LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Leaseverlies/consumentenbond in hoger beroep

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Hollander

Re: Leaseverlies/consumentenbond in hoger beroep

Ongelezen bericht door Hollander »

Karel, ik zie daar geen wet die kritiek op minister Zalm verbiedt. Je bent denk ik een beetje in de war. Teveel in de zon gelegen misschien?

Michiel Luidens

Ongelezen bericht door Michiel Luidens »

Ik vatte het op als "tweede politicus die tegen een kogel oploopt" zal aan mij liggen, lezen en begrijpen is niet hetzelfde zullen velen hier kunnen beamen. Maar weer ontopic naar beroep leaseverlies/consumentenbond stel ik voor.

Ikwaseenbeetjedom

Ongelezen bericht door Ikwaseenbeetjedom »

Ik heb er met een vriendin van me over gesproken die psychologie studeert in Tilburg.

Mannen die stukjes schrijven zoals luidens dat hier doet, ik zal ze niet herhalen, dat heeft Piet al gedaan, zijn eigenlijk geen echte mannen. Meestal zijn ze niet zo groot geschapen en in ieder geval kunnen ze er niets mee. Om dat te compenseren gaan ze hard roepen en schreeuwen, zijn ze vaak erg eenzijdig bezig en kunnen ze niet aan meerdere zaken tegelijk denken.

We hadden veel lol tijdens ons gesprek, maar ik vind het ook wel zielig voor luidens en berendjan. Tis wat als je een man moet zijn maar het lukt niet!

Waarom gaan jullie niet naar een ander forum? Autobanden of zo..

En jij weet heel goed, luidens, dat de moderators op vakantie zijn, l*l!!!!!

kwast

Ongelezen bericht door kwast »

Nounou, dat zal me een helderziende psycholoog zijn! Al tijdens de studie in staat op basis van stukjes die een persoon op een forum neerkalkt, een complete analyse te geven. Iedere serieuze psycholoog zou dat niet durven maar een student studeert nou eenmaal omdat hij/zij dan nog wijzer moet worden...

Hollander

Ongelezen bericht door Hollander »

Nou, als iemand al student is en denkt aan het taalgebruik van mensen de lengte van hun p*ik te kunnen aflezen, dan ben je zo vreselijk dom dat je beter direct je studie kan staken. Je valt eerder in de categorie piskijken en koffiedikkijkers, maar een goede psycholoog word je nooit.

Hans A

Ongelezen bericht door Hans A »

Wat er tot nu toe aan vooraf ging.

Conflict aandelenlease sleept al jaren

AMSTERDAM (ANP) - Het conflict tussen boze beleggers en Dexia sleept al 2,5 jaar. Een uitzending van het consumentenprogramma Radar over Legio Lease mondde uit in een collectieve rechtszaak van tienduizenden leasebeleggers en de bank.

Maart 2002: Na een uitzending van Radar over Legio Lease van Dexia melden enkele duizenden beleggers zich bij het consumentenprogramma van de Tros. Door de sterk dalende beurskoersen zijn hun beleggingen met geleend geld uitgelopen op een financieel debacle. De Dexia-klanten klagen over misleiding.

April 2002: Geheel tegen de eigen gewoonte in maakt beurstoezichthouder AFM bekend een onderzoek te beginnen naar de aandelenleaseproducten van Dexia. Wegens "de maatschappelijke onrust" rond het onderwerp kondigt de AFM het onderzoek aan.

Mei 2002: De Consumentenbond en de nieuwe stichting Leaseverlies beginnen een juridische actie tegen Dexia namens duizenden boze beleggers. Voordat de zaak bij de rechter terechtkomt, moeten beide partijen eerst samen tot een oplossing proberen te komen. In juli raken Dexia en de beleggers, inmiddels 20.000, in gesprek. Ook beleggersclub VEB sluit zich aan.

December 2002: De beleggers en Dexia staken hun gesprekken. De stichting (dan 53.000 leden) stapt met de Consumentenbond naar de rechter en zegt circa een miljard euro te willen eisen van de bank. Dexia doet beleggers een voorstel om op soepelere voorwaarden van hun schuld of leasecontract af te kunnen. De bank sleept bovendien Aegon voor de rechter omdat de verzekeraar in 2000 het onderdeel Legio Lease aan Dexia verkocht.

Januari 2003: Een tweede stichting, Eegalease, opent een nieuw front in het conflict. Partners van leasebeleggers proberen op deze manier af te komen van de contracten omdat ze niet hebben getekend, terwijl dat volgens de juristen van de stichting wel had gemoeten. Leaseverlies heeft inmiddels 60.000 leden.

Juli 2003: Circa 45 procent van de in totaal 200.000 Dexia-klanten gaat in op het aanbod van de bank dat in december naar buiten kwam. Ze moeten wel afzien van juridische stappen tegen de bank. Leaseverlies zegt 100.000 leden te tellen.

September 2003: Minister Zalm van Financiën stelt een commissie in onder leiding van oud-Ombudsman M. Oosting om een schikking te onderzoeken. Oosting noemt de problemen rond aandelenlease bij zijn aantreden "een maatschappelijk probleem".

Oktober 2003: De AFM publiceert een kritisch rapport over aanbieders van aandelenleaserproducten. De beurswaakhond constateert misleidende reclames en verzuim van de zorgplicht, de regel die stelt dat de bank een inschatting moet maken van de draagkracht van een klant. Namen maakt de AFM niet bekend.

Februari 2004: Het klachtenloket van de effectenbranche DSI doet in 10 voorbeeldzaken over aandelenlease uitspraak en concludeert dat beleggers in veel gevallen recht hebben op een schadevergoeding. De uitspraken vormen het gereedschap van Oosting. Dexia gaat in beroep.

Juni 2004: De bemiddelingspoging van Oosting strandt door halstarrigheid van Dexia. De bank is woedend omdat de commissie tegen de afspraak in naar buiten komt met de inhoud van de besprekingen, terwijl vertrouwelijkheid zou zijn toegezegd. Oosting vreest een golf van rechtszaken van individuen nu een collectieve oplossing niet tot stand is gekomen.

Juli 2004: De rechtbank in Amsterdam zegt in een tussenvonnis dat een krantenadvertentie van Dexia niet misleidend was. Volgens de stichting Leaseverlies (nu 92.000 leden) was het juist een goed voorbeeld van de veel te positieve aanprijzingen van het risicovolle beleggingsproduct.

De Telegraaf 7-7-2004

Eigelijk een op een stapeling van voor Dexia negatieve gebeurtenissen.

leja

Ongelezen bericht door leja »

Hallo Spongebob, Enig commentaar op …………

Ik volg hier al een tijdje het Dexia forum, wat ik nu niet snap is dat er zoveel mensen in deze formule zijn gestapt zonder zich "zogenaamd" ook maar enige wijze te realiseren dat een verlies ook tot de mogelijkheden behoorde.
Ook ik heb de vrachten met folders toendertijd ontvangen waarin al die positieve voorstellingen van zaken stonden, toch heb ik nooit overwogen om hieraan deel te nemen. De voorstellingen kwamen mij wel verschrikkelijk positief over, de gemiddelde stijging per jaar van AEX is over de laatste 30 jaar slecht 8%, terwijl er in de folders rekenvoorbeelden van 16% of meer per jaar werden genoemd.
Ook in die tijd was er volgens mij genoegzaam bekend dat er aandelen werden geleasd met geleend geld. Ik heb nooit geloofd dat de voorgespiegelde redementen en winsten over zo'n korte periode gehaald konden worden.
Is het niet zo dat de enorme omvang van de (meeste) restschulden de aanleiding is voor de protesten en het gevoel van bedrog, want ik kan mij bijna niet voorstellen dat de meeste Legio-klanten niet wisten dat er met geleend geld werd belegd.

“ Ook ik heb de vrachten met folders toendertijd ontvangen waarin al die positieve voorstellingen van zaken stonden, toch heb ik nooit overwogen om hieraan deel te nemen.” Hier is een echte belegger aan het
woord, die de AEX beurs volgde met, “de gemiddelde stijging per jaar van AEX is over de laatste 30 jaar slecht 8%, terwijl er in de folders rekenvoorbeelden van 16% of meer per jaar werden genoemd. “
Was de AEX index 30 jaar terug ook al bekend ? en vond je de rekenvoorbeelden i n de folders van 16% of meer per jaar dan ook niet zwaar overtrokken en dat daar dan ook naar misleiding ruikt.
Vele spaarders van SPAARBELEG, dat is van AEGON het Moederbedrijf ook van toendertijd LEGIO LEASE
regelmatig folders ontvangen waarin over een lening niets verwoord werd en de kleine spaarder kon al, met
toendertijd 50 gld aan dit fenomeen zeer kundig uitgedacht systeem, deelnemen met weinig risico.
Resultaten uit het verleden etc. was de waarschuwing voor 3 jaar gebonden te zijn. Heel wat gewone mensen werden met deze PANKLARE Contracten verleid , naar dat achteraf bleek ook mee te doen op de beurs. Een echte belegger had dit allang doorzien!?!? Voor de rest verwijs ik U naar de topic van
Geplaatst op 05 Aug 2004 18:59 door Hans A

Wat er tot nu toe aan vooraf ging.

Conflict aandelenlease sleept al jaren

Doe er je voordeel mee.“

pallu

Ongelezen bericht door pallu »

O.D

nog niet geschreven in het gastenboek van G. Zalm ??

Gesloten