LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De beerput is nog niet leeg

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Michiel Luidens

De beerput is nog niet leeg

Ongelezen bericht door Michiel Luidens »

27-03-03 bron www.cda.nl
CDA wil dat Dexia problemen klanten die leaseprodukten hebben op verantwoorde wijze oplost
Het CDA is van mening dat in veel gevallen bij de verkoop van leaseprodukten niet aan de zorgplicht is voldaan. Dat betekent dat aan klanten niet in voldoende mate duidelijk is gemaakt wat voor een produkt men afsloot en wat de eventuele gevolgen daarvan zouden kunnen zijn bij dalende beurskoersen.

Drie partijen kunnen zich het nodige verwijten: de klant zelf, die uiteindelijk niet alert genoeg is geweest, de banken en verzekeraars, die graag wilden verkopen en niet te nauw keken bij de wijze van verkopen. En als laatste de toezichthouder, de Autoriteit Financiële Markt, die tekort is geschoten in het nauwlettend toezien op de wijze waarop dergelijke risicovolle produkten verkocht worden.

In vele gevallen is niet aan de zorgplicht voldaan, meent het CDA, en om die reden zou Dexia Bank haar maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen en tegemoet dienen te komen aan de grote financiële en sociale problemen die inmiddels ontstaan of zullen ontstaan bij zo’n 6% van de gezinnen in Nederland.

In een gesprek met dhr. Dirk Bruneel van Dexia Bank heeft het CDA dit duidelijk gemaakt. Dexia Bank, bij monde van Bruneel, heeft aangegeven hiermee bezig te zijn door het algemene aanbod dat aan de gedupeerden is gedaan. Daar bovenop bestaat de mogelijkheid om aanspraak te maken op de zogenoemde “hardheidsclausule”. Deze bijzondere regeling is van toepassing op mensen die middels het algemene aanbod (kwijtschelden 10% van de restschuld of renteloze lening afsluiten om restschuld af te lossen) nog niet uit de financiële problemen zijn of komen. Een speciaal hiervoor ingestelde commissie zal individueel maatwerk toepassen bij het oplossen van het probleem van de restschuld. Het CDA zou het een goede zaak vinden als gedupeerde klanten langer de tijd krijgen om hun schuld terug te betalen.

Als klanten van dit aanbod gebruik maken moet afstand gedaan worden van het recht om later alsnog juridische stappen te ondernemen tegen Dexia. Het CDA vindt dit logisch. Het is tenslotte niet gebruikelijk om in een minnelijk traject ook nog de mogelijkheid te hebben juridische stappen te kunnen ondernemen. Wel moeten de gedupeerden er dan vanuit kunnen gaan dat zij straks niet letterlijk met lege handen komen te staan.

Daarnaast heeft het CDA minister Hoogervorst aangesproken op de consequenties van aandelenlease voor gezinnen en voor de financiële markten.

En tot slot zal het CDA de rol van de Autoriteit Financiële Markt in deze zeer kritisch volgen. In algemene zin hamert het CDA al langere tijd op een goed en adequaat toezicht op de financiële instellingen. Om die reden heeft het CDA donderdag 27 maart ook nadere schriftelijke vragen gesteld aan de minister over het onderzoek naar aandelenleaseconstructies, dat de AFM in oktober 2002 heeft afgerond. Hier zijn namelijk geen duidelijke antwoorden gekomen op eerder gestelde Kamervragen. Ook vindt het CDA het belangrijk te weten of de AFM in de toekomst voldoende is toegerust om toezicht te houden op de zorgplicht van financiële instellingen bij de verkoop van risicovolle produkten.

Op dit moment wacht de CDA-fractie de eerste ervaringen met de toepassing van de hardheidsclausule af. Het CDA gaat ervan uit en wil erop vertrouwen dat Dexia-Bank hiermee haar volle maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt en ernstig gedupeerden niet in de kou laat staan. Mocht het tegendeel het geval blijken te zijn, dan zal het CDA niet schromen om verdere stappen te ondernemen.

Voor vragen: Myra van Loon-Koomen, CDA Tweede Kamer, 070-3183589 of 06-18305990

http://www.myrakoomen.nl/nieuwsbrieven/ ... r2003.html
Lunch met J. Verhaegen, Rabobank Nederland. Wow, dit had ik in mijn Rabotijd nooit durven dromen à lunchen met een lid van de Raad van Bestuur van Rabobank Nederland op het hoofdkantoor in Utrecht. En exclusief voor mij en mijn persoonlijke steun en toeverlaat, Stijn Strous. Ook onze Rabo-contactpersoon in Den Haag, Hans Ludo van Mierlo, ontbrak natuurlijk niet. Hij had dit voor ons georganiseerd. Waar oorspronkelijk een uur gepland stond, hebben we 2 uur over allerlei interessante zaken gesproken in relatie tot de financiële wereld.
http://www.myrakoomen.nl/pages/schuldhulpverlening.html
In de Wet op de Financiële Dienstverlening, die komend voorjaar in de Tweede Kamer wordt besproken, worden onder meer nieuwe spelregels gegeven voor aanbieders van allerlei soorten krediet. Dus niet alleen banken, maar ook auto- en keukendealers en winkels die werken met een klantenkaart waarop men op afbetaling kan betalen. De nieuwe spelregels leggen vermoedelijk een grote verantwoordelijkheid bij de aanbieder, die de consument goed moet kennen en de klant van een goed advies dient te voorzien alvorens hij met ze in zee gaat. Het toezicht op de naleving van de spelregels komt in handen van de Autoriteit Financiële Markten die gaat werken met vergunningen en een register waar een hoop regeltjes voor de aanbieders van kredieten aan vast zitten. Die nieuwe regels zijn zeker nodig, zeker waar zij agressieve marketing, misleidende reclames en slechte advisering tegengaat. De vraag is of het voldoende effect zal hebben op het consumptieve gedrag van mensen en de wijze waarop zij hun financiële huishouding organiseren. Mogen we van de aanbieder verwachten dat hij de consument gaat beschermen tegen zichzelf? Het is niet waarschijnlijk dat de moraliteit van deze financiële markt zich altijd goed verdraagt met het publieke belang van consumentenbescherming. Men kan zich ook afvragen of de consument die graag een prachtige auto op afbetaling of nieuwe computer wil kopen zit te wachten op een verkoper die al te indringende vragen stelt over zijn persoonlijke financiële huishouding. ‘Is dit nu wel zo verstandig, jongeman?’ Nog onwaarschijnlijker is het dat een berg regelgeving van de overheid het gat tussen het belang van de aanbieder en dat van de consument kan dichten. Te meer ook omdat de jongere zelf niet eens zo overtuigd lijkt zich behoudend op te moeten stellen ten aanzien van kredieten en het kopen op afbetaling. En daar ligt nu juist de grote uitdaging als we de schuldenproblematiek willen aanpakken.

impact

Re: De beerput is nog niet leeg

Ongelezen bericht door impact »

Potjandorie. Die Luidens zit bovenop het laatste nieuws. Vers van de pers! :lol:

mali

Ongelezen bericht door mali »

Beleggers hebben zelf ook schuld. Ze hadden niet op eigen houtje ingewikkelde fianciële producten moeten aanschaffen maar hadden zich moeten laten bijstaan door onafhankelijke en deskundige financiele adviseurs. Zoals die van SpaarSelect. Als ze dat gedaan hebben, valt beleggers geen verwijt te maken en hoeven ze ook niet bij te dragen in de ontstane schade.
Alleen de beleggers die naar Dexia zijn gefietst en aan de bali hebben gesmeekt om een lening om mee te beleggen -en deze belegging nadat een zorgvuldig risicoprofiel was opgemaakt en een expliciete waarschuing omtrent de omvang van de risicos was gegeven - hebben gekregen, moeten voor de gevolgen van hun handelen opdraaien.

Voor alle andere gevallen draagt Dexia de schuld van de "misverstanden" die zijn onstaan door hun voorlichting en dient dexia de volledige schade te dragen.

impact

Mali, welke "beleggers"? De meeste gedupeerden wisten van toeten noch blazen en kregen door die "deskundigen van Spaarselekt" een risicovol product in hun mik gedrukt, waarvan ze dachten - DAT WERD HUN VOORGESPIEGELD! - dat ze zouden gaan sparen!
Alleen de naam SPAARselekt was al misleidend! Mij maak je trouwens niet wijs dat er ook maar één gedupeerde naar de kantoren van LegioLease of Labouchere is gegaan om "een lening af te smeken". :evil:

Idaho

Ongelezen bericht door Idaho »

Impact, ik denk dat Mali het ironisch bedoelde, kan me niet voorstellen dat Dexia een gedegen risicoprofiel van welke aspirant belegger/spaarder dan ook heeft gemaakt en al zeker geen duidelijke waarschuwing aangaande de risico's die dit product met zich meebrengt.

mali

Precies!!!!

Hopelijk dringt dat ook door op de burelen van het CDA.
De "beleggers" waren geen beleggers maar spaarders en niemand is naar Dexia gegaan.

Ze moeten dan ook niet stellen dat de belegger ook schuld treft door onvoldoende alert te zijn.

Iedereen die keer op keer vroeg naar de risico's werd gerustgesteld met de mededelong dat die er niet waren! Alerter kan niet, lijkt mij.

En welke onervaren spaarder zal dan nog een ervaren deskundige financiële adviseur tegenspreken? Dus waar heeft het CDA het over?

impact

Mali, mijn excuses voor het gebrek aan humor waarvan ik blijk gaf. Ik ben echter al de hele dag zo heen en weer aan het bellen en faxen met mijn advocaat om mijn dagvaarding aan Dexia nog vandaag bij de deurwaarder te krijgen, dat de fijne nuance van je bericht mij even ontging. :P

mali

Geeft niet. Hopelijk leveren jouw beslomeringen iets op ... voor ons allemaal. Wat gunstige jurisprudentie kunne we allemaal gebruiken. Het is te gek om los te lopen dat dexiabank nog enioge bescherming toekomt. En dat er mensen zijn die denken dat de slachtoffers van SpaarSelect enige mogelijkheid hadden zich van de risico's van het product te vergewissen. Ze hadden geen verstand van beleggen, geen ervaring ermee, in de brochures staat niets over risico's en als men dan toch nog twijfelde, werden de angsten weggewimpeld door iemand die zich voor deed als een terzake kundige. Wat verlangt een rechter nog meer om de schade bij de gedupeerde weg te laten. Wat had de spaaarder nog meer kunnen doen? Zelfs een maand opleiding volgen bij SpaarSelect had hem niet wijzer gemaakt, zo lees ik elders in dit Forum.
Houd moed, en heel veel succes met je dagvaarding!!
Namens elk redelijk denkend mens groet ik u.

impact

Bedankt, Mali. Natuurlijk houdt ik het forum op de hoogte van de voortgang en zodra ik iets te weten kom, dat ook voor andere gedupeerden bruikbaar is, laat ik dat dadelijk weten.
Je zult begrijpen dat ik in dit stadium nog niets over de inhoud van de dagvaarding kan meedelen - wegens proces-technische redenen en ook omdat ik dat niet sportief t.o. van mijn advocaat vind. Een kok laat je tenslotte ook niet graag in zijn keuken kijken, zodat je dan gratis met zijn recepten aan de haal kan gaan.

mali

Aangezien het hier om grotere kwesties gaat die het belang van individuën en individuele advocaten overstijgt, hoop ik dat, bij succes, jouw advocaat toch iets van zijn recept zou willen delen met anderen die ook graag willen eten. Desnoods worden wij allen zijn cliënt en kookt hij voor ons allemaal.
Ik snap het dilemma wel, waarom zou jij duizenden euri spenderen voor kundigheid die een ander vervolgens zo van het forum kan plukken? Hopelijk is er een weg te vinden die voor allen bevredigend is.
Voor nu alvast: veel succes.

Michiel Luidens

Als er iemand bij de bakker voordringt, word ik kwaad
http://www.wouterbos.nl/download.do/id/ ... 1/cd/true/
Het begint er dus mee dat mensen wordt gevraagd om in te leveren terwijl er elders sprake is van fraude, van misstanden en van zelfverrijking. Ik denk dat de ergernis die dit soort zaken bij mensen opwekt, wordt verergerd als die mensen de rekening krijgen en vinden dat hun ten onrechte wordt gevraagd om meer in te leveren dan anderen. Naarmate een kabinet er slechter in slaagt om de lasten die nou eenmaal horen bij het economische herstel van Nederland eerlijk te verdelen, zal het onbegrip voor wantoestanden elders in de samenleving alleen maar toenemen. Er is nog een reden waarom ik denk dat elk fraudeschaal er tegenwoordig harder inhakt dan een paar decennia geleden. Wij kunnen het hebben over Ahold, over Dexia of over legiolease. Als er tegenwoordig iets misgaat op de beurs, betreft het vaak een enorm bedrag en raakt het daardoor veel aandeelhouders. Het raakt mensen direct omdat zij hun eigen beleggingen op de beurs hebben of indirect via hun pensioencenten. Het komt dus heel dichtbij. Het kan heel direct betrekking hebben op bijvoorbeeld het pensioen dat een kleine ondernemer jarenlang bij elkaar heeft gespaard. Als er iets fout gaat op de beurs, is het dus niet iets wat veraf is en wat alleen betrekking heeft op de wereld van de grote ondernemingen. Het komt heel dichtbij en het kan diep ingrijpen in de zekerheden die mensen voor zichzelf, ook voor latere periodes in hun leven, hadden opgebouwd.

Er is nog een reden waarom dat wat gebeurt zo veel indruk maakt en zo veel ergernis opwekt. Die heeft te maken met het feit dat wij er in een steeds complexere samenleving steeds slechter in slagen om mensen verantwoordelijk te maken als er iets fout gaat. Ik begrijp heel goed dat mensen het eigenlijk niet accepteren dat wij bijvoorbeeld bij de bouwfraude allemaal weten dat er iets is gebeurd dat niet in de haak is, maar dat het stelselmatig onmogelijk blijkt om in een bouwbedrijf iemand aan te wijzen die daarvoor verantwoordelijk is. Iedereen lijkt weg te komen met de opmerking dat hij niet wist wat er gebeurde. Het is echter niet mogelijk dat het gebeurde terwijl niemand er iets van wist. Een ander geval waar een vergelijkbaar ongenoegen speelde, is de vuurwerkramp in Enschede. Wij wisten op een gegeven moment dat binnen de overheidsorganisatie fouten werden gemaakt, maar wij konden deze niet aanwijzen.

dejongh1

Ongelezen bericht door dejongh1 »

Waarom geen aandelenlease in andere Europese landen?Politici
zeggen dat de gedupeerden beter hadden moeten uitkijken
met aandelenlease.Als minister Zalm hetzelfde had
gehandeld als alle andere Europese ministers van Financiën,
dan hadden wij ook geen aandelenlease in Nederland gehad.En
hadden er nu geen 600.000 mensen in de boot gezeten.

ad snoeren

Ongelezen bericht door ad snoeren »

Zalm had wel wat anders te doen. Hij moest zorgen dat de van hem lopende lijntjes naar KPN en nog zo wat van die grootgeld verslinders van voldoende beleggers werden voorzien. En dat is hem gelukt. Nu is het voor hem gewoon zaak om de andere kant uit te blijven kijken.
En vooral zwaaien en grijnzen naar al die verliezers.
Blijf vooral op hem stemmen.

Lfs Ad

pluutje

Ongelezen bericht door pluutje »

Waarschijnlijk wil Zalm ook nog wel Minister President worden! Dan zijn de rapen gaar. :evil:

Rob Hoegstra

Ongelezen bericht door Rob Hoegstra »

Zalm had toch de minste stemmen, althans de VVD, heeft veel meer ervaring dan JP en is al jaren de baas van Nederland :lol:

pluutje

Ongelezen bericht door pluutje »

Laat Zalm maar stroomopwaarts zwemmen, het zal[m] niet lukken. :D

ad snoeren

Ongelezen bericht door ad snoeren »

Hij mag nog dik 2 jaar zwemmen voor men hem kan verorberen.
Ik hoop dat hij dan goed wordt gefilleert. en met een te sterke mierikswortel saus wordt opgedient aan de dexiaboeven die dan inmiddels zijn opgepakt.

lfs Ad

Michiel Luidens

http://www.volkskrant.nl/denhaag/1097833991751.html
Het 'kabinet-Berlage' grijpt de macht

DEN HAAG - De fractieleiders van de drie regeringspartijen hebben elkaar gevonden. Op zo'n 'ontiegelijk gezellige avond' als in de brasserie Berlage zetten zij hun eigen beleid uit. Coalitiepartijen vieren de terugkeer van het dualisme tussen parlement en regering

Ze hebben in jaren niet zo gelachen, Maxime Verhagen (CDA), Jozias van Aartsen (VVD) en Boris Dittrich (D66). Na afloop van de Algemene Politieke Beschouwingen zakten de drie fractievoorzitters vorige maand samen met een handvol getrouwen tot half twee 's nachts door in de Haagse brasserie Berlage. 'Een ontiegelijk gezellige avond', stelt Van Aartsen glunderend vast. Verhagen: 'Het leek wel een eindexamenfeest.'
De sfeer is goed tussen de fractieleiders van de drie coalitiepartijen. Knalgoed zelfs, bezweren ze. Verhagen roemt nu al het Berlage-gevoel: 'Het gevoel dat je elkaar geen kunstjes flikt.' En dat werkt, getuige de drie deals waarmee de fractievoorzitters de afgelopen weken zonder blikken of blozen het kabinet passeerden: ze brachten voor 1 miljard wijzigingen aan in het bezuinigingspakket, schrapten de huisarts uit de no-claimregeling en bedachten een plan om werklozen voor minder dan het minimumloon te laten werken. Is hier een schaduwkabinet aan de gang? Van Aartsen: 'Wij hebben een nieuw circuit ontwikkeld. Dat is misschien niet zo aangenaam voor de premier en de vice-premier, maar het is er wel.'

dejongh1

Ongelezen bericht door dejongh1 »

Deze heren zeggen dat werklozen voor minder dan het minimum loon
moeten werken.Deze***** hebben nog nooit een dag in
hun leven fysiek gewerkt.Ik zie van Aartsen al een dag meelopen
in de bouw op de steigers,de man zou op de eerste dag aan een
hartinfarct bezwijken.
Wij moeten bezuinigen van deze schoften, zodat zij door kunnen
blijven feesten van ons geld.
Neem bv. de HSL lijn , dit is gewoon een privé lijn voor die
schooiers in Den Haag ,zodat ze makkelijk naar Brussel kunnen en
in het weekeinde nog even kunnen shoppen met hun vrouw in Parijs.
Het vliegtuig naar Parijs is stukken goedkoper op dit moment dan
een kaartje HSL naar Parijs.
Als ze het geld niet over de balk hadden gegooid met bv. de HSL,
de Betuwe ljin etc. dan hadden "WIJ" nu niet hoeven bezuinigen.
Zalm was toen ook minister van Financiën.Maar ja,Zalm die
wou de multiinationals een pleziertje doen en nu kan het klootjesvolk
ervoor opdraaien.
Waarom wil Zalm zo graag dat Turkije lid wordt van de EU?Wat schieten
wij ermee op .Wij moeten alleen nog maar meer belasting betalen,
zodat Turkije het uit de EU-kas kan halen om dan weer uit te geven
bij de multinationlas.

impact

Uit mijn hart gegrepen, Dejongh!

Je liet helaas na om de Betuwelijn, de Joint Strike Fighter, de windmolens, de plannen voor een zweefspoorlijn van niets naar nergens, de genadeloze uitbreiding van Schiphol, de Haagse "baantjesmachine", het ons ondemocratisch door de strot duwen van de pleuro en meer van die fraaiheden erbij te noemen.

Gesloten