LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ZORGPLICHT FINANCIëLE INSTELLINGEN

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
el

ZORGPLICHT FINANCIëLE INSTELLINGEN

Ongelezen bericht door el »

ZORGPLICHT FINANCIëLE INSTELLINGEN’

Sinds 1 februari 1999 zijn financiële instellingen verplicht om een profiel van hun beleggende klant op te stellen. Daarin moet o.a. een beeld worden geschetst van de risicobereidheid, de beleggerservaring en de beleggingsdoelstelling van de klant. De effecteninstellingen zijn dan vrij om volgens een eigen systeem in te delen op een schaal van één tot tien of te kiezen voor kwalificaties als defensief of ervaren en agressief.

Dit klantenprofiel is zowel belangrijk voor de klant als van de effecteninstelling. De klant wordt gedwongen na te denken over zijn keuzes en de instelling dekt zich hier in tegen eventuele claims. Dit zolang de financiële instelling zich maar houdt aan in het contact met de klant overeenkomstig opgestelde klantenprofiel.

Naarmate het slechter gaat op de beurs neemt het aantal claims tegen financiële instellingen toe. Gedupeerden trachten hun effecteninstellingen te dwingen tot het betalen van een schadevergoeding, omdat deze de klant niet behoed zou hebben voor de risico’s van beleggen. Ook de rechter zal vrij snel de zijde van de klant kiezen. Wanneer de effecteninstellingen hun klanten maar hun gang laten gaan en men verstrekt geen of onvoldoende informatie, dan is de kans groot dat de instelling tot schadevergoeding moet overgaan.

Alhoewel diverse instellingen, sinds februari 1999, profielen van hun klanten maken, is er bij velen nog steeds niets geregeld. Dit komt omdat al deze klantenprofielen schriftelijk moeten worden vastgelegd. De toezichthouder AFM eist dan ook dat alle financiële instellingen hun zaken op 31 december voor elkaar moeten hebben. Sancties kunnen het gevolg zijn.

Voor de klant is het dus heel belangrijk om na te kijken hoe de advisering is geweest van zijn beleggingsconcept en bovendien hoe er na het afsluiten/verkopen van de belegging verder is geadviseerd door de adviseur/beleggingsinstelling.

Ed

Re: ZORGPLICHT FINANCIëLE INSTELLINGEN

Ongelezen bericht door Ed »

Ik weet dat wij als gedupeerden gelijk hebben, maar kan de stichting deze feiten ook bewijzen en hard maken in de rechtzaal? Het is wel te hopen, maar de kans dat ik geen schuld hoef te betalen en mijn inleg terug krijg, lijkt mij minimaal, we zullen dan ook wel aan het kortste eind trekken vrees ik. Groeten Ed

Ed

Ik weet dat wij als gedupeerden gelijk hebben, maar kan de stichting deze feiten ook bewijzen en hard maken in de rechtzaal? Het is wel te hopen, maar de kans dat ik geen schuld hoef te betalen en mijn inleg terug krijg, lijkt mij minimaal, we zullen dan ook wel aan het kortste eind trekken vrees ik. Groeten Ed

el

Niet zo negatief Ed,het komt allemaal goed.

Ed

Het is te hopen, ik betaal nog steeds € 227,60 tot december en daarnar kunnen ze met die schuld de pot op, ze krijgen van mij niet nog meer geld , zeker geen € 30.000 die ik op het ogenblik in de min sta.

In het contract staat trouwens ook dat er rond de 34ste of 35ste termijn eenmalig honderd gulden (€ 45,37) zal worden geincasseerd, kan iemand mij vertellen waar dit bedrag voor is? Stelletje Dexia-grafhonden, ze kunnen van mij part allemaal doodvallen, vooral die Bruneel, die zelfingenomen pokkebelg.

el

ff omhoog
Misschien kan Sara hier wat over vertellen, want bij mij is zo'n profiel nooit gemaakt.

Gesloten