LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Slecht schilderwerk nieuwbouwhuis
Slecht schilderwerk nieuwbouwhuis
Sinds maart 2009 hebben wij een nieuwbouwhuis gekocht maar door het slechte weer is het schilderwerk aan de buitenboel pas aan het eind van die zomer afgemaakt. Een paar maanden geleden viel het me op dat het schilderwerk aan de bovenste panelen van onze erker slecht begint te worden. Er laten delen los en het lijkt er op dat het schilderwerk slecht heeft gehecht. Hierop heb ik een paar maanden geleden contact opgenomen met de Projectonwikkelaar Ymere en die heeft onze vraag doorgespeeld aan de aannemer regiobouw. Vandaag heb ik uitsluitsel gekregen hierover en ik wil het graag delen:
Rijsenhout, maandag 26 septmeber 2011
Geachte heer
Naar aanleiding van uw mail, kunnen wij het volgende aan uw medelen:
Wij hebben melding van ymere ontvangen dat u onderhoud aan u woning aan het uitvoeren was, schilderwerk van de gevel, tijdens ons gesprek afgelopen week bleek al dat dit niet zo was.
Formeel gezien moeten wij 1 jaar na oplevering garantie geven op het buitenschilderwerk, dat dit nu na 2 jaar gebreken begint te tonen is spijtig, helaas kunnen wij hier niets mee.
Wij houden ons aan de garantie verplichtingen en zullen dan ook verder geen actie in deze nemen.
Vertrouwende u voldoende te hebben geinformeerd.
Met vriendelijke groet,
REGIOBOUW HAARLEMMERMEER
Heeft er iemand een idee of dit het is of dat ik nog rechten heb?
Ook stuur ik een paar foto'tjes mee...
Ik hoor graag wat mijn kansen zijn en hoe ik het verder aan kan pakken.
Groeten
Rob
Rijsenhout, maandag 26 septmeber 2011
Geachte heer
Naar aanleiding van uw mail, kunnen wij het volgende aan uw medelen:
Wij hebben melding van ymere ontvangen dat u onderhoud aan u woning aan het uitvoeren was, schilderwerk van de gevel, tijdens ons gesprek afgelopen week bleek al dat dit niet zo was.
Formeel gezien moeten wij 1 jaar na oplevering garantie geven op het buitenschilderwerk, dat dit nu na 2 jaar gebreken begint te tonen is spijtig, helaas kunnen wij hier niets mee.
Wij houden ons aan de garantie verplichtingen en zullen dan ook verder geen actie in deze nemen.
Vertrouwende u voldoende te hebben geinformeerd.
Met vriendelijke groet,
REGIOBOUW HAARLEMMERMEER
Heeft er iemand een idee of dit het is of dat ik nog rechten heb?
Ook stuur ik een paar foto'tjes mee...
Ik hoor graag wat mijn kansen zijn en hoe ik het verder aan kan pakken.
Groeten
Rob
Laatst gewijzigd door rvbilsen op 26 sep 2011 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Slecht schilderwerk nieuwbouwhuis
Ik zie de foto's niet verschijnen dus maar via een link:
Als ik het goed heb, heeft U een voormalige huurwoning gekocht.
Om deze woningen verkoopklaar te krijgen zijn de woningen een beetje opgeknapt en in de verkoop gegaan. Deze constructie wordt tegenwoordig veel toegepast en dus ook in Almere. Ik denk dat het in dit geval ook gaat om deze plaats?
Ik ben bang dat U geen enkele mogelijkheid hebt om ergens te klagen over slecht schilderwerk. Zoals aanemer al stelt: na 2 1/2 jaar is het niet erg realistisch te klagen. Bij een koophuis bent U na aankoop zelf verantwoordelij voor het onderhoud.
Om deze woningen verkoopklaar te krijgen zijn de woningen een beetje opgeknapt en in de verkoop gegaan. Deze constructie wordt tegenwoordig veel toegepast en dus ook in Almere. Ik denk dat het in dit geval ook gaat om deze plaats?
Ik ben bang dat U geen enkele mogelijkheid hebt om ergens te klagen over slecht schilderwerk. Zoals aanemer al stelt: na 2 1/2 jaar is het niet erg realistisch te klagen. Bij een koophuis bent U na aankoop zelf verantwoordelij voor het onderhoud.
dhc, dit is een 100% nieuwbouwhuis die we als eerste eigenaar gekocht hebben. Het is dus geen voormalige huurwoning.
Het schilderwerk begint dus na 2 jaar los te laten. Ik weet wel dat de garantie 1 jaar is, maar dit mag toch niet al na 2 jaar gebeuren?
Rob
Het schilderwerk begint dus na 2 jaar los te laten. Ik weet wel dat de garantie 1 jaar is, maar dit mag toch niet al na 2 jaar gebeuren?
Rob
Volgens mij mag men wel verwachten dat dat iets langer meegaat dan een jaartje, mits het werk ordelijk is uitgevoerd. Soms heeft schilderwerk onder extreme omstadigheden (qua weer bijvoorbeeld) te lijden, bijvoorbeeld.
U kunt eens advies vragen bij een juridisch loket, eerste advies is doorgaans gratis.
U kunt eens advies vragen bij een juridisch loket, eerste advies is doorgaans gratis.
Als dat zo is dan vind ik de raamconstructie wel heel vreemd. Kleurstelling is ook niet erg actueel...rvbilsen schreef:dhc, dit is een 100% nieuwbouwhuis die we als eerste eigenaar gekocht hebben. Het is dus geen voormalige huurwoning.
Rob
Ik weet niet wat ik er van moet vinden, mijn gevoel zegt me dat er iets niet klopt....
En ja...schilderwerk moet iets langer dan een jaar meegaan.
Kunt U me trouwens uitleggen wat Ymere voor functie heeft? Ken dat bedrijf slechts als woningverhuurder en niet als projectontwikkelaar.
-
Laat maar, ik heb het verhaal niet eens gelezen, ik weet genoeg.Projectonwikkelaar Ymere
De meest beroerde projectontwikkelaar die er bestaat, inderdaad, slecht schilderwerk, lekkende kranen, stucwerk dat van de muren afrolt als je gaat sauzen omdat er geen hechtlaag is gebruikt, en ga zo maar door.
We zitten hier vanaf het begin met een kapotte luchtverversingsinstallatie, volgens de aannemer was het goed, volgens Ymere was het goed, nu is na drie jaar voor het eerst een onderhoudsmannetje geweest, en die constateert dus dat in drie van de 16 woningen het ding niet werkt. En dat hebben wij als bewoners vanaf het begin dus gezegd, maar daar werd gewoon over heen gewalst.
Je bent niet de enige, dus.
We praten hier dus over huurwoningen die het eigendom van Ymere zijn, dat ook nog eens.
Garantie zul je inderdaad niet meer hebben. Geldt ook voor die luchtverversingsinstallatie, garantie verlopen, de beheerder (zo slim was Ymere weer wel, die heeft het onderhoud uitbesteed) mag het zelf ophoesten.
Wat je zou kunnen doen, en dat probeert de beheerder in dit geval dus ook, omdat het om drie van de 16 gaat, is kijken of meer mensen hier last van hebben. Als dat zo is, kun je eventueel via de rechter aannemelijk maken dat er ondeugdelijk werk is geleverd, en dan is er naar mijn mening zeker wel een bepaald recht.
Het beste is inderdaad even contact opnemen met de rechtsbijstandsverzekering of iets dergelijks, die kunnen daar wat meer over vertellen.
Het briefje van die schilder rammelt trouwens aan alle kanten, ik weet niet of je dat gezien hebt?
@dhc: het hele nieuwbouwproject is uitgevoerd onder leiding van Ymere. Dan noem je die hoofdaannemer of projectontwikkelaar?
@witte angora: de reactie via mail is niet van de schilder maar van Regiobouw. Daar mag je inderdaad wel een taaltechnisch betere reactie van verwachten. Regiobouw heeft het schilderwerk destijds ook weer uitbesteed. Dus probeer dan maar eens iemand te vinden die zich verantwoordelijk voelt.
Zo zijn de muren aan de achterkant van al deze huizen voorzien van keimwerk en dit kwam na een paar maanden al naar beneden. Ze beloven al 1,5 jaar om dit op te lossen, maar er gebeurt erg weinig. Voorlopig zitten wij wel met een achterkant die er uitziet alsof er al jaren niets meer aan gedaan is. Maar goed, dat loopt, dus daar kan ik nog niks over zeggen verder.
Als je een nieuwbouwhuis koopt zullen er altijd dingetjes zijn die niet lekker gaan maar je betaalt een hoop geld en dan mag je naar mijn idee verwachten dat het goed is en ook een aantal jaren goed blijft toch? Alleen de schrijver van de mail denkt daar anders over.
Tot zover bedankt voor de reacties, meer suggesties zijn natuurlijk welkom.
Rob
@witte angora: de reactie via mail is niet van de schilder maar van Regiobouw. Daar mag je inderdaad wel een taaltechnisch betere reactie van verwachten. Regiobouw heeft het schilderwerk destijds ook weer uitbesteed. Dus probeer dan maar eens iemand te vinden die zich verantwoordelijk voelt.
Zo zijn de muren aan de achterkant van al deze huizen voorzien van keimwerk en dit kwam na een paar maanden al naar beneden. Ze beloven al 1,5 jaar om dit op te lossen, maar er gebeurt erg weinig. Voorlopig zitten wij wel met een achterkant die er uitziet alsof er al jaren niets meer aan gedaan is. Maar goed, dat loopt, dus daar kan ik nog niks over zeggen verder.
Als je een nieuwbouwhuis koopt zullen er altijd dingetjes zijn die niet lekker gaan maar je betaalt een hoop geld en dan mag je naar mijn idee verwachten dat het goed is en ook een aantal jaren goed blijft toch? Alleen de schrijver van de mail denkt daar anders over.
Tot zover bedankt voor de reacties, meer suggesties zijn natuurlijk welkom.
Rob
Hoofdaannemer is verantwoordelijk.
Op nieuwbouwschilderwerk zit in de regel 2 of 4 jaar garantie.
Zie bestek.
Op nieuwbouwschilderwerk zit in de regel 2 of 4 jaar garantie.
Zie bestek.
Esther, waar kan ik die regels vinden?
Groetjes
Rob
Groetjes
Rob
Hierbij de artikel, uit de Algemene Consumentenvoorwaarden van de AF-herkenningsregeling voor de schildersbranche.
Deze voorwaarden zijn opgesteld door de werkgeversorganisatie in de schildersbranche, Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond.
ARTIKEL 15 - GARANTIE
15.1 De ondernemer garandeert dat eventuele gebreken in het werk na oplevering, gedurende de hierna te noemen perioden kosteloos zullen worden verholpen, tenzij hij aantoont dat het gebrek geen verband houdt met het werk. Het voorgaande laat onverlet dat de ondernemer ook na de genoemde perioden voor eventuele gebreken in het werk aansprakelijk kan blijven op grond van de wet.
15.2 Garantie buitenschilderen
1. De ondernemer garandeert dat het uitgevoerdebuitenschilderwerk:
a. voldoende bescherming zal bieden tegen aantasting door weersinvloeden;
b. voldoende bescherming zal bieden doordat het toegepaste verfsysteem aan de ondergrond gehecht zal blijven en niet op een voor de ondergrond schadelijke wijze zal verweren;
c. wordt aangebracht met behulp van het correcte applicatiesysteem, en/of materialen volgens de voorschriften van de fabrikant.
2. De garantie wordt gegeven op het uitgevoerde buitenschilderwerk voor een periode van twee jaar.
3. Afhankelijk van het verfsysteem en het aantal aangebrachte lagen is de garantietermijn bij
a. - watergedragen verf
- vochtregulerende verf
- dekkende beits
- high solid verf
- traditionele verf
drie jaar
b. gesiliconiseerde verf vier jaar.
Deze voorwaarden zijn opgesteld door de werkgeversorganisatie in de schildersbranche, Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond.
ARTIKEL 15 - GARANTIE
15.1 De ondernemer garandeert dat eventuele gebreken in het werk na oplevering, gedurende de hierna te noemen perioden kosteloos zullen worden verholpen, tenzij hij aantoont dat het gebrek geen verband houdt met het werk. Het voorgaande laat onverlet dat de ondernemer ook na de genoemde perioden voor eventuele gebreken in het werk aansprakelijk kan blijven op grond van de wet.
15.2 Garantie buitenschilderen
1. De ondernemer garandeert dat het uitgevoerdebuitenschilderwerk:
a. voldoende bescherming zal bieden tegen aantasting door weersinvloeden;
b. voldoende bescherming zal bieden doordat het toegepaste verfsysteem aan de ondergrond gehecht zal blijven en niet op een voor de ondergrond schadelijke wijze zal verweren;
c. wordt aangebracht met behulp van het correcte applicatiesysteem, en/of materialen volgens de voorschriften van de fabrikant.
2. De garantie wordt gegeven op het uitgevoerde buitenschilderwerk voor een periode van twee jaar.
3. Afhankelijk van het verfsysteem en het aantal aangebrachte lagen is de garantietermijn bij
a. - watergedragen verf
- vochtregulerende verf
- dekkende beits
- high solid verf
- traditionele verf
drie jaar
b. gesiliconiseerde verf vier jaar.
Geachte heer Van Bilsen,
Ymere wil graag weten om welke woning het gaat want we herkennen de gevelbeelden niet. Wilt u alstublieft tijdens kantooruren telefonisch contact met mij opnemen via ons centrale telefoonnummer 088-000 89 00? Vraagt u dan alstublieft naar mij.
Nathalie Roet, communicatieadviseur Ymere vestiging Hoofddorp.
Ymere wil graag weten om welke woning het gaat want we herkennen de gevelbeelden niet. Wilt u alstublieft tijdens kantooruren telefonisch contact met mij opnemen via ons centrale telefoonnummer 088-000 89 00? Vraagt u dan alstublieft naar mij.
Nathalie Roet, communicatieadviseur Ymere vestiging Hoofddorp.
En inmiddels (reeds een dag later, na contact met Nathalie Roet) heb ik de toezegging van Ymere dat Regiobouw e.e.a. gaat herstellen. Het bewuste paneel (het zijn er echter wel 2 zoals eerder via mail en foto's) zal vervangen worden. Week 43 wordt er een afspraak gemaakt.
Komt alles toch nog goed. Voor nu iedereen bedankt voor het meeleven en meedenken.
Rob
Komt alles toch nog goed. Voor nu iedereen bedankt voor het meeleven en meedenken.
Rob
Afgelopen maandag (21-11) zouden de 2 panelen vervangen worden. 's Morgens vroeg meldt een uiterst vriendelijke man met een hoogwerker zich om het werk uit te voeren. De oude platen worden verwijderd en bij plaatsing van de nieuwe (reeds geschilderde) panelen bleken deze dus 22 mm dik te zijn terwijl ze 18mm moesten zijn. Er komt dus weer een vervolgafspraak om het werk af te maken. De foutieve panelen zijn er wel voor nood opgezet.
Wordt vervolgd.
Rob
Wordt vervolgd.
Rob
.
dit is het resultaat van tegenwoordig in de bouw:
het moet allemaal zo snel mogelijk afgeleverd worden , en wordt het haastig gedaan !!
Jammer , dat we in zo'n tijd leven
Nu gaat het gerucht al, dat je een huis nieuw moet kopen, als er eerst in gewoond is
en de kinderziektes overwonnen zijn !!..
.
dit is het resultaat van tegenwoordig in de bouw:
het moet allemaal zo snel mogelijk afgeleverd worden , en wordt het haastig gedaan !!
Jammer , dat we in zo'n tijd leven
Nu gaat het gerucht al, dat je een huis nieuw moet kopen, als er eerst in gewoond is
en de kinderziektes overwonnen zijn !!..
.
In december zijn de foutieve panelen alsnog vervangen door de goede maat. Alles ziet er weer uit zoals het hoort. Mw. Roet, alsnog bedankt voor het bemiddelen in deze.
Rob uit Haarlem
Rob uit Haarlem
-
- Contacteer:
Mooi dat het is opgelost, wel jammer dat niet meteen kon en via dit forum uiteindelijk wel kan.