LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat te doen bij een onterecht te hoge rekening?

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Ceress

Wat te doen bij een onterecht te hoge rekening?

Ongelezen bericht door Ceress »

Afgelopen week heb ik een reparatie aan mijn woning laten uitvoeren door een cv monteur.
De reparatie moest in de kruipruimte onder de woning gebeuren, en ik had bij het maken van de afspraak duidelijk doorgegeven dat de doorgang tot de kruipruimte maar 23 cm hoog was en dat ik zelf aanwezig zou zijn als tweede man om bijv. gereedschap aan te geven.

Op de dag van de reparatie kwam de monteur en constateerde hij al snel dat hij niet in de kruipruimte kon komen. Hij belde een collega die een stuk kleiner is en die er wel doorheen zou passen. Die was helaas al op een andere klus. De monteur vertrok met de mededeling dat ik maar een nieuwe afspraak moest maken, met de kleinere monteur.

Toen ik belde voor een nieuwe afspraak zei de dame aan de telefoon dat ze misschien het schema van de kleinere monteur om kon gooien, zodat de reparatie toch nog die dag uitgevoerd zou kunnen worden. Ik was hier heel blij mee!

Om 11.00 (2,5 uur na het vertrek van de eerste monteur), kwam de eerste monteur terug, samen met de kleinere monteur, en is de reparatie uitgevoerd. Ze hebben er van 11:00 tot 14:15 aan gewerkt. Hoewel het om een eenvoudige reparatie ging (een lekkende/verroeste knelkoppeling) hebben ze er lang over gedaan omdat het door de nauwe kruipruime moeilijk was om erbij te komen. Eén man is onder de vloer geweest en heeft de reparatie gedaan, de ander was er ter ondersteuning.

Echter, nu kregen we een enorm hoge rekening, waarin de 2,5 uur die lagen tussen de eerste en de tweede afspraak gewoon doorberekend worden voor 2 monteurs. Het vervangen van een stukje leiding en een paar nieuwe knelkoppelingen kost mij nu ruim 900 euro.
Ik heb het bedrijf gebeld om te zeggen dat het om 2 aparte afspraken ging en dat ik niet begrijp waarom we de tussenliggende 2,5 uur moeten betalen. Zij zeggen dat de monteurs in de tussentijd materiaal hebben gehaald bij de groothandel. Ik begrijp hier niets van, want de eerste monteur is weggegaan die ochtend met het idee dat hij naar een andere klus ging en dat wij een andere afspraak zouden maken voor de reparatie. Ik begrijp ook niet waarom er materiaal gehaald moest worden bij een groothandel, want ze hebben alleen maar een stukje nieuwe leiding en een paar nieuwe knelkoppelingen gebruikt om de reparatie uit te voeren. Dit soort materialen hebben cv monteurs toch standaard in hun bus liggen, lijkt me. Daar hebben ze toch niet met 2 personen 2,5 uur voor nodig om bij een groothandel te halen?

Wat kan ik doen? Ik wil eerlijk betalen voor de uren die gewerkt zijn, voor de gebruikte materialen, en voor de reistijd, maar niet voor de 2,5 uur die tussen de twee afspraken in lagen!

16again

Re: Wat te doen bij een onterecht te hoge rekening?

Ongelezen bericht door 16again »

Gewoon vriendelijk briefje schrijven.
Daarin aangeven dat je deze factuur betwist en dus niet gaat betalen.
Tevens aangeven dat je bereid bent correcte factuur te betalen en aangeven hoe die er uit zou moeten zien ( correcte tijden + 2 x voorrijkosten).

En dan rustig afwachten.... (doe niets telefonisch maar schriftelijk of email)

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

900 euro is inderdaad wel heel veel voor de beschreven werkzaamheden. Zoals gezegd is het fair om 2x voorrijkosten te rekenen, daarnaast is er in ieder geval 8,5 uur werk, eventueel nog een kwartier voor de eerste afspraak, tenzij hier natuurlijk een blok voor gereserveerd was, maar zal hooguit een uur zijn. Gemiddeld uurtarief zal niet hoger zijn dan 50 euro voor een cv monteur. Dus maximaal 9,5 uur a 50 euro is 475 euro, 2x voorrijkosten, misschien eens 40 euro per keer, is 80 euro. En het materiaal zal ook niet meer dan 50 euro kosten. Dit bij elkaar zal op ongeveer 605 euro uit komen. Tel hier nog eens 21% btw bij op! en ik kom op iets meer dan 730 euro uit.

Vind dat ze er wel heel erg lang over hebben gedaan, stukje buis en 2 nieuwe snelkoppelingen en daar ruim 4 uur over doen :roll:

Uurtarief is volgens de site aan de hoge kant voor een zzp-er, maar kan voor een installatiebedrijf wel:
http://www.loonwijzer.nl/home/eigenbaas ... werknemers

Ceress

Ongelezen bericht door Ceress »

Dank voor de reacties, inderdaad 2x voorrijkosten en in totaal volgens mijn berekening 10,5 uur werk (totaal voor de beide monteurs). Het uurtarief was 65 euro incl. btw. Ik heb een vriendelijke mail gestuurd naar het bedrijf waarin ik het aantal uren volgens mijn berekening heb gezet. Ik hoop dat ze het alsnog eerlijk berekenen, maar ik heb net nog wat verder door dit forum gebladerd en zag dat er eerder ook een item over dit specifieke bedrijf was waar ze niet al te positief uit de bus kwamen en het zelfs tot een rechtszaak is gekomen. Ik heb dus niet veel hoop.... Ik laat nog weten hoe het is afgelopen.

aarie25

Ongelezen bericht door aarie25 »

ik vind 4 uur ook wel veel hoor :roll:
ik had vorig jaar een lekkage in de kruipruimte, was wel iets hoger dan de 23 cm, maar dit had de monteur binnen 30 minuten regeld, ik was rond de 50 euro incl materiaal kwijt.
maar ik hoop dat ze de rekening netjes corrigeren..

aarie25

Ongelezen bericht door aarie25 »

berndv schreef:900 euro is inderdaad wel heel veel voor de beschreven werkzaamheden. Zoals gezegd is het fair om 2x voorrijkosten te rekenen, daarnaast is er in ieder geval 8,5 uur werk, eventueel nog een kwartier voor de eerste afspraak, tenzij hier natuurlijk een blok voor gereserveerd was, maar zal hooguit een uur zijn. Gemiddeld uurtarief zal niet hoger zijn dan 50 euro voor een cv monteur. Dus maximaal 9,5 uur a 50 euro is 475 euro, 2x voorrijkosten, misschien eens 40 euro per keer, is 80 euro. En het materiaal zal ook niet meer dan 50 euro kosten. Dit bij elkaar zal op ongeveer 605 euro uit komen. Tel hier nog eens 21% btw bij op! en ik kom op iets meer dan 730 euro uit.
de btw is nog steeds 6% op het uurloon, dit scheelt tot weer 88,70 euro :D

Gesloten