LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aannemer stuurt calculaties/niet gespecificeerde factuur die

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
m.meeuw.

Aannemer stuurt calculaties/niet gespecificeerde factuur die

Ongelezen bericht door m.meeuw. »

reactie mail 21-11-2014 1.docx
brief met overzicht van de kwestie, vandaag verstuurd naar aannemer
(179.49 KiB) 58 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Geacht Radarteam, geachte forumleden,

Aangenomen werk?
Afgelopen zomer heeft een aannemer (die werkt met onderaannemers, freelancers en zzp-ers) werkzaamheden verricht aan de badkamer/ toilet in mijn huis. Ik heb daarvoor een offerte ontvangen waar ik allerlei vragen over had. Die vragen heb ik schriftelijk (via de mail) gesteld.

De antwoorden daarop waren niet helder, bovendien ben ik geen aannemer en kan ik dus moeilijk inschatten of de offerte reëel is. Op 20-6-2014 heb ik dit gemaild naar de aannemer: "Laten we afspreken dat het totaalbedrag maximaal €10.625,- is waarbij het eventuele minderwerk nog verrekend gaat worden." Dezelfde avond ontving ik een mail van de aannemer: "Dat is afgesproken. Dank voor de opdracht." Volgens mij was dit een helder afspraak.

Eerder beweerde de aannemer dat het 'aangenomen werk is' en dat ik het totale bedrag moet betalen. Later heeft ie dat ingetrokken en nu beweert hij wederom dat het aangenomen werk is.

Hoe zit dit?

Niet-gespecificeerde factuur
Vanwege mijn vele vragen heb ik gedurende de werkzaamheden de tijden genoteerd waarop de onderaannemers, freelancers en zzp-ers hebben gewerkt en hen de uurprijs gevraagd die zij doorrekenen.

Op 1-8-2014 ontving ik een niet-gespecificeerde factuur van de aannemer. Ik heb hem verzocht mij een gespecificeerde factuur toe te sturen. Tot op heden heb ik die nog niet mogen ontvangen. Wel heb ik allerlei calculaties ontvangen. Met die calculaties ben ik het niet eens, omdat ze niet overeenstemmen met de werkelijke uren die de onderaannemers, freelancers en zzp-ers hebben gewerkt. Inmiddels wacht ik 3 maanden op een gespecificeerde factuur.

Onrechtmatig doorrekenen
Een kostenpost voor een verwarming is onrechtmatig bij mij in rekening gebracht. Ik heb de aannemer er aan herinnerd dat hij zelf in kapitalen en vetgedrukt in het document 4014_calc_01a vermeldt: “Exclusiefbadkamer:wastafel,kraan,douchekop,thermostaatkraan,handdoekradiator,badkamerkast, verlichting, schilderwerken, werken aan deuren, ramen en kozijnen.” Om die reden heb ik met de loodgieter afspraken gemaakt, die overigens NIET heeft gehandeld namens Avijs, wel namens zichzelf.

Openheid van informatie
In een mail d.d. 21-11-2014 schrijft de aannemer dat de door hem (freelance ingehuurde) medewerkers / onderaannemers geen informatie mogen geven of bespreken met de klant. Ik heb hem laten weten dat ik dat vreemd vind, want in het geval van een eerlijke en oprechte houding uwerzijds ten opzichte van mij als opdrachtgever, lijkt me dat openheid van zaken geen enkel probleem is.

Wat zijn mijn rechten?
Vandaag heb ik bijgevoegd document naar de aannemer verstuurd. Zijn reactie: "Op basis van uw brief kan ik helaas nergens concluderen dat de betreffende afrekening niet correct is. Ik verzoek u dan ook factuur met nummer: 285 en Factuurdatum 17-11-14 z.s.m. volledig te voldoen."

Overigens: die datum van 17-11-14 klopt niet.

Dreigement
En hij voegt een dreigement toe: "Wij verzoeken u voor de laatste maal alle openstaande bedragen op facturen per omgaande, doch uiterlijk binnen 14 werkdagen na dagtekening van dit schrijven, bij te schrijven op onze rekening. Indien u hiervan in gebreke mocht blijven zullen wij ons genoodzaakt zien deze vordering ter incasso uit handen te geven. Alle hieruit voortvloeiende kosten zullen geheel voor uw rekening komen. Wij gaan er vanuit dat u het niet zover zult laten komen. Aangetekend schrijven hiervan kunt u op korte termijn tegemoet zien en gelden als laatste herinnering / ingebrekestelling voordat e.e.a. uithanden gegeven zal worden."

Van alles wat ik hier schrijf heb ik schriftelijke bwijzen.

Wat adviseert u mij om te doen?

berndv

Re: Aannemer stuurt calculaties/niet gespecificeerde factuur die

Ongelezen bericht door berndv »

m.meeuw. schreef:
reactie mail 21-11-2014 1.docx
Geacht Radarteam, geachte forumleden,

Aangenomen werk?
Afgelopen zomer heeft een aannemer (die werkt met onderaannemers, freelancers en zzp-ers) werkzaamheden verricht aan de badkamer/ toilet in mijn huis. Ik heb daarvoor een offerte ontvangen waar ik allerlei vragen over had. Die vragen heb ik schriftelijk (via de mail) gesteld.

De antwoorden daarop waren niet helder, bovendien ben ik geen aannemer en kan ik dus moeilijk inschatten of de offerte reëel is. Op 20-6-2014 heb ik dit gemaild naar de aannemer: "Laten we afspreken dat het totaalbedrag maximaal €10.625,- is waarbij het eventuele minderwerk nog verrekend gaat worden." Dezelfde avond ontving ik een mail van de aannemer: "Dat is afgesproken. Dank voor de opdracht." Volgens mij was dit een helder afspraak.

Eerder beweerde de aannemer dat het 'aangenomen werk is' en dat ik het totale bedrag moet betalen. Later heeft ie dat ingetrokken en nu beweert hij wederom dat het aangenomen werk is.

Hoe zit dit?

Niet-gespecificeerde factuur
Vanwege mijn vele vragen heb ik gedurende de werkzaamheden de tijden genoteerd waarop de onderaannemers, freelancers en zzp-ers hebben gewerkt en hen de uurprijs gevraagd die zij doorrekenen.

Op 1-8-2014 ontving ik een niet-gespecificeerde factuur van de aannemer. Ik heb hem verzocht mij een gespecificeerde factuur toe te sturen. Tot op heden heb ik die nog niet mogen ontvangen. Wel heb ik allerlei calculaties ontvangen. Met die calculaties ben ik het niet eens, omdat ze niet overeenstemmen met de werkelijke uren die de onderaannemers, freelancers en zzp-ers hebben gewerkt. Inmiddels wacht ik 3 maanden op een gespecificeerde factuur.

Onrechtmatig doorrekenen
Een kostenpost voor een verwarming is onrechtmatig bij mij in rekening gebracht. Ik heb de aannemer er aan herinnerd dat hij zelf in kapitalen en vetgedrukt in het document 4014_calc_01a vermeldt: “Exclusiefbadkamer:wastafel,kraan,douchekop,thermostaatkraan,handdoekradiator,badkamerkast, verlichting, schilderwerken, werken aan deuren, ramen en kozijnen.” Om die reden heb ik met de loodgieter afspraken gemaakt, die overigens NIET heeft gehandeld namens Avijs, wel namens zichzelf.

Openheid van informatie
In een mail d.d. 21-11-2014 schrijft de aannemer dat de door hem (freelance ingehuurde) medewerkers / onderaannemers geen informatie mogen geven of bespreken met de klant. Ik heb hem laten weten dat ik dat vreemd vind, want in het geval van een eerlijke en oprechte houding uwerzijds ten opzichte van mij als opdrachtgever, lijkt me dat openheid van zaken geen enkel probleem is.

Wat zijn mijn rechten?
Vandaag heb ik bijgevoegd document naar de aannemer verstuurd. Zijn reactie: "Op basis van uw brief kan ik helaas nergens concluderen dat de betreffende afrekening niet correct is. Ik verzoek u dan ook factuur met nummer: 285 en Factuurdatum 17-11-14 z.s.m. volledig te voldoen."

Overigens: die datum van 17-11-14 klopt niet.

Van alles wat ik hier schrijf heb ik schriftelijke bwijzen.

Wat adviseert u mij om te doen?
U heeft op een groot aantal punten absoluut gelijk, wat betreft btw verrekening, teveel materiaal. Maar om hier den zinnige uitspraak over te kunnen doen is meer info nodig, namelijk ook de opdracht. Een aannemer kan werken met vaste prijzen of met het uurtje factuurtje principe. Wat betreft de prijzen die de zzp-er rekenen heeft u natuurlijk niets mee te maken, het gaat er om wat een mannetje kost voor u en u betaalt aan de aannemer, dat de aannemer bij de prijs van de zzp-er nog 10 euro bij op zet is zijn goed recht. Ik vraag in de supermarkt ook niet wat een pak melk inkoop kost en reken dit af.

Ze zijn nergens bij aangesloten, dus ik vrees dat dit een rechtszaak wordt.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Zoals Berndv al zegt mist er wel wat informatie.

Als alles wat u in dat document stelt klopt en te bewijzen valt heeft u wel degelijk een punt. Ik heb natuurlijk de factuurs van de aannemer niet gezien, maar als dingen zoals een simpel optelsommetje en het verrekenen van een al betaalde € 4.5K misgaan lijkt mij het verzoek om een specificatie meer dan logisch.

De aannemer kan dan wel dreigen een incassoprocedure te starten, maar zolang hij niet hard kan maken dat er X euro betaald moet worden gaat dat hem niet helpen. Als dit voor het gerecht zou komen, en u alles kunt bewijzen, moet die aannemer wel heel veel geluk hebben voor een rechter u veroordeelt tot betaling van het gehele bedrag.

prem

Ongelezen bericht door prem »

Aannemen betekent niet uurtje factuurtje, u spreekt een som af voor de werkzaamheden en dat is het.
Hij hoeft zelfs geen gespecificeerde factuur te overhandigen.

m.meeuw.

Waarde forumleden,

Dank alvast voor de reacties.

Morgen zal ik aanvullende informatie posten.

En voor Prem: er is dus geen vast bedrag afgesproken.

Wordt vervolgd en dank nogmaals,

Groet.

m.meeuw.

Oorspronkelijke offerte badkamer toilet (d.d.: 20-06-2014) € 9784,51

In die offerte staan een aantal werkzaamheden die ik niet gedaan wil hebben. Zoals vervanging van de oude ventilator en plaatsen S&P ventilator. En het aansluiten van een fontein in het toilet (het toilet is daar te klein voor). Dat heb ik de aannemer schriftelijk laten weten.

Dus is er schriftelijk afgesproken dat de uiteindelijke factuur met verrekening van minderwerk zal zijn (mail).

Ook staat er onder de offerte dat : ”Op al onze offerten en overeenkomsten op uitvoerende werken is de AVA'92 van toepassing en staat op onze website.” Daar staat in artikel 13 lid 5 van AVA 1992: “Bij de ten laste van stelposten te brengen uitgaven wordt gerekend met de aan de aannemer berekende prijzen respectievelijk de door hem gemaakte kosten, te verhogen met een aannemersvergoeding van 10%.”

Zodoende ben ik ervan uit gegaan dat de aannemer recht heeft op 10% aannemersvergoeding op de prijzen die de onderaannemers, freelancers en zzp-ers indienen bij de aannemer Die uitgangspunten heb ik gehanteerd in alle correspondentie.

Na afloop van de werkzaamheden heb ik een niet-gespecificeerde factuur ontvangen van de 1e termijn. Dat is 75% van het totaalbedrag, volgens de aannemer. Het totaal bedrag van die 1e termijn factuur d. d. 1-8-2014 is: € 7247,67

Dit zou betekenen dat de eindafrekening € 9663,56 zal zijn. Tenminste: als ik ervan uitga dat € 7247,67 75% van het uiteindelijke bedrag is. Echter, de aannemer schrijft: “De wijzigingen zullen bij de laatste termijn verrekend worden”.

Omdat dit geen gespecificeerde factuur is vraag ik de aannemer nogmaals om een gespecificeerde factuur. Dat vraag ik omdat bepaalde werkzaamheden niet zijn verricht, ik heb dat de aannemer schriftelijk laten weten (mail d.d. 2-8-2014). Het gaat, volgens mijn calculatie, om minimaal € 1871,40

Op verzoek van de aannemer betaal ik € 4500,- als eerste termijn.

Nadat ik een tijd niets heb gehoord vraag ik de aannemer op 18-11-2014 nogmaals om een gespecificeerde factuur. Ik ontvang wederom een niet-gespecificeerde factuur, waarin staat dat ik nog € 4211,41 moet betalen. En dat betekent dus, dat ik, volgens de aannemer totaal € 8711,41 moet betalen (als ik € 4500,- optel met € 4211,41). Ik ben het daar niet mee eens en vraag hem nogmaals om een gespecificeerde factuur.

Op 21-11-2014 ontvang ik wederom een calculatie. Nu is het eindbedrag weer hoger, namelijk: € 9304,34.

Ik verzoek de aannemer nogmaals om een gespecificeerde factuur. Volgens de aannemer voldoet de laatste calculatie daaraan. Ik laat de aannemer weten dat er in die calculatie een ernstige rekenfout staat: de optelsom voor gebruikte materialen is € 2917,64 en niet € 3987,60. Daarmee rekent hij mij wederom onrechtmatig een flink bedrag door, om precies te zijn € 1069,96. Ook heeft hij in die calculatie verzuimd de overeengekomen korting d.d. 1-8-2014 door te berekenen. En hij verzuimt het door mij al eerder betaalde bedrag van € 4500,- te verrekenen. Bovendien voert hij 91 uur op voor arbeid aan bouwkundige werkzaamheden, dat is in werkelijkheid 75 uur.

Zoals ik eerder schreef: tot nu toe heb ik voor badkamer/toilet € 7282,22 betaald.

m.meeuw.

4014_calc_01a Radar.pdf
oorspronkelijke offerte werkzaamheden badkamer/toilet
(22.02 KiB) 44 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Julie4444 schreef:Zoals Berndv al zegt mist er wel wat informatie.

Als alles wat u in dat document stelt klopt en te bewijzen valt heeft u wel degelijk een punt. Ik heb natuurlijk de factuurs van de aannemer niet gezien, maar als dingen zoals een simpel optelsommetje en het verrekenen van een al betaalde € 4.5K misgaan lijkt mij het verzoek om een specificatie meer dan logisch.

De aannemer kan dan wel dreigen een incassoprocedure te starten, maar zolang hij niet hard kan maken dat er X euro betaald moet worden gaat dat hem niet helpen. Als dit voor het gerecht zou komen, en u alles kunt bewijzen, moet die aannemer wel heel veel geluk hebben voor een rechter u veroordeelt tot betaling van het gehele bedrag.

Hartelijk dank voor je reactie. Ik begrijp dat aanvullende informatie gewenst is. Bij deze stuur ik de oorspronkelijke 'offerte' waar ik de aannemer vragen over heb gesteld en waarvan de afspraak is dat eventueel minderwerk verrekend zal worden.

m.meeuw.

[/quote] U heeft op een groot aantal punten absoluut gelijk, wat betreft btw verrekening, teveel materiaal. Maar om hier den zinnige uitspraak over te kunnen doen is meer info nodig, namelijk ook de opdracht. Een aannemer kan werken met vaste prijzen of met het uurtje factuurtje principe. Wat betreft de prijzen die de zzp-er rekenen heeft u natuurlijk niets mee te maken, het gaat er om wat een mannetje kost voor u en u betaalt aan de aannemer, dat de aannemer bij de prijs van de zzp-er nog 10 euro bij op zet is zijn goed recht. Ik vraag in de supermarkt ook niet wat een pak melk inkoop kost en reken dit af.

Ze zijn nergens bij aangesloten, dus ik vrees dat dit een rechtszaak wordt.[/quote]

Hartelijk dank voor je reactie. Bij deze de aanvullende informatie: de oorspronkelijke offerte, waar ik veel vragen over had en waarover is afgesproken dat het minderwerk verrekend zal worden.
Bijlagen
4014_calc_01a Radar.pdf
oorspronkelijke offerte
(22.02 KiB) 85 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

m.meeuw.

4014_calc_01c afr radar.pdf
laatste calculatie aannemer
(21.31 KiB) 45 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
berndv schreef: U heeft op een groot aantal punten absoluut gelijk, wat betreft btw verrekening, teveel materiaal. Maar om hier den zinnige uitspraak over te kunnen doen is meer info nodig, namelijk ook de opdracht. Een aannemer kan werken met vaste prijzen of met het uurtje factuurtje principe. Wat betreft de prijzen die de zzp-er rekenen heeft u natuurlijk niets mee te maken, het gaat er om wat een mannetje kost voor u en u betaalt aan de aannemer, dat de aannemer bij de prijs van de zzp-er nog 10 euro bij op zet is zijn goed recht. Ik vraag in de supermarkt ook niet wat een pak melk inkoop kost en reken dit af.

Ze zijn nergens bij aangesloten, dus ik vrees dat dit een rechtszaak wordt.
Nogmaals: hartelijk dank voor uw reactie. Zojuist heb ik de oorspronkelijke offerte toegestuurd.

Andere anvullende informatie:

Oorspronkelijke offerte badkamer toilet (d.d.: 20-06-2014) € 9784,51

In die offerte staan een aantal werkzaamheden die ik niet gedaan wil hebben. Zoals vervanging van de oude ventilator en plaatsen S&P ventilator. En het aansluiten van een fontein in het toilet (het toilet is daar te klein voor). Dat heb ik de aannemer schriftelijk laten weten. Dus is er schriftelijk afgesproken dat de uiteindelijke factuur met verrekening van minderwerk zal zijn (mail).

Ook staat er onder de offerte dat : ”Op al onze offerten en overeenkomsten op uitvoerende werken is de AVA'92 van toepassing en staat op onze website.” Daar staat in artikel 13 lid 5 van AVA 1992: “Bij de ten laste van stelposten te brengen uitgaven wordt gerekend met de aan de aannemer berekende prijzen respectievelijk de door hem gemaakte kosten, te verhogen met een aannemersvergoeding van 10%.”

Zodoende ben ik ervan uit gegaan dat de aannemer recht heeft op 10% aannemersvergoeding op de prijzen die de onderaannemers, freelancers en zzp-ers indienen bij de aannemer Die uitgangspunten heb ik gehanteerd in alle correspondentie.

Na afloop van de werkzaamheden heb ik een niet-gespecificeerde factuur ontvangen van de 1e termijn. Dat is 75% van het totaalbedrag, volgens de aannemer. Het totaal bedrag van die 1e termijn factuur d. d. 1-8-2014 is: € 7247,67. Dit betekent dat de eindafrekening € 9663,56 zal zijn. Tenminste: als ik ervan uitga dat € 7247,67 75% van het uiteindelijke bedrag is. Echter, de aannemer schrijft: “De wijzigingen zullen bij de laatste termijn verrekend worden”.

Omdat dit geen gespecificeerde factuur is vraag ik de aannemer nogmaals om een gespecificeerde factuur. Dat vraag ik omdat bepaalde werkzaamheden niet zijn verricht, ik heb dat de aannemer schriftelijk laten weten (mail d.d. 2-8-2014). Het gaat, volgens mijn calculatie, om minimaal € 1871,40. Op verzoek van de aannemer betaal ik € 4500,- als eerste termijn.

Nadat ik een tijd niets heb gehoord vraag ik de aannemer op 18-11-2014 nogmaals om een gespecificeerde factuur. Ik ontvang een niet-gespecificeerde factuur, waarin staat dat ik nog € 4211,41 moet betalen. En dat betekent dus, dat ik, volgens de aannemer totaal € 8711,41 moet betalen (als ik € 4500,- optel met € 4211,41). Ik ben het daar niet mee eens en vraag hem nogmaals om een gespecificeerde factuur.

Op 21-11-2014 ontvang ik wederom een calculatie. Nu is het eindbedrag weer hoger, namelijk: € 9304,34.

Ik verzoek de aannemer nogmaals om een gespecificeerde factuur. Volgens de aannemer voldoet de laatste calculatie daaraan. Ik laat de aannemer weten dat er een ernstige rekenfout in staat: de optelsom voor gebruikte materialen is € 2917,64 en niet € 3987,60. Zie bijlage. Ook heeft hij in die calculatie verzuimd de overeengekomen korting d.d. 1-8-2014 door te berekenen. En hij verzuimt het door mij al eerder betaalde bedrag van € 4500,- te verrekenen. Bovendien voert hij 91 uur op voor arbeid aan bouwkundige werkzaamheden, dat is in werkelijkheid 75 uur.

Zoals ik eerder schreef: tot nu toe heb ik voor badkamer/toilet € 7282,22 betaald.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

m.meeuw schreef:Wat adviseert u mij om te doen?
In bijgevoegde betaaloverzicht van 5 December staat dat er nu Euro 5.901 ( 4.500+1.401) is betaald op een order van Euro 9.784 Dat is een onredelijke inhouding waar de aannemer terecht tegen protesteert.

Verder ga je de fout in met je herberekeningen. Een toeslag van 10% op materialen en loon is niet afgesproken en mag je dus ook helemaal niet toepassen. Dat dit voor stelposten conform AVA92 wel geldt betekent niet automatisch dat dit voor andere werkzaamheden ook geldig is.

Het zelf bijhouden van de uren is okee, maar betekent niet dat dit de werkelijke te factureren uren zijn. Onderaannemers hebben ook tijd nodig om materialen op te halen of af te voeren of om voorbereidingen voor het werk te treffen. De tijden die ze hiervoor nodig hebben kunnen ze in rekening brengen.

Als laatste geldt dat het niet ontvangen van een gespecificeerde factuur geen grond is om een betaling te weigeren. Ik lees nergens dat het werk niet naar behoren is uitgevoerd, en daarmee ben je het overeengekomen bedrag verschuldigd.

Overigens zie ik in de offerte dat de posten "vervangen ventilator", "nieuwe radiator" en "fonteintje toilet aanbrengen" ook niet geoffreerd zijn, reden waarom dit na afloop ook geen minderwerk oplevert.

Ook de genoemde rekenfout zie ik niet. De stucadoorkosten zijn ondergebracht bij materiaal, wat incorrect is, maar dit maakt voor het totale bedrag niet veel uit.

Ik zou de rekening gewoon betalen , want op basis van de hier getoonde zaken maak je geen schijn van kans bij een rechtszaak,

m.meeuw.

Leo The Emperor schreef:
m.meeuw schreef:Wat adviseert u mij om te doen?
In bijgevoegde betaaloverzicht van 5 December staat dat er nu Euro 5.901 ( 4.500+1.401) is betaald op een order van Euro 9.784 Dat is een onredelijke inhouding waar de aannemer terecht tegen protesteert.

Verder ga je de fout in met je herberekeningen. Een toeslag van 10% op materialen en loon is niet afgesproken en mag je dus ook helemaal niet toepassen. Dat dit voor stelposten conform AVA92 wel geldt betekent niet automatisch dat dit voor andere werkzaamheden ook geldig is.

Het zelf bijhouden van de uren is okee, maar betekent niet dat dit de werkelijke te factureren uren zijn. Onderaannemers hebben ook tijd nodig om materialen op te halen of af te voeren of om voorbereidingen voor het werk te treffen. De tijden die ze hiervoor nodig hebben kunnen ze in rekening brengen.

Als laatste geldt dat het niet ontvangen van een gespecificeerde factuur geen grond is om een betaling te weigeren. Ik lees nergens dat het werk niet naar behoren is uitgevoerd, en daarmee ben je het overeengekomen bedrag verschuldigd.

Overigens zie ik in de offerte dat de posten "vervangen ventilator", "nieuwe radiator" en "fonteintje toilet aanbrengen" ook niet geoffreerd zijn, reden waarom dit na afloop ook geen minderwerk oplevert.

Ook de genoemde rekenfout zie ik niet. De stucadoorkosten zijn ondergebracht bij materiaal, wat incorrect is, maar dit maakt voor het totale bedrag niet veel uit.

Ik zou de rekening gewoon betalen , want op basis van de hier getoonde zaken maak je geen schijn van kans bij een rechtszaak,
Hartelijk dank, ik zal er nog eens goed naar kijken.

Spencer1972

Ongelezen bericht door Spencer1972 »

Heeft de aannemer goed werk geleverd?

Gesloten