LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wat te doen bij scheiding?

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Babs Jansse

wat te doen bij scheiding?

Ongelezen bericht door Babs Jansse »

Ik ben over mijn toeren. Tijdens onze scheiding bleek dat mijn as. ex man een schuld van 30.000 euro heeft bij Dexia. Ik wist echt van niets. We waren in gemeenschap van goederen getrouwd! In plaats van een positief saldo na de boedelscheiding heb ik zometeen een schuld van weet ik hoeveel. Is er iemand met een dergelijke ervaring? Hoe kan ik hier eventueel onderuit? Kan dat eigenlijk wel? Dit klopt toch niet?!

Babs Jansse

Re: wat te doen bij scheiding?

Ik had toch zo gehoopt dat iemand me kon helpen en gerust kon stellen. Maar dat wordt dan morgen denk ik. Welterusten.
mvrgr
Barbara

Ikwaseenbeetjedom

Ongelezen bericht door Ikwaseenbeetjedom »

Hallo Babs,

mocht je nog zin, tijd en puf hebben, kijk dan eens op de site van de stichting Eegalease: http://www.eegalease.nl/

Vergeet vooral niet om het contract te vernietigen, hoe dat moet lees je daar wel.

Succes en sterkte!

Babs Jansse

Wat zijn de gevolgen van een echtscheiding op de mogelijkheid tot vernietigen op grond van artikel 89 van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek?
De wetgever heeft al bij het opstellen van artikel 89 de mogelijkheid van echtscheiding meegenomen, lid 3 van artikel 89 van boek 1 vermeld: (voorzover relevant):

“het einde van het huwelijk en scheiding van tafel en bed hebben geen invloed op de bevoegdheid om ter vernietiging van een rechtshandeling van een echtgenoot een beroep op de vernietigingsgrond te doen die voordien was ontstaan”.

Het bovenstaande betekent dat de bevoegdheid tot vernietiging van de overeenkomst niet vervalt door het einde van het huwelijk of door een scheiding van tafel en bed
Dit bedoel je denk ik? Maar ik snap het eigenlijk niet zo goed. Bbetekent dat dan dat ik er wel wat of niets aan kan doen? Wat bedoelen ze met vernietigen? En kan ik dat nu juist wel of niet doen? Is er een verschil omdat het een (boedel)scheiding betreft?
Dankjewel,maar ik snap het niet helemaal. Ik ben ook wel een beetje over mijn toeren hierdoor, meschien ligt het daaraan. Werd erg overvallen.
Barbara

Ikwaseenbeetjedom

Natuurlijk kan je er nog iets aan doen!
OVER EEGALEASE
Wat is het verwijt dat Stichting Eegalease Dexia maakt?
De Stichting Eegalease is van oordeel dat Legio Lease de belangen van de echtgenoten en geregistreerd partners van effectenlease-contractanten heeft geschaad, door zich niet te houden aan de gezinsbeschermende bepalingen uit het Burgerlijk Wetboek. In deze gezinsbeschermende bepaling is vastgelegd dat de handtekening van beide echtgenoten of geregistreerd partners is vereist indien een in het artikel 88 genoemde overeenkomst wordt gesloten.
Een overeenkomst die in overeenstemming is met artikel 88, kan op grond van artikel 89 worden vernietigd door de eega die NIET heeft ondertekend. Vernietiging van de overeenkomst kan door een vernietigingsbrief aan Dexia te sturen. Een concept hiervan wordt u ter beschikking gesteld onmiddellijk na aanmelding. Verdere informatie over de vernietigingsbrief is terug te vinden onder ‘Veelgestelde vragen’, ‘Over vernietigingsbrief’. Vernietiging heeft tot gevolg dat de overeenkomst wordt teruggedraaid en geacht wordt nooit tot stand te zijn gekomen.

Omdat de Stichting Eegalease van mening is dat effectenlease-contracten vallen onder de overeenkomsten waarop de gezinsbeschermende bepalingen van toepassing zijn, heeft zij het advies ingewonnen bij een professor op dit specifieke vakgebied. Deze professor heeft geconcludeerd dat de effectenlease-contracten inderdaad vallen onder gezinsbeschermende bepalingen. Volgens deze professor zou een handtekening van beide echtgenoten derhalve noodzakelijk zijn geweest en kan de overeenkomst door de eega worden teruggedraaid als dat niet gebeurd is.

Wel is van belang dat die vernietiging plaatsvindt binnen drie jaren nadat de eega bekend is geworden met het bestaan van de effectenlease-overeenkomst. Omdat de Stichting Eegalease optreedt in een collectieve actie en daarin niet individueel getoetst kan worden wanneer de eega bekend geworden is met het bestaan van de effectenlease-overeenkomst, kan de eega alleen aan de collectieve actie deelnemen als de effectenlease-overeenkomsten minder dan drie jaar voor aanmelding bij de Stichting Eegalease is gesloten. Aanmelding bij de Stichting Eegalease heeft dus uitsluitend zin als de effectenlease-overeenkomst na 1 februari 2000 gesloten is.

LET OP!
Indien het langer dan drie jaar geleden is dat de effectenlease-overeenkomst getekend is, maar u aantoonbaar minder dan drie jaar geleden voor het eerst heeft gemerkt dat de effectenlease-overeenkomst bestond, kunt u wel individueel de door uw echtgeno(o)t(e)/geregistreerd partner ondertekende overeenkomst vernietigen. Neem daarover zo spoedig mogelijk contact op met een advocaat of Bureau voor Rechtshulp. Het heeft dus geen zin om u bij de Stichting Eegalease aan te melden!

Het is de Stichting Eegalease bekend dat Legio Lease ook adviezen ingewonnen heeft met betrekking tot de vraag of de gezinsbeschermende bepalingen van toepassing zijn. Deze door Legio Lease geraadpleegde professoren zijn van de mening dat de gezinsbeschermende bepalingen niet van toepassing zijn.

De Stichting Eegalease heeft zich tot doel gesteld om namens u, als klant van Legio Lease, helderheid te krijgen over de toepasbaarheid van de gezinsbeschermende bepalingen op de door uw echtgeno(o)t(e)/geregistreerd partner gesloten effectenleaseovereenkomst.
Indien de rechter van oordeel is dat de handtekening van de echtgenoot inderdaad vereist was, dan zal de Stichting de rechter vragen de overeenkomsten van alle belanghebbenden gezamenlijk te vernietigen. Om zoveel mogelijk risico’s uit te sluiten dient u ook individueel de overeenkomst te vernietigen.

Dus je moet echt het contract vernietigen hoor, via een aangetekende brief naar dexia. Als je man het contract heeft getekend, dan kan alleen jij dat doen. Maar wel doen natuurlijk en laat je as. ex maar voor de porto opdraaien.

Babs Jansse

Ik snap denk ik wel wat je bedoelt, maar ik heb geen gegevens. Weet van niets. Geen idee waar het verder om gaat. Denk je dat mijn advocaat dat los kan peuteren bij mijn ex? Weet je, ik slaap er niet meer van.
Barbara.

Ikwaseenbeetjedom

Het is ook in het belang van je ex indien jij het contract vernietigt, dus zou het wel verstandig van hem zijn om jou het contract nummer te geven, om aan te kunnen refereren in je vernietigingsbrief naar dexia.
Maar ik denk dat je het anders wel bij dexia kunt opvragen, of door je advocaat kunt laten opvragen.

Laat het je niet te veel je nachtrust kosten.

Babs Jansse

Dank je wel voor je hulp. Het kost me al dagen mijn nachtrust. Maar dat zal bij elke scheiding wel zo zijn.
Mijn advocaat zal het uit kunnen zoeken, maar het neemt allemaal zoveel tijd en er blijft zoveel onduidelijk.
En dan pieker ik er over en hoop de zaak onder controle te krijgen. Maar dat zal wel niet lukken. Nogmaals bedankt voor je hulp en welterusten.
Hoe bedoel je trouwens in het belang van mijn ex? We vertrouwen elkaar nergens (meer) in. Ons huis staat te koop en we hebben ieder een eigen makelaar. Om maar aan te geven hoe de situatie is!
Barbara :cry:

Hollander

Ongelezen bericht door Hollander »

Natuurlijk is het ook in het belang van je ex.
Als die schuld door twee gedeeld wordt, dragen jullie allebei 15.000 schuld.

Als JIJ het contract vernietigt, dan zijn jullie ALLEBEI van die schuld af. Ook hij zal dus graag mee willen werken.

En of je nu wel of niet reden hebt hem niet te vertrouwen, wees alsjeblieft niet boos over het feit dat hij er door Legio ingeluisd is, dat zijn wij allemaal.

Babs Jansse

Hollander en Ikwaseenbeetjedom.
Hartelijk dank nog voor jullie steun. Onze advocaten gaan het samen uitzoeken want we hebben er idd beiden belang bij. Het deed me in eerste instantie geen goed dat wanneer ik vernietig hij ook een deel van de pot opstrijkt, maar dat schijnt juridische toch wel zo te zijn bij een scheiding.
Hartelijk dank nogmaals,
mvg
een inmiddels ietwat opgeluchte Barbara

Gesloten