LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koopovereenkomst kozijnen

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Houwi

Koopovereenkomst kozijnen

Ongelezen bericht door Houwi »

Hallo,

Ik heb een vraagje. Wij hebben een koopovereenkomst (kunststof kozijnen gehele huis) gesloten. Op dit moment geen goed gevoel meer bij.
8 dagen zijn wel verstreken.

Maar:

- geen datum op overeenkomst;
- geen notitie op de overeenkomst van de zogenaamde afkoelingsperiode; (ergens gelezen dat dit verplicht is)
- onder voorbehoud financiering;

Er is 2 dagen geleden ingemeten, daarna kregen wij een slecht gevoel. Dit hebben we aangegeven. Er kon op een gegeven moment een heleboel niet meer etc..
Er is nog niets de fabriek in.

Ik weet dat deze vraag waarschijnlijk al vaker is langsgekomen. Maar ik wil hem toch even stellen.
Hoe sterk is deze overeenkomst?

Alvast bedankt voor een eventueel antwoord

kweenie

Re: Koopovereenkomst kozijnen

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarom zou er een afkoelingsperiode zijn? Was het dan bij colportage of een beurs-aankoop? Anders is er geen afkoelingsperiode.

Ik vind het raar dat je een koopovereenkomst tekent zonder dat er duidelijk is wat er gekocht wordt. Je tekent toch pas als je een duidelijke offerte hebt? Anders weet je helemaal niet wat je koopt en ook niet tegen welke prijs. En voordat er een goed offerte is, zouden ze eerst moeten inmeten. Het lijkt mij hier dus allemaal in de verkeerde volgorde te gaan en misschien/vermoedelijk is het bedrijf dan ook niet echt OK. Anders zouden ze het toch wel op de normale manier doen?

Maar als er van alles niet meer kan wat eerder wel toegezegd was, dan heb je misschien wel een punt tot ontbinding. En ik heb ergens ook gelezen dat in een koopovereenkomst duidelijk moet staan wat je koopt, en dat al te algemene overeenkomsten niet geldig zijn. (bijvoorbeeld de overeenkomst tot het kopen van een 'keuken' zonder dat die keuken verder gespecificeerd is). Misschien dat je daar nog wat mee kunt?

Houwi

De verkoper kwam bij ons thuis langs, hij had een afspraak gemaakt met ons om langs te komen.

In zoverre was het duidelijk dat we kunststofkozijnen kochten.
De afwerking/maatwerk zou besproken worden met de innemers en was geen probleem verder werd meegedeeld.

Het aantal kozijnen stond aangegeven met de totaal inclusief prijs.

Het profiel staat aangeven. een week na het tekenen, zijn we naar de showroom geweest om te kijken hoe het daadwerkelijk eruit zag.
Kleur profiel etc...
Maar goed, ik weet nu achteraf 'hoe het wel moet' en dat we 'riskant' te werk zijn gegaan.
We zijn dit ook niet gewend en was ook allemaal nieuw voor ons.
ook de volgorde, want we zijn bezig met verbouwing. Komt nog veel meer bij kijken en budget blijkt toch wel heel krap te zijn.

We hebben aangegeven dat we de overeenkomst willen annuleren. Nu komt de verkoper weer langs bij ons om er over te praten.

Tja en ik weet het eigenlijk niet zo goed meer. Ten eerste denk ik dat we ook een scherpere prijs kunnen krijgen. De 'extra's' vallen toch wel tegen (sluitwerk etc). Kan wel, maar dan weer meerprijzen.

het gekke is dat we het ook een beetje/bijna lullig vinden voor de verkoper... maar ja rationeel zeg ik dat we daar niet naar moeten kijken. We kunnen het geld maar één keer uitgeven :)

Overigens is de datum op een koopovereenkomst toch wel van belang?

ps:
We zijn ook bezig met een offerte van een aannemer (voor badkamer, toilet, keukenaansluitpunten, stucwerk etc.) Die is inmiddels binnen. Daar willen we ook goed naar kijken. Staat wel alles op beschreven.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik weet niet of dit als colportage geldt, omdat je ze zelf hebt uitgenodigd. Volgens mij geldt bij colportage dat de datum van inchrijving van de verkoop bij het register (kvk?) van belang is en niet de datum van de offerte. Maar dat weet ik niet precies.

Als je een aanbieding hebt gehad voor het specifieke aantal kozijnen met daarbij het profiel en ongeveer de afmetingen, dan zou ik denken dat het risico voor meerkosten bij het inmeten niet op jou afgesproken mag worden.

Houwi

Nee, dat lijkt mij ook.
Ik vind dat ze het ook op de beste manier moeten uitvoeren. Niet de makkelijkste (en de inmeter, had het over veel werk en moeilijke klus etc).

Gesloten