LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ervaring met Duitse aannemers?

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Gorgulu

Ervaring met Duitse aannemers?

Ongelezen bericht door Gorgulu »

Wij hebben een kavel gekocht en willen graag onze droomhuis bouwen. Ik hoor vaak dat een Duitse aannemer rond de 20% goedkoper en hoog van kwaliteit is. Heeft iemand ervaring met een Duitse bouwer cq aannemer?

eleven

Re: Ervaring met Duitse aannemers?

Ongelezen bericht door eleven »

Gorgulu schreef:Wij hebben een kavel gekocht en willen graag onze droomhuis bouwen. Ik hoor vaak dat een Duitse aannemer rond de 20% goedkoper en hoog van kwaliteit is. Heeft iemand ervaring met een Duitse bouwer cq aannemer?
Een Duitse aannemer bouwt dan ook naar Duitse maatstaven, dus hoog van kwaliteit, maar dan ook duurzame en of andere materialen.
Of je dan goedkoper uit bent, wil ik betwijfelen.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het gras is altijd groener.....

Oftewel: als iemand iets voor 20% minder kan doen, dan moet dat ergens vandaan komen. De voorwaarden en garanties kunnen bijvoorbeeld anders zijn. Plus mogelijke communicatieproblemen tijdens de bouw.

eleven

GJvdZ schreef:Het gras is altijd groener.....

Oftewel: als iemand iets voor 20% minder kan doen, dan moet dat ergens vandaan komen. De voorwaarden en garanties kunnen bijvoorbeeld anders zijn. Plus mogelijke communicatieproblemen tijdens de bouw.
Meestal, door de hogere prijzen (lees prijsafspraken) hier in de bouw. :wink:

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

eleven schreef:

Niet als je gewoon een klein particulier project gaat doen hoor. Bovendien kan je het bij een goede offerte precies narekenen hoe het zit.

En jij denkt zeker dat aannemers in andere landen allemaal lieverdjes zijn? Dan adviseer ik je om die roze zonnebril af te zetten (of die zwarte als het om Nederland gaat.

eleven

GJvdZ schreef:
eleven schreef:

Niet als je gewoon een klein particulier project gaat doen hoor. Bovendien kan je het bij een goede offerte precies narekenen hoe het zit.

En jij denkt zeker dat aannemers in andere landen allemaal lieverdjes zijn? Dan adviseer ik je om die roze zonnebril af te zetten (of die zwarte als het om Nederland gaat.
Ik hoef geen bril af te zetten,want ik heb er geen op.
Mij verbaasd wel, dat mensen hun ogen sluiten voor de realiteit.
Niet alles gras is bij de buren groener, maar veel genoeg, om te constanderen, dat het daar goedkoper is.
Ik noem er een paar, om aan te tonen, hoe duur nederland met zijn graaiers geworden is .

Auto's
Benzine
Dranken
Strom (importeert uit Nederland)
Levensmiddelen

En trek mij de bek niet open van de zorg,want daar is het helemaal mis.

Maar dit is een andere discussie en heeft in feite niets met de vraag van TS te doen.

Gorgulu

Ongelezen bericht door Gorgulu »

Het is een feit dat sommige dingen in Duitesland gewoon goed en ook goedkoper zijn. Neem bijvoorbeeld de keukens. Bijna alle keukens komen uit Duitsland en de prijzen zijn daar beduidend geodkoper. Als iemand ervaringheeft met aannemers zou ik erg geholpen zijn
Met haar/zijn ervaringen.

eleven

Gorgulu schreef:Het is een feit dat sommige dingen in Duitesland gewoon goed en ook goedkoper zijn. Neem bijvoorbeeld de keukens. Bijna alle keukens komen uit Duitsland en de prijzen zijn daar beduidend geodkoper. Als iemand ervaringheeft met aannemers zou ik erg geholpen zijn
Met haar/zijn ervaringen.
Ik kan jou niet helpen, maar misschien heb je hier iets aan:

https://www.google.nl/search?q=ervaring ... GDaP3vgOAJ

Emlichheimer

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

De duitse bouw kun je niet vergelijken met de nederlandse bouw, qua bouwmethode dan he.
Dus roepen dat een duitse bouwer 20% goedkoper is dan een nederlandse bouwer is lastig.
Hij kan wel goedkoper zijn, maar je krijgt wel een heel andere woning met heel andere details. Appels-peren verhaal.
Ik heb met beide soorten bouwers in beide landen gebouwd en een duitse bouwer in NL raad ik persoonlijk af.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Emlichheimer schreef:De duitse bouw kun je niet vergelijken met de nederlandse bouw, qua bouwmethode dan he.
Dus roepen dat een duitse bouwer 20% goedkoper is dan een nederlandse bouwer is lastig.
Hij kan wel goedkoper zijn, maar je krijgt wel een heel andere woning met heel andere details. Appels-peren verhaal.
Ik heb met beide soorten bouwers in beide landen gebouwd en een duitse bouwer in NL raad ik persoonlijk af.
Waarom raad je een Duitse bouwer in Nederland precies af?
Wat bedoel je precies met:" je krijgt een heel andere woning met heel andere details". Dit hoeft, mijn inziens namelijk helemaal geen bezwaar of punt te zijn als de duitse woningtypen je aanspreken!

Emlichheimer

Shine schreef:
Emlichheimer schreef:De duitse bouw kun je niet vergelijken met de nederlandse bouw, qua bouwmethode dan he.
Waarom raad je een Duitse bouwer in Nederland precies af?
Wat bedoel je precies met:" je krijgt een heel andere woning met heel andere details". Dit hoeft, mijn inziens namelijk helemaal geen bezwaar of punt te zijn als de duitse woningtypen je aanspreken!
Een duitse aannemer bouwt nou eenmaal anders. De details zijn heel anders, neem alleen het plaatsen van bijvoorbeeld kozijnen maar. Ook wordt de elektra heel anders aangelegd, niet echt bepaald via de NEN1010.
En dan zijn er nog afwerkingsdetails, die zijn veel grover in DE dan in NL.
De hele manier van bouwen is gewoonweg anders, over alle linies.

Via m'n werk als bouwkundige heb ik eens het werk van een duitse aannemer bij een nederlandse gemeente moeten rechtvaardigen en dat heeft flink moeite gekost. Een duitse aannemer moet enorm goed weten hoe hij in NL moet bouwen en met regels om moet gaan, anders komt er geheid gedonder van.

Ik woon overigens al jaren in Duitsland, heb nieuw gebouwd en in bestaande woningen gewoond, dus ken het klappen van de zweep aardig.

eleven

Een duitse aannemer bouwt nou eenmaal anders. De details zijn heel anders, neem alleen het plaatsen van bijvoorbeeld kozijnen maar. Ook wordt de elektra heel anders aangelegd, niet echt bepaald via de NEN1010.
Inderdaad, om bij je eerste bericht te blijven., appels met peren vergelijken.
Denk je nu echt, dat een Duitse bouwer zich niet aan de Nederlandse normen kan/moet houden.
Ik zelf denk niet, dat jij met een Duitse bouwer hier in Nederland een huis hebt gebouwd, anders waren jou uitspraken niet zo.
Een Duitse bouwer plaatst de kozijnen pas, als de muren zijn opgetrokken, maar maakt in principe niets uit.
Dat deze zich naar de Nederlandse NEN 1010 moet houden is toch zeker vanzelfsprekend.
Afwerkingsdetails grover, wat moet ik mij daarbij voorstellen?

sibora

Ongelezen bericht door sibora »

Ik zou niet weten wat er mis is met een Duitse aannemer, er is toch een bouwtekening voor nieuw
huis neem ik aan ? vraag prijs en bezoek eens huizen die hij al gebouwd heeft, dan hoor je wel of
mensen tevreden zijn ! wat is er mis, met aanleggen van stroom door Duitsers ? niks mis mee.
dan die zogenaamde nen 1010 ; het schroot wat ze hier bouwen in Nederland ? na 30 of 35 jaar
weer afbreken dan zijn die huizen op ! En dat zijn dan die zogenaamde nen 1010 normen ?
Dan over die kozijnen, als die muren al gezet zijn ? doen ze in België ook zo.

eleven

sibora schreef:Ik zou niet weten wat er mis is met een Duitse aannemer, er is toch een bouwtekening voor nieuw
huis neem ik aan ? vraag prijs en bezoek eens huizen die hij al gebouwd heeft, dan hoor je wel of
mensen tevreden zijn ! wat is er mis, met aanleggen van stroom door Duitsers ? niks mis mee.
dan die zogenaamde nen 1010 ; het schroot wat ze hier bouwen in Nederland ? na 30 of 35 jaar
weer afbreken dan zijn die huizen op ! En dat zijn dan die zogenaamde nen 1010 normen ?

Dan over die kozijnen, als die muren al gezet zijn ? doen ze in België ook zo.
NEN 1010 heeft niets met het bouwen te doen, maar is het voorschrift, hoe elektrische installatie gemaakt moeten worden. :wink:

Emlichheimer

eleven schreef:
Inderdaad, om bij je eerste bericht te blijven., appels met peren vergelijken.
Denk je nu echt, dat een Duitse bouwer zich niet aan de Nederlandse normen kan/moet houden.
Ik zelf denk niet, dat jij met een Duitse bouwer hier in Nederland een huis hebt gebouwd, anders waren jou uitspraken niet zo.
Een Duitse bouwer plaatst de kozijnen pas, als de muren zijn opgetrokken, maar maakt in principe niets uit.
Dat deze zich naar de Nederlandse NEN 1010 moet houden is toch zeker vanzelfsprekend.
Afwerkingsdetails grover, wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Ja een duitse bouwer zal zich aan de Nederlandse normen moeten houden, maar vaak gebeurt dat gewoonweg niet.
Ik heb niet gezegd trouwens dat ik in NL een woning met een duitse aannemer heb gebouwd. Ik heb via m'n werk de rotzooi van een duitse aannemer recht moeten breien omdat die zich niet aan de Nederlandse eisen en normen hield. En dat was niet gemakkelijk.
Ik heb overigens in DE een nieuwe woning gebouwd, zelf ontworpen, met een duitse aannemer waar ik zelf de regie had.
Qua details, heb je wel eens goed een duitse woning bekeken? Ik woon nu inmiddels, door omstandigheden, in een ander huis dan die we nieuw gebouwd hebben en in dit huis nu is niet 1 kozijn gelijk qua afmetingen. Negges zijn schuin aangestuct, dus niet haaks (en dat zie ik in bijna elke duitse woning!) De buitenmuur is in halfsteens verband gemetseld en hierin zijn klezoortjes vermetseld. Dat zie je in NL niet voorkomen!

Het kozijnenverhaal in DE is trouwens sowieso anders dan in NL. In NL worden ook wel kozijnen in de zogenaamde stelkozijnen geplaatst. In De gebeurt dit ook wel, met dien verstande dat de kozijnen van binnenuit, tegen het buitenblad klem worden gezet waarna ze afgekit worden. Heel wat anders dan een NL stelkozijn waar een kozijn in geplaatst wordt.

Qua elektra zijn ze in DE wel op de goede weg, er worden normaal gesproken geen kabel meer op de muur geslagen die later weggestuct wordt.

En sibora, als je weet hoe een duitse huizenbouwer Massivhäuser bouwt, dan heb je aan een Nederlandse bouwtekening echt niets. Een duitser bouwt kruipruimteloos, dus ook zonder balken/strokenfundering. De opbouw van een kapconstructie is bijvoorbeeld enorm anders. In DE wordt over het algemeen nog met een traditioneel duitse sporenkap gebouwd, dat is in geen enkel opzicht te vergelijken met de systeemkappen die in NL vaak worden toegepast. Een muurplaat kent een duitser niet, dit is vaak een dragende in het werk gestorte betonnen knieschot.

Ik zeg absoluut niet dat een DE bouw slecht is, of een NL bouw beter, maar als je als leek een duitse aannemer inschakelt om je Nederlandse huis te bouwen, moet je wel donders goed weten wat je doet!

sibora

Ongelezen bericht door sibora »

Ze zeggen immer ; een huis moet je twee keer bouwen ! de eerste met de fouten die je maakt ;
twee om de fouten weer goed te maken. Ik heb mensen die nieuw bouwden ; op twee jaar 20
jaar ouder zien worden van de zorgen die ze hadden. het grootste probleem is toch een goede
aannemer te vinden die betrouwbaar is ; en niet halverwege bankroet gaan ! En de mensen teveel
geld betaald hadden aan die aannemer, ik heb dat meer dan eens meegemaakt. Een huis bouwen
is voor veel mensen een valkuil. dan ; wel of geen kruipruimte onder huis ; dat heeft veel met de
ondergrond te maken, in België storten ze ook vaak een grondplaat en zetten ze daar het huis op,
niets mis mee.Maar om iemand bang te maken voor Duitse aannemer gaat er bij mij niet in, vraag
referentie voor huizen die hij gebouwd heeft en ga eens kijken. En geloof iemand niet omdat hij
zulke mooie blauwe ogen heeft.

eleven

Een duitser bouwt kruipruimteloos, dus ook zonder balken/strokenfundering.
Hoeveel Nederlands huizen zou ik jouw aanwijzen, welke geen kruipruimte hebben, dus kruipruimteloos zijn?
Hoeveel Nederlandse bedrijven moeten na werken, als de oplevering gedaan is.
Sluit maar de ogen, dan zie je niets.

Maar het gaat allemaal off topic, want TS wil het misschien wel proberen, om met een Duitse bouwer in zee te gaan, maar tot heden heb je TS, ofwel je in Duitsland woont en als bouwkundige ervaring moet hebben, niet geholpen om aan een adres te komen!

Emlichheimer

eleven schreef:
Hoeveel Nederlands huizen zou ik jouw aanwijzen, welke geen kruipruimte hebben, dus kruipruimteloos zijn?
Je hebt dus werkelijk geen idee wat de term oplevering betekend.
eleven schreef: Maar het gaat allemaal off topic, want TS wil het misschien wel proberen, om met een Duitse bouwer in zee te gaan, maar tot heden heb je TS, ofwel je in Duitsland woont en als bouwkundige ervaring moet hebben, niet geholpen om aan een adres te komen!
TS heeft helemaal niet gevraagd om adressen toch? Hij vroeg naar mensen met ervaring en daar heb ik op geantwoord. Als TS adressen van duitse aannemers wil, geen probleem. Dat kan dan via een PB.

eleven

Emlichheimer schreef:
eleven schreef:
Je hebt dus werkelijk geen idee wat de term oplevering betekend.
eleven schreef: Maar het gaat allemaal off topic, want TS wil het misschien wel proberen, om met een Duitse bouwer in zee te gaan, maar tot heden heb je TS, ofwel je in Duitsland woont en als bouwkundige ervaring moet hebben, niet geholpen om aan een adres te komen!
TS heeft helemaal niet gevraagd om adressen toch? Hij vroeg naar mensen met ervaring en daar heb ik op geantwoord. Als TS adressen van duitse aannemers wil, geen probleem. Dat kan dan via een PB.

Sorry, maar nu begin je toch een beetje woordspeling te doen.
Ik weet heus , wat een oplevering van een huis betekend, maar ga dan ook verder niet op in.

Als TS dit vraagt, dan wil hij niet weten van jij allemaal als "Bouwkundige" gedaan hebt, maar voor mij betekend deze vraag, geef mij een naam van een bedrijf, waar je met in zee gegaan bent.
Heeft iemand ervaring met een Duitse bouwer cq aannemer?

Emlichheimer

eleven schreef: Ik weet heus , wat een oplevering van een huis betekend, maar ga dan ook verder niet op in.
Doe maar niet nee, lijkt me het beste voor je.
eleven schreef: Als TS dit vraagt, dan wil hij niet weten van jij allemaal als "Bouwkundige" gedaan hebt, maar voor mij betekend deze vraag, geef mij een naam van een bedrijf, waar je met in zee gegaan bent.
Heeft iemand ervaring met een Duitse bouwer cq aannemer?
Nou dan lezen wij met 2 verschillende brillen, maar ik zie de concrete vraag ernaar wel tegemoet van TS of er een behoefte is aan een duitse aannemer.

Gesloten