LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zijn er mensen die ook een klacht hebben ingediend bij DSI ?

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
L. Blok

Zijn er mensen die ook een klacht hebben ingediend bij DSI ?

Ongelezen bericht door L. Blok »

Beste forumlezers,

Onder het motto nee heb je, ja kun je krijgen, hebt u wel-
licht geconstateerd dat ik vorige week een oproep ge-
plaatst heb, om contact te zoeken met de klager die in het
gelijk is gesteld door de Klachtencommisie DSI. Dat dit een
lot uit de loterij zou zijn wanneer deze persoon zou reage-
ren was mij uiteraard bekend en daarom verbaasd het mij niet
dat hier (nog)geen reactie op is gekomen.

Waar ik ook in geïnteresseerd ben is:
Zijn er mensen die ook een klaagschrift hebben ingediend bij
de Klachtencommisie DSI en als dat zo is, hebben deze mensen
al iets vernomen hierover. Mocht het zo zijn dit u dit niet
direct aan de openbaarheid wilt prijsgeven, dan kunt u mij
dit altijd per E-mail laten weten.

Gisterenavond heb ik naar de eerste uitzending van dit sei-
zoen van Radar gekeken op de tv, omdat men hier in de home-
page had gezegd dat er nieuws zou worden verteld over Legio.
Dit viel uiteindelijk nogal tegen want wat er over werd ver-
teld was eigenlijk allang bekend, alleen dat de Stichting
Leaseverlies nu zo'n 29.000 "leden" had zou het enige nieuws
kunnen zijn.
Zelf ben ik (nog)geen lid omdat ik al vrij vroeg het Klaag-
schrift heb ingediend en ik van mening was om voorlopig nog
niet van "twee walletjes te eten". Toch kan ik niet consta-
teren dat de Stichting, na zoveel aanmeldingen, erg actief
is met informatie naar de leden toe. Niemand weet eigenlijk
wat men nu eigenlijk tot nu toe al gedaan heeft en de te ne-
men stappen zijn als Legio/Dexia niet van plan is een ander
beleid te gaan voeren, zeker ten opzichte van de net afgelo-
pen en de binnenkort aflopende contracten die nu alleen maar
grote verliezen opleveren. De Stichting is nu al even bezig
en omdat er veel mensen zijn die vaak veel moeten bijbetalen
na het verstrijken van hun contract, zou een verklaring over
de gang van zaken van de Stichting toch zeker niet teveel
gevraagd zijn!

m.v.g.

L. Blok

Joop

Re: Zijn er mensen die ook een klacht hebben ingediend bij DSI ?

Ongelezen bericht door Joop »

In de uitzending van gisteren werd ook aangegeven dat er niet wordt aangestuurd op een rechtzaak maar op een schikking. Dit is toch al reden genoeg om te melden? Dat de stichting ongetwijfeld goed werk doet, ook al is het op dit moment voor de meesten achter de schermen, blijkt mij toch wel uit de mededeling dat de Vereniging van Effecten Beheer zich ook heeft aangesloten bij de stichting. Als er nieuws is, en er eigenlijk dus een inhoudelijke reactie van de stichting komt, dan kan de rust misschien een beetje wederkeren, er zijn nu echt veel mensen die op zijn van de zenuwen en niet weten wat te doen.

Groet, Joop

L. Blok

Terugkomend op de reactie van Joop waarin hij de opmerking
maakt over de schikking, deze opmerking heb ik ook gehoord
in de uitzending van Radar. Maar ik vraag mij af waarom
Legio nu ineens bereid zou zijn om over een schikking te
onderhandelen want men heeft toch ook beroep aangetekend
tegen de uitspraak van de Klachtencommisie DSI die een kla-
ger in het gelijk heeft gesteld. Of is Legio/Dexia al op
voorhand bang dit beroep te verliezen? Dit lijkt mij niet
want dan heeft het instellen van het beroep alleen maar een
enorm gezichtsverlies voor Legio/Dexia tot gevolg. Waarop
baseerd Radar deze mededeling, waarschijnlijk uit informatie
verkregen van de Stichting en dan is de vraag waar de Stich-
ting deze optimistische verwachting op baseerd?
Nu lees ik op de homepage van het forum het volgende:

De afgelopen weken hebben veel mensen, die zich aangemeld
hebben bij de Stichting Leaseverlies aan ons gevraagd waarom
ze zo weinig horen van de Stichting.

De Stichting heeft ons laten weten dat ze het betreuren dat
ze niet direct kunnen reageren op alle aanmeldingen. Er ko-
men nu namelijk nog steeds zo veel aanmeldingen binnen dat
de stichting er niet aan toekomt alle post direct te beant-
woorden. U kunt zich nog steeds aanmelden bij de stichting
via leaseverlies.nl. Op dit moment telt de stichting 29.000
deelnemers. Zodra er een doorbraak in de onderhandelingen
zou zijn, krijgen de deelnemers dit uiteraard te horen

Vreemd dat men min of meer zich via Radar verexcuseerd dat
men nog steeds bezig is om de grote toestroom van aanmeldin-
gen te registreren en men daarom niet toekomt aan het beant-
woorden van de post.
Dit kan ik bijna niet geloven want dan is men mijn inziens
bezig om het administratieve en het juridische gedeelte met
elkaar te verwarren en dan kan het nog lang duren voordat er
juridisch actie ondernomen wordt, als de toestroom in deze
mate blijft aanhouden. Hier zal toch duidelijk een onder-
schijd gemaakt moeten worden want mensen hebben uiteindelijk
ook hun bijdrage betaald en er zijn verwachtingen door de
Stichting gewekt. Waarom laat men dit via Radar weten en
waarom plaatst men dit bericht niet op de homepage van de
Stichting zelf?
Vooral naar de mensen toe die nu in grote financiële proble-
men komen door hun aflopend of binnenkort aflopend contract
en Legio niet bereid is om enige clementie te tonen bij het
op te eisen bedrag op een veel te korte termijn en alleen
een betalingsregeling wil accepteren als hier een schandalig
hoge extra vergoeding tegenover staat.(zie bericht van
Frederica in "Legio is verhuisd!")
Deze mensen hebben recht wanneer men zich heeft aangemeld
bij de Stichting dat hierover in ieder geval een goed en
duidelijk advies wordt gegeven door de Stichting en kan men
hen niet in opperste verwarring het zelf maar laten uit-
zoeken! Dit is dacht ik niet de doelstelling waarvoor deze
Stichting in het leven is geroepen.

m.v.g.

L. Blok

Meisje

Ongelezen bericht door Meisje »

De reden dat op een schikking wordt aangestuurd is heel simpel:

Een rechtszaak zou jaren kunnen duren. In die tijd zou LL weleens failliet kunnen gaan. Dat betekent dus geen geld voor de gedupeerden.
Als de rechtszaak in het voordeel van de gedupeerden uitpakt en LL is nog niet failliet dan is het hoogstwaarschijnlijk dat er niet veel geld meer over is.

Dus een schikking is het beste voor alle partijen. Legio Lease gaat dan niet failliet en de gedupeerden krijgen (hopelijk) hun vergoeding.

Want als Legio failliet gaat dan zal (in tegenstelling tot wat de meesten denken) Dexia niet aansprakelijk zijn. En dat willen we natuurlijk ook niet.

Overigens is het wel zo dat ik vind dat Schonewille veel geld krijgt voor het aansturen op een schikking.

29.000 aanmeldingen x 45 euro = 1.305.000,- euro
Dat is ruim 2,5 miljoen gulden.

Joop

Meisje,
Bedenk dan dat er ook nog een groot aantal kijkers op de zijlijn staat te wachten wat de ontwikkelingen gaan worden. Deze mensen zullen als er serieuze ontwikkelingen bekend worden ook nog eens toetreden tot de Stichting.De ingeslagen weg lijkt mij vooralsnog wel de juiste, een schikking kan echter op vele manieren uitpakken.

In ieder geval wordt er een poging gewaagd en dat is natuurlijk altijd beter dan iedere deelnemer(ster) met een schuld te laten zitten, een registratie bij BKR, wat in vele gevallen negatief is voor de mensen, en de kans dat dit soort praktijken doorgang kunnen vinden.

Misschien is het een strohalm, maar laten we er positief mee omgaan. Niet geschoten is in ieder geval altijd mis.

Groet,

Joop

Meisje

Natuurlijk, als je stil zit dan gebeurt er niets.

Ik werk in de financiele dienstverlening, niet op het niveau van LL by the way, en eigenlijk zijn al mijn collega's die ik over deze schikking heb gesproken het met mijn eerdere bericht eens.
Ook zijn we van mening, en ik hoop dat het tegengestelde gebeurd, dat die schikking of op niets uitloopt of veel te weinig compensatie biedt aan de gedupeerden.

Met alle respect: wij werken in de financiele wereld en horen nogal eens wat via via. De gedupeerden kunnen alleen afgaan op de info die jullie uit de media en van dit forum krijgen. Geloof me, er is veel meer gaande achter de schermen dan jullie denken.

Pikant detail is dat Dexia niet, uitdrukkelijk NIET, aansprakelijk gehouden kan worden voor de acties van LL.
Feit is wel dat Dexia nogal met deze situatie in de maag zit vanwege haar reputatie die nu geschonden is.

Ze heeft een potje geld achter de hand voor dit soort calamiteiten, de vraag is alleen of ze die gaat aanspreken.
Ze is immers niet aansprakelijk en is tot niets verplicht.

En geloof mij nou, als het tot een zaak komt en Dexia wordt toch aangeklaagd dan hebben die betere en hardere advocaten en veel meer geld om de zaak tot in den treure te laten doorslepen.

Ik wil aan de ene kant jullie hoop niet de grond in boren, want hoop is er, alleen niet zo veel als Radar en de Stichting doen geloven.

Maarre, kop op en hoop voor het beste, ik hoop met jullie mee, want wat LL heeft geflikt kan gewoon niet door de beugel.

Suc6

Albert

Ongelezen bericht door Albert »

Meisje@Meisje
Meisje@aardbei

Het doet er niet toe. De vraagstelling is hebben meerdere mensen een klacht ingediend bij de DSI.

Stel dat meisje gelijk heeft en Dexia is niet verantwoordelijk als LL failliet gaat, dan ben je dus je inleg kwijt en hoe zit het dan met je schuld(en)?

Hoe lang duurt een procedure bij de DSI ook als je later door deze instelling in het gelijk gesteld wordt en LL is failliet dan zijn deze mensen ook hun geld kwijt.

De Nederlandse bank is er ook nog en houdt heus wel in de gaten wat er speelt.

Dus meisje als jij geen contract hebt bij LL wil je dan stoppen om ons verder bang te maken.

Albert

L. Blok

Beste [email protected]

Geef mij één reden waarom Dexia niet aansprakelijk gesteld
kan worden voor de daden van Legio.
Als je een huis koopt dan koop je dat met alle lusten en
lasten. Als men een erfenis aanvaard doe je dit ook met alle
lusten en lasten.
Dexia neemt Legio over en dan zouden ze niet aansprakelijk
gesteld kunnen worden voor het mismanagment bij Legio, kom
nou. Dit had men voor de overname moeten overwegen en wan-
neer men niet aansprakelijk gesteld wilde worden de over-
name niet door hadden moeten laten gaan. Nu wel de schulden
op eisen van de klanten en straks niet thuis zijn als de
boel fout loopt dat is lust en geen last.

m.v.g.

L. Blok

Joop

isieweer,
Ik ben met deels eens dat wat meisje schrijft niet veel met de vraagstelling te maken heeft. Maar dat wil nog niet zeggen dat de info niet interessant is. Misschien wil meisje mij mailen? Ook achter de schermen is inmiddels een serieuze discussie over deze onderwerpen gaande.

Joop

Meisje

Beste meneer Blok en Albert,

Ten eerste is mijn nick 'Meisje'. De reden dat ik mijn emailadres niet opgeef is dat alleen al het reageren op dit forum consequenties voor mij kan hebben. Echter, ik heb een hotmailadres aangemaakt.

Aangezien Joop voor 'De Schikking' een nieuw onderwerp heeft aangemaakt zal ik mijn reactie daar geven.

Wobbe

Ongelezen bericht door Wobbe »

beste lezers,

de stichting zal ongetwijfeld goede bedoelingen hebben maar waarom moet deze situatie zo lang duren?
Naar mijn mening had dit al voor de zomervakantie van 2002 opgelost kunnen zijn. Of wil Dexia/ Bank Labouchere geen schikking treffen?
In ieder geval vondt het aanmeldingsbedrag behoorlijk duur.

29.000 x 45 euro is ruim 1,3 miljoen euro.
Voor dat bedrag mogen ze wel eens doorwerken vind ik.
Anders dien ik nog een claim in tegen de stichting.

toet

Ongelezen bericht door toet »

Onder welke steen ben jij gekomen negatief persoon?

Wobbe

beste toet,

allereerst kom ik niet onder een steen vandaan en ben ik ook niet negatief. In mijn ogen gewoon realistisch. Bedoel voor die 1,3 miljoen euro hebben we nog geen voordeel of positief nieuws van gehoord. Na een half jaar onderhandelen mag toch wel iets meer verteld worden van de problemen waar beiden partijen op vastlopen.
Ik heb ook 45 euro betaald en mag dan toch best weten wat er nu precies aan de hand is.

Begrijp me niet verkeerd, ik hoop ook dat de Stichting voor die 29.000 mensen iets kan betekenen. Al is het maar dat de schuld (hoe groot ook) in termijnen betaald kan worden zonder dat je hiervoor extra rente moet betalen.
Maar het feit dat we zo weinig horen geeft me wel te denken. Misschien niet terrecht maar de tijd zal het leren.

P.S. zelfs ik kan denken, dus graag zinnige reactie terug.

toet

Wobbe.Weet je wat mij zo kwaad maak dat doem denken.Niemand weet wat er achter de deuren plaats vindt.Maar iedereen weet wel te vertellen hoe rijk ze er van worden en hoeveel geld er al betaald is door de mensen.Dat beetje wat lease verlies vraagt staat niet in verhouding wat legio gepikt heeft.Verder zijn er mensen die klaar staan om andere raad te geven.Terzijde of je het er mee eens bent.Maar nee hoor ze worden beledigd zo dat ze weg blijven.Dat maak me kwaad.Al zou radar niets voor elkaar krijgen ze zijn opgekomen voor ons.En dat is een bedankje waard geen schop na .toet.

toet

Wat een mooie dag was het vandaag.De zon liet zich geregeld zien en ik ben gelukkig.Ga lekker slapen en hoop dat morgen weer iedereen gezond en gelukkig opstaat.Dag mooi rotterdam je lichtjes zijn mooi en het water in de haven ruikt heerlijk.toet

Alida

Ongelezen bericht door Alida »

Beste lezers,
Ook ik heb een klacht bij de DSI ingediend. volgens geldende regels eerst een negatief antwoord van Dexia/L.L.
Met dit negatieve antwoord (onterecht) de klacht doorgestuurd naar DSI. Ik heb er alle vertrouwen in dat er serieus met de klacht wordt omgegaan. Het betreft een vooruitbetaalde rente voor drie jaar. Echter er worden geen maandtermijnen genoemd in de overeenkomst die we
na de termijn van drie jaar moeten gaan betalen. Uiteraard gingen we er vanuit dat we na drie jaar zouden stoppen maar omdat de koers niet gestegen is met 6.2 % kan er niet gestopt worden. Er wordt met geen woord gerept over een maandbedrag. Vandaar de klacht naar de DSI. Ook kun je niet stoppen. Dit is toch een belachelijke regeling we gaan absoluut niet akkoord. Zijn er personen die ook met dit probleem zitten??
groeten Alida

Wobbe

Beste toet, toet toet,

Vandaag veel wind, niet echt warm.
Kortom echt herfstweer.
Nu even naar het financiële gedeelte.
Allereerst wil ik mezelf niet beschrijven als een doemdenker maar als realist.
Vindt persoonlijk dat de onderhandelingen erg lang duren, en begin net zoals andere mensen ook twijfels te krijgen op een goede afloop.
Wellicht onterecht maar de tijd zal het leren.
Mijn leasecontracten lopen nog een paar jaar vandaar dat het voor mij direct niet gevolgen heeft dat de onderhandelingen zo lang duren. Maar mensen vanwie dit jaar de contracten zijn afgelopen zitten nu met een dilemma mijnsinsziens. Namelijk verlengen, stopzetten, aandelen overnemen noem maar op. Deze mensen moeten nu wellicht een beslissing nemen (auto verkopen, nieuwe (hypothecaire) lening afsluiten bij een bank, huis verkopen (in extreme gevallen)omdat de onderhandelingen zolang duren.
Werk zelf bij Spaar Select en bovenstaanden gevallen zijn eerder regel als uitzondering anno september 2002.

Het feit dat de Stichting leaseverlies iets voor de gedupeerden willen doen vind ik persoonlijk een goede zaak. Maar vind het allemaal wel wat lang duren.
En inderdaad euro 45,-- is een schijntje ten aanzien van het bedrag dat de gemiddelde Nederlander met leasen heeft verloren. Maar toch is euro 45,-- x 29.000 aanmeldingen 1,3 miljoen euro en ik vind dat wel erg veel geld voor een Stichting die tot nu toe nog niks concreets heeft bereikt.

in ieder geval nog een fijne dag toet en de rest van deze forumbezoekers.

toetje

Ongelezen bericht door toetje »

Beste wobbe .Inderdaad het weer was vandaag minder.Ik moet toe geven je bent aardig.Verder denk ik dat alles hier al gezegd is.Volgens radar kan het jaren duren voor er enige vooruitgang komt.We zien wel.Als ik tv aan zet en ik zie de honger in de wereld de mensen zonder dak boven hun hoofd vooral de zieke dan komt er een klein schaamte gevoel boven en dan denk ik ach er zijn er die het veel moeilijker hebben dan ik.Mijn ligbad staat klaar de wijn is ingeschonken het leven is goed.Voor dessertstorm prrrrrrrt.toet

Wobbe

Beste toet, (en andere forumlezers)
Zoals altijd even het weer:
vandaag 27-09-2002; in Limburg redelijk weer, beetje wind af en toe kwam het zonnetje eens door. Kortom best aardig weer (voor met de jas aan) een wandelingetje te maken in het bos. Verbaasde me nog dat we het zo goed als de hele dag hebben drooggehouden (althans tot 16:25).

Even op je vorige bericht terugkomend; vond het lief van je dat jij me aardig vond. Hoop dat ik duidelijk ben geweest hoe ik over (bovenstaande) situatie denk. Dat je het op bepaalde punten niet eens met me bent, geeft helemaal niet. Daarvoor is juist dit forum om op een "nette" manier met elkaar om te gaan en over de zaken te praten die spelen met in het achterhoofd altijd houdend; laat je medeforumschrijvers altijd in hun waarde en val ze nooit persoonlijk aan. ook al hebben ze het niet volgens jou bij het juiste eind.
Zoals je zelf al zei hebben veel mensen (in de derde wereld landen vooral het veel slechter dan ons. Maar toch vind ik dat geen argument om je geld niet te claimen van Dexia/ Legio. Zie nog liever dat Dexia/ Legio de winsten op deze leaseconstructies aan de mensen in de ontwikkelingslanden terugbetaald dan dat ze er zonder "kleerscheuren" vanaf komen en al onze zuurverdiende centjes zelf mogen houden.

Heb deze week aan de docent Rechten van de Hoge School dit probleem ook voorgelegd.
En het volgdende kwam er concreet uit:

Een overeenkomst is rechtsgeldig wanneer de overeenkomst 1)gesloten is tussen 2 handelingsbekwame partijen.
2)De ene partij iets aanbied (in dit geval pakket aandelen) en de ander die accepteert (door het contract te ondertekenen).
3)Er op het moment van ondertekenen van het contract wilsovereenstemming was. Met andere woorden je hebt zelf ervoor gekozen om aan dat product mee te doen-> de adviseur van Legio/Dexia heeft je niet gedwongen tot tekenen.

4)Verder mag de inhoudt van de leasecontracten NIET in strijd zijn met de wet.

Bij 8 van de 10 mensen zijn deze regels niet geschonden of niet bewijsbaar (voor de rechter).
Voor die andere 2 mensen is er een mogelijkheid om het contract te laten ontbinden mits je 1 van de 4 (of meerdere) zaken kunt aantonen die met bovenstaande 4 punten in strijdt zijn. Te denken valt dan vooral aan: de adviseur heeft verbaal of fysiek gedreigt met geweld wanneer jij niet zou tekenen. De adviseur heeft zaken verteld die niet waar waren.
De meeste mensen zullen nu wel denken, hee ik ga ook zeggen dat de adviseur gedreigt heeft of onjuiste dingen heeft verteld.
Maar als het contract langer dan 3 maanden al loopt heeft dit (nauwelijks) zin meer. Want de rechter zal dan zeggen; waarom heeft u niet meteen een aangetekende brief gestuurt naar Dexia/ Legio met verzoek van ontbinding van het contract omdat u het er niet mee eens was/ u het eigenlijk niet wilde.
Wat u ook had kunnen doen was dit probleem aan bureau rechtshulp in uw woonplaats voorleggen en deze hadden u verteld naar welke instantie (of rechter) u had moeten gaan met uw probleem.
Wanneer u wilt aantonen dat de adviseur onjuistheden heeft verteld of zaken extra niet heeft verteld met de bedoeling u daarbij een onjuist beeld te geven van het product heeft u minstens 2 onafhankelijke getuigen hiervan nodig (dus niet uw moeder/vader/zoon/dochter/broer/zus. Of u had zo slim moeten zijn om het gesprek op te nemen maar dan was u waarschijnlijk al meteen naar de rechter gestapt neem ik aan.

Wellicht voor veel mensen negatief nieuws maar dit is wat ik van 2 onafhankelijke juristen over deze kwestie heb gehoord. Daarom hoop ik ook dat Legio/ Dexia met de Stichting Leaseverlies een schikking wil treffen want strikt juridisch gezien maken veel mensen mijns insziens geen kans op schadevergoeding/ ontbinding van hun contract.

Met vriendelijke groet,

Wobbe de Vries

L. Blok

Beste Wobbe,

Het verhaal wat je hier verteld vindt ik een juridisch kwats
verhaal en met deze vreemde uitleg zouden heel wat mensen
met minder goede bedoelingen rustig hun gang kunnen gaan
zonder zich te hoeven verantwoorden. Als je werkelijk iets wilt weten van de overwegingen zoals men in de financiële wereld hoord te handelen, dan moet je de uitspraak van de
Klachtencommisie van DSI van een klager over Legio, die in
het gelijk is gesteld, eens lezen. Dan zal je wellicht de
volgende keer niet zulke onzin hier in het forum vermelden.
Iedereen mag in dit forum zijn mening vertellen, maar laat
dit niet deze onzin zijn.
Het dossiernummer van deze uitspraak is: KCD 2002-76

m.v.g.

L. Blok

Gesloten