Als een minderjarig persoon (13 jaar) een (aandelen)effectenlease-overeenkomst aangaat met ondetekening van 1 ouder,
deze minderjarig persoon wordt meerderjarig en wil deze effecten-bagger niet. valt dit te verhalen op die ene ouder
die het getekend heeft?
Syco
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wie weet het?
-
Sara Etty
Re: Wie weet het?
Die kan in beginsel worden aangesproken uit hoofde van slecht bewind.
Een andere mogelijkheid is misschien, maar dat is maar een idee dus het volgende. Indien de minderjarige zelf ook getekend heeft dan is lijkt me de overeenkomst voor zijn rekening aangegaan maar ook mede in zijn naam. Misschien dat voor wat betreft de minderjarige de overeenkomst alsnog kan worden vernietigd wegens het ontbreken van de machtiging van de kantonrechter. DAn blijft de overeenkomst voor wat betreft de ouder wel bestaan maar is de minderjarige ervan bevrijd. Ik vraag me af of dit mogelijk is. Zou wel mooi zijn. Dan kan de ouder via dwaling of eventueel de eegalease constructie kunnen proberen te vernietigen. Maar misschien kan dit dus helemaal niet.
Een andere mogelijkheid is misschien, maar dat is maar een idee dus het volgende. Indien de minderjarige zelf ook getekend heeft dan is lijkt me de overeenkomst voor zijn rekening aangegaan maar ook mede in zijn naam. Misschien dat voor wat betreft de minderjarige de overeenkomst alsnog kan worden vernietigd wegens het ontbreken van de machtiging van de kantonrechter. DAn blijft de overeenkomst voor wat betreft de ouder wel bestaan maar is de minderjarige ervan bevrijd. Ik vraag me af of dit mogelijk is. Zou wel mooi zijn. Dan kan de ouder via dwaling of eventueel de eegalease constructie kunnen proberen te vernietigen. Maar misschien kan dit dus helemaal niet.
-
Sara Etty
Re: Wie weet het?
Vervolg: aan de tweede mogelijkheid waar ik het net over had, voor zover die dus bestaat, kleeft natuurlijk wel wat eigenaardigs. 'De overeenkomst is immers voor rekening van de minderjarige aangegaan. Indien voorgestelde vernietiging mogelijk zou zijn voor de minderjarige waarbij de meetekenende ouder contractspartij blijft zou Dexia dus n.a.v. de vernietiging uit hoofde van onverschuldigde betaling alle betalingen moeten retourneren aan de minderjarige. Dat zou betekenen dat Dexia vervolgens dat bedrag weer zou kunnen vorderen van de ouder. En dat geeft Dexia dan een hele zwakke positie. Daar staat tegenover dat Dexia wist of behoorde te weten dat dit soort overeenkomsten niet voor rekening van minderjarigen aangegaan mogen worden zonder de machtiging van de kantonrechter. Nou ja, ik weet het ook niet maar misschien wel iets om eens voor te leggen aan een advocaat. Van Dexia het geld terugkrijgen voor de minderjarige is in de regel waarschijnlijk makkelijker dan van de ouder die zelf dat geld mogelijk niet heft en bovendien belast dat dan nog steeds het gezin. Nou ja de vordering van Dexia op de ouder doet dat laatste ook natuurlijk. Daar staat tegenover dat indien de ouder heeft gedwaald of een geregistreerd partnerschap of huwelijk heeft kan overgaan tot vernietiging wat dan financieel enkel nadelig is voor Dexia.