LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoge kosten inventarisatie, geen offerte en geen klus gedaan
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 13 aug 2018 11:10
Hoge kosten inventarisatie, geen offerte en geen klus gedaan
Hoi,
Een ruime maand geleden hebben wij Loodgietersbedrijf Zink langs laten komen, omdat ons zinkwerk vervangen moest worden op het dak. Dit wisten we al omdat ons huis technisch gekeurd was een paar maanden daarvoor. Ze deden een kleine inventarisatie waar we een enorme prijs voor moesten betalen (bijna 200,-). De loodgieter zei dat we dit van de prijs af konden halen zodra de klus geklaard was. Daarna volgt er geen afspraak, we horen niks meer. Bijna dagelijks bel ik met de receptionisten voor een offerte en een afspraak, steeds hebben ze weer een ander verhaal. Dan is de bon zoek, dan moet er weer een nieuw iemand komen kijken, dan kunnen ze de uitvoerders niet te pakken krijgen enz enz. We krijgen het gevoel in het ootje genomen te zijn.
Nu bijna 1,5 maand later is er nog steeds geen offerte en geen klus gedaan.
Ik heb een eerste aanmaning gestuurd. We kregen in eerste instantie de reactie dat we alleen de arbeidskosten (terwijl ze niks gedaan hebben) terug zouden kunnen krijgen, a ongeveer 70,-. De voorrijkosten en overige kosten niet. Daar zijn wij niet mee akkoord gegaan, daar zij volledig in gebreke zijn gebleven en niet eens een offerte hebben opgesteld. Wij willen het volledige bedrag daarom terug. De enige reden waarom wij een inventarisatie laten doen is natuurlijk in de vooronderstelling dat ze de klus ook zullen doen (of ieg een offerte op zullen maken). Hierna hebben wij niks meer van ze vernomen.
Wat moeten wij nu doen om te zorgen dat we ons geld terugkrijgen?
Een ruime maand geleden hebben wij Loodgietersbedrijf Zink langs laten komen, omdat ons zinkwerk vervangen moest worden op het dak. Dit wisten we al omdat ons huis technisch gekeurd was een paar maanden daarvoor. Ze deden een kleine inventarisatie waar we een enorme prijs voor moesten betalen (bijna 200,-). De loodgieter zei dat we dit van de prijs af konden halen zodra de klus geklaard was. Daarna volgt er geen afspraak, we horen niks meer. Bijna dagelijks bel ik met de receptionisten voor een offerte en een afspraak, steeds hebben ze weer een ander verhaal. Dan is de bon zoek, dan moet er weer een nieuw iemand komen kijken, dan kunnen ze de uitvoerders niet te pakken krijgen enz enz. We krijgen het gevoel in het ootje genomen te zijn.
Nu bijna 1,5 maand later is er nog steeds geen offerte en geen klus gedaan.
Ik heb een eerste aanmaning gestuurd. We kregen in eerste instantie de reactie dat we alleen de arbeidskosten (terwijl ze niks gedaan hebben) terug zouden kunnen krijgen, a ongeveer 70,-. De voorrijkosten en overige kosten niet. Daar zijn wij niet mee akkoord gegaan, daar zij volledig in gebreke zijn gebleven en niet eens een offerte hebben opgesteld. Wij willen het volledige bedrag daarom terug. De enige reden waarom wij een inventarisatie laten doen is natuurlijk in de vooronderstelling dat ze de klus ook zullen doen (of ieg een offerte op zullen maken). Hierna hebben wij niks meer van ze vernomen.
Wat moeten wij nu doen om te zorgen dat we ons geld terugkrijgen?
Re: Hoge kosten inventarisatie, geen offerte en geen klus gedaan
Het ligt er maar aan of u recht zou hebben op dat geld terug? Wat staat daarover op papier aan inventarisatiekosten?
U zegt, ze hebben niks gedaan, maar ze zijn gekomen en ik mag toch aannemen ook op uw dak geweest?
U zegt, ze hebben niks gedaan, maar ze zijn gekomen en ik mag toch aannemen ook op uw dak geweest?
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 13 aug 2018 11:10
Re: Hoge kosten inventarisatie, geen offerte en geen klus gedaan
We hebben alleen een bon gekregen, op de website staat niks hierover. Er werd ons mondeling verteld dat we de inventariesatiekosten van de uiteindelijke kosten af zouden mogen trekken zodra de klus door hun gedaan zou zijn. Dat wilden we dus wel, maar van hun kant kwam er niks!
Natuurlijk zijn ze op het dak geweest, maar we laten iemand niet zomaar invetariseren voor 200,- als we niet voornemens zijn dat ze de klus ook doen (of ieg inzage in een offerte te krijgen!) Wat ons betreft was invetarisatie ook niet nodig omdat we al een technisch rapport hadden liggen en dat wist het loodgietersbedrijf.
Omdat de zaak urgent is hebben we nu een andere dakdekker laten komen. Zij inventariseren gratis omdat we gewoon af hebben gesproken dat zij de klus ook doen. Net zoals we in principe hadden afgesproken bij de loodgieters van Zink.
Vraag blijft: hoe krijgen we ons geld terug?
Natuurlijk zijn ze op het dak geweest, maar we laten iemand niet zomaar invetariseren voor 200,- als we niet voornemens zijn dat ze de klus ook doen (of ieg inzage in een offerte te krijgen!) Wat ons betreft was invetarisatie ook niet nodig omdat we al een technisch rapport hadden liggen en dat wist het loodgietersbedrijf.
Omdat de zaak urgent is hebben we nu een andere dakdekker laten komen. Zij inventariseren gratis omdat we gewoon af hebben gesproken dat zij de klus ook doen. Net zoals we in principe hadden afgesproken bij de loodgieters van Zink.
Vraag blijft: hoe krijgen we ons geld terug?
Re: Hoge kosten inventarisatie, geen offerte en geen klus gedaan
Een heel ander verhaal nu. De aap komt zo gezegd uit de mouw: u wilt met een ander zaken doen. Niets daarvan stond in uw openingsbericht.CARLIJNBREUKINK schreef:We hebben alleen een bon gekregen, op de website staat niks hierover. Er werd ons mondeling verteld dat we de inventariesatiekosten van de uiteindelijke kosten af zouden mogen trekken zodra de klus door hun gedaan zou zijn. Dat wilden we dus wel, maar van hun kant kwam er niks!
Natuurlijk zijn ze op het dak geweest, maar we laten iemand niet zomaar invetariseren voor 200,- als we niet voornemens zijn dat ze de klus ook doen (of ieg inzage in een offerte te krijgen!) Wat ons betreft was invetarisatie ook niet nodig omdat we al een technisch rapport hadden liggen en dat wist het loodgietersbedrijf.
Omdat de zaak urgent is hebben we nu een andere dakdekker laten komen. Zij inventariseren gratis omdat we gewoon af hebben gesproken dat zij de klus ook doen. Net zoals we in principe hadden afgesproken bij de loodgieters van Zink.
Vraag blijft: hoe krijgen we ons geld terug?
Waarom zegt u dan nog steeds dagelijks met Zink te bellen voor een offerte?
Het wordt steeds moeilijker nog wat geld terug te krijgen. Sterker nog voor de werkzaamheden ('inventarisatie') die overeengekomen zijn, dient u gewoon het afgesproken bedrag te betalen.
Re: Hoge kosten inventarisatie, geen offerte en geen klus gedaan
Als een offerte geld kost en dat mag.... moeten ze niet alleen zeggen dat ze dat rekenen maar ook hoeveel dat is....
De offerte zelf te duur en weigeren is ander verhaal en mag maar als ze zonder opgave gelijk €200,- voor een offerte hadden genoemd hadden ze niet hoeven te komen.
Ook een opgave van voorrijkosten en uurloon vooraf noemen was toegestaan maar nooit achteraf.
Gewoon een ondernemer die niet vooraf duidelijk zijn offerte kosten noemde dus laat hem maar lekker voor dit relatief lage bedrag een deurwaarden en zo regelen die vermoedelijk meer dan deze €200,- koste met kans op verlies.
Als U hier de naam en plaats van firma zou melden is dat nog erger, verliezen ze nog meer werk omdat vele vooraf Google gebruiken!
Dus als ze gaan dreigen, vraag gewoon of ze hier willen reageren of deze seponeren en anders mag je die Firma naam + plaats best noemen!
Wedden dat dat nog duurder is!
De offerte zelf te duur en weigeren is ander verhaal en mag maar als ze zonder opgave gelijk €200,- voor een offerte hadden genoemd hadden ze niet hoeven te komen.
Ook een opgave van voorrijkosten en uurloon vooraf noemen was toegestaan maar nooit achteraf.
Gewoon een ondernemer die niet vooraf duidelijk zijn offerte kosten noemde dus laat hem maar lekker voor dit relatief lage bedrag een deurwaarden en zo regelen die vermoedelijk meer dan deze €200,- koste met kans op verlies.
Als U hier de naam en plaats van firma zou melden is dat nog erger, verliezen ze nog meer werk omdat vele vooraf Google gebruiken!
Dus als ze gaan dreigen, vraag gewoon of ze hier willen reageren of deze seponeren en anders mag je die Firma naam + plaats best noemen!
Wedden dat dat nog duurder is!
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 13 aug 2018 11:10
Re: Hoge kosten inventarisatie, geen offerte en geen klus gedaan
tttlocke: Als je goed leest, lees je dat we meer dan 1,5maand achter loodgietersbedrijf Zink hebben aangebeld en daar kwam dus niks uit. We moeten nu wel met een ander in zee omdat er lekkage dreigt te ontstaan.
stofzuigertje: wij hebben de inventarisatiekosten al betaald. Dus een deurwaarder is niet aan de orde.
stofzuigertje: wij hebben de inventarisatiekosten al betaald. Dus een deurwaarder is niet aan de orde.
Re: Hoge kosten inventarisatie, geen offerte en geen klus gedaan
U opende het bal hier door te zeggen dat u nog iedere dag belde met ZInk om de offerte te krijgen, terwijl u verzweeg al met een ander in zee te zijn gegaan (waarom dan nog bellen voor de offerte?). Voor een goed advies of goede tips op dit forum is dat een valse start.CARLIJNBREUKINK schreef:tttlocke: Als je goed leest, lees je dat we meer dan 1,5maand achter loodgietersbedrijf Zink hebben aangebeld en daar kwam dus niks uit. We moeten nu wel met een ander in zee omdat er lekkage dreigt te ontstaan.
stofzuigertje: wij hebben de inventarisatiekosten al betaald. Dus een deurwaarder is niet aan de orde.
Waarom denkt u recht te hebben op geld terug nu u een overeenkomst met een ander bedrijf heeft gesloten?
De zaak lijkt mij gesloten.
U heeft betaald voor wat u bent overeengekomen.
Re: Hoge kosten inventarisatie, geen offerte en geen klus gedaan
Inderdaad, nu een ander bedrijf aan de klus begonnen is, kan het eerste bedrijf, hoe laks ook, de klus niet meer doen.
Eerste bedrijf heeft wel werk verricht, waar de rekening tegenover staat.
Wel moet ik je meegeven dat je misschien erg blij moet zijn dat je niet verder bent gegaan met dit bedrijf, bij een bedrijf wat zo slecht reageert zal de kwaliteit en garantie ook wel wat minder zijn.
Die wijsheid heb je nu voor E 200
Eerste bedrijf heeft wel werk verricht, waar de rekening tegenover staat.
Wel moet ik je meegeven dat je misschien erg blij moet zijn dat je niet verder bent gegaan met dit bedrijf, bij een bedrijf wat zo slecht reageert zal de kwaliteit en garantie ook wel wat minder zijn.
Die wijsheid heb je nu voor E 200
Re: Hoge kosten inventarisatie, geen offerte en geen klus gedaan
In het vervolg kijken of die dakdekker aangesloten is bij Vebidak, hun brancheorganisatie.
En afspraken eerst op papier zetten.
En afspraken eerst op papier zetten.
Re: Hoge kosten inventarisatie, geen offerte en geen klus gedaan
Hallo Carlijn, hoe vervelend ook maar hier is weinig meer aan te doen vrees ik. Behalve onderhandelen over een hoger terug te krijgen bedrag.
Ik zou de aannemer er nog eens nadrukkelijk op wijzen dat u 200 euro voor een offerte betaald heeft maar voor dat geld niets heeft ontvangen.
Hopelijk is deze gevoelig voor redelijke argumentatie.
En ze ook nog even wijzen op deze zinnen op hun overigens nogal inhoudsloze website https://www.loodgietersbedrijfzink.nl/ :
'Persoonlijke benadering bij elk probleem, zodat fouten voorkomen kunnen worden. Afspraak is afspraak en de werkplek blijft netjes achter.'
Mocht dat niet lukken dan zou ik de geboden 70 euro aannemen. U bent inmiddels met een ander bedrijf in zee gegaan en dus heeft het geen zin meer om de aannemer alsnog naar een offerte te blijven vragen. Laat staan om een juridische procedure op te starten.
Succes.
Ik zou de aannemer er nog eens nadrukkelijk op wijzen dat u 200 euro voor een offerte betaald heeft maar voor dat geld niets heeft ontvangen.
Hopelijk is deze gevoelig voor redelijke argumentatie.
En ze ook nog even wijzen op deze zinnen op hun overigens nogal inhoudsloze website https://www.loodgietersbedrijfzink.nl/ :
'Persoonlijke benadering bij elk probleem, zodat fouten voorkomen kunnen worden. Afspraak is afspraak en de werkplek blijft netjes achter.'
Mocht dat niet lukken dan zou ik de geboden 70 euro aannemen. U bent inmiddels met een ander bedrijf in zee gegaan en dus heeft het geen zin meer om de aannemer alsnog naar een offerte te blijven vragen. Laat staan om een juridische procedure op te starten.
Succes.
Re: Hoge kosten inventarisatie, geen offerte en geen klus gedaan
Misschien om daarna, ongeacht het bedrag op die offerte, te kunnen zeggen: sorry, we hebben nog meer offertes aangevraagd bij anderen en die waren goedkoper?tttlocke schreef:Waarom zegt u dan nog steeds dagelijks met Zink te bellen voor een offerte?
Als Zink de opdracht had mogen uitvoeren, had TS de volledige 200 euro inventarisatiekosten terug gekregen. Na een aanmaning is Zink bereid de arbeidskosten te vergoeden van 70 euro, dus nu kost het TS 130 euro aan voorrijkosten en daarvoor zijn ze ook op het dak wezen kijken. Omdat TS het over 'ze' heeft, zal het meer dan 1 persoon geweest zijn, vermoed ik. Al met al lijkt dat aanbod van Zink niet onredelijk.
Re: Hoge kosten inventarisatie, geen offerte en geen klus gedaan
Erop wijzen dat 'er 200 euro is betaald voor een offerte' is in ieder geval geen redelijke argumentatie. Dat is namelijk niet het geval.Klaas Jan schreef:...Ik zou de aannemer er nog eens nadrukkelijk op wijzen dat u 200 euro voor een offerte betaald heeft maar voor dat geld niets heeft ontvangen.
Hopelijk is deze gevoelig voor redelijke argumentatie.....
Re: Hoge kosten inventarisatie, geen offerte en geen klus gedaan
Natuurlijk wel. Men komt 'inventariseren' om op basis daarvan een offerte te maken.tttlocke schreef:Erop wijzen dat 'er 200 euro is betaald voor een offerte' is in ieder geval geen redelijke argumentatie. Dat is namelijk niet het geval.Klaas Jan schreef:...Ik zou de aannemer er nog eens nadrukkelijk op wijzen dat u 200 euro voor een offerte betaald heeft maar voor dat geld niets heeft ontvangen.
Hopelijk is deze gevoelig voor redelijke argumentatie.....
Alleszins meer dan redelijk om daar op te wijzen.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 13 aug 2018 11:10
Re: Hoge kosten inventarisatie, geen offerte en geen klus gedaan
Bedankt Klaas Jan voor je advies. Volgende keer zullen we nooit meer met wie dan ook zomaar vooruit betalen (die les hebben we nu geleerd).
Re: Hoge kosten inventarisatie, geen offerte en geen klus gedaan
Nog verstandiger is voortaan bij voorbaat afspraken op papier te zetten.
Re: Hoge kosten inventarisatie, geen offerte en geen klus gedaan
Als het op papier stond was het nog steeds 200 euro gebleven, wat ga je doen als het bedrijf vertikt om op te komen draven. Het dak is lek, en daar lekker maar bij het klusbedrijf lekkerder.
Ik heb als Hoveniers/graafmachine bedrijf vroeger veel offerte`s gemaakt, altijd uitgevoerd transparant en met veel zorg. Iedereen wilde mij als hovenier in zijn tuin, mond en mond weet u nog wel. Dit bedrijf schiet zich zelf in de voet, tenzij hij stikt van het werk en al die vooruitbetaalde offerte`s wel lekker vindt.
Het is maar een manier om je geld te verdienen, mijn hobby is het niet.
Ik heb als Hoveniers/graafmachine bedrijf vroeger veel offerte`s gemaakt, altijd uitgevoerd transparant en met veel zorg. Iedereen wilde mij als hovenier in zijn tuin, mond en mond weet u nog wel. Dit bedrijf schiet zich zelf in de voet, tenzij hij stikt van het werk en al die vooruitbetaalde offerte`s wel lekker vindt.
Het is maar een manier om je geld te verdienen, mijn hobby is het niet.
Re: Hoge kosten inventarisatie, geen offerte en geen klus gedaan
Zomaar weigeren te betalen is natuurlijk ook geen optie, en als er dan een incassotraject wordt gestart ben je veel duurder uit.CARLIJNBREUKINK schreef:Bedankt Klaas Jan voor je advies. Volgende keer zullen we nooit meer met wie dan ook zomaar vooruit betalen (die les hebben we nu geleerd).
Je moet gewoon duidelijke afspraken (op papier/in de mail) maken over wat er wordt gedaan en voor hoeveel geld.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 13 aug 2018 11:10
Re: Hoge kosten inventarisatie, geen offerte en geen klus gedaan
Wij hadden de inventarisatiekosten al betaald.
Inmiddels na 3 aanmaningen gaan zij akkoord met het terugstorten van het volledige bedrag.
Wij zijn opgelucht. Bedankt nogmaals voor jullie reacties, hiermee is het wat ons betreft ook klaar.
Inmiddels na 3 aanmaningen gaan zij akkoord met het terugstorten van het volledige bedrag.
Wij zijn opgelucht. Bedankt nogmaals voor jullie reacties, hiermee is het wat ons betreft ook klaar.
Re: Hoge kosten inventarisatie, geen offerte en geen klus gedaan
Bedankt voor het terugmelden.
Re: Hoge kosten inventarisatie, geen offerte en geen klus gedaan
Hallo Carlijn, goed dat u doorgezet hebt en gefeliciteerd met het resultaat!