LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koolmonoxidevergiftiging - hoe voorkom je dat?

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 31189
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Koolmonoxidevergiftiging - hoe voorkom je dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Door verkeerde installatie, slecht onderhoud, of onvoldoende ventilatie overlijden jaarlijks gemiddeld 11 mensen aan een koolmonoxidevergiftiging. Dat blijkt uit onderzoek van de private stichting VeiligheidNL.

Daarnaast worden in ziekenhuizen jaarlijks gemiddeld 150 slachtoffers opgenomen en nog eens enkele honderden behandeld op de Spoedeisende Hulpafdeling van een ziekenhuis. VeiligheidNL komt tot deze conclusies op grond van data uit: Doodsoorzakenstatistiek CBS, Landelijke Medische Registratie en Letsel Informatie Systeem, in de periode 2007-2011.

http://www.cobouw.nl/nieuws/w-installat ... s-11-doden
In het artikel worden verschillende oorzaken genoemd: slecht onderhoud, maar ook verkeerde installatie.

Van die verkeerde installatie kan ik mee praten: hier in de flat was het afvoerkanaal van de rookgassen verkeerd aangelegd, met als gevolg een minimale lekkage. De problemen (en de klachten) ontstonden deze zomer pas echt toen het afzuigsysteem er mee stopte. De CO2-lekkage bleek pas bij de jaarlijkse controle van dat afzuigsysteem, toen de installateurs met hun neus boven op die afvoerbuis zaten.

In 6 (!) jaar tijd is de installatie aangelegd, gecontroleerd door de aannemer, opgeleverd en gecontroleerd door de woningbouw, en de ketel is 3 keer nagekeken. En al die tijd heeft niemand gezien dat die buis niet goed aan is gelegd. Sorry... Deze aantallen verbazen me niks.

Het advies is om altijd een koolmonoxidemelder te installeren.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Koolmonoxidevergiftiging - hoe voorkom je dat?

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Verkeerde installatie en/of slecht onderhoud, dat kan ik als leek toch helemaal niet zien.
Dus ben je altijd te laat.

Wat ik wel kan is een koolmonoxidemelder monteren.
Waarom zijn die dingen niet verplicht in woningen waar gasinstallaties zitten?
Dus naast nieuwbouw, ook bestaande bouw.

witte angora
Berichten: 31189
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Koolmonoxidevergiftiging - hoe voorkom je dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zal je vertellen dat hier wel een rookmelder zit, maar geen koolmonoxidemelder.

Maar dat is inderdaad het punt, hoe moet je nu als leek zien dat het ding niet goed is geïnstalleerd, en hoe moet je zien dat degene die de boel om de zoveel tijd komt controleren al dan niet vakkennis heeft? Dat kun je niet.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Koolmonoxidevergiftiging - hoe voorkom je dat?

Ongelezen bericht door tenormin »


moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Koolmonoxidevergiftiging - hoe voorkom je dat?

Ongelezen bericht door moederslink »

Heb net op het nieuws gezien : ze willen de melders verplichten....goeie zaak.
Het komt toch in de meeste gevallen door verkeerde installaties en tja dat zie ik niet als leek..

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Koolmonoxidevergiftiging - hoe voorkom je dat?

Ongelezen bericht door 53078 »

Jaaaa, weer dingen gaan verplichten. Lekker Hollands.
Gewoon je adem inhouden, heb je nergens last van :mrgreen:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Koolmonoxidevergiftiging - hoe voorkom je dat?

Ongelezen bericht door moederslink »

Nou dan installeert u toch niets? Gaan ze uw deurtje voorbij ; bij mij mogen ze zo.n melder plaatsen.
Ik vind dit soort dingen nu juist wel goed om te verplichten...
brandveilige huizen , koolmonoxide vrije huizen anno bijn 2015.

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Koolmonoxidevergiftiging - hoe voorkom je dat?

Ongelezen bericht door 53078 »

Nou, als ze het gaan verplichten dan zijn ze nooit gratis. Want dat betekent gegarandeerde winst voor de verkopers... Is al jaren zo.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Koolmonoxidevergiftiging - hoe voorkom je dat?

Ongelezen bericht door moederslink »

In alle huizen , dus ook de huurhuizen ; asbest mag ook niet meer , wordt verwijderd en dat hoef je niet zelf te betalen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Koolmonoxidevergiftiging - hoe voorkom je dat?

Ongelezen bericht door bprosman »

Brandmelders is in nieuwbouwhuizen ook al verplicht dus waarom ook niet koolmonoxide.

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Koolmonoxidevergiftiging - hoe voorkom je dat?

Ongelezen bericht door 53078 »

moederslink schreef:In alle huizen , dus ook de huurhuizen ; asbest mag ook niet meer , wordt verwijderd en dat hoef je niet zelf te betalen.
Nou, wedden dat ik geheel zelf voorde kosten opdraai als er asbest wordt aangetroffen in mijn (koop)woning?

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Koolmonoxidevergiftiging - hoe voorkom je dat?

Ongelezen bericht door langste adem »

Er zijn nog genoeg mensen die nog steeds een geiser hebben hangen zonder afvoerpijp. De verbrandingsgassen gaan dan zo de keuken in.
Bij mijn moeder hangt er ook zo een. De geiser wordt weliswaar jaarlijks onderhouden door de wbv.

Maar toch, het zet me wel aan het denken....
Als zulke geisers tegenwoordig niet meer geplaatst mogen worden, zou een koolmonoxide melder inderdaad niet misstaan.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Koolmonoxidevergiftiging - hoe voorkom je dat?

Ongelezen bericht door bprosman »

Nou, wedden dat ik geheel zelf voorde kosten opdraai als er asbest wordt aangetroffen in mijn (koop)woning?
Gelukkig mag je het zelf verwijderen :wink:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Koolmonoxidevergiftiging - hoe voorkom je dat?

Ongelezen bericht door moederslink »

53078 schreef:
Nou, wedden dat ik geheel zelf voorde kosten opdraai als er asbest wordt aangetroffen in mijn (koop)woning?
Ligt aan het bouwjaar van uw woning, toch?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Koolmonoxidevergiftiging - hoe voorkom je dat?

Ongelezen bericht door tenormin »

bprosman schreef:Brandmelders is in nieuwbouwhuizen ook al verplicht dus waarom ook niet koolmonoxide.
Waarom dan niet bij WBV huizen/flats (nog maar 3 jaar geleden gerenoveerd, ook niet die koolmonoxide melders geplaatst 'gekregen'). We hebben wel 2 brandmelders, op elektra aangesloten (plus 10 jaar garantie op de batterijen) en die krengen werken op de meest ongelegen momenten en gaan 2 minuten door merg en been (kan men niet zelf uitzetten!!, hij is fijn). Zo'n koolmonoxide melder is voor de gemiddelde huurder ook behoorlijk aan de prijs (als je geen huurtoeslag krijgt).

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Koolmonoxidevergiftiging - hoe voorkom je dat?

Ongelezen bericht door tenormin »

langste adem schreef:Bij mijn moeder hangt er ook zo een. De geiser wordt weliswaar jaarlijks onderhouden door de wbv.

Maar toch, het zet me wel aan het denken....
Als zulke geisers tegenwoordig niet meer geplaatst mogen worden, zou een koolmonoxide melder inderdaad niet misstaan.
2 berichten achter elkaar, sorry. Commentaar was al geschreven, kreeg even iemand aan de deur.
Los van dat koolmonoxide probleem, zo'n geiser maakt ook nog eens binnen 3 maanden het plafond hartstikke smerig (dat is geen probleem - maar moet wel telkens gewit worden) kost ook geld, maar gesloten CV is buiten alle voordelen van koolmonoxide probleem ook nog eens heel prettig om niet telkens een zwart stuk plafond te hebben, schrijft een witten en sauzen haatster. :mrgreen:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Koolmonoxidevergiftiging - hoe voorkom je dat?

Ongelezen bericht door moederslink »

Gelukkig gaat het plaatsen van die koolmonoxide melders nu ws verplicht worden , (moet natuurlijk eerst weer door de kamer ; ) die geisers mogen ook straks niet meer , thank God!
Levensgevaarlijke ondingen (+idd zwarte plafonds)

Peer de Schuimer
Berichten: 93
Lid geworden op: 12 aug 2014 11:36

Re: Koolmonoxidevergiftiging - hoe voorkom je dat?

Ongelezen bericht door Peer de Schuimer »

In flats heb je meestal centrale verwarming via een centrale ketel en meestal
ook centrale warmwater voorziening, dus dan heb je geen melder nodig.Als
de melder aanslaat en er is niemand thuis dan heeft het ook geen zin want de
melder hoor je niet meet bij thuiskomst en het gas ruik je ook niet.Meeste
aansluitingen worden tegenwoordig door die Polen gedaan, lekker goedkoop
en ze hebben maling aan de NEN normen in Nederland.Zelf heb ik ook bij mij
geklust wat waarschijnlijk niet mag maar wel hardstikke veilig.Heb een elektrice
gasklep op de gasleiding geplaatst en verbonden met een aangepaste melder.
Als er dus gemeld gaat worden dan slaat mijn gasklep dicht en alle gas
toestellen slaan uit.Begrijp trouwens niet dat zoiets niet in de handel is is een
fluitje van een cent en het zal wel veel beter gemaakt kunnen worden als ik heb.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Koolmonoxidevergiftiging - hoe voorkom je dat?

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Dit soort gevaarlijke dingen alleen laten installeren door een erkende installateur en zoals al eerder genoemd een koolmonoxidemelder hangen. En niet vergeten: Elk jaar onderhoud!! Al doet de WBV het hier ook maar elke 2 jaar (bezuinigingen??) ..... En zelf heb ik me er ook schuldig aan gemaakt dat het alweer 2,5 jaar geleden is. Maar er hangt wel een koolmonoxidemelder. :D

Peer de Schuimer
Berichten: 93
Lid geworden op: 12 aug 2014 11:36

Re: Koolmonoxidevergiftiging - hoe voorkom je dat?

Ongelezen bericht door Peer de Schuimer »

Waar worden die melders geplaatst, daar waar de ketel of geiser hangt.
Waar hangen die meestal? Juist op zolder in de kelder of in een kast dus
of het veel zin heeft ik weet het niet.Kinderen horen het soms wel maar
weten niet wat het is,wordt ze ook niet verteld meestal.De kwestie is gewoon
dat die dingen goed aangesloten moeten worden en net als vroeger door een
erkend iemand.Ik heb steeds om de 2 jaar een cursus moeten volgen om mijn
erkenning te behouden en ineens was dat afgelopen.Weet nog wel dat het doorgegeven
moest worden aan de gemeente als je wat aangesloten had zowel elektra of gas
waarna je hoorde of ze kwamen keuren of niet.
Tegenwoordig mag de groenteboer het doen.

Gesloten