LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] minderjarige start zelf rechtzaak

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
pimmy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 okt 2003 15:04

minderjarige start zelf rechtzaak

Ongelezen bericht door pimmy »

Begin van dit jaar eindigde mijn wvd restschulf 25.000 euro,paar maanden geleden die van onze zoon restschuld 4000 euro.
Nog voorafloop hebben beide ouders zijn contract vernietigd dit is net gebeurd voor de drie jaar omwaren maar daardoor heeft hij wel 36 maanden betaald.Dit vernietigen hebben wij gedaan op grond dat er geen toestemming van de kantonrechter was,het is op zijn naam en van zijn rekening afgeschreven.Dexia verwerpt dit natuurlijk,en zo wordt onze nu 20 jarige zoon opgezadeld met acceptgiro`s en dreigbrieven om maar snel te betalen.dexia is geld schuldig aan mijn zoon en hij niet aan hun.Wij dachten te gaan sparen iedereen weet hoe het met veel mensen is gelopen.Mijn boosheid is dat Dexia maar door gaat ook bij minderjarigen en daarom is er nu een advocaat ingeschakeld en gaat mijn 20 jarige zoon Dexia dagen om zijn inleg met rente terug te vorderen.Wij zijn ook lid van leaseverlies maar mijn zoon is 20 die moet verder met zijn leven,en niet op deze leeftijd al met dit opgezadeld worden.Het woord is direct aan de rechter

Maarten Banco
Berichten: 202
Lid geworden op: 15 jul 2003 12:31

Re: minderjarige start zelf rechtzaak

Ongelezen bericht door Maarten Banco »

Hi Pimmy,

Ik begrijp hieruit dat de ouders het contract van de (inmiddels meerderjarige zoon) hebben vernietigd? Dat is toch vreemd. Dit had hij toch zelf moeten doen? Hij was immers ten tijde van de vernietiging al lang meerderjarig. Daar komt bij dat hij ook betalingen ter uitvoering van de overeenkomst heeft verricht terwijl hij al meerderjarig was. Deze betalingen worden naar alle waarschijnlijkheid aangemerkt als bevestigingshandelingen. Wat zegt jullie advocaat daarover?

Groet Maarten

pimmy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 okt 2003 15:04

Re: minderjarige start zelf rechtzaak

Ongelezen bericht door pimmy »

Beste Maarten.


De advocaat stelde ook dat de ouders het uit naam van de zoon konden doen,dat zou geen probleem opleveren.Dexia verwerpt het ook omdat een ouder meegetekend heeft

Uit onze administratie blijkt dat een ouder medegetekend heeft.de overeenkomst is daarom rechtsgeldig gesloten.Het is naar onze mening niet nodig dat toestemming van de kantonrechter werd verkregen voor het aangaan van de overeenkomst. de overeenkomst is dan ook onaantastbaar.de door u uitgebrachte vernietigingsverklaring aanvaarden wij niet en is wat ons betreft derhalve zonder effect.verder wijzen wij alle aansprakelijkheid van de hand en zullen wij uw zoon aan de zijn verlpichtingen houden.


groetjes pimmy

lennart
Berichten: 74
Lid geworden op: 20 okt 2003 17:48

Re: minderjarige start zelf rechtzaak

Ongelezen bericht door lennart »

mijn broertje was ook minderjarig (15 jaar) toen hij een overeenkomst aan ging.
Er is een kopie opgevraagd van het contract. Dexia stuurde een kopie waar alles duidelijk op stond met uitzondering van de handtekeningen. Zo konden wij niet met 100% zekerheid zeggen of (een van) mijn ouders had mee getekend.

Dexia beweert dat mijn vader heeft getekend en daarom is het rechtsgeldig. Mijn vader weet zeker dat hij niet heeft meegetekend. mijn moeder twijfelt of ze heeft getekend.

Maarten Banco
Berichten: 202
Lid geworden op: 15 jul 2003 12:31

Re: minderjarige start zelf rechtzaak

Ongelezen bericht door Maarten Banco »

Hi Pimmy,

De zoon staat door zijn meerderjarig worden (18 jaar) niet meer onder het gezag van de ouders . De ouders kunnen hun zoon dus niet meer vertegenwoordigen in burgerlijke handelingen op basis van hun ouderlijk gezag. (1:245 BW). Ofwel de ouders waren niet op basis van het (immers afwezige) ouderlijke gezag bevoegd om de leaseovereenkomst te vernietigen. Althans zo zie ik het. Ik zou het toch nog even met de advocaat overleggen. Vraag hem/haar dan ook even of de leaseovereenkomst niet door het continueren van de betalingen door de zoon is bevestigd.

Even over het antwoord van Dexia. Zij zeggen dat de handtekening (ik bedoelde niet handtekening maar machtiging) van de kantonrechter niet nodig is maar motiveren dat verder niet. Dat is dan ook aan de rechter ter beoordeling. Neemt niet weg dat de overeenkomst op dit moment buitengerechtelijk vernietigd is (zie echter mijn opmerking hierboven). Dexia kan dat niet zomaar naast zich neerleggen. Hierover is al veel geschreven op het forum. Dat één ouder heeft meegetekend is niet vreemd natuurlijk. Zou dat niet het geval zijn dan zouden jullie je niet eens op het ontbreken van toestemming van de kantonrechter hoeven te beroepen omdat in dat geval de zoon als handelingsonbekwame de overeenkomst zou hebben gesloten en de overeenkomst om die reden al vernietigbaar was.

groet Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten Banco op 22 okt 2003 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.

pimmy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 okt 2003 15:04

Re: minderjarige start zelf rechtzaak

Ongelezen bericht door pimmy »

Hoi Maarten


Vandaag een aangetekende brief voor mijn zoon , moet binnen 8 dagen betalen of een betalingsregeling overeen komen,anders invorderingsmaatregelingen ze doen maar!
Had ik Dhr Bruneel niet op tv horen zeggen als er fouten zijn gemaakt dan worden die rechtgezet.Ik heb hem zelfs persoonlijk geschreven aangetekend en wel nooit wat gehoord natuurlijk.Het is zowiezo goed fout om ook kinderen (hij was 17 en had zijn eerste baan en moest gaan sparen van ons) dergelijke SPAARCONTRACTEN want zo is het toch gebracht te laten beginnen en ja wij als ouders dachten ook dat het sparen was net als zoveel andere nederlanders.
Er IS MAAR EEN MOGELIJKHEID MET DE WVD, UIT DE HANDEL HALEN DAT DOEN ZE TOCH MET PRODUCTEN DIE SLECHT ZIJN VOOR DE GEZONDHEID
DAN STAAT ER TOCH IN DE MEESTE KRANTEN EEN ADVERTENSIE DAT JE HET PRODUCT TERUG KAN BRENGEN EN DAT JE DAN JE GELD TERUG KRIJGT MET MEESTAL DE TEKST SORRY VOOR HET ONGEMAK.

En Maarten als ik binnen kort weer kontact heb met de advocaat zal ik hem die vragen zeker voorleggen bedankt voor je opmerkingen!


groetjes Pimmy

dutchgoalgirl
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 jul 2003 12:29

Re: minderjarige start zelf rechtzaak

Ongelezen bericht door dutchgoalgirl »

Hoi Pimmy
Ook ik ben nog maar 22 jaar jong, en met hetzelfde probleem opgezadeld. Helaas was ik 18 op het moment dat ik de contract tekende, in de veronderstelling dat ik spaarde, en hoopte hiermee in de toekomst een huis te kunnen financieren. Dit bleek helaas een strop te zijn, en wij moeten in november ook met een aanzienlijk bedrag over de brug komen. Gelukkig hebben wij mensen die ons erbij kunnen, en willen helpen, maar kan begrijpen dat het voo anderen een heel stuk lastiger is.
Ik wens je veel sterkte bij de rechtzaak. Mijn broertje heeft voor het allemaal opspeelde ook geprobeerd inleg terug te vorderen, en hij heeft de helft van zijn inleg teruggekregen. Waarom die klootzakken van Dexia opeens zeikerig gaan doen weet ik ook niet, maar mijn vader heeft in het verleden hier op het forum daar het een en ander al over geschreven. Misscien intressant om dat op te zoeken.
Heel veel sterkte.
Groetjes Eline

dutchgoalgirl
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 jul 2003 12:29

Re: minderjarige start zelf rechtzaak

Ongelezen bericht door dutchgoalgirl »

Ohja! ook mijn vader wilde perse dat ik ging sparen. Ik had het wel gedaan, maar toen ik 18 was had ik mijn spaarrekening leeggehaald omdat ik zonnodig het een en ander moest kopen. Heb er heel veel spijt van toen al. Toen kwam mijn vader hiermee. Dit was gewoon vaste bedrag sparen en ik kon er niet bij komen volgens hem, ik ben er gewoon vanuit gegaan, en heb het ondertekend. toen ik goed en wel samenwoonde heeft mijn vriend het contract nog nagekeken, en die voelde al nattigheid. Hij heeft nog contact opgenomen met Dexia, en die stome teringwijf beweerde dat we het geld gewoon terugkregen. :evil: Dus we zijn niet alleen door reclame de verkeerde kant opgstuurd maar ook nog doe die achterlijk stomme telefoniste daar.
Ben echt pissig, maar maak me er liever niet meer druk om. In overleg betalen we wel, maar wel onder hevig protest. Zodat we nog mee doen met de rechtzaak van de stichting

Groetjes Eline

minderjarige

Re: minderjarige start zelf rechtzaak

Ongelezen bericht door minderjarige »

Ook onze zoon dacht te sparen en heeft fl 1000 vooruitbetaald, niet wetende dat dit geen sparen was maar weggooien. Gelukkig hoeft hij nu nog niet te betalen omdat de rente vooruit betaald is maar hij houd volgend jaar wel een flinke restschuld over. Fijn als je net 18 bent en het liefst op kamers zou willen wonen, maar weet dat er nog een flinke schuld aan zit te komen. Bij welke stichting kun je je hiervoor het beste aanmelden? Wat goed dat je zelf een rechtzaak begint, dat zal nog heel moeilijk worden. Veel succes ermee!

pimmy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 okt 2003 15:04

Re: minderjarige start zelf rechtzaak

Ongelezen bericht door pimmy »

Hallo Eline en Gast.


Voor mijzelf wacht ik wel tot ik door Dexia gedaagd wordt,maar als het je kind betreft gaan er toch extra gevoelens spelen.
Dexia geeft de ene minderjarige de helft van de inleg terug schijnheilig gebaar de andere moet gewoon de restschuld dokken hoezo eerlijk van Dexia verwacht ik niets voor niemand niet vandaar.
Mijn zoon heeft een advokaat met een akte van onvermogen dat maakt het wat makkelijker,ik behandel al zijn post hierover omdat ik hem daar ook nog eens niet mee wil belasten .Hij moet jong en zorgeloos kunnen zijn hij ging immers sparen ik houd hem natuurlijk op de hoogte van wat er precies gebeurd en weet zeker dat hij in zijn recht staat.


groetjes pimmy

pimmy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 okt 2003 15:04

Re: minderjarige start zelf rechtzaak

Ongelezen bericht door pimmy »

Hoe gaan andere ouders met de wvd van hun kinderen om ,ondernemen die ook stappen tegen Dexia of betalen die de restschuld .



groetjes Pimmy

jenny
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 okt 2003 20:47

Re: minderjarige start zelf rechtzaak

Ongelezen bericht door jenny »

mijn zoon moet op 23 november voorkomen hij is toen hij 18 jaar was benaderd door legio lease via de telefoon daar werd hem gevraagd of hij snel wou sparen.Er is hem nooit verteld dat het om beleggen met geleend geld ging er was hem verteld dat hij na drie jaar een aanzienlijk bedrag zou krijgen tegen een bedrag van 50 gulden per maand.Er is nooit navraag gedaan naar zijn inkomen.Hij verdiende toen nog maar heel weinig. hij had net een baan dus hij wou wel sparen. Ik vind het schandalig dat jonge mensen op die manier bedonderd werden,want zo noem ik het.Wij gaan het op de zorgplicht gooien.Want ze hebben hem gewoon bij de veter gehad met de denker ach die jonge mensen kunnen we wel pakken. met vriendelijk groet jenny

Maarten Banco
Berichten: 202
Lid geworden op: 15 jul 2003 12:31

Re: minderjarige start zelf rechtzaak

Ongelezen bericht door Maarten Banco »

voor Sara

Gesloten