LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwsbrief Leaseverlies 26 Januari

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.

Moet Leaseverlies eerder en hardere actie's organiseren?

Peiling eindigde op 28 mar 2004 00:47

JA
20
91%
NEE
2
9%
 
Totaal aantal stemmen: 22

Nog erger?!
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2004 02:20

Nieuwsbrief Leaseverlies 26 Januari

Ongelezen bericht door Nog erger?! »

Aan de aangeslotenen bij de Stichting Leaseverlies en de Stichting Eegalease Stichting LeaseverliesPostbus 8242501 CV Den Haag
Uw dossiernummer: Den Haag, 26 januari 2004

Geachte heer, mevrouw,

Betreft: Leaseverlies en Eegalease

Het leek het bestuur juist om u in het kort een overzicht te geven van hetgeen door beide Stichtingen in het afgelopen jaar is gedaan.

De rechtszaak van Leaseverlies
In 2002 zijn de onderhandelingen met Dexia op niets uitgelopen, zodat besloten is om in 2003 samen met de Consumentenbond tot dagvaarding van Dexia over te gaan voor de Rechtbank te Amsterdam. Daarmee wordt de rechter gevraagd om over de problemen rondom de aandelenleaseplannen te oordelen.

Nadat Leaseverlies en de Consumentenbond Dexia hebben gedagvaard, heeft Dexia in juni 2003 gereageerd via een zogenaamde Conclusie van Antwoord. Volgens de procedureregels mogen Leaseverlies en Dexia dan nog eenmaal schriftelijk reageren en zal aansluitend besloten moeten worden of de zaak mondeling moet worden toegelicht door middel van pleidooi.

Het Dexia aanbod
In het voorjaar van 2003 bleek dat circa 90.000 gedupeerden het Dexia voorstel tot een regeling hadden aanvaard. Dit is circa 45% van het totaal aantal gedupeerden. Overigens blijkt dat het overgrote deel van onze aangeslotenen, - dit zijn er ook thans circa 90.000 -, het Dexia aanbod niet hebben aanvaard.
Wellicht hebben velen, die het aanbod hebben geaccepteerd, dat onder grote druk van hun financiële problemen, gedaan.

Kempen & Co
In maart 2003 is door Leaseverlies verzet aangetekend tegen de afsplitsing van Kempen & Co. Kempen & Co was een bedrijfsonderdeel van Dexia Nederland en de stichtingen waren bang dat als dit onderdeel afgesplitst zou worden, dit de verhaalsmogelijkheden zou kunnen verminderen. De rechter dacht daar anders over. Onder meer vanwege het feit dat de Franse moeder van Dexia zich geheel garant stelde voor de eventuele schulden van haar Nederlandse dochter, keurde de Amsterdamse Rechtbank deze afsplitsing goed. Dexia bood - gezien deze garantie -, volgens de rechter voldoende verhaal voor de vorderingen van de gedupeerden.

Minister Zalm en Commissie Geschillen Aandelenlease (CGA)
In juni 2003 hebben een aantal verontruste Tweede Kamerleden zich tot minister Zalm gewend over de aandelenleaseproblematiek. Dit heeft er in geresulteerd, dat door hem de Commissie Geschillen Aandelenlease (CGA) is opgericht; de taak van deze commissie is om te bemiddelen in het conflict tussen de aanbieders van aandelenleaseproducten, waaronder Dexia, en de gedupeerden.
-2-


-2-

In de CGA hebben zitting mr Oosting (oud-nationaal Ombudsman en lid Raad van State), mevrouw mr Sorgdrager (oud-minister van Justitie) en prof du Perron (hoogleraar effectenrecht en plv lid van de Klachtencommissie DSI).

Teneinde een gunstig klimaat te scheppen voor deze bemiddelingspoging, hebben het bestuur van Leaseverlies en de Consumentenbond besloten even pas op de plaats te maken in de procedure tegen Dexia, door even te wachten met een reactie op de eerdergenoemde Conclusie van Antwoord van Dexia. Dit levert enerzijds wel enige vertraging op in de procedure, doch anderzijds is het een sterk signaal naar de CGA en Dexia toe, dat de serieuse bereidheid bestaat om tot een minnelijke regeling te komen.

Inmiddels heeft het bestuur samen met de Consumentenbond en de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) een oriënterend gesprek gevoerd met de CGA. Daarbij is wederom de bereidheid om met Dexia tot een redelijk compromis te komen uitgesproken. In januari 2004 zal dit gesprek naar verwachting worden voortgezet. De CGA is voornemens een 15-tal uitspraken, die de Klachtencommissie DSI in bepaalde typen, door haar geselecteerde zaken binnenkort zal doen, tot uitgangspunt voor een compromis te laten dienen. Gezien het feit, dat geen vertegenwoordigers van gedupeerden betrokken zijn bij de selectie van deze zaken door de DSI en niet bekend is of de klagers behoorlijk juridische bijstand hebben gehad, is tot op heden een afwachtende houding aangenomen.

Hieromtrent zult u, nadat deze uitspraken zijn gedaan, via de website nader worden ingelicht.

Raad van Toezicht
Daar het bestuur het juist achtte zichzelf aan toezicht van derden te onderwerpen, is in 2003 een Raad van Toezicht in het leven geroepen. Deze Raad controleert de financiën en adviseert het bestuur zonodig bij de onderhandelingen, de procedures en de overige beleidsbeslissingen.

Voorzitter van de Raad van Toezicht is mr J. de Ruiter, oud-Minister van Justitie en oud-Minister van Defensie, mevrouw mr E.M. Dil-Stork, oud-vice-president van de Rechtbank te ’s-Gravenhage, voorzitter Geschillencommissie Bankzaken en voorzitter Raad van Toezicht Verzekeringen, prof L.C. van Zutphen, oud- voorzitter van de Raad van Bestuur van Coopers en Lybrand, emeritus hoogleraar accountancy aan de V.U. te Amsterdam en oud-commissaris van De Nederlandse Bank, en mr H.E. Koning, oud-voorzitter van de Algemene Rekenkamer en oud-Staatssecretaris van Financiën. Voor het 5e lid is inmiddels een vacature.

Het bestuur is verheugd dat deze prominenten deze functie hebben aanvaard, waaruit onder andere blijkt dat zij zich in de door de Stichting ingenomen standpunten kunnen vinden.

Autoriteit Financiële Markten
Tenslotte kwam in oktober 2003 een officieel rapport uit van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) naar aanleiding van een onderzoek naar de problematiek van de aandelenlease producten. Uit dit rapport blijkt dat de AFM van mening is dat een aantal brochures misleidend was. Het rapport noemt echter geen namen van de betreffende aanbieders of producten.

Stichting Eegalease
Bij deze stichting hebben zich inmiddels circa 15.000 echtgenotes/echtgenoten en partners van gedupeerden aangemeld.

Hier is, mede namens de Consumentenbond, Dexia gedagvaard bij de Kantonrechter te Amsterdam. De stelling in die procedure is dat een aandelenleasecontract een contract is van koop op afbetaling, dat op straffe van nietigheid door de eega c.q. partner had moeten worden meeondertekend.

-3-


-3-

De Kantonrechter te Amsterdam heeft op 4 december 2003 een belangrijke uitspraak gedaan. In een tussenvonnis heeft hij zich namelijk bevoegd verklaard om deze zaak in behandeling te nemen. Dat betekent dat hij zich eveneens op het standpunt heeft gesteld dat hier inderdaad sprake is van koop op afbetaling. Door deze uitspraak komt de juistheid van de stelling van Eegalease dichterbij. Een definitieve uitspraak moet de rechter echter nog doen, maar het vonnis, dat na de zomer van 2004 te verwachten is, wordt wel vol vertrouwen tegemoet gezien. Aannemelijk is dat vervolgens hoger beroep en cassatie bij de Hoge Raad wordt ingesteld. Dan zal waarschijnlijk pas in 2007 definitief vast komen te staan of de niet meetekenende echtgenotes c.q. echtgenoten en partners terecht de overeenkomst hebben vernietigd.

Informatie over de gang van zaken in het vervolg
Het bestuur moet u helaas meedelen, dat het uit kostenoogpunt niet mogelijk is om degenen, die niet over internet beschikken, structureel bij brief op de hoogte te stellen van de ontwikkelingen. Het opstellen van informatie, het laten drukken, in een enveloppe stoppen en verzenden kost per persoon al een paar euro. Gezien het grote aantal aangeslotenen zult u begrijpen dat zo’n mailing behoorlijk in de papieren loopt. Uw bijdragen moeten echter gebruikt worden voor het in stand houden en regelmatig bijhouden van de website, de kosten van advocaten en het raadplegen van andere deskundigen (waaronder wetenschappers) om uw zaak zo goed mogelijk te behartigen. Het bestuur vertrouwt erop dat u hiervoor begrip zult hebben, en dringt er bij deze groep op aan om, indien zij niet besluit zelf een internetaansluiting te nemen, hulp te vragen aan anderen, die deze aansluiting wel hebben, zoals de plaatselijke bibliotheek en van tijd tot tijd de website, www.leaseverlies.nl en www.eegalease.nl, te raadplegen. Hierop worden nieuwe ontwikkelingen gemeld.

Vanwege beheersing van de kosten blijft het helaas ook niet mogelijk om persoonlijk te reageren op via internet en brieven gestelde vragen. De vragen worden wel gelezen en zoveel mogelijk in het algemeen beantwoord via de “Veelgestelde vragen” op de website.

Leden van de Consumentenbond kunnen op basis van hun lidmaatschap wel telefonisch van de Consumentenbond toelichting krijgen op de verstrekte informatie.

Tenslotte
Hoewel het voor u wellicht niet altijd zo zichtbaar zal zijn, is er in de loop van 2003 zeer veel werk door de stichtingen verricht. Wat betreft de zaak van Leaseverlies voelt het bestuur zich gesteund door het gunstige AFM-rapport. Het bestuur stelt zich, daarbij geadviseerd door de Raad van Toezicht, positief op jegens de bemiddelingspogingen van de CGA. Het is echter nog volstrekt onduidelijk of dit inderdaad tot een bevredigend resultaat zal leiden. Mocht dit niet het geval zijn, dan wordt er voortvarend doorgeprocedeerd.

In de zaak die via Eegalease loopt, is er in 2003 reeds een gunstig vonnis geweest. Maar een definitieve rechterlijke uitspraak kan nog jaren duren, zodat ook in deze kwestie een redelijk compromis niet bij voorbaat kan worden uitgesloten.

Inmiddels tekenen wij,

hoogachtend,



Het bestuur van de Stichtingen Leaseverlies en Eegalease
Jhr mr G. Hooft Graafland
Mr J.H. Lemstra
P.P.G. de Jong

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: Nieuwsbrief Leaseverlies 26 Januari

Ongelezen bericht door JH »

Deze recente nieuwsbrief geeft aan dat de Stichting Leaseverlies, net als al die andere stichtingen waar ook geld voor betaald moet worden, functioneert ! Dus ongeduldige gedupeerden, het is gewoon een kwestie van geduld hebben.

Met dank aan de plaatser van deze nieuwsbrief. Nu is een ieder op de hoogte !

Nog erger?!
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2004 02:20

Re: Nieuwsbrief Leaseverlies 26 Januari

Ongelezen bericht door Nog erger?! »

Beste JH,

Bedankt voor je compimentje dat een ieder nu kan lezen over Leaseverlies zijn correspondentie :lol:
Maar vele, waaronder ik ook val kunnen en willen niet betalen en wachten totdat er een uitspraak is.
Dexia zal tegen die tijd de bui zien hangen en de boel laten klappen maw zich failliet verklaren, nu heb ik wel begrepen dat de Ned Bank zich garant stelt maar ik denk niet in deze gevallen. Want we praten hier niet over een paar euro's maar ik denk ruim een miljoen euro, en dan zal ik nog mild zijn.
Plus wat ik jammer vindt dat er veel mensen moegestreden zijn, begrijpelijk, maar je laat je toch niet naar de slachtbank lijden?
En ik vindt het jammer dat de actie van Actiefront niet slaagt daar hij niet reageert!
Mochten er anderen zich geroepen voelen, dan doe ik mee.
PS Dit gaan dan om een WVD van 2000-2003.
Over EEGA lease is al genoeg gesproken, en zijn er al meerdere concrete uitspraken over gedaan in mijn ogen.

Nog erger?!

pallu
Berichten: 688
Lid geworden op: 20 aug 2003 17:03

Re: Nieuwsbrief Leaseverlies 26 Januari

Ongelezen bericht door pallu »

als ze failliet gaan wat ik pers. niet geloof, dan ben je volgens mij alleen je inleg kwijt daar zou ik wel voor willen tekenen.

Ikwaseenbeetjedom
Berichten: 2956
Lid geworden op: 20 nov 2003 11:33

Re: Nieuwsbrief Leaseverlies 26 Januari

Ongelezen bericht door Ikwaseenbeetjedom »

ja Pallu, als je nu niets meer betaald tenminste !!!

Robert Jan
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:45

Re: Nieuwsbrief Leaseverlies 26 Januari

Ongelezen bericht door Robert Jan »

Zie met vertrouwen de toekomst tegemoet,
ben eegaleaser met een schuld van 38.000,--
ben in de gelukige omstandigheid dat ik geduld kan hebben
maw. ik laat me niet intimideren en wacht rustig af.

leaseverlies en eegalease en ook pay back wens ik veel succes en volg alle verichtingen op de voet.

Iedereen moet echter beseffen dat het rechtssysteem in nederland nou eenmaal niet een van de snelste is.
Wees gerust en heb geduld.

gr
Robert Jan

pallu
Berichten: 688
Lid geworden op: 20 aug 2003 17:03

Re: Nieuwsbrief Leaseverlies 26 Januari

Ongelezen bericht door pallu »

nee ik betaal niks en zal wachten op Dexia totdat zij met een goede oplossing komen en anders zal de rechter het maar moeten bepalen.

Gesloten