LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reclame

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Atlantis
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 sep 2003 20:32

Reclame

Ongelezen bericht door Atlantis »

Ik heb een vraagje aan Tros radar. Momenteel zien we rotzooi die Legio lease heeft aangericht. Hoe staat de houding van de Tros tegenover de momentele crediet verstrekkers die mensen aanmoedigen tot consumptief crediet. Het is toch van de zotte dat er reclame wordt gemaakt voor het oversluiten van leningen en .... oh ja, het voordeel kun je ook in een lening omzetten voor de badkamer en de nieuwe auto elke drie jaar.

Moet hier is niet wat aan worden gedaan? Ik hoor ze in die reclame toch echt nooit over het ooit is moeten terug betalen! Ik ben van mening dat de consument hiervoor beschermd moet worden. Dit is verleidelijk en ik snap dat sommige mensen hier intrappen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Reclame

Ongelezen bericht door SJZ »

Mensen willen graag geld lenen. Vroeger moest je prestereren, tegenwoordig consumeren. Om te consumeren heb je geld nodig. Verdien je het niet zelf, dan moet je lenen.

Ook zonder die reclames kun je simpel geld lenen: Nederlanders staan ieder jaar meer rood op hun betaalrekening, tegen nog hogere rentes. Da's ook gewoon geld lenen, en dat willen de mensen vandaag je dag.

Je moet iedereen z'n vrijheid gunnen hè?

Ik heb op dit forum wel eens gezegd dat je ook eerst kan sparen voordat je iets uitgeeft, maar ik kreeg alleen maar te horen dat ik ouderwets was.

Iemand anders (onder de naam "DSB expert")heeft wel eens geprobeerd uit te leggen hoe al die gniepige constructies van DSB werken, maar zijn inbreng werd niet gewaardeerd op dit forum.

Iedereen zal lekker doorgaan met lenen, en over een paar jaar merk je de ellende. Maar tot die tijd: lekker oogkleppen op.

Chris H
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 aug 2003 18:33

Re: Reclame

Ongelezen bericht door Chris H »

Word jij nou nooit eens moe van je zelf Sjoerd. Volgens mij lig je 's-nachts nog te kletsen. Als je getrouwd bent, heb ik medelijden met je vrouw :wink:

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Reclame

Ongelezen bericht door SJZ »

Je hoeft geen medelijden met mijn vrouw te hebben, want die is al jarenlang gelukkig getrouwd met mij en ik met haar.

Maar als jij je moet verlagen tot zulke opmerkingen dan begrijp ik dat je gewoon geen argumenten meer hebt?

xyz
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 aug 2003 12:21

Re: Reclame

Ongelezen bericht door xyz »

Lijkt jouw vrouw op Inge die vrouw van meneer Plukker ?

Atlantis
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 sep 2003 20:32

Re: Reclame

Ongelezen bericht door Atlantis »

SJZ,

Het gaat me er niet om dat consumptief lenen mogelijk is.

Waar het mij om gaat is, is dat het aanmoedigen van consumptief lenen reclames verboden zou moeten worden (stelling). Je bereikt in eerste instantie de personen die het meest gevoelig zijn voor deze reclame (het impulsief reageren), en die wil je eigenlijk het meest beschermen.

Atlantis

Jean
Berichten: 85
Lid geworden op: 03 jul 2003 09:43

Re: Reclame

Ongelezen bericht door Jean »

SJZ slaat weer de spijker op zijn kop, weer met weinig woorden.

Mensen willen steeds meer, autoos, computers, dvd spelers, dure vakanties, 3x per jaar. Dat kunnen ze niet (meer) betalen van hun salaris dus gaan ze lenen.

Dat noemen ze een behoefte! En die behoefte wordt ingevuld door diverse financieringsbedrijven.

Ik ben het met jullie eens dat de wijze van zeer discutabel is maar dan nog...de verantwoording van het aangaan van een lening ligt altijd bij de klant.

Van de week was er iemand op het bankenforum (hier bij Tros) die de verantwoording bij de financieringsmaatschappijen en of tussenpersonen neerlegde voor het verstrekken van een krediet.

Das helemaal mooi, hoe vaak ik hier wel niet mensen binnenkrijg die met alle geweld een krediet willen, ondanks dat ik ze voorreken dat ze dat met moeite kunnen betalen.

Er zijn er zelfs die een negatieve BKR lijst hebben en die mij dan vragen toch een weg te zien om extra te krijgen. En vaak niet om te saneren, neen, ze hebben die mooie auto gezien en die willen ze hebben.

Het enige advies wat ik kan geven is weg te zappen van de TV als je bevattelijk bent van dit soort spotjes. Als je dan toch eens iemand wilt raadplegen, laat hem/haar het advies geven en vraag een berekening op basis van de juiste cijfers (inkomen, belastingschijven (alleen bij woningfinanciering/verbetering, aflossingscomponenten, looptijden, etc. etc.) Loop bij iemand anders binnen en vraag daar een second opinion en ga dan vergelijken.

Kies je voor het eerste advies van zo een maatschappij lees dan eerst de offerte goed door voor je ondertekent. Neem de tijd en laat die adviseur gewoon even wachten...wordt ie zenuwachtig en heeft ie haast dan merk je dat er iets niet goed is. Een adviseur die niets te verbergen heeft neemt alle tijd.

Resume; de consument blijft verantwoordelijk voor het aangaan van een krediet, niet de schuld afschuiven op de kredietmaatschappij of de tussenpersoon.

Els 14

Re: Reclame

Ongelezen bericht door Els 14 »

Jean wat geef je toch goede adviezen.

Dank je wel.

Gast

Re: Reclame

Ongelezen bericht door Gast »

Graag gedaan, neem er je voordeel mee.

Gast

Re: Reclame

Ongelezen bericht door Gast »

Of doe je voordeel ermee.

Patrick
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 jul 2003 21:47

Re: Reclame

Ongelezen bericht door Patrick »

Hoi Jean,
Resume; de consument blijft verantwoordelijk voor het aangaan van een krediet, niet de schuld afschuiven op de kredietmaatschappij of de tussenpersoon.
Prachtig stukje retoriek. Mooi dat de gemiddelde Nederlander tegen de klippen op kredieten neemt, maar dat heeft weinig te maken met het onderwerp van dit forum.

Ik ben even ouderwets als Sjoerd; eerst geld hebben, dan uitgeven. Als ik dus een bankproduct zoek om geld dat ik over heb tijdelijk weg te zetten, verwacht ik dus niet dat me een verborgen lening wordt aangesmeerd.

Mijn probleem zit er niet in dat ik niet de juist keuze zou kunnen maken waar het over leningen gaat. Dat kan ik prima. Het zit hem in het feit dat ik na twee jaar van een andere instantie te horen krijg: "u heeft een enorm bedrag aan huurkoop staan bij het BKR", terwijl ik me het afsluiten van welke lening dan ook niet kan herinneren. Het probleem zit erin dat ik na drie jaar mezelf met een enorme restschuld geconfronteerd zie, terwijl ik dacht alleen maar geld in te leggen.

Resume: Zowel de kredietmaatschappij als de tussenpersoon zijn verantwoordelijk om de consument duidelijk te waarschuwen voor het aangaan van een krediet.

Groeten,

Patrick

Gesloten