Voor de vve waar ik onderdeel van uit maak is er een verbouwing op komst waar ook veel betonreparatie zal plaatsvinden. Het zal om onder andere een aantal balkons gaan, gevelrenovatie, een aantal losse betononderdelen (luifel, e.d), en mogelijk nieuwe kozijnen en schilderwerk.
De vraag die naar voren komt is vrij simpel, maar lijkt ook erg lastig. Hoe kies een goed en betrouwbare aannemer uit, met een garantie waar ik uiteindelijk ook wat aan heb. Nou ben ik een boel keurmerken en certificaten tegen gekomen, maar dat zijn er ook al weer zoveel dat je na verloop van tijd door de bomen het bos niet meer ziet.
Wat betreft het verdere verloop wat betreft bouwvergunningen ben ik al een stuk verder. Dat vraagt vaak een aannemer voor je aan of anders moet je het zelf doen, met de hele zooi aan papieren en tekeningen. Het gaat dus vooral om de keus van aannemer en ook aan welke keurmerken en certificaten je nu echt zelf ook wat hebt. Sommige brancheverenigingen zijn natuurlijk ook met doelstelling opgericht om voor de belangen op te komen van de branche tegen bijvoorbeeld de regels van de overheid. In dit soort gevallen kan ik me voorstellen dat je als consument daar uiteindelijk niets aan hebt. Daarentegen kan ik me voorstellen dat aan een keurmerk als bouwgarant je als consument veel meer hebt.
Enkele van de keurmerken en certificaten
Bouwgarant
Informatie over bouwgarant op de site van VROM
VLOK
De erkende Hoofdaannemer
NVOB
CEPA
NVO
ISO 9002
KOMO
NEN/ISO-14001
NPR-5001
NEN-EN-ISO 9001:2000
VCA** 2000
KAM
enz., enz.
Van deze hele lijst, lijkt me na het lezen dus vooral Bouwgarant ook echt een garantie te bieden. Daar wordt gesproken over garantie tegen faillissement, tegen gebreken na oplevering en gebreken in de constructie.
Onder het typen van dit bericht kwam ik al deze informatie van het vrom tegen. Vrom met informatie over woonkeurmerken. Dit helpt me al op weg, maar graag zou ik nog meer praktijkervaringen en tips horen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoe kies ik een goede aannemer uit voor een betonreparatie.
Re: Hoe kies ik een goede aannemer uit voor een betonreparatie.
voor een gedegen advies en helemaal voor een vve, kun je het beste de kema benaderen.
deze kunnen opjectief de verschillende offertes bestuderen en aan jullie aangeven wat een goede offerte is
dat hoeft per defenitie niet de duurste te zijn.
wij hebben 2 jaar geleden een grote renovatie gehad.
deze renovatie is continu door de kema gecontroleerd van voortraject , uitvoering en oplevering.
tevens hebben ze een meerjaren plan opgesteld met oa onderhouds adviesen.
dit kost wel geld maar hier krijg je een heel stuk zekerheid voor terug.
een nadeel kan zijn dat de kema alleen werkt met door de kema gecertificeerde bedrijven.
deze kunnen opjectief de verschillende offertes bestuderen en aan jullie aangeven wat een goede offerte is
dat hoeft per defenitie niet de duurste te zijn.
wij hebben 2 jaar geleden een grote renovatie gehad.
deze renovatie is continu door de kema gecontroleerd van voortraject , uitvoering en oplevering.
tevens hebben ze een meerjaren plan opgesteld met oa onderhouds adviesen.
dit kost wel geld maar hier krijg je een heel stuk zekerheid voor terug.
een nadeel kan zijn dat de kema alleen werkt met door de kema gecertificeerde bedrijven.