Nederland kent een uitgebreid stelsel van toezicht op financiële instellingen (banken, verzekeraars, beleggingsfondsen e.d.). Het ministerie van Financiën werkt aan een grote herziening van de wetgeving die dit toezicht regelt, waarbij acht wetten worden vervangen door één nieuwe wet, de Wet op het financieel toezicht (Wft). Hierdoor is er straks één wet met daarop gebaseerde lagere regelgeving die het toezicht op de financiële marktsector in Nederland regelt. Dit project heet de ‘Hervorming van de financiële toezichtwetgeving’. De Wft treedt op 1 juli 2005 in werking.
http://www.sp.nl/nieuws/kamernieuws/div ... [quote]Bij de handhaving van wet- en regelgeving in het financieel toezicht spelen de hoogte van de eventuele boetes die toezichthouders kunnen opleggen een belangrijke rol. De huidige boete maxima zijn symbolisch. Bij de behandeling van de Wet Financiële Dienstverlening is door de minister aangegeven dat de boetestructuur in de WFT voor de gehele sector zou moeten worden herzien en niet alleen in het kader van de WFD. Waarom is in de WFT geen verhoging van de boetemaxima opgenomen? Wat kan de SP op dit punt van het kabinet verwachten?
De SP-fractie is voorstander van zo ruim mogelijke publicatie mogelijkheden voor de AFM binnen de bestaande Europese regels. Zijn de bepalingen over publicatie hierover een verruiming ten opzichte van de bestaande wetgeving? Wat vindt u van de suggestie in het FEC-rapport om de AFM meer mogelijkheden te geven te waarschuwen voor onbetrouwbare of frauduleuze aanbieders van financiële producten? Zijn de publicatie mogelijkheden op dit punt in het wetsvoorstel verruimd? Wat vindt u van de suggestie in het FEC rapport om daarbij ook bestuurders en betrokkenen te noemen? Kan de aanpak van fraude niet verbeterd worden met een algemeen verbod op cold-calling in Nederland? [/quote] http://www.belegger.nl/html/nieuws/uits ... or_wfd.php
Auteur: Folkert Fennema
Uitstel dreigt voor Wet Financiële Dienstverlening
Primaire doelstelling van de WFD is om de consument van financiële producten in toenemende mate te beschermen. Geen overbodige luxe in tijden van Legio Lease affaires, schreeuwende kredietreclames en de nog steeds in de markt aanwezige financiële ’hit and run’ kantoren. De wetgever heeft haast! Kernwoorden bij de WFD zijn: betrouwbaarheid van de adviseur en aanbieder van financiële producten en zorgplicht voor de geadviseerde relaties...... Bij het lezen van de gepubliceerde teksten rond de WFD ontstaat een soort déjà vu gevoel. Beleggingsadvisering is inmiddels al jaren onderworpen aan strakke regelgeving. De Wet Toezicht Effectenverkeer (WTE) en Wet Toezicht Beleggingsinstellingen (WTB) stellen strenge eisen. Als belegger wordt u geconfronteerd met vragenlijsten, profielkeuzes, prospectussen, financiële bijsluiters en ga maar door. Het lijkt er nu op dat deze tendens zich doorzet richting andere financiële producten en richting het financieel adviesproduct in het algemeen. Uiteindelijk moet alle regelgeving rondom financiële dienstverlening medio 2005 worden gebundeld onder de nieuwe Wet Financieel Toezicht (WFT). Als onderdeel hiervan zal echter eerst de WFD aan moeten worden genomen, het huidige hete hangijzer.
WFD in Tweede Kamer: over de tango en rekenende Britten
De behandeling van een wetsontwerp is een serieuze aangelegenheid, maar dat hoeft niet te betekenen dat er tussen de bedrijven door niet gelachen kan worden. Dat bleek maar weer eens tijdens de (in totaal) bijna vier uur durende plenaire behandeling van het ontwerp van de Wet Financiële Dienstverlening in de Tweede Kamer.
Het eerste deel speelde zich af op dinsdagavond 14 september. Vanaf 20.00 uur richtten de woordvoerders van de diverse partijen zich tot minister Zalm. "Volgens mij wordt dit de tweede achtereenvolgende mooie avond voor de minister van Financiën", zo opende woordvoerster Myra Koomen van de CDA-fractie de rij. Zij doelde daarmee op de filmpremière van de voorafgaande maandagavond waarover alom foto's verschenen van minister Zalm, gearmd lopend met de populaire actrice Katja Schuurman. Dat Zalm in de film 'Cool' een rolletje speelt als bankdirecteur, geeft aan dat de bewindsman wel te porren is voor een verzetje.
Dat komt ook duidelijk naar voren als Zalm in de Kamer het woord voert. Herhaaldelijk kan hij zich amper bedwingen om kwinkslagen te maken, waarbij niet zelden de binnenpretjes zijn spraak belemmeren.
Frits Krom
Diverse sprekers haakten in op de eerder die dag bekend geworden uitspraak van de Reclame Code Commissie over de tv-reclame met Frits Bom in de rol van de Leningman. Deze spots moeten van de buis omdat DSB/Becam zich schuldig zouden maken aan misleiding op grond van het vertrouwen dat Bom in vroeger dagen bij de consument heeft opgebouwd.
Kees Vendrik (Groen Links) had begrepen dat er al nieuwe spots waren opgenomen, waarin Bom niet meer als Leningman figureert. "Het is echt belachelijk als dat kan." Hij vervolgde sarcastisch: "Wij hebben het in dit land kennelijk zo georganiseerd dat deze man onder een andere titel - 'Frits Krom', laten wij het zo maar even noemen - maar met hetzelfde gezicht, dezelfde uitstraling en dezelfde vertrouwdheid die hij door zijn vorige functies zeker bij oudere kijkers oproept, gewoon kan doorgaan met het figureren in dit soort dubieuze reclames. Ik vind dat onbestaanbaar".
Kamervoorzitter Weisglas brak even in: "Ik wil opmerken dat ik het niet zo chic vind als u namen gaat 'vergrappen' van personen die zelf niet het woord hebben in een debat hier". Vendrik: "Daar hebt u gelijk in, net zoals ik het niet zo chic vind dat dit soort types op de tv verschijnt in dit soort reclames. Dat zeg ik er in alle eerlijkheid bij. Ik erger mij daar wild van, maar mijn excuses als ik hiermee een belangrijke regel van dit huis heb overtreden; dat heb ik niet willen doen".
Dat het fractielid van Groen Links van woordspelingen houdt, kwam ook naar voren bij zijn ondersteuning van het pleidooi voor het bundelen van de diverse geschillencommissies in de financiële dienstverlening. "Wij hebben behoefte aan één centrale Autoriteit Financiële Ellende."
Wie heeft leiding?
Vendrik bleef op dreef: "Ik las ergens een interview met de heer Theo Harms, een ambtenaar van het ministerie van Financiën. Hij heeft gezegd: 'Dit wetsvoorstel is eigenlijk een soort tango met de markt'." Vendrik maakte duidelijk dat hij zelf ook de tango heeft beoefend "en ik weet dus uit ervaring dat het heel belangrijk is wie de leiding heeft." "Het wetsvoorstel heeft toch een wat wonderlijke geschiedenis en wij zitten nu te wachten op een besluit dat ergens in een poldermodel schijnt te verdrinken. Daarom vraag ik de minister van Financiën wie nu eigenlijk de leiding heeft?"
Dat antwoord kwam op donderdagmiddag in zijn reacties op de 'eerste termijn' door Zalm. Hij benutte de door Vendrik geboden kans voor open doel op simpele wijze. "Ik heb vroeger dansles gehad en toen heb ik ook de tango geleerd. Ik wil dus graag de leiding houden. Soms doet de AFM ook nog een beetje mee met die dans. Bij de tango bestaat geen triootje, maar alle vergelijkingen gaan nu eenmaal een keer mank."
Rekenen
Nog even terug naar dinsdagavond. Meergenoemde Vendrik kwam op de proppen met een hem aangereikt rapportje van de Engelse toezichthouder FSA, die heeft berekend dat 25% van het Britse publiek geen eenvoudige rekensom kan maken en dus het meest eenvoudige financiële product niet kan narekenen. "Ik heb geen reden te veronderstellen dat het Nederlandse publiek slimmer is dan het Engelse. Dit betekent dat 25% van de Nederlandse consumenten niet in staat is om zelfstandig op basis van een eenvoudige rekensom een oordeel te vellen of een financieel product bij hem of haar past."
Kamervoorzitter Weisglas gaf Vendrik na zijn uitvoerige betoog een subtiele terechtwijzing. "Ik zit nog even na te denken over dat rekenen van die Engelsen en die Nederlanders. Ik begrijp goed wat de heer Vendrik daarmee bedoelt nu hij dertig minuten heeft gesproken, terwijl hij tien minuten spreektijd heeft opgegeven."