Een vriend van mij heeft het volgende probleem:
In januari heeft 'ie een aannemer in de arm genomen voor de verbouwing van zijn huis (verplaatsing keuken en badkamer, uitbouw woonkamer, uitbouw slaapkamer op begane grond). Hij heeft iets heel doms gedaan, namelijk de aannemer vooraf betaald (ongeveer 30.000 euro)
Vervolgens doet de aannemer maar half werk, na een paar weken komt hij helemaal niet meer. De keuken en badkamer zijn wel verplaatst, maar de uitbouw wordt niet gedaan. Telkens wordt hij met smoesjes ("ziek", "last van m'n rug") aan het lijntje gehouden. En dan eist de aannemer ineens 11.000 euro voor materiaalkosten wegens "communicatiefoutje" en anders "kom ik niet meer". Kortom, chantage.
De 11.000 euro is betaald, het is inmiddels augustus en de aannemer is nog maar enkele keren geweest. Een muurtje is gemetseld en een begin is gemaakt met de uitbouw, verder niet. Hij zit dus al een half jaar in de rommel.
Nu moet ik erbij zeggen dat na het verplaatsen van de douche, de warmwaterkraan daar nooit goed heeft gewerkt. Hij moest dus lauw douchen. Vervolgens kwam er een steeds grotere natte plek in het beton waar de waterleiding loopt (er ligt nog geen vloerbedekking uiteraard): de waterleiding bleek te lekken. Aannemer kwam bliksemsnel om dit te herstellen, met 2 man zelfs. Hij heeft 3 dagen zitten klooien (een professional zei achteraf: dat had in een middag gekund) en beweert achteraf dat hij niet voor de kosten wil opdraaien: hij stuurt een rekening van 2800 euro en dreigt na protesteren met incasso. Na veel protest wordt de rekening naar 1650 euro verlaagd maar aangezien dit a. veroorzaakt is door slecht werk van de aannemer en b. de aannemer in gebreke blijft bij de verbouwing (is nu al ruim een half jaar bezig!!!) wil hij natuurlijk ook deze rekening niet betalen. Het ziet er naar uit dat de aannemer erop uit is om deze klus nooit af te maken en die vriend van mij kaal te plukken (hij is nu echt helemaal blut).
Hoe pak je dit nu verder aan? Civiele procedure beginnen tegen de aannemer? Het is overduidelijk dat er kwade wil in het spel is.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Criminele aannemer / oplichter, wat te doen?
Re: Criminele aannemer / oplichter, wat te doen?
Wat denk je van aangifte doen bij de politie?????
Lijkt me een aardige optie om mee te beginnen, in plaats van een ceviele precedure op te starten.
Lijkt me een aardige optie om mee te beginnen, in plaats van een ceviele precedure op te starten.
Heb in een soortgelijke situatie aangifte gedaan bij de politie maar intussen ben ik geroyeerd door de verzekeringsmaatschappij in verband de vele ruiten die zijn ingegooid en wordt mijn gezin en ik bijna dagelijks bedreigd met de dood. Al onze zuurverdiende centjes zijn intussen in de zak van deze aannemer verdwenen en we kunnen al een jaar niet normaal onder de douche. Oja, ik vond dat ik keurig bezig was door de klus te laten uitvoeren door een erkend nederlands kleinschalig aannemersbedrijf (gestuurd door Casius) en niet door één of andere vage Pool.
Zelfde problemen. Hoe is het in deze situatie afgelopen? We hebben niet betaald omdat het nog niet gereed is. Begint nu ook te dreigen met van alles en nog wat. Casius op de hoogte gebracht maar na bijna een week geleden nog geen bericht terug. Ik besteed nooit weer iets uit op deze manier, doe het nog liever zelf.