'

Copyright: Rengers, Merijn

© de Volkskrant

Okerene

http://www.alex.nl/content/voorwaarden.asp
In de Voorwaarden en Overeenkomsten wordt nog gesproken over Dexia Bank. Nu de Rabobank Alex heeft overgenomen, moet u waar Dexia Bank Nederland N.V. staat Coöperatieve Centrale Raiffeisen-Boerenleenbank B.A. (= Rabobank Nederland) lezen, waar DBnl staat Rabobank Nederland en waar Dexia Custody Services (Nederland) N.V. Bewaarbedrijf Rabobank Nederland.
Alex was dus echt van Dexia dat overgenomen is door de Rabobank

croosjes

Ongelezen bericht door croosjes »

achter gesloten deuren wordt meer geregeld dan wij weten.vrgr.andre de croos

Okerene

Gast33, Joost1 en Chris G,

Zal de consumentenbond pijn doen. Geeft natuurlijk wel heel goed aan dat de folders en contracten moeilijk te doorgronden zijn. Goed ter verdediging te gebruiken. Er blijken zelfs opties te zijn gebruikt door Dexia/Legio-(Lease) en dat staat al helemaal niet in de folders en/of brochures
'Dexia heeft alles te rooskleuring voorgesteld, maar de Consumentenbond trok mij over de streep', zegt Van Luyck nu. Zij probeerde nog verhaal te halen bij Dexia, maar die meldde doodleuk dat de beoordeling door de bond niet correct was, en dat zij wel degelijk met een restschuld kon blijven zitten.
De vraag is nu waarom Dexia toen niet direct aan de bel hing om de consumentenbond te corrigeren. Ja, die waren wel gek om dat te doen. Dan zouden geen enkele Korting Kado verkocht hebben.

Voer voor juristen. Wie geeft commentaar?

Okerene

Ik heb in 1999 dit product gekocht, nadat ik een onderzoek in de Geldgids had gelezen. Daarin meldt de Consumentenbond dat deelnemers aan het Korting Kado-leaseplan nul procent kans hebben op negatief rendement of bijbetaling na afloop.
Ik ben nu ook in het bezit gekomen van het bewuste artikel.
Stomverbaasd eigelijk. 0% kans op verlies met een Korting Kado!

Dat komt dubbel zo hard aan als je hiernaar handelde.

Consumentenbond help die jongen uit het dal en ons allemaal!

Karel

Ongelezen bericht door Karel »

Okerene,
Ik ben nu ook in het bezit gekomen van het bewuste artikel.
Kan je dit artikel soms scannen en hier op dit forum zetten of wellicht een copie zenden naar Piet van Payback. Dan maakt deze wel een scan en wordt het geplaatst op de site van Payback.
De Consumentenbond moet er aan herinnerd worden dat men toendertijd dit advies gegeven hebben.
Om nu samen met Leaseverlies een proces aan te gaan over misleidende voorlichting lijkt mij wat de Consumentenbond betreft enigzins hypocriet.

Okerene

Bij deze geregeld Karel
met dank aan john.elsewhere
Hallo Piet,

Hierbij het op het internet Forum TROS Radar gevraagd artikel.
Uitleg overbodig. zie Forum.

Okerene
Dus artikel bij www.Pay-Back.nl

Groeten allemaal

Piet

Ongelezen bericht door Piet »

Hierbij de link naar het artikel van de Consumentenbond wat nu op de site van PAYBACK staat:

http://www.pay-back.nl/Nieuwsberichten/Geldgids.htm

Groeten,

Piet

Maarten Banco

Ongelezen bericht door Maarten Banco »

Ik vind het eerlijk gezegd wel meevallen met dat artikel van de Consumentenbond. In hun onderzoek hebben ze alleen gekeken naar hoe de produkten in het verleden zouden hebben gepresteerd. Dit gedurende een bepaalde fictieve periode vanaf 1973. Kennelijk hebben alle scenario's met het 'kortingskado' in die periode meer dan 20% rendement per jaar opgeleverd en was er geen een die verlies maakte (logisch natuurlijk anders hadden ze ook niet allemaal meer dan 20% rendement gemaakt). Ze hebben deze bevindingen in een tabelletje gezet en helaas daarbij de foutieve term "kans" gebruikt. Nu lijkt het net alsof je bij het kortingskado geen kans hebt op verlies en sterker nog gegarandeerd (want 100% kans) een hoog rendement. Als je het artikel leest dan blijkt toch wel dat je het zo niet moet lezen want er staat toch duidelijk:
Bedenk echter wel dat deze percentages zijn gebaseerd op resultaten die het plan in het verleden zou hebben behaald.
Iemands die dus stelt dat hij het kortingskado heeft afgesloten omdat de consumentenbond zegt dat er 0% kans op verlies is, heeft dit artikel niet gelezen en is kennelijk alleen maar op het tabelletje afgegaan, of bedoeld een ander artikel of kan niet (begrijpend) lezen.

Voor het overige vind ik dat er in het artikel een aantal zeer duidelijke waarschuwingen staat voor aandelenlease. Er wordt bijvoorbeeld diverse keren gemeld dat je met een restschuld kunt blijven zitten en er wordt ook uitgelegd dat het gaat om beleggen met geleend geld.

groet Maarten

Gesloten