Mijn vriend en ik hebben afgelopen september de sleutels van ons nieuwe huis gekregen. Er moet een hoop aan geklust worden, onder andere een badkamer aanleggen op de eerste verdieping en het toilet renoveren. Hiervoor hebben we een aannemer ingeschakeld. We hebben met meerdere aannemers contact opgenomen, ze zijn wezen kijken, hebben offertes gestuurd en we hebben er uiteindelijk een uitgekozen. Hij was het goedkoopst, bood het meeste voor dat geld, en kwam op ons het meest sympathiek en meedenkend over. Hij is nog een keer langsgeweest om de situatie nogmaals te bekijken, we hebben de offerte doorgenomen en aangepast, en zowel hij als ik hebben getekend.
Op maandag 26 september zijn ze begonnen met de werkzaamheden. Hij had van tevoren aangegeven dat hij verwachtte 2 weken bezig te zijn, met een uitloop naar 3 weken als er dingen tegen zouden zitten. Inmiddels zitten we dus in week 4, en het einde is nog lang niet in zicht. Naast dat dit erg vervelend is, komen wijzelf nu serieus in de problemen, omdat we volgende week moeten verhuizen, dan moeten we uit ons huidige huis. En zolang de aannemer niet klaar is met badkamer en toilet, kunnen wij niet verder in een aantal andere ruimtes, en is het huis dus niet klaar.
Ook komt hij gemaakte afspraken niet na. Zo achteraf gezien was het van onszelf al niet slim om die offerte te tekenen, die was erg vaag, er stond niks duidelijk in omschreven, en we hebben heel veel mondelinge afspraken gemaakt. Die is hij nu stuk voor stuk aan het ontkennen, of hij is ze naar eigen zeggen 'vergeten'. En dan komt hij ermee dat hij het best alsnog kan doen, maar dan moeten we wel bijbetalen.
Daarnaast nog een aantal onaangename dingen als dat zijn werknemers ongevraagd ons eigen materiaal gebruiken waarvoor we nog steeds een vergoeding moeten krijgen, hij heeft mij vals beschuldigd van diefstal van zijn gereedschap, schuift alle fouten en problemen af op zijn werknemers, komt met allerlei vage smoesjes en excuses waarom het werk zo ontzettend traag gaat etc. Heel onprofessioneel gedrag allemaal.
Nu willen wij hem in gebreke stellen omdat het zo ontzettend veel langer gaat duren en wij daardoor in de problemen komen. Alleen heb ik zoiets nog nooit eerder gedaan. Ik heb me nu een beetje op internet in zitten lezen over wat er in zo'n brief hoort te staan, maar ik zit toch nog een beetje met de bewoording en hoe het in z'n werk gaat. Hoe boos moet je zo'n brief schrijven? En wat als je de brief verstuurd hebt, en de aannemer negeert het verder? Hoe kun je dan bewijzen dat je die brief überhaupt gestuurd hebt? En mag je, als de termijn die je voorgesteld hebt verstreken is, dan gewoon geld gaan eisen?
Ik hoop dat iemand me kan helpen. Dit hele verhaal klinkt misschien nogal naïef, maar ik ben pas 24 en dit is mijn eerste koophuis en mijn eerste ervaring (en aanvaring) met een aannemer, die dan ook nog meteen zijn afspraken dus niet nakomt. Ik vind het heel lastig allemaal.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoe aannemer in gebreke stellen?
Re: Hoe aannemer in gebreke stellen?
Heb hetzelfde met een aannemer voor dakkapellen. Deze standaardbrief gevonden: http://www.recht-raad.nl/MODEL_INGEBREKESTELLING.doc
en gebruikt.
en gebruikt.