kweenie schreef:
Je hebt zo te zien niet heel veel verstand van zonnepanelen, want je geeft nu een heel gevaarlijk advies. Als je gelijk 1380 produceeert en op de zelfde groep bv ook een stofzuiger van 1380 watt gebruikt, dan stroomt er per saldo geen stroom door de meter en door de zekering. Maar er stroomt wel elektriciteit door de leidingen. Als je vervolgens ook een wasmachine en een wasdroger etc. aan zet, dan kan het zijn dat je van het stroomnet maar 3680 verbruikt en dus netjes binnen de grens blijft, terwijl er aan apparatuur wel 5000 watt aan staat. Er kan dan dus op delen van je electriciteitsleidingen, die bv voor 16 ampere geschikt zijn, voor 22 ampere aan stroom lopen, terwijl de stop nog niet doorslaat.
Dat is natuurlijk een erg gevaarlijke situatie. Daarom mag je maar een zeer beperkte hoeveelheid energie-opwekkers op een groep zetten waar ook verbruikers op zitten.
Helemaal correct volgens mij!
ik ben geen electriciën, maar wel enigszins onderlegd in electriciteit.
1 dag later:
's ochtend om 07.30 uur ontvang ik een SMS-je van Energiegarant.
Daarin werd gevraagd of ik de meterstanden wilde noteren 's ochtends vroeg, maar ook 's avonds.
Vandaag werd door het KNMI, meteo Consult en Piet Paulusma een zonnige dag beloofd.
De vraag werd mij gesteld om te kunnen controleren of niet alleen het wieltje van de meter, maar óók de telwerken terug lopen.
ik heb een dubbele meter, dus alleen het telwerk voor Hoog tarief zou dan terug moeten lopen, aangezien ik overdag ga meten.
's nachts is er geen zon, dus ook geen opwekking van energie, alleen gebruik (koelkast, wekkers e.d.)
Helaas hebben we niet de beloofde zonnige dag gekregen, maar toch heb ik wel wat kunnen zien.
7.45 uur: Hoog; 32804
7.45 uur: Laag: 30685
17.15 uur: Hoog: 32803
17.15 uur: Laag: 30685
Het hoge tarief staat 1 M3 lager. Het telwerk kan dus wél terugdraaien, daar ligt het niet aan.
De omvormer geeft aan dat er 2 kwh is opgewekt. Nu zitten er op mijn meters geen cijfers achter de de komma, dus dat zou kunnen.
Verderop in de week maar eens beter kijken als het mooier weer is. misschien zijn de verschillen dan groter en duidelijker.
edit: tikfout hersteld. 82803 gewijzigd in 32803
Laatst gewijzigd door JanTinusPlukvet op 03 apr 2013 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
JanTinusPlukvet schreef:1 dag later:
's ochtend om 07.30 uur ontvang ik een SMS-je van Energiegarant.
Daarin werd gevraagd of ik de meterstanden wilde noteren 's ochtends vroeg, maar ook 's avonds.
Vandaag werd door het KNMI, meteo Consult en Piet Paulusma een zonnige dag beloofd.
De vraag werd mij gesteld om te kunnen controleren of niet alleen het wieltje van de meter, maar óók de telwerken terug lopen.
ik heb een dubbele meter, dus alleen het telwerk voor Hoog tarief zou dan terug moeten lopen, aangezien ik overdag ga meten.
's nachts is er geen zon, dus ook geen opwekking van energie, alleen gebruik (koelkast, wekkers e.d.)
Helaas hebben we niet de beloofde zonnige dag gekregen, maar toch heb ik wel wat kunnen zien.
7.45 uur: Hoog; 32804
7.45 uur: Laag: 30685
17.15 uur: Hoog: 82803
17.15 uur: Laag: 30685
Het hoge tarief staat 1 M3 lager. Het telwerk kan dus wél terugdraaien, daar ligt het niet aan.
De omvormer geeft aan dat er 2 kwh is opgewekt. Nu zitten er op mijn meters geen cijfers achter de de komma, dus dat zou kunnen.
Verderop in de week maar eens beter kijken als het mooier weer is. misschien zijn de verschillen dan groter en duidelijker.
Wettelijk mag je 3 panelen op 1 groep aansluiten waar al andere apparaten op zitten...
Dus bij 2 kleine Inverters en 3 panelen per groep... dus 1x keuken en 1x schuur mag je zo dus 2x 3 panelen aansluiten.
verder weet ik dat als je een groep hebt die nauwelijks gebruikt word deze ook kunt pakken.
Maar je moet er dan wel rekening mee houden niet later nog meer apparaten hierop te zetten....
De CV ketel en 1 lichtpunt en ventilatie.... verder niets dus daar kon ik moeiteloos 12 panelen op zetten.
Omdat er verder niets op deze ooit tevens voor wasmachine aangelegde groep zit... dus stofzuigen zit dan ook in andere....
Ik heb dus een dubbel contactdoos met CV en Zonnepanelen en verder zit alles permanent aangesloten en dan mag het.
Wel weet ik dat als ik via een verloopdoos een stofzuiger zou plaatsen dat de 2800 van mijn 12 panelen en de stofzuiger van maximaal 2100 watt op 5100 komt dus boven de 3680 zonder dat hij kan uitschakelen......
Maar waarom zou ik als er andere groep zit met voldoende lege dozen waar ik in kan.....
En zelfs als ik ga stofzuigen, op de parketvloer zet ik deze op laagste stand en na meten kwam ik op slechts 650 watt....
Gezien de slechts 6 panelen van de vragensteller zou ik die wel durven aansluiten op een bestaande groep indien er geen andere grote apparaten op zitten dus nooit in de keuken met Magnetron, Koffiezetten en Broodrooster en zo....
Volgens mij heb je je niet goed geïnformeerd. Zonnepanelen moeten in de zon liggen. Ik heb inmiddels mijn dak vol liggen en heb in 1 jaar 1020 Wh per geïnstalleerde Wp binnen. In jouw geval was dat ca. 1400 kWh geweest. Je kunt je leverancier niet verwijten dat je dak niet goed ligt.
Led lampen leveren nooit wat ze beloven, ook dat is een stukje oriëntatie. Weinig stroom en nog minder licht. Daarom schijnen ze in de bouwmarkt ook recht in je bakkes. Dan lijkt het dat ze licht geven. Ook de levensduur wordt nooit gehaald. Ze kunnen erg slecht tegen warmte en dan gaan ze op zwart for-ever. Zoek maar goed onder je eigen dak wat de oorzaak van je verbruik is, daar heb je slimme tussenstekkers voor met een display-tje die je direct vertellen wat een apparaat verbruikt heeft.