LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] voorbeeldbrief

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
rene

voorbeeldbrief

Ongelezen bericht door rene »

Hoi,

Heb wel inmiddels een verbeeldbrief van de stichting Eegalease maar bestaat er ook zo'n brief van de stichting Leaseverlies als je niet op het voorstel van Dexia wilt ingaan en wilt wachten op de uitslag van de rechtzaken?

Bernd

Re: voorbeeldbrief

Ongelezen bericht door Bernd »

Waar kan ik de Voorbeeldbrief van de Stichting Eegaleas
aan DEXIA entnehmen.??
Als ik niet op het voorstel van DEXIA wil ingaan.
Groetjes
Bernd

info

Ongelezen bericht door info »

Geachte heer/mevrouw,

Op <datum> heb ik een effectenlease-contract afgesloten bij Legio. Het gaat daarbij om het product <naam product>. De daarbijbehorende maandlast bedraagt <maandlast>.

Effectenlease past niet in mijn persoonlijke situatie
Voordat ik het genoemde effectenlease-contract ondertekende, heeft er geen enkel contact plaatsgevonden tussen Legio en mijzelf over mijn financiële positie, mijn ervaring met beleggen en mijn beleggingsdoelstellingen. Had Legio dit wel gedaan, dan zou zij hebben moeten vaststellen dat het effectenlease-contract, mede gezien de risico’s van het beleggen met geleend geld, in mijn geval niet tot stand had mogen komen.

Misleidende advertenties en folders
In de advertenties en in het door Legio verspreide foldermateriaal, wordt niet althans volstrekt onvoldoende gewezen op de bijzondere risico’s die aan het leasen van effecten kleven. Legio volstaat met een verwijzing naar “winsten en andere koersveranderingen” en de algemene regel “De waarde van uw beleggingen kan fluctueren. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst”. Op geen enkele wijze wordt verwezen naar de mogelijkheid dat de inleg volledig verloren gaat of dat zelfs een schuld wordt overgehouden.

De informatie die u publiekelijk hebt verspreid is op grond van het bovenstaande misleidend, want onjuist en/of onvolledig. De verspreiding daarvan moet derhalve op grond van artikel 6:194 BW als onrechtmatige daad worden gekwalificeerd. Als gevolg van deze onrechtmatige daad heb ik schade geleden. Indien ik over de juiste en volledige informatie zou hebben beschikt, had ik de overeenkomst met betrekking tot de effectenlease nooit gesloten althans niet op dezelfde voorwaarden.

Strijd met zorgplicht
Zelfs als het effectenlease-contract wel tot stand zou zijn gekomen, zal Legio door mij geleden schade moeten vergoeden. Omdat uit het effectenlease-contract financiële verplichtingen kunnen voortvloeien, had zij erop moeten toezien dat ik voortdurend over voldoende financiële middelen beschikte om aan de actuele verplichtingen te voldoen. Legio heeft dit geheel nagelaten en daardoor gehandeld in strijd met de zorgplicht die zij jegens mij als belegger in acht had behoren te nemen.

Door deze schending van de zorgplicht is schade ontstaan. Schade, waarvoor Legio aansprakelijk is. Had Legio op juiste wijze invulling gegeven aan haar zorgplicht, dan had zij zodra de contractswaarde (zijnde het verschil tussen de waarde van de geleasde effectenportefeuille en de hoogte van de geleende hoofdsom) negatief werd, mij daarover moeten informeren en verzoeken zekerheden te stellen. Mochten die zekerheden niet binnen vijf werkdagen door Legio zijn ontvangen, dan had zij zelfstandig de effectenportefeuille moeten sluiten. Ik had daardoor niet of nauwelijks meer dan de tot op dat moment betaalde termijnen kunnen verliezen.

Conclusie
Op grond van het bovenstaande houd ik Legio aansprakelijk voor alle door mij geleden schade. Ik verzoek u mij dan ook te bevestigen dat u mij zult terugbrengen in de positie waarin ik verkeerde voordat ik het effectenlease-contract tot stand bracht.

Een afschrift van deze brief zond ik ter informatie rechtstreeks aan de Autoriteit Financiële Markten in Amsterdam.

Hoogachtend,

<naam>

Agnes

Ongelezen bericht door Agnes »

Info,

Ik neem aan dat dit een voorbeeld is van je eigen opgemaakte brief, of heb je hem ergens anders vandaan, van St. Leaseverlies bijv?

Agnes

joost

Ongelezen bericht door joost »

Dit is een bekende brief van LV is al mweerderemalen op dit forum geplaatst.

Agnes

Ongelezen bericht door Agnes »

Oke bedankt, ik had nog niet ALLES gelezen van die enorme forum.

Agnes

Gesloten