LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zonnepanelen geïnstaleerd maar tóch Hoger verbruik?

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
JanTinusPlukvet

Zonnepanelen geïnstaleerd maar tóch Hoger verbruik?

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Op 16 augustus 2012 zijn er bij mij 6 zonnepanelen geplaatst door de firma Energiegarant te Den Haag.
De installatie bestaat uit:
6 polykristallijne panelen van 230Wp
1 Mastervolt omvormer(s) van 2000 Wp
er wordt in de offerte beloofd dat er met dit systeemcirca 1550 kWh per jaar bespaart wordt
(uitrekenen: aantal panelen * 230*0,85)

Nu liggen de panelen er nog geen vol jaar, maar toch mag je er van uit gaan dat je verbruikscijfers lager moeten zijn dan voorgaande jaren.
Dat de 1550 kWh dus dit jaar niet behaald wordt is dan ook logisch.
De panelen liggen er nu 7,5 maand en daarnaast zijn de dagen korter geweest in de periode dat ze er liggen. (koud of warm weer maakt niet uit, als de zon op de panelen schijnt gaan ze laden.)

Aangezien ik was aangestoken door het bezuinigingsvirus heb ik gelijktijdig met de panelen ook nog eens overal besparende LED lampen geplaatst voor de nog oude gloeilampen. We hebben meestal slechts 2x een 8Watt LED lamp aan in alleen de huiskamer plafonniere. Als we er meer aan hebben (3 stuks schemerlampjes dan komen we niet hoger uit dan 18Watt.
het gebruik van de wasdroger is tot een minimum beperkt, ik kom zeker niet hoger dan 1x per maand.

Vandaag moest ik mijn meterstanden doorgeven aan de netbeheerder voor de komende eindafrekening.
Een uitgelezen kans om te kijken wat er bespaart zou zijn. Ik verheugde me op het doorgeven van de standen.
het liep echter anders....
Ik was behoorlijk 'not amused' toen ik uitrekende wat ik op jaarbasis verbruikt had. In plaats van mínder verbruik had ik 188 kWh méér verbruikt!

De gegevens: over de afrekening in mei 2012:
Jaar 2011-2012 (5 april t/m 25 maart) had ik een verbruik van:
laag tarief: 1359 kWh
hoog tarief 1485 kWh
Totaal: 2844 kWh

De gegevens van de opname van vandaag:
Jaar 2012-2013 (25 maart t/m 31 mrt) heb ik een verbruik van:
laag tarief 1585 kWh
hoog tarief 1447 kWh
Totaal 3032 kWh

Dat kan ik me niet voorstellen. De gezinssituatie is niet veranderd en daar waar er bespaard kon worden is dat gedaan.

Ik ben ook nog even naar de omvormer gelopen en heb wat gegevens genoteerd.
De bedrijfsduur is 1763 uur vanaf het begin op 16 augustus 2012, zo'n 7,5 maand geleden.
Er is 266 kWh opgewekt volgens het schermpje.

Die 266 kWh over 7,5 maand is zelfs erg matig als je nagaat dat er 1550 kWh op jaarbasis wordt beloofd. Dat komt neer op een gemiddelde van (266 ./. 7,5=) 35,46 per maand.
35,46 per maand is dan 425,59 voor een heel jaar in plaats van de beloofde 1550 kWh!
Dat is slechts 27,45% van wat er beloofd werd in de offerte.
Ok, het zal iets hoger uitkomen doordat de dagen zullen lengen. Ik geloof echter niet dat ik ooit aan de beloofde 1550 kWh zal komen, hooguit op de helft daarvan.

Als ik 118 (verbruik vlgs meter) + 266 (opgeladen) optel is dat samen 454kWh die ik méér zou hebben verbruikt op jaarbasis. Dat is 14,97% méér ondanks dat er ondertussen 6 panelen zijn geplaatst.
(uitrekenen: meerverbruik 454 ./. jaarverbruik 3032*100)
Tegen een gemiddelde prijs van € 0,22 per kWh komt dat neer op € 99,88 méér aan stroomkosten voor dit jaar (excl. belastingen e.d.)!
Dit bedrag had ik juist verwacht in een lágere eindafrekening.

Ik laat het er dan ook niet bij zitten. De installatie kan niet goed zijn of is niet juist geïnstalleerd.
Ik heb Energie Garant een mail gestuurd met het verzoek om een inspectie te houden aan de installatie en uitleg te geven over hoe het kan dat er meer verbruik op de eindafrekening zal komen in plaats van minder.
Indien er een aanpassing moet komen aan de installatie verzoek ik je dat uit te voeren onder garantie.

Dit is niet het eerste akkefietje met deze firma. In mijn topic zie mijn topic over vloerisolatie https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 6&t=124237 .
Na klachten van mijn kant heeft de fabrikant geconstateerd dat de isolatie rommelig was aangelegd en sommige stukken vergeten. Zij hebben Energie Garant opgedragen de isolatie alsnog op een juiste wijze aan te brengen. (wat overigens gevoelsmatig nog geen verbeteringen heeft opgeleverd)

Het betekent dus ook dat de beloofde terugverdientijd van ca. 7 à 8 jaar nooit gehaald zal worden!
De omvormer moet in de meeste gevallen na 8 jaar vervangen worden. Ik maak dus al extra kosten voor een nieuwe omvormer terwijl ik nog steeds mijn 1e investering niet terug heb!

Ik ben benieuwd wat de aktie nu zal zijn van de firma
Ik hou u op de hoogte over de verdere ontwikkelingen....

edit: taalfoutjes

Edrick

Re: Zonnepanelen geïnstaleerd maar tóch Hoger verbruik?

Ongelezen bericht door Edrick »

Leuk verhaal. Zit hier nog een doel achter?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

JanTinusPlukvet schreef:
....
laag tarief 1585 kWh
Vooral 's nachts ben je meer stroom gaan gebruiken.
's avonds alle apparaten uitzetten, en dan kijken wat de meter doet.
Indien je dan nog stroom verbruikt, probeer dan de zonnecel installatie eens los te koppelen van het net.

JanTinusPlukvet schreef:
Dit is niet het eerste akkefietje met deze firma. In mijn topic....over vloerisolatie
Waarom daar dan voor 2e keer bij die firma aankloppen?

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het lijkt misschien weinig , maar toch :
2011-2012 = 1 jaar +11 dagen
2012-2013 = 1 jaar - 6 dagen.
Totaal 17 dagen verschil
17/365 = 4,6%
4,6% van 3000 Kwh = 140 Kwh
Toch al de helft van het verschil verklaard

16again

Leo,
Met die 4,6% andere periode duur is toename verbruik in tegen laag tarief van bijna 17% hoger niet te verklaren

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

16again schreef:JanTinusPlukvet schreef:
....
laag tarief 1585 kWh
Indien je dan nog stroom verbruikt, probeer dan de zonnecel installatie eens los te koppelen van het net.

JanTinusPlukvet schreef:
Dit is niet het eerste akkefietje met deze firma. In mijn topic....over vloerisolatie
dat er 's nachts meer stroom wordt verbruikt ligt voor de hand
dan schijnt de zon immers niet
het lijkt er dus op dat het totale energieverbruik van de woning is toegenomen
mogelijk energieverslindende ledlampen geplaatst ter vervanging van zuinige gloeilampen?
als je trouwens kijkt over een periode van 7,5 maanden is dat de hele winterperiode geweest
dan verbruik je aanmerkelijk meer stroom dan in de zomer
verlichting, pomp van de CV, electrische deken.....

16again

Die opmerking kan ik niet plaatsen.
Het lijkt mij dat de zonnecellen alleen overdag stroom terug leveren, gebruik 's nacht zou dus vergelijkbaar moeten zijn met vorig jaar, of lager ivm besparing op verlichting

JanTinusPlukvet

Edrick schreef:Leuk verhaal. Zit hier nog een doel achter?
Natuurlijk zit er een doel achter. Voorkomen dat mensen hetzelfde meemaken. Daarbij is dit een forum waarbij ook leveranciers de mogelijkheid hebben om hun visie te geven, of het probleem op te lossen. Daarnaast heb ik de leverancier een mail gestuurd met mijn verhaal. reageren zij niet op de mail dan is dat bij voorbaat al een teken voor anderen om niet met het bedrijf in zee te gaan.
16again schreef:JanTinusPlukvet schreef:
....
laag tarief 1585 kWh
ik ben inderdaad meer snachts gaan verbruiken omdat we er steeds beter op letten om de vaatwasser of wasmachine dan te laten draaien tegen het lagere tarief.
Overigens zou dan het dagverbruik fliink lager moeten zijn, maar ook deze is toegenomen.
Voor het totaalverbruik maakt het natuurlijk niets uit.
Wat ik overdag met het opladen van de panelen niet gebruik wordt geleverd aan het net. De stroommeter gaat dan 'verkeerd om' draaien. Daarom zou het totaalverbruik dus láger moeten zijn. [/quote]
16again schreef: JanTinusPlukvet schreef:
De opdracht voor vloerisolatie en de zonnepanelen zijn vrijwel gelijktijdig gegeven. De installatie van beide opdrachten zat enkele maanden verschil in.
Leo The Emperor schreef:Het lijkt misschien weinig , maar toch :
2011-2012 = 1 jaar +11 dagen
2012-2013 = 1 jaar - 6 dagen.
Totaal 17 dagen verschil
17/365 = 4,6%
4,6% van 3000 Kwh = 140 Kwh
Toch al de helft van het verschil verklaard
Als er geen zonnepanelen zouden liggen zou je helemaal gelijk hebben leo. Echter als er nu al 7,5 maand panelen liggen, ondanks de korte winterdagen, zou je minder verbruikt moeten hebben.
Juist ook, omdat we geen nieuwe apparaten hebben of onze levenswijze negatief hebben veranderd. We hebben juist getracht er méér op te letten door o.a. zuinige lampen te plaatsen, minder lampen tegelijk aan te zetten en de droger vrijwel niet meer te gebruiken
ruud_a schreef:
1. dat er 's nachts meer stroom wordt verbruikt ligt voor de hand dan schijnt de zon immers niet
2. het lijkt er dus op dat het totale energieverbruik van de woning is toegenomen
3. mogelijk energieverslindende ledlampen geplaatst ter vervanging van zuinige gloeilampen?
4. als je trouwens kijkt over een periode van 7,5 maanden is dat de hele winterperiode geweest
dan verbruik je aanmerkelijk meer stroom dan in de zomer verlichting, pomp van de CV, electrische deken.....
1. Dat klopt Ruud, juist ook omdat we de vaatwasser juist dan laten draaien.
Maar,... Overdag, bij een zonnige dag,als we niet thuis zijn gaat de meter juist terug draaien. dat compenseert elkaar dus.
2. In de woning is niets veranderd. 'de woning' op zich verbruikt geen energie, de bewoners wel.
3. LED lampen zijn niet energieverslindend, die zijn juist zuiniger. 1 LED van 8 Watt geeft vergelijkbaar met een 40Watt gloeilamp.
4. In de winter gebruik je inderdaad meer stroom. Maar de meteropnames zijn over een heel jaar. Als er dan 7,5 maand 6 panelen liggen moet het verbruik toch écht lager liggen dan in het jaar ervoor.
16again schreef:
Die opmerking kan ik niet plaatsen.
Het lijkt mij dat de zonnecellen alleen overdag stroom terug leveren, gebruik 's nacht zou dus vergelijkbaar moeten zijn met vorig jaar, of lager ivm besparing op verlichting
Inderdaad.
------------------
Hoe dan ook, winter of niet, er zou minder verbruikt moeten zijn.
de meterstanden van 2012 en 2013 zijn opgenomen over hele jaren.
Dat de panelen er slechts 7 maanden en niet 12 liggen doet niet ter zake. Het verbruik zou ten alle tijde lager moeten zijn. Wel is het zo dat als ze er een jaar hadden gelegen er een nog lager verbruik zou moeten zijn.

het lijkt erop dat er dus iets niet goed gaat met het terugleveren naar het net. Mogelijk dat de meter niet goed geschikt is om 'terug' te lopen of zoiets.
Misschien werkt het niet met een dubbele meter?

ik wacht dus even de reactie af van Energie Garant en het (goede of slechte) verloop laat ik hier weten.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

het lijkt erop dat er dus iets niet goed gaat met het terugleveren naar het net. Mogelijk dat de meter niet goed geschikt is om 'terug' te lopen of zoiets.
Maar je zegt een paar alinea's eerder toch zelf dat de meter overdag terugdraait? Of heb je hem nooit zien terugdraaien en denk je alleen dat hij dan terugdraait? Wat voor met heb je eigenlijk, zo'n ouderwetse zwarte mechanische of een moderne grijze digitale?

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ik ga rekenen;
6x230 wp = 1380 Wp mits pal zuid en een goede Inverter.

Maar Mastervolt, is niet de beste... dus moet je van de 1380 Wp op ten hoogste 90% rekenen.
Dan ga je van 1380 - 138 naar 1242 Watt netto gemiddeld over afgelopen 10 jaren...
Ja, ook elk jaar is anders en er zijn goede en slechte jaren.

Dus niets geen ruim 1500 Watt....
En verder, de inverter is een 2000 watt versie dus je kunt er nog moeiteloos 3 bij plaatsen.
9x230=2070 Wp en dat kan wel.

Dan kom je beter uit met deze Inverter en omdat je ook meer spaning hebt dus elke ochtend eerder ingeschakeld en elke avond later uit dus ook dat is winst.
Alleen bij volle zon zal je wel eens van de opgewekte 2070 maar 2000 over houden maar omdat 98% van de tijd het minder is verdien je dan het meeste.

3 panelen zelf plaatsen met rails kan voor €650,- dus als je het kan is het te doen.
Dit is panelen en montage rail en klemmen...
Dus waar je inkoop kan ook een flink verschil maken.

stofzuigertje

Uw gebruik blijft gewoon hetzelfde.

maar je leverde 5 dagen hoge tarief als je dubbel tarief meter hebt.
en maar 2 dagen laag....
Daar verdien je dus ook aan.
Wacht eens op een heel jaar en een open koelkast of vriezer of dikke ijslaag hierin kan ook flink schelen.
Net als deze afgelopen koude winter indien je een kachel op stroom gebruikte...

Slobberbone

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Kun je die dubbelemeter niet afschaffen wil je er beter van worden moet het toch gauw 60/40 zijn.

JanTinusPlukvet

kweenie schreef:
Maar je zegt een paar alinea's eerder toch zelf dat de meter overdag terugdraait? Of heb je hem nooit zien terugdraaien en denk je alleen dat hij dan terugdraait? Wat voor met heb je eigenlijk, zo'n ouderwetse zwarte mechanische of een moderne grijze digitale?
op de eerste dag heb ik de meter zien teruglopen, dat wil zeggen, ik heb het wieltje 'de verkeerde kant' op zien draaien. Daarna heb ik nooit meer gekeken en alleen op de omvormer af en toe gechecked hoeveel er was opgewekt. Mijn meters zitten nogal diep in een kast en zijn niet makkelijk af te lezen.
Ik heb een ouderwetse meter zitten waarop door de installateur een extra groep is geplaatst, wat moest omdat de installatie groter was dan 3 panelen. dat maakte de installatie daarom ook fors duurder.
Bij minder dan 4 panelen hoeft de meterkast niet aangepast te worden, zo heb ik me laten vertellen. (door meerdere installateurs die een offerte hadden uitgebracht)

@ Stofzuigertje:
Je eerste posting quote ik even niet, maar kan wel waardevol zijn. Die neem ik mee.
Wellicht kunnen er nog 2 panelen bijgeplaatst worden.
Dat doe ik overigens niet voordat ik weet of de huidige installatie nu wel of niet goed werkt.
Hoe dan ook had de huidige installatie meer moeten terugleveren dan er nu gedaan is. Die 266kWh wordt op de omvormer aangegeven, niet op de el.meters.
Daarom kan ik me dus niet voorstellen dat het verbruik van afgelopen jaar hoger is dan voorgaande jaren,
stofzuigertje schreef:Uw gebruik blijft gewoon hetzelfde.

maar je leverde 5 dagen hoge tarief als je dubbel tarief meter hebt.
en maar 2 dagen laag....
Daar verdien je dus ook aan.
Wacht eens op een heel jaar en een open koelkast of vriezer of dikke ijslaag hierin kan ook flink schelen.
Net als deze afgelopen koude winter indien je een kachel op stroom gebruikte...
Voor wat betreft bovenstaande opmerking kan ik je mededelen dat er geen veranderingen in huis zijn gedaan. geen elektrische kachels, dekens, airco's of andere stroomvreters bijgeplaatst.
Ook de koelkast is niets mis mee.
Slobberbone schreef:Kun je die dubbele meter niet afschaffen wil je er beter van worden moet het toch gauw 60/40 zijn.
Dat zal best kunnen, maar het zat al in huis toen ik het 10 jaar geleden kocht. Je betaald maandelijks trouwens iets meer voor een dubbele meter heb ik begrepen.
het aanpassen van dubbel naar een enkele meter schijnt trouwens erg prijzig te zijn. Het zou erg lang duren voor ik de extra kosten die ik nu voor deze meter betaal eruit heb zo heb ik ooit een begrepen bij een uitzending van Radar of Kassa enkele jaren geleden.
Daarnaast ben ik dan het voordeel kwijt van een (iets) lager tarief. Dat is dan ook de reden dat ik steeds beter ben gaan letten dat ik na 23.00 uur ben gaan wassen (zowel de vaat als de was)

Overigens maakt het volgens mij niet uit voor de zonnepanelen installatie. de zon schijnt alleen overdag. ik mag er dus vanuit gaan dat de hoog tariefmeter overdag terug loopt.
Voor het totaalgebruik maakt een enkel of dubbel meter helemaal niets uit. je gebruik blijft hetzelde alleen verschilt het tarief wat je voor je verbruik betaald.

edit: antwoord op Kweenie toegevoegd

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Verwacht verbruik zou zijn : 2844 + 140 - 266 = 2718 Kwh (voor aantal dagen en teruglevering gecorrigeerd). Werkelijk verbruik is : 3032 Kwh. Verschil is 314 Kwh. 314/365/24 =36 Watt

Het verschil is 1 lampje van 36 watt wat ( continu) brandt. Het is heel lastig om hier direct conclusies aan te koppelen. Dit zou bijvoorbeeld ontstaan kunnen zijn door ijsvorming in de diepvriezer, of koelkast, gescheurde rubbers van dezelfde apparaten, wat meer pizza's in plaats aardappelen, meer wasgoed wat gewassen en gestreken moet worden, verkalking van verwarmingselementen in vaatwasser en wasmachine, een nieuwe playstation etc.

kweenie

er wordt in de offerte beloofd dat er met dit systeemcirca 1550 kWh per jaar bespaart wordt
(uitrekenen: aantal panelen * 230*0,85)
Inderdaad, uitrekenen: 6 keer 230 is 1380. Keer 85% is 1170 kWh. Waar komt die 1550 vandaan?

Zonnepanelen leveren vooral van april tot september veel op. In jouw periode zou de opbrengst volgens mij nog geen 40% van de jaaropbrengst moeten zijn. Dan zit je in een jaar op zo'n 800 kwh. Dat is nog wel veel lager dan wat de verwachting zo zijn, maar als het eind augustus en in september slecht weer was, dan heeft dat dus een relatief grote impact op de productie. Want voor jouw opbrengst zou er vooral in die periode winst te behalen zijn geweest.

En volgens mij was het inderdaad niet heel best in die tijd... Als het in die periode beter weer en wat meer als normaal was, dan zou de opbrengst maar zo 100 hoger kunnen zijn en dan kom je, extrapolerend naar een jaaropbrengst, wel in de buurt van die 1170 uit.

Rond deze tijd begint de periode van hogere productie weer. Ik zou daarom eerst kijken hoeveel je van nu tot half augustus aa opbrengst krijgt. Grote kans dat dat dus heel wat meer is dan tot nu toe.

stofzuigertje

Regio?

Ik weet dat de zonnekaart van Nederland grote verschillen tot 15% laat zien.
Dus net in welke regio je woonde kan ook flink verschil uitmaken.

Maar controleer je in lange droge periode op vogelpoep of zo?
Als er een flinke kwak op zit kan het rendement flink dalen.
De slechtste cel is bepalend voor gehele paneel en die staan in Serie.
Dus als ik een sticker op 1 cel plak zal de gehele installatie van alle panelen terug lopen.
Doe maar eens je hand erop en kijk hoever deze kan terug vallen.

Succes met het zoeken, want de kapotte of vervuilde vriezer, ik noemde het ook al eerder....

JanTinusPlukvet

Energiegarant heeft in ieder geval vlot gereageerd.
het is inderdaad vreemd dat je verbruik omhoog is gegaan sinds de installatie van de zonnepanelen. Dat is in ieder geval niet wat je zou verwachten.

De zonnepanelen zullen energie opwekken, dat kan simpelweg niet anders en dat staat ook weergegeven op het display van de omvormer. Een aansluitingsfout kan eigenlijk ook niet, omdat dan de omvormer niet zou functioneren.
Ik denk daarom aan twee eventuele oorzaken als er iets aan de hand is:
- fout met de meter
- fout in de administratieve afhandeling met het energiebedrijf

Ik zou je graag wil vragen om een paar dingen te doen:

a. Volgens mij hebben we samen als eens gecontroleerd dat de draaischijf van de meter achteruit loopt. Wil jij op een echt zonnige dag eens controleren of ook het telwerk terugloopt? Dat kun je doen door de meterstand op te nemen (inclusief de cijfer(s) achter de komma), een paar uur te wachten met zoveel mogelijk apparatuur uit en te zien wat de meterstand dan is.

b. sowieso kun je via http://www.energieleveren.nl de zonnepanelen aanmelden. het lokale energiebedrijf (netbeheerder Stedin) controleert dan in hun systeem of de meter geschikt is voor teruglevering en zoniet dan vervangen zij gratis de meter. Ik adviseer je om dit te doen, als je dat niet al gedaan hebt. Vroeger moest je hiervoor betalen, maar tegenwoordig doen ze dit voor zonnepanelenklanten gratis.

c. graag zou ik als het kan graag scans van de laatste drie jaar rekeningen ontvangen, dan kan ik ook daarmee de verbruiken analyseren.
Met deze informatie kunnen we samen kijken welke vervolgstappen er nodig zijn. Ik verneem graag je reactie.

Vervolgens heb ik daar natuurlijk op gereageerd:

Hallo xxxxx,

Op jou advies heb ik mijn installatie nu ook aangemeld. Bij bestelling en oplevering had ik ook al gevraagd of dit moest.
Toen was het antwoord 'niet nodig' en dus heb ik dat ook niet gedaan. Zelfs mijn voorschotbedragen heb ik niet aangepast (gelukkig maar!)
Tevens werd mij bij de opname / aanschaf door jou gemeld dat mijn meter geschikt was voor de zonnepanelen installatie.
Er is me nooit verteld dat de meters mogelijk vervangen dienen te worden voor een ander type die wel geschikt zou zijn.

Vandaag, dinsdag 2 april is een erg zonnige dag. het is nu 17.15 uur en zelfs met de computer aan (en dingen zoals wekkers e.d.) loopt de meter terug
Zodra ik de stofzuiger aanzet loopt het wieltje andersom, Het wieltje kan dus dus terugdraaien.
Er zitten geen komma's in deze meter. Ik kan dus zo snel niet zien of de tellers daadwerkelijk terugdraaien.
Maar als het wieltje terugdraait kan Ik kan er dan ook vanuit gaan dat het telwerk terugdraait?

Tevens heb ik scans gemaakt van de afrekeningen van mei 2011 en mei 2012. Van 2013 heb ik alleen nog de meterstanden, de afrekening volgt pas in mei.
Echter, die standen zeggen al genoeg. Van administratieve fouten door de leverancier is geen sprake. ik houdt jaarlijks goed bij wat ik noteer en ook wat zij berekenen. (een oude opnamekaart van 2012 zit ook in de scan)

verbruikscijfers:
afrekening 2011---------------afrekening 2012-----------verbruik 2013
Elektriciteit laag: 1759-------1359------------------------1585
Elektriciteit hoog 1742-------1485------------------------1447
Gas------------------1345-------1262------------------------1470

Het eletriciteitsverbruik van 2011 is iets aan de hoge kant. dat kwam doordat ik zeer geregeld auto's machinaal voor de deur poetste en reinigde. Dat verbruik is dus verklaarbaar.

In de offerte die je hebt opgesteld heb ik in ieder geval al een fout ontdekt. Het betreft Offertenummer: 201200109-V2, die uiteindelijk ook is geleverd.
Daarin werd het volgende aangeboden:
Met dit systeem bespaart u circa 1550 kWh per jaar (uitrekenen: aantal panelen * 230*0,85)

De installatie kan NOOIT 1550 kwh terugleveren, zelf niet in de meest gunstige omstandigheden.
Als ik de berekening daaruit nareken kom ik met moeite op 1180 kWh
6*230**.85 = 1173. Dat is een forse misrekening.
Naar ik trouwens begrijp kunnen er op deze omvormer zonder problemen nog 2 extra panelen bijgezet worden?

Uiteraard heb ik ook nog even de vloerisolatie aangehaald. Ondanks de strengere winter (maar die hadden we de vorige twee jaren ook al), ook dáár een veel hoger gebruik. Hierop is niet ingegaan.

Wel nog een mail terug over de panelen:
beste Peter,

dank voor alle informatie, ik kijk er morgenmiddag naar, en laten we dan even bellen.

dat de draaischijf achteruit draait, wil NIET altijd zeggen dat ook het telwerk terugloopt, kun je dat proberen morgen (met een zonnig dag) te controleren, door meterstanden begin en einde van de dag op te schrijven?

Dat komt mooi uit, morgen is het flink zonnig :D en dus noteer ik ze even.
Dus voordat ik naar werk ga de standen noteren en ook als ik thuiskom.
Het blijft vreemd dat de leverancier bij installatie aangeeft dat mijn meter geschikt is....

wordt vervolgd

edit: verbruiksstaatje aangepast, was onleesbaar. de streepjes tussenin zorgen voor duidelijke leesbaarheid.

stofzuigertje

1 Als je schijf terug draaide doen de cijfers dat ook altijd.
Alleen met omgekeerde letter, meestal R hebben terugdraai beveiliging en werken niet.
deze zijn vrij zeldzaam.

Ik denk toch dat het hoge verbruik door andere oorzaak komt.

De vriezer of vriesvak met dikke ijslaag isoleerde en veroorzaakt het soms.

Veel kalk op verwarming van wasmachine en dat groeide maar aan en hoe meer kalk hierop, des te harder het aangroeide....

Vaker waterkoker gebruiken.

Maar ook een nieuw apparaat kan de oorzaak zijn.
Meestal denken ze aan oude, maar als je een TV koopt....
Een LCD gebruikt meer als Led Tv maar.... dat is tijdens het kijken.....
En dan vergeten ze dat de zuinige kijkbuis soms stand by enorm veel gebruikte....
Van 0,1 Watt tot 20 watt... dus kijk eens naar nieuwe apparaten...

En de 6 panelen, ja boven de 4 is aparte of weinig gebruikte groep nodig....
Tenzij je deze 6 op 2 Inverters aansluit en die op 2 groepen verdeelde.

Zelf ben ik van mening dat vele op nauwelijks gebruikte groepen nog meer kunnen plaatsen.
Het is kwestie van optellen.
Op 1 groep kan 230 volt x 16 Amp = 3680 Watt dus was die extra groep voor €300,- wel nodig?

U kunt gewoon elk apparaat optellen en de panelen ook.
Deze 6 leveren maar 6x230 wp = 1380 watt dus er blijft nog 2300 watt over voor de rest.....
Zelfs de meeste wasmachines zouden er nog moeiteloos bij kunnen....

kweenie

Zelf ben ik van mening dat vele op nauwelijks gebruikte groepen nog meer kunnen plaatsen.
Het is kwestie van optellen.
Op 1 groep kan 230 volt x 16 Amp = 3680 Watt dus was die extra groep voor €300,- wel nodig?

U kunt gewoon elk apparaat optellen en de panelen ook.
Deze 6 leveren maar 6x230 wp = 1380 watt dus er blijft nog 2300 watt over voor de rest.....
Zelfs de meeste wasmachines zouden er nog moeiteloos bij kunnen....
Je hebt zo te zien niet heel veel verstand van zonnepanelen, want je geeft nu een heel gevaarlijk advies. Als je gelijk 1380 produceeert en op de zelfde groep bv ook een stofzuiger van 1380 watt gebruikt, dan stroomt er per saldo geen stroom door de meter en door de zekering. Maar er stroomt wel elektriciteit door de leidingen. Als je vervolgens ook een wasmachine en een wasdroger etc. aan zet, dan kan het zijn dat je van het stroomnet maar 3680 verbruikt en dus netjes binnen de grens blijft, terwijl er aan apparatuur wel 5000 watt aan staat. Er kan dan dus op delen van je electriciteitsleidingen, die bv voor 16 ampere geschikt zijn, voor 22 ampere aan stroom lopen, terwijl de stop nog niet doorslaat.

Dat is natuurlijk een erg gevaarlijke situatie. Daarom mag je maar een zeer beperkte hoeveelheid energie-opwekkers op een groep zetten waar ook verbruikers op zitten.

JanTinusPlukvet

stofzuigertje schreef:1 Als je schijf terug draaide doen de cijfers dat ook altijd.
Alleen met omgekeerde letter, meestal R hebben terugdraai beveiliging en werken niet.
deze zijn vrij zeldzaam.
Beste Stofzuigertje.
Bedankt voor je meedenken.
Dat wist ik niet. is dat ook ergens te vinden op een site waar ik dat 'hard' mee kan maken?
stofzuigertje schreef: Ik denk toch dat het hoge verbruik door andere oorzaak komt.
De vriezer of vriesvak met dikke ijslaag isoleerde en veroorzaakt het soms.
Veel kalk op verwarming van wasmachine en dat groeide maar aan en hoe meer kalk hierop, des te harder het aangroeide....
Echter de koel/vriesapparatuur hebben we geen ijs aanzet.
Wassen doen we in de regel niet hoger dan 40 graden, een enkele keer op 60.
stofzuigertje schreef: Vaker waterkoker gebruiken.
De waterkoker is wel vervangen. Vervangen dus, hiervoor had ik ook al jaren een waterkoker. Dat kan het dus ook niet zijn.
stofzuigertje schreef: Maar ook een nieuw apparaat kan de oorzaak zijn.
Gezien de crisis heb ik geen nieuwe apparaten gekocht afgelopen jaren. :D (behalve een mobieltje)

NOGMAALS: Er zijn geen grote veranderingen in huis geweest.
Geen nieuwe apparatuur, airco's, Plasma-tv's, woofers en waffers of USA koelkast gekocht.
Zo er aankopen wél zijn geweest waren dat alleen maar in het voordeel van een lager verbruik.
Ik heb alle lampen die we geregeld gebruiken (13 stuks) vervangen voor LED's waarvan de grootste slechts 8 Watt is
stofzuigertje schreef: En de 6 panelen, ja boven de 4 is aparte of weinig gebruikte groep nodig....
Tenzij je deze 6 op 2 Inverters aansluit en die op 2 groepen verdeelde.
Er is een aparte groep aangelegd in de meterkast door de leverancier. (Staat ook ergens hierboven al)
Laatst gewijzigd door JanTinusPlukvet op 02 apr 2013 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten