Als je het bedrag dat Dexia reserveert (497 miljoen Euro) afzet tegen wat ze zeggen te gaan doen met dit geld om gedupeerden tegemoet te komen dan blijken er nog enkele honderden miljoenen 'over' te zijn. Dus dat lijkt te bewijzen dat Dexia zelf ook denkt gedupeerden meer tegemoet te moeten komen dan ze zelf naar buiten brengen.
Eerst maar eens een rekensommetje:
Dexia stelt zelf een 3 tal mogelijkheden voor waarvan ik de eerste mogelijkheid zal doorrekenen want daar zijn de meeste gegevens over. Dexia's genereuze voorstel' is om de restschuld om te zetten in een renteloze lening. Hoeveel Dexia hiervoor moet reserven is het produkt van de volgende variabelen.
1: De gemiddelde totale restschuld (de begin restschuld op het moment dat de lening ingaat is ongeveer 1 miljard Euro en aan het eind van de periode zal de restschuld nul zijn, dus de gemiddelde restschuld is 0,5 Miljard Euro
2: Het rentepercentage, let wel dit is niet de ruim 10% woekerrente die ons wordt berekent maar ongeveer 4% rente die meer gangbaar is op de kapitaalmarkt waartegen Dexia geld kan lenen.
3: De periode waarin de renteloze lening afgelost moet worden. Ik kan hier alleen maar naar raden maar stel dat de renteloze lening in 4 jaar moet worden afgelost.
De totale kosten is de gemiddelde restschuld maal het rentepercentage * de renteperiode:
0.5 miljard * 4% * 4 = 80 Miljoen Euro.
Daarnaast zeggen ze 'schrijnende' gevallen tegemoet te willen komen en aantoonbare fouten te zullen herstellen. De vraag is wat hun definitie is van een schijnend geval. Het is bekend dat velen de restschuld niet kunnen betalen maar door met het voorstel van een renteloze lening te komen zal het aantal schrijnen gevallen minder zijn (desnoods verlengen ze de periode waarin je je schuld moet terugbetalen naar 10 dan wel 20 jaar elke maand een klein bedrag. Blijft nog een kleine groep over die ook dit niet kunnen betalen en dat is dan voor rekening van Dexia. Het is moelijk in te schatten hoeveel ze hiervoor reserven maar stel het eens op 20 miljoen euro.
Tot nog toe zit ik op 100 miljoen, terwijl ze 497 miljoen Euro gereserveerd hebben, dus waar denken ze die andere 397 miljoen Euro voor nodig te hebben?
Laten we om die vraag te beantwoorden eens kijken naar de eisen van de stichting leaseverlies en wat het Dexia kost als deze eisen worden ingewilligd.
Eis 1: Er is sprake van list en bedrog, etc dus Dexia moet de restschuld kwijt schelden en mogelijk ook een deel van de inleg. Als deze eis ingewilligd wordt dan is Dexia veel en veel meer zijn dan wat Dexia heeft gereserveerd dus mogelijk denken ze dat deze eis juridisch niet rond komt.
Eis 2: Ook de echtgeno(o)t(e) moet meetekenen. Dit is een alles of niets verhaal, als deze eis wordt ingewilligd moet de restschuld worden kwijtgescholden en de inleg worden terugbetaald. Ervan uitgaande dat op enkele tientallen procenten van de contracten een handtekening ontbreekt dan zou inderdaad hier een bedrag gemoeid kunnen zijn van 396 miljoen Euro.
Conclusie: eerdergenoemde berekeningen zijn uiteraard niet op 2 decimalen nauwkeurig maar er wordt overduidelijk meer gereserveerd dan waarvoor ze zeggen het geld nodig te hebben (tenzij ik iets over het hoofd heb gezein dan wel grote rekenfouten heb gemaakt). Als je kijkt naar het bedrag dat hiermee gemoeid is lijkt het waarschijnlijk dat Dexia zelf ook denkt dat de 2e eis van de stichting ingewillig wordt, dat zou ook kunnen verklaren waarom ze Aegon voor de rechter dagen. Aegon heeft namelijk juridisch vernietigbare cotracten verkocht.
In hoeverre Dexia zelf denkt dat ook de eerste eis ingewilligd gaat worden is moeilijk te zeggen, het is ieder geval niet te zien aan de hoogte van het bedrag dat ze reserveren. Aan de andere kant: hier valt voor Dexia ook geen bedrag voor te reserveren want het zou waarschijnblijk hun bankroet betekenen.......
Ik ben benieuwd wat de therorieen/meningen zijn van anderen naar aanleiding van bovenstaande.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Waar gaan die 497 miljoen Euro van Dexia naar toe?
Re: Waar gaan die 497 miljoen Euro van Dexia naar toe?
Waarschijnlijk worden ook de advocaten,juristen en telefonische vraagbaken met alle overhaedskosten uit dat
bedrag betaald Het komt echt niet zo maar aan leaseverlies
leden ten goede.
bedrag betaald Het komt echt niet zo maar aan leaseverlies
leden ten goede.
Re: Waar gaan die 497 miljoen Euro van Dexia naar toe?
Beste Erik,
Een voorziening te treffen betekent nog niet om het geld ook uit te geven. Het is alleen maar een sort reserve. Heb je het niet nodig gaat het weer terug naar de winst van de onderneming.
Met vriendelijke groeten,
Jurgen Weber van
de vereniging PAYBACK
Ik noem dit een sigaar uit eigen doos.
http://www.pay-back.nl
Een voorziening te treffen betekent nog niet om het geld ook uit te geven. Het is alleen maar een sort reserve. Heb je het niet nodig gaat het weer terug naar de winst van de onderneming.
Met vriendelijke groeten,
Jurgen Weber van
de vereniging PAYBACK
Ik noem dit een sigaar uit eigen doos.
http://www.pay-back.nl