LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Het Parool, Pagina Economie"Artikel over PAYBACK"

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Hans2
Berichten: 617
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Het Parool, Pagina Economie"Artikel over PAYBACK"

Ongelezen bericht door Hans2 »

Vanavond stond het volgende artikel in het Parool:

Dexia-Plaag Pay-Back zoekt nu eerst naar eigen geld

(Van onze redactie economie)
Amsterdam – Tienduizenden euro’s beleggingsverlies uit aandelenleaseproducten zou de vereniging terughalen. Voorlopig is Payback, dat namens 720 mensen probeert genoegdoening te krijgen van Legiolease, eerst op zoek naar tien- tot veertienduizend euro uit eigen kas. Payback vermoedt het te vinden bij voorzitter Jurgen Weber, die inmiddels is geroyeerd.
Volgens secretaris Piet Koremanns en de andere twee overgebleven bestuursleden van Pay-Back heeft Weber ‘een geweldige puinhoop qua financiële huishouding achtergelaten. Er is sprake van ‘dubieuze uitgaven”. Inmiddels is een faillissement afgewend.
“Te gek voor woorden”reageert Weber. Iedereen die mij maar een beetje kent, snapt dat ik de boel nooit zou belazeren.”Weber kwam woensdag terug van vakantie om via een communiqué te horen dat hij de zaterdag ervoor op een bijzondere ledenvergadering úit eigener beweging’was afgetreden, vanwege ‘een meningsverschil’.”Het bestuur van Pay-Back betreurt het dat Weber geen poging heeft gedaan zijn handelen te verdedigen”.Weber:” Ik was met vakantie.”
Het meningsverschil behelst volgend Koremans cs de éigenmachtige wijze van Weber en het doen van uitgaven zonder overleg.”Omdat Weber weigerde voldoende verantwoording af te leggen over declaraties en niet mee wilde werken aan een oplossing van de zaak, ontstond een kritieke situatie.”Woorden als oplichting, fraude of verduistering worden vooralsnog zorgvuldig vermeden.
De overgebleven bestuursleden van Pay-Back hebben een advocaat ingeschakeld om met de ex-voorzitter tot een oplossing te komen.”Werkt Weber op korte termijn niet mee aan een oplossing, dan zal Pay-Back via de rechter dwingen tot teruggave van de overgebleven administratie en de ten onrechte gedeclareerde bedragen uit de kas.”
Ïk heb helemaal geen geld uit de kas genomen,”zegt Weber, die ook een advocaat in de arm zal nemen.”Het enige dat ik gedaan heb, is dag en nacht gewerkt voor gedupeerden. Ben ik een jaar lang zestien uur per dag voor de vereniging in touw geweest, word ik zo aan de kant gezet.”
Ondertussen is Weber alweer bezig met het opzetten van een andere stichting, die zich ook wil bezig richten op gedupeerde leasebeleggers.
Pay-Back werd vorig jaar opgericht, in het kielzog van de stichting Leaseverlies, die 100.000
Beleggers vertegenwoordigt in een eis tot schadevergoeding bij de Dexia-dochter Legiolease. Pay-Back maakt zich vooral ook met name druk om het vergelijkbare Sprintplan van Aegon.

PLUKKER
Berichten: 186
Lid geworden op: 02 jul 2003 23:37

Re: Het Parool, Pagina Economie"Artikel over PAYBACK"

Ongelezen bericht door PLUKKER »

Auw, hoe komt dit nou in de krant? Hier is Pay-Back toch niet bij gebaat. Het had ze gesierd als ze zich van commentaar hadden onthouden. Maar zo zakelijk is het bestuur kennelijk nog (steeds) niet.

PLUKKER - is blij dat PLUKKER nog (steeds) geen lid is

WallStreet
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:07

Re: Het Parool, Pagina Economie"Artikel over PAYBACK"

Ongelezen bericht door WallStreet »

Het is fantastisch....tranen lopen me over de wangen van het lachen, dit forum wordt met de dag beter

Zijn de rechten van dit forum al verkocht? Ik zou het graag in boekvorm willen gaan uitbrengen, ik ben ervan overtuigd dat het een bestseller wordt in de categorie absurde humor :P

Joepie
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 aug 2003 14:30

Re: Het Parool, Pagina Economie"Artikel over PAYBACK"

Ongelezen bericht door Joepie »

Diep tragisch dat dit weer in de publiciteit is gekomen. Vrijwilligers die zelf ook gedupeerd zijn en zich belangeloos inzetten.

Het ene na het andere negatieve bericht verschijnt er. Het lijkt wel of er een vloek oprust.

Dit gun ik niemand en die galgenhumor van mijn buurman hierboven, vind ik erg ongepast.

Joep

Luc
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:15

Re: Het Parool, Pagina Economie"Artikel over PAYBACK"

Ongelezen bericht door Luc »

Dexia-Plaag Pay-Back zoekt nu eerst naar eigen geld
Voor een redactie 'Economie' had ik een iets minder tendentieus artikel verwacht. 'Dexia-plaag' ...??? 'Belangenvereniging' was beter geweest.

Verder zijn de commentaren zoals die al eerder in de openbaarheid zijn gekomen. Niets nieuws onder de zon dus.

Beetje nare smaak in mijn mond van dit artikel.


Luc

Inge
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 aug 2003 11:57

Re: Het Parool, Pagina Economie"Artikel over PAYBACK"

Ongelezen bericht door Inge »

Luc,

Ga eens bij je tandarts langs ik ruik je hier helemaal :wink:

Luc
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:15

Re: Het Parool, Pagina Economie"Artikel over PAYBACK"

Ongelezen bericht door Luc »

Hoi Plukker.

:roll: :roll: :roll:

Karin
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 jul 2003 19:33

Re: Het Parool, Pagina Economie"Artikel over PAYBACK"

Ongelezen bericht door Karin »

Dit begrijp ik dus niet helemaal, maar het kan aan mij liggen:
.”Weber kwam woensdag terug van vakantie om via een communiqué te horen dat hij de zaterdag ervoor op een bijzondere ledenvergadering úit eigener beweging’was afgetreden, vanwege ‘een meningsverschil’.”
Het Parool d.d. 29-8-2003

De brief van Jurgen Weber aan de leden van Pay-back, waarin hij zijn verontwaardigingen uit is van 13 augustus....

Gerdi
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 aug 2003 14:20

Re: Het Parool, Pagina Economie"Artikel over PAYBACK"

Ongelezen bericht door Gerdi »

Dag Karin,

Het hele verhaal en de Vereniging Payback klopt van geen kanten. Daar hoef je geen licht voor te zijn.

Slaat niet op jou maar je opmerking is correct.

Gerdi

Hans2
Berichten: 617
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Het Parool, Pagina Economie"Artikel over PAYBACK"

Ongelezen bericht door Hans2 »

De nieuwe website Jurgen Weber



hhttp://www.maxxfinance.nl/maxxbase2/index.html ... finance.nl


Gerdi
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 aug 2003 14:20

Re: Het Parool, Pagina Economie"Artikel over PAYBACK"

Ongelezen bericht door Gerdi »

Hans 2 ik vind jou ronduit een hele grote opnaaier. Eerst om Henk W. aan te halen met een oude topic en nu wil je Jürgen weer beschadigen.

Ik zou zeggen krijg de racekak. Meer zal ik er niet opzetten maar wat ben jij een loser.

Gerdi

Karin
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 jul 2003 19:33

Re: Het Parool, Pagina Economie"Artikel over PAYBACK"

Ongelezen bericht door Karin »

Gerdi,

voor de goede orde: ik heb zo mijn twijfels over de heer Weber, niet over stichting Payback.
Overigens staan er in die oude topic van Henk wel grote waarheden. Inmiddels zijn zaken iets verder uitgediept; misschien zijn sommige punten terzijde geschoven als zijnde niet relevant, maar in aanzet is zijn betoog gebaseerd op wat er werkelijk gebeurd is: misleiding en intimidatie.
Geen intimidatie in de vorm van directe dreigementen, maar wel indirect, n.l. door potentiële, weigerachtige klanten wijs te maken dat ze zichzelf later voor hun hoofd zouden slaan dat ze niet op dit unieke, brilliante voorstel in zouden gaan

Groet,
Karin

Gerdi
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 aug 2003 14:20

Re: Het Parool, Pagina Economie"Artikel over PAYBACK"

Ongelezen bericht door Gerdi »

Oké Karin bedankt.

Gr.Gerdi

Hans2
Berichten: 617
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Het Parool, Pagina Economie"Artikel over PAYBACK"

Ongelezen bericht door Hans2 »

Geen commentaar:

Henk Wester
Gast
Geplaatst op 31 May 2003



Hallo Hans,
Jij zou het Parool in de gaten houden.


ADVISEURAANDELENLEASE;IK WIST VAN NIETS

(Niemand vertelde beleggers die met geleend geld aandelen kochten, welke risico’s ze liepen.Adviseurs van banken werden zelf in het ongewisse gehouden, zegt één van hen ,Jürgen Weber)
ADVISEURS VAN banken die klanten leaseproducten aansmeerden, hadden geen flauw benul wat zij deden.Jürgen was zo’n beleggingsadviseur.Ik wist van mijn gezond niet af,” zegt Weber (42). Na een carrière als consulent begon Weber in november 2000 als Beleggingsadviseur bij Spaareffect, een grote financiële organisatie met 32 kantoren in Nederland.
In korte tijd werd Weber opgeleid tot verkoper van leaseproducten.Het enthousiasme in de ploeg was zo groot dat adviseurverkopers zelf vaak contracten met hun eigen bank sloten. Weber:Ïk nam twee leaseproducten af voor mijn kinderen.
Die zouden snel een lekker spaarpotje opbouwen.Spaareffect kwam bij vergelijkende onderzoeken goed uit de bus.
Niemand wees Weber op de risico’s.En Weber op zijn beurt wees zijn klanten niet op de gevaren van beleggen met geleend geld, met alle gevolgen van dien. De schade bij Weber bleef beperkt, maar zijn klanten bleven achter met schulden van soms honderdduizenden euro’s.
Sinds kort is Weber de leider van actievoerders tegen de aanbieders van leaseproducten. Hij strijdt tegen Leagiolease van Dexia-dochter Labouchere, maar ook tegen Sprintplan van Spaarbeleg, het vliegwiel van Aegon, de beursversneller van Fortis en tegen Profit Effect van Spaareffect, zijn vroegere werkgever. De stichting Payback demonstreerde vandaag voor het hoofdkantoor van Dexia, de Labouchere-toren, aan de IJ-oever in Amsterdam. Zij willen geld terug van Legiolease.
De tweehonderd leden van Payback hopen op meer aanhang. Er is behoorlijk veel tattam gemaakt.Alleen werd de oproep tot deelname aan de demonstratie van de organisatie van gedupeerden van Dexia door de concurrerende ‘Stichting Lease Verlies, met 80000 leden, afgewezen.Weber betreurt het dat de slachtoffers verdeeld dreigen te raken.
De klanten van Legiolease ontvingen in de goede beursjaren meestal een folder in de bus over een leaseplan waarbij een maandelijkse inleg tot superwinsten kon leiden.Het werd gepresenteerd als de manier bij uitstek om de kleine man te laten profiteren van de beurshausse.En vooral de geringe maandelijkse storting sprak de klant aan. Dat leek als twee druppels water op de maandelijkse storting op zijn spaarrekening, die door de dalende rente minder aantrekkelijk was geworden.
“Legiolease werd daarmee het toonbeeld van democratisering van de beurs”, aldus Weber.”
De meeste mensen verdiepten zich niet in de constructie zelf.Velen was het ook niet duidelijk dat het leaseplan betekende dat je als klant zelf aandelen kocht. Dat de bank dat voor jou deed , zodat er aandelen op jouw naam kwamen, en dat de bank dat voor jou geld leende. Dat werd ook niet verteld. Het stond wel in het contract; in de kleinen lettertjes”.
Hierdoor, aldus Weber, werd een groep mensen aangetrokken die normaal gesproken nooit aan beleggen zou toekomen. Weber:”Het zijn mensen die nooit een aandeel zouden durven kopen, laat staan dat zij een hele portefeuille zouden kopen met geleend geld”.
Ook spreekt Weber schande van de rekenvoorbeelden. Öp basis van de afgelopen periode, zou een aandelenpakket twintig procent per jaar stijgen, meldde Profit Effect. Maar de bank hield rekening met een conservatieve prognose , twaalf procent.
Met gevoel voor drama leest Weber de koersen voor waartegen Profit Effect voor hem op 2 januari 2001aandelen kocht.”Voor mij werd gekocht, bleek later, Ahold op 34,25 euro, ING op 84, Olies op 65 en Unilever op 67; het totaal pakket was 4213 euro, KPN op 12,35, Nokia op 46 en Philips op 38; al met al 4401 euro. Maar dat zei mij allemaal niets.”
De banken vinden het toch wel naïef dat klanten meenden dat de winst vanzelf zou binnen komen. Weber erkent dat.”Ja het is ondoordacht,”zegt hij. “Maar het as de taak van de banken de klant het product uit te leggen. De meeste klanten wisten niet dat zij het maandbedrag moesten betalen ter dekking van de rente van de lening plus de bankkosten. Neen, zij verdiepten zich er niet in.”
Niemand hielp de klant uit de droom. Weber:”Want ze werden voorgelicht door adviseurs zoals ik: op financieel gebied volslagen onkundig. We geloofden er zelf in.”

ceesella
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 aug 2003 20:43

Re: Het Parool, Pagina Economie"Artikel over PAYBACK"

Ongelezen bericht door ceesella »

Meerdere kranten, aangesloten bij de GPD, berichtten over de problemen bij PayBack. Je kon duidelijk merken dat diverse redacties zich de handen hebben gewreven van plezier. Nou konden ze eens uitpakken. Het bestuur van Pay Back rolde vechtend over de straat, volgens het Leidsch Dagblad. Voordat mensen gaan roepen dat het wel komisch is, bedenk dit: de belangenbehartiging van de leden van PayBack is hiermee ernstig geschaad want de vereniging verkeert in een bestuurlijke crisis door gebrek aan menskracht. Er staan veel stuurlieden aan de kant maar weinigen achter het roer. Tweede punt is dat er mensen beschadigd zijn. Ook de heer Weber. Ik voor mij wil nog steeds geloven dat hij te goeder trouw is geweest, maar door de stortvloed aan werk voor PayBack slordig met zijn boekhouding. Hij is daarvoor door velen door het slijk gehaald en zo ga je niet met mensen om. De situatie is nu dat er alleen verliezers zijn en Dexia mogelijk de lachende derde. Daar word ik dus niet vrolijk van.
Cees

xyz
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 aug 2003 12:21

Re: Het Parool, Pagina Economie"Artikel over PAYBACK"

Ongelezen bericht door xyz »

Dat is ronduit schandalig mensen mogen niet beschadigd worden. Maar Pb is natuurlijk een klucht geworden. Ik moet soms zo lachen om die club.

Yvette.

John H
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 aug 2003 23:50

Re: Het Parool, Pagina Economie"Artikel over PAYBACK"

Ongelezen bericht door John H »

Payback gooi haar eigen ruiten in en dat is niet slim.
Ze moeten de vuile was binnen houden, nu ligt alles op straat.
Door dit soort berichten word de positie van de gedupeerden in het algemeen zware schade toe gebacht.
PB zet die kar weer op de rails en ben zorgvuldiger met jullie info naar buiten, en laat de emoties even achterwegen.

Chris G
Berichten: 911
Lid geworden op: 21 aug 2003 14:13

Re: Het Parool, Pagina Economie"Artikel over PAYBACK"

Ongelezen bericht door Chris G »

John H,

Wellicht zou je jezelf eens moeten afvragen wie dit bericht nu naar buiten heeft gebracht, dan zou het logisch zijn als dan het huidige bestuur daar een weerwoord tegenover steld.

Chris H
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 aug 2003 18:33

Re: Het Parool, Pagina Economie"Artikel over PAYBACK"

Ongelezen bericht door Chris H »

Ja want nu schrijf je bepaald onhandig en dan verdient het bestuur van Pay-back een weerwoord.

Gesloten