De vraag is of Legio etc. ooit de aandelen die ze door hun klanten leten leasen ooit werkelijk heeft aangeschaft.
Als voorbeeld nemen de een winstverdriedubbelaar. Door mij is een dergelijk contract afgesloten rond 1-3-2000
Totale aankoopsom in die drie jaar;Euro 19.370
Totale te betalen rente: Euro 4050. 0,96% ( was al schappelijk!!)
Zogenaamd aangeschaft op 1-3-2000 65 aandelen ABN, 65 aandelenING en 65 aandelen AHOLD met de garantie dat dat op 1-3-2001 en 1 jaar later nog eens zou gebeuren tegen dezelfde aankoopkoers als welke gehanteerd werd op 1-3-2000.
Ik heb gecontroleerd of de gehanteerde aankoopkoers op die dag lag tussen het hoogste en laagste punt van die dag en dat was zo.
Het enige wat Legio nou verplicht is na te komen is te zorgen dat ik op 1-3-2003 de tegenwaarde van 195 maal ABN, 195 maal ING en 195 maal AHOLD uitgekeerd krijg.
Welnu, zij kopen helemaal geen enkel aandeel maar wel voor elk genoemd fonds 2 callopties met een uitoefenprijs ongeveer gelijk aan de koers waarvoor de aandelen zg. aangekocht zijn en een looptijd van 3 jaar. In alle gevallen zijn ze dan, inclusief kosten. minder kwijt dan de helft van de te ontvangen leaserente.
Nu zijn er 3 senario's mogelijk.
De koersen gaan finaal onderuit, zoals gebeurd is, dan laten ze de klant het verschil bijbetalen.
De koersen stijgen door het plafond heen. Dan zijn ze ten alle tijden volkomen gedekt door die callopties.
De koersen blijven ongeveer gelijk. Dan valt er met de klant niks te verrekenen.
In alle drie de gevallen is de klant zijn leaserente kwijt en gegarandeerd dat Legio, minder dan de helft van dat bedrag kwijt is om zichzelf volkomen waterdicht in te dekken.
Kortom aan een winstverdriedubbelaar met een maandtermijn van 112 euro verdienen zij in 3 jaar ongeveer 1800 euro.
Alvorens ik de aankoopnota onder ogen gehad heb ben ik niet bereid te geloven dat zij voor mij op 1-3-2000 van genoemde fondsen elk 65 aandeeltjes gekocht hebben. En dan de volgende dag voor een andere klant weer ongeveer hetzelfde etc.etc.
Verder stond ergens in het foldermateriaal dat ze niet al hun dagelijkse aankopen op hetzelfde tijdstip verrichten om sterke koersschommelingen te voorkomen. Dit is geen lachtertje maar een regelrechte giller!!
De dagelijkse omzet van het aandeel ABN is ongeveer 6.000.000.
Ook al koopt Legio er 650 of zelfs 6500 in een keer, daarvan gaat de koers echt niet behoorlijk fluctueren.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Zijn aandelen werkelijk ooit gekocht ??
-
-
Re: Zijn aandelen werkelijk ooit gekocht ??
Hi,
Er is een onderzoek gedaan door de Erasmus universiteit naar het aan en verkoopgedrag van Dexia terzake de aandelen. Dit onderzoek had tot doel om vast te stellen of er onregelmatigheden waren bij die aan en verkoop. De uitkomst van dat onderzoek is hier verder niet relevant maar wel relevant is dat niet vastgesteld is dat de aandelen in zijn geheel niet gekocht waren. Sterker gezegd, als de aandelen niet gekocht werden konden ze ook niet worden verkocht en kon er in het geheel geen onderzoek worden gedaan. Het is dan ook een onnodige hersenspinsel.
Verder staat er in het contract dat de aandelen daadwerkelijk worden aangekocht. De door jou beschreven mogelijkheid als zou er slechts sprake zijn van het nemen van callopties zou dus betekenen dat Dexia op zijn minst wanprestatie heeft gepleegd. Denk je nu werkelijk dat een bankinstelling dat zou doen en dan ook nog op deze schaal?
Overigens had men inderdaad veel beter callopties kunnen kopen dan een effectenleasecontract afsluiten.
groet Maarten
Er is een onderzoek gedaan door de Erasmus universiteit naar het aan en verkoopgedrag van Dexia terzake de aandelen. Dit onderzoek had tot doel om vast te stellen of er onregelmatigheden waren bij die aan en verkoop. De uitkomst van dat onderzoek is hier verder niet relevant maar wel relevant is dat niet vastgesteld is dat de aandelen in zijn geheel niet gekocht waren. Sterker gezegd, als de aandelen niet gekocht werden konden ze ook niet worden verkocht en kon er in het geheel geen onderzoek worden gedaan. Het is dan ook een onnodige hersenspinsel.
Verder staat er in het contract dat de aandelen daadwerkelijk worden aangekocht. De door jou beschreven mogelijkheid als zou er slechts sprake zijn van het nemen van callopties zou dus betekenen dat Dexia op zijn minst wanprestatie heeft gepleegd. Denk je nu werkelijk dat een bankinstelling dat zou doen en dan ook nog op deze schaal?
Overigens had men inderdaad veel beter callopties kunnen kopen dan een effectenleasecontract afsluiten.
groet Maarten
Re: Zijn aandelen werkelijk ooit gekocht ??
Call-opties hadden die jongens van LL daar niet op kunnen komen. Nou als die verstand van beleggen hadden. Maarten had ik maar bij jou een contract afgesloten.