telegraaf 04-08-2004 12:37
AFM-actie tegen misleidende productnamen
AMSTERDAM (ANP) - De beurswaakhond AFM gaat bedrijven aanpakken die beleggingen onder misleidende namen verkopen.
De toezichthouder wil niet dat financiële bedrijven de risico’s van beleggingen wegmoffelen door ze als een spaarproduct aan te prijzen. Consumenten worden hierdoor op het verkeerde been gezet, aldus de AFM woensdag.
Bedrijven mogen volgens wet- en regelgeving geen beleggings- of verzekeringsproducten verkopen waarbij in de naam het woord sparen wordt gebruikt. De beurswaakhond heeft gemerkt dat dat toch gebeurt. In het verleden werden al beleggingen verkocht onder namen als All Round Sparen en Kinder-Spaarlease.
Dergelijke namen suggereren dat consumenten hun geld via deze producten veilig wegzetten. Feitelijk wordt er echter in beleggingen geïnvesteerd, wat veel meer risico meebrengt.
De AFM hield al toezicht op de inhoud van reclames voor beleggingsproducten. Daar komt nu dus ook de naamgeving van financiële producten bij. De toezichthouder moet het eerste bedrijf dat de fout ingaat, nog op de vingers tikken, aldus een woordvoerder.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] [b]AFM-actie tegen misleidende productnamen [/b]
Re: [b]AFM-actie tegen misleidende productnamen [/b]
Hoezo paard achter de wagen spannen?
Kennelijk was de AFM in 1999 niet bij machte preventief op te treden
tegen bankinstellingen (Legio Lease) ten einde de consument te behoeden risicovolle Spaar lease-produkten aan te schaffen.
Zo heb ik in 1999 een 5-jarig Legio BESPAARPLAN afgesloten
tegen betaling van 113 euro per maand;totale RESTSCHULD momenteel
ongeveer 5000 euro.
Daarnaast heb ik voor mijn kinderen bij Legio Lease een SPAAREXTRA
contract afgesloten tegen betaling van totaal 45 euro prer maand.De minimale looptijd is 5 jaar. Na 5 jaar zou volgens de prognose van Dexia de uitbetaling ongeveer 6500 euro bedragen.De feitelijke stand van zaken is dat wanneer ik na 5 jaar het contract wil beeindigen ik ruim
4000 euro moet bijbetalen. Hoezo SPAAREXTRA?
AFM/DSI/OVERHEID/RECHTERLIJKE MACHT, doe er wat aan en bescherm
de consument (leek in deze) die overigens ook eigen verantwoordelijkheden heeft. Niettemin zou de consument er vanuit
mogen gaan dat banken het beste met haar klanten voor heeft. Helaas blijkt het tegendeel maar al te vaak.
mvg
Jaap
Kennelijk was de AFM in 1999 niet bij machte preventief op te treden
tegen bankinstellingen (Legio Lease) ten einde de consument te behoeden risicovolle Spaar lease-produkten aan te schaffen.
Zo heb ik in 1999 een 5-jarig Legio BESPAARPLAN afgesloten
tegen betaling van 113 euro per maand;totale RESTSCHULD momenteel
ongeveer 5000 euro.
Daarnaast heb ik voor mijn kinderen bij Legio Lease een SPAAREXTRA
contract afgesloten tegen betaling van totaal 45 euro prer maand.De minimale looptijd is 5 jaar. Na 5 jaar zou volgens de prognose van Dexia de uitbetaling ongeveer 6500 euro bedragen.De feitelijke stand van zaken is dat wanneer ik na 5 jaar het contract wil beeindigen ik ruim
4000 euro moet bijbetalen. Hoezo SPAAREXTRA?
AFM/DSI/OVERHEID/RECHTERLIJKE MACHT, doe er wat aan en bescherm
de consument (leek in deze) die overigens ook eigen verantwoordelijkheden heeft. Niettemin zou de consument er vanuit
mogen gaan dat banken het beste met haar klanten voor heeft. Helaas blijkt het tegendeel maar al te vaak.
mvg
Jaap