| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Nieuwe keuken van verhuurder/aannemer vooruit betalen
-
IkBenCharlie
Nieuwe keuken van verhuurder/aannemer vooruit betalen
Ik heb geen rare vraag, dacht ik. Maar valt onder geen enkele categorie lijkt het.
We krijgen dit jaar een nieuwe keuken van ons woningbedrijf.
Alleen de extra's kosten geld.
We schrokken van de prijzen.
Een nieuwe bestellade is het alleen geworden voor 13 euro.
De oude was ook hopeloos. Voor een nieuwe bestekbak of 2 die er niet inpassen ben je die ook gauw kwijt.
De aannemer die het uitvoert is dus langs geweest, maar zei niet dat hij van te voren betaald wilde hebben. Is maar goed dat we niks duurders hebben genomen.
Alles standaard.
Toen er een rekening in de brievenbus kwam heb ik toch maar voor de zekerheid het woningbedrijf gebeld of dat normaal is.
Ja, de vrouw die ik aan de telefoon had vond het normaal dat die man zo werkte.
Zij zullen wel ervaring hebben met hem.
Nu gaat het om een lullig bedrag, maar men weet niet eens wanneer de plaatsing is.
Wel dit jaar.
Maar toch vind ik het raar als je de keukens nog niet hebt. Ik neem aan dat ze nog besteld moeten worden door die aannemer dat die al z'n geld wil hebben.
Bij grote bedragen snap ik het wel.
Ook stonden er 2 verschillende BTW bedragen op de rekening.
13 euro is 13 euro. Dat maakt niet uit.
Maar gaan we in een wereld leven van alles vooruit betalen en dan maar zien of je waar voor je geld krijgt ?
Net als die webshops. Wij hebben de pech dat we meestal dingen al kapot krijgen of niet goed en dat we het meteen terug moeten sturen om om te ruilen. Kost je meteen alweer verzendkosten.
We krijgen dit jaar een nieuwe keuken van ons woningbedrijf.
Alleen de extra's kosten geld.
We schrokken van de prijzen.
Een nieuwe bestellade is het alleen geworden voor 13 euro.
De oude was ook hopeloos. Voor een nieuwe bestekbak of 2 die er niet inpassen ben je die ook gauw kwijt.
De aannemer die het uitvoert is dus langs geweest, maar zei niet dat hij van te voren betaald wilde hebben. Is maar goed dat we niks duurders hebben genomen.
Alles standaard.
Toen er een rekening in de brievenbus kwam heb ik toch maar voor de zekerheid het woningbedrijf gebeld of dat normaal is.
Ja, de vrouw die ik aan de telefoon had vond het normaal dat die man zo werkte.
Zij zullen wel ervaring hebben met hem.
Nu gaat het om een lullig bedrag, maar men weet niet eens wanneer de plaatsing is.
Wel dit jaar.
Maar toch vind ik het raar als je de keukens nog niet hebt. Ik neem aan dat ze nog besteld moeten worden door die aannemer dat die al z'n geld wil hebben.
Bij grote bedragen snap ik het wel.
Ook stonden er 2 verschillende BTW bedragen op de rekening.
13 euro is 13 euro. Dat maakt niet uit.
Maar gaan we in een wereld leven van alles vooruit betalen en dan maar zien of je waar voor je geld krijgt ?
Net als die webshops. Wij hebben de pech dat we meestal dingen al kapot krijgen of niet goed en dat we het meteen terug moeten sturen om om te ruilen. Kost je meteen alweer verzendkosten.
Re: Nieuwe keuken van verhuurder/aannemer vooruit betalen
Gaan we in een wereld leven waarin 13 euro al tot zo'n waslijst aan klachten leidt?
-
IkBenCharlie
Nee, dat zei ik dat het nu niet om 13 euro gaat.olaf79 schreef:Gaan we in een wereld leven waarin 13 euro al tot zo'n waslijst aan klachten leidt?
Maar stel dat die failliet gaat en het zou om 500 euro gaan of zelfs meer.
En het niet eens van te voren vermelden als die bij je thuis komt dat alles eerst van te voren betaald moet worden.
Ik neem aan als je een keuken in een koophuis laat plaatsen dat je dan alleen een aanbetaling hoeft te doen.
Eerst plaatsen en dan pas alles betalen.
Het gaat mij erom of het normaal is dat je de extra dingen lang van te voren moet gaan betalen.
Volgens het woningbedrijf wel.
Wettelijk kun je gevraagd worden om max 50% vooruit te betalen.
Ook dan kun je nog het schip in gaan bij failliet van de aannemer.
Zou je dat in dit geval dan kunnen verhalen op de wbv? Die is in feite opdrachtgever16again schreef:Wettelijk kun je gevraagd worden om max 50% vooruit te betalen.
Niet voor de extra's.olaf79 schreef:Zou je dat in dit geval dan kunnen verhalen op de wbv? Die is in feite opdrachtgever
Ik vind het wel een vreemde gang van zaken. Ik ben gewend dat je tekent voor de extraatjes, de WBV inderdaad de opdrachtgever is voor alles en je vervolgens een rekening krijgt van je WBV voor die extraatjes. Zo groot lijkt me dat risico niet voor de WBV, je huurt immers van hen en een beetje WBV wil dat ook vast wel omzetten naar een maandelijkse huurverhoging (ik kreeg ook de keus voor 2 extra kastjes tegen 1 euro per kastje per maand).
En wat als TS vertrekt? Mag TS het laatje dan meenemen?
Ja voor materialen is het vantevoren of boter bij de vis. Montage mag achteraf.IkBenCharlie schreef:Ik neem aan als je een keuken in een koophuis laat plaatsen dat je dan alleen een aanbetaling hoeft te doen.olaf79 schreef:Gaan we in een wereld leven waarin 13 euro al tot zo'n waslijst aan klachten leidt?
Eerst plaatsen en dan pas alles betalen.
Het gaat mij erom of het normaal is dat je de extra dingen lang van te voren moet gaan betalen.
Volgens het woningbedrijf wel.
Wat denk eerst even een badkamer of keuken doen en dan kijken of de klant wel de 20 of 25 dzd heeft en of wil betalen?
Dat is verleden tijd hoor. Wat als de klant dood gaat of failliet gaat?
Bij ons wordt er niks gedaan voor er betaald is.
Bij sterven gaan de schulden over op de erfgenamen, dan zijn die dus aansprakelijk.prem schreef:Dat is verleden tijd hoor. Wat als de klant dood gaat of failliet gaat?
Je loopt echter wel gevaar als de klant de schuldsanering in gaat. Dan kan het zijn dat een deel, of in het ergste geval het gehele bedrag, nooit wordt betaald.
Wettelijk gezien mag 50% aanbetaling worden gevraagd, maar ik zou wel eerst willen weten wanneer de badkamer of keuken dan wordt geplaatst. Jullie klant loopt ook het gevaar dat jullie failliet gaan en dan kan die klant naar zijn aanbetaling fluiten. Tevens kan er prutswerk worden geleverd en dan is het wel zo handig de andere helft van betaling als drukmiddel te kunnen gebruiken om goed werk af te leveren.
Wat een vreemd verhaal. Als ik lees dat u een nieuwe keuken krijgt van uw verhuurder, voor mij is dat: vrij vertaald: de woningbouw (of hoe ze heten) gaat uw huis, keuken, renoveren. Toch? Begrijp er dan niets van dat U zou moeten betalen. Ja, nadat alle "extra door u gekozen" niet op de lijst van de WBV staande items, maar dan zou u in principe meer huur moeten gaan betalen. Voor alle extraatjes die u uitkiest. Als ik uw post tenminste goed begrepen heb. Heb zelf een nieuwe keuken "gekregen" maar heb alles standaard gekozen, want dan kwamen er geen extra kosten bij. Anderen wel, en die betalen een paar euro meer per maandelijkse huur. Laat me maar weten of ik het wel of helemaal niet begrepen heb.
-
IkBenCharlie
Zoiets, ja. Maar het gaat hier om een bestekbak. Ik dacht die leg je er gewoon in en klaar is Kees.tenormin schreef:Wat een vreemd verhaal. Als ik lees dat u een nieuwe keuken krijgt van uw verhuurder, voor mij is dat: vrij vertaald: de woningbouw (of hoe ze heten) gaat uw huis, keuken, renoveren. Toch? Begrijp er dan niets van dat U zou moeten betalen. Ja, nadat alle "extra door u gekozen" niet op de lijst van de WBV staande items, maar dan zou u in principe meer huur moeten gaan betalen. Voor alle extraatjes die u uitkiest. Als ik uw post tenminste goed begrepen heb. Heb zelf een nieuwe keuken "gekregen" maar heb alles standaard gekozen, want dan kwamen er geen extra kosten bij. Anderen wel, en die betalen een paar euro meer per maandelijkse huur. Laat me maar weten of ik het wel of helemaal niet begrepen heb.
Ik heb dus geen idee wat die man gaat fabriceren of dat die van te voren zelf ergens iets inkoopt.
Je kunt alles uitgebreider nemen. Een ander kastje onder de aanrecht. Een gootsteen met extra, ja gootsteentje. Ik dacht eerst dat je er 2 kon krijgen.
Het komt niet bij huur heb ik begrepen.
Hij rekent dus met de klanten af van het woningbedrijf.
We hebben eerlijk gezegd ook niet gezien wat we precies krijgen.
Ik had die rekening alleen al niet zo snel verwacht.
Het moet nog dit jaar gaan gebeuren.
-
IkBenCharlie
Hij maakt een besteklade op maat. Natuurlijk kunnen wij er ook 1 bij de Action voor 1 euro kopen.vogels schreef:Die man gaat niets fabriceren, die koopt gewoon in. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen zelf een bestekbak te gaan kopen bij Ikea, Blokker enz. enz.Ik heb dus geen idee wat die man gaat fabriceren of dat die van te voren zelf ergens iets inkoopt.
Nee, er passen er geen 2 in. we hebben er nu nog 1 met 2 schuiven aan de zijkant die er steeds afschuiven en een schuifbakje boven op.
Maar dat viel dus een beetje tegen.
Daarom schreef ik ook ietwat aarzelend mijn commentaar, denkend dat het een ingebouwde bestekbak was. Natuurlijk koopt men zo'n bestekbak bij waar men ook wil. Daar gaat men toch niet met een aannemer in conclaaf. Tenminste, wat ik me herinner (geen zin om terug te lezen). Kan trouwens nog steeds niet geloven wat een aannemer en een bestekbak met elkaar te maken hebben.vogels schreef:Die man gaat niets fabriceren, die koopt gewoon in. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen zelf een bestekbak te gaan kopen bij Ikea, Blokker enz. enz.Ik heb dus geen idee wat die man gaat fabriceren of dat die van te voren zelf ergens iets inkoopt.
Sorry; IkBenCharlie, kruisbestuiving qua bericht.
-
IkBenCharlie
Zodra ik hem binnenweg zal ik eens een foto neerzetten van wat er zo speciaal aan is.tenormin schreef:Daarom schreef ik ook ietwat aarzelend mijn commentaar, denkend dat het een ingebouwde bestekbak was. Natuurlijk koopt men zo'n bestekbak bij waar men ook wil. Daar gaat men toch niet met een aannemer in conclaaf. Tenminste, wat ik me herinner (geen zin om terug te lezen). Kan trouwens nog steeds niet geloven wat een aannemer en een bestekbak met elkaar te maken hebben.vogels schreef:Die man gaat niets fabriceren, die koopt gewoon in. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen zelf een bestekbak te gaan kopen bij Ikea, Blokker enz. enz.Ik heb dus geen idee wat die man gaat fabriceren of dat die van te voren zelf ergens iets inkoopt.
Het is ook geen bestekbakje.
Nou, ik denk niet dat hij een bestekbak gaat maken.IkBenCharlie schreef:Hij maakt een besteklade op maat. Natuurlijk kunnen wij er ook 1 bij de Action voor 1 euro kopen.
Hij bestelt gewoon een passende bestekbak bij de keukenleverancier, die levert ze immers op maat voor haar eigen keukens.
Voor de rest hangt het allemaal een beetje af van je WBV.
Mijn moeder had helemaal geluk, die had ingestemd wel als proefverbouwing voor de hele flat te willen fungeren. Zij had dus veruit als eerste haar keuken, de rest kwam pas maanden later. Iedereen heeft een rekening gehad voor de extra's, maar mijn moeder zijn ze per abuis vergeten een rekening te sturen. Nah, was toch ruim 600 euro.
Weer zo'n bericht waar ik niets van begrijp. Een huiseigenaar, in dit geval ook een WBV moet zijn huizen, flats, appartementen onderhouden. Snap voor geen meter waarom een huurder dan, buiten extra wensen, iets zou moeten bijbetalen. Mijn hele flat is volledig gerenoveerd, grotere balkons, nieuwe keuken, een CV (waar eerst blokverwarming was) heel goede dubbele beglazing, nieuwe mechanische afzuiging, nieuwe douches en toiletten. Kortom, alles nieuw. Daar hoef je als bewoner toch niets voor te betalen als je voor het aangebodene gaat. Sterker nog, we kregen allemaal €600,00 voor gederfd woongenot.rdrcritic schreef:Nou, ik denk niet dat hij een bestekbak gaat maken.IkBenCharlie schreef:Hij maakt een besteklade op maat. Natuurlijk kunnen wij er ook 1 bij de Action voor 1 euro kopen.
Hij bestelt gewoon een passende bestekbak bij de keukenleverancier, die levert ze immers op maat voor haar eigen keukens.
Voor de rest hangt het allemaal een beetje af van je WBV.
Mijn moeder had helemaal geluk, die had ingestemd wel als proefverbouwing voor de hele flat te willen fungeren. Zij had dus veruit als eerste haar keuken, de rest kwam pas maanden later. Iedereen heeft een rekening gehad voor de extra's, maar mijn moeder zijn ze per abuis vergeten een rekening te sturen. Nah, was toch ruim 600 euro.
Lees....bij levering is het bedrag verschuldigd van de materialen, aanbetaling is een apart verhaal. Montage mag achteraf.rdrcritic schreef:Bij sterven gaan de schulden over op de erfgenamen, dan zijn die dus aansprakelijk.prem schreef:Dat is verleden tijd hoor. Wat als de klant dood gaat of failliet gaat?
Je loopt echter wel gevaar als de klant de schuldsanering in gaat. Dan kan het zijn dat een deel, of in het ergste geval het gehele bedrag, nooit wordt betaald.
Wettelijk gezien mag 50% aanbetaling worden gevraagd, maar ik zou wel eerst willen weten wanneer de badkamer of keuken dan wordt geplaatst. Jullie klant loopt ook het gevaar dat jullie failliet gaan en dan kan die klant naar zijn aanbetaling fluiten. Tevens kan er prutswerk worden geleverd en dan is het wel zo handig de andere helft van betaling als drukmiddel te kunnen gebruiken om goed werk af te leveren.
Krijg jij een nieuwe auto mee op rekening? Ik dacht het niet, bij overhandigen van de sleutel moet er worden betaald.
Prutswerk....nogmaals dat heeft te maken met de werken, niet met de materialen.
Aanbetaling betreft het volledige bedrag inclusief montage. Aanbetaling mag niet hoger zijn dan 50% van het totale bedrag. Als de materialen duurder zijn dan de plaatsingskosten (en dat zal bij een keuken vaak het geval zijn), dan mag je niet de volledige materiaalkosten vooraf in rekening brengen. Is gewoon wettelijk zo geregeld (en in 3 seconden te googelen).prem schreef:Lees....bij levering is het bedrag verschuldigd van de materialen, aanbetaling is een apart verhaal. Montage mag achteraf.
Ga je de keuken zelf plaatsen, dan mag slechts 50% van de materiaal- en evt. bezorgingskosten als aanbetaling worden gevraagd. Men kan dan bij levering wel vragen meteen de andere helft te voldoen (en anders de keuken weer meenemen).
Juist, dus niet bij bestelling van de auto!prem schreef:Krijg jij een nieuwe auto mee op rekening? Ik dacht het niet, bij overhandigen van de sleutel moet er worden betaald.
Als het een keuken inclusief montage betreft, dan dient bij oplevering de andere helft te worden voldaan.
Uiteraard is prutswerk slecht werk en dan heb je dus bij oplevering nog 50% achter de hand als dwangmiddel degelijk op te leveren.prem schreef: Prutswerk....nogmaals dat heeft te maken met de werken, niet met de materialen.
Ik vind het allemaal best wel fair verdeeld. Zowel de leverancier als de consument loopt 50% risico.
Sommige leveranciers zullen zich aansluiten bij een branche-vereniging om de consument nog meer zekerheid te bieden (geschillen-commissie ed).
Nog een andere mogelijkheid is zelf alleen een keuken kopen en voor de installatie een ander bedrijf inschakelen. Beiden mogen vóór levering/oplevering dan een aanbetaling van 50% eisen, niet meer. Bij levering van de keuken meteen de andere helft aan de keukenleverancier en bij oplevering van de plaatsing de andere helft aan de installateur.
volgens mij schrijf je nog steeds over privé bezit, bestelling, aannemer enz. Dit is een order van een WBV voor zijn huis (huizen), hij (de WBV) moet als goede 'vader' zorgen dan zijn eigendom c.q. verhuurobject in goede staat blijft. [Irrelevante toevoeging verwijderd door de moderator] uit privé bezitting spreekt: dat is natuurlijk andere koek.
Laatst gewijzigd door Radar op 16 mei 2015 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic en irrelevante bijdragen verwijderd
Reden: Offtopic en irrelevante bijdragen verwijderd
Het gaat erom dat de verhuurder een standaard keuken plaatst en dat de bewoner extraatjes wil en daarvoor moet betalen. De huurder (TS) vindt het vreemd dat die wel vooraf moet betalen aan de aannemer, maar absoluut niet weet wanneer dat dan wordt geleverd.
En in zo'n discussie (het ging TS helemaal niet om die 13 euro, maar om het principe), in zo'n discussie komen alle facetten aan bod. Wil je mijn mening echt weten: sociale huurwoningen zijn een ramp. Die lui eisen de hele wereld van hun verhuurders en betalen geen reëele marktprijs. Die prijs betalen we als maatschappij. Is de marktprijs dan veel te hoog? Absoluut, dat hebben we te danken aan jarenlang politiek wanbeleid. Denk bouwfraude.
En in zo'n discussie (het ging TS helemaal niet om die 13 euro, maar om het principe), in zo'n discussie komen alle facetten aan bod. Wil je mijn mening echt weten: sociale huurwoningen zijn een ramp. Die lui eisen de hele wereld van hun verhuurders en betalen geen reëele marktprijs. Die prijs betalen we als maatschappij. Is de marktprijs dan veel te hoog? Absoluut, dat hebben we te danken aan jarenlang politiek wanbeleid. Denk bouwfraude.
Laatst gewijzigd door Radar op 16 mei 2015 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic bijdragen verwijderd
Reden: Offtopic bijdragen verwijderd