Precies dat !
Er zullen genoeg bewoners zijn om uiteenlopende redenen welke hier niet aan willen meewerken. En eigenlijk is een VVE hier ook niet voor bedoeld.
Ik ken geen een VVE welke een tankstation exploiteert...
Precies dat !
Een VVE is nauurlijk ook niet bedoeld voor:
Uiteindelijk zal de meerderheid van parkeerplaatsen ooit een laadmogelijkheid krijgen. Het leuk van het hebben van eigen parkeerplaatsen (zoals de vve van ts) is dat je niet afhankelijk bent van de grillen van gemeentes of laadpaal exploitanten en gewoon zelf kan installeren. Bijkomend voordeel: een parkeerplaats bij je appartement is al een pluspunt. Een eigen laadpaal voegt daar nog wat aan toe. Als bij ons wat verkocht wordt is dat 1 van de eerste dingen die in de makelaarstekst staat. "Eigen parkeerplaats met laadpaal". En de vraagprijs is direct hoger daardoor.
Ja en nee.HandigeHarrie schreef: ↑09 dec 2023 13:33Dank allemaal voor het meedenken. Inmiddels bij vveladen.nl gevonden dat we met onze 3x80 netaansluiting max. 12 auto's tegelijk kunnen opladen. Meer laadpunten betekent dan capaciteitsuitbreiding. Dat is een eerste beslispunt, ik denk zelf aan starten met deze max 12 in combinatie met "loze aansluitingen" zoals ik ook in mijn OP aangaf (in andere bewoordingen).
Dat bewoners niet statutair een eigen plek hebben maar dat de plekken dus verdeeld kunnen worden op basis van 'geschiktheid' is in deze situatie wel een voordeel. Iemand die slecht ter been is een plekje dichtbij de ingang, iemand met een elektrische auto een plekje bij een laadpaal.Die 12 zullen dan collectief zijn maar dat zegt nog niets over de kostenverdeling.
Het leggen van de leidingen (voor de eeuwigheid) gemeenschappelijk.
De laadpalen op kosten van de gebruikers aanleggen, en de jaarlijkse kosten daaromheen + de elektra. Dit aanschafbedrag op basis van een inschatting van de levernsduur, afschrijving in 8 à 10 jaar?
Wat is redelijk ?
De parkeerplaatsen zijn semi-vast; we hebben wel allemaal een eigen plek maar dat is veranderlijk (= niet op basis van de splitsingsreglement, maar door bestuur ingedeeld en kan worden gewijzigd). De laadpaalgebruikers kunnen dus de plekken toegewezen krijgen in de buurt van de laadpalen (voor zover niet met een lange kabel alle plekken sowieso bereikbaar zijn).
Iets langere horizon: Benzine autos mogen vanaf 2035 niet eens meer worden verkocht.Ron5300 schreef: ↑10 dec 2023 09:13Het argument dat het appartement bij verkoop meer waard wordt snijdt geen hout omdat het voordeel pas bij verkoop van het appartement ten gelde gemaakt kan worden als de koper een elektrische auto bezit en 9 van de 10 kopers hebben geen elektrische auto in bezit en zijn ook niet van plan er één aan te schaffen want zo zaligmakend zijn elektrische auto's ook weer niet.
Ik heb 3 x 35 A. Best goed mn huiswerk gedaanIvo.w schreef: ↑08 dec 2023 22:1022kW? Je bent waarschijnlijk zeer slecht geïnformeerd want een normale huisaansluiting levert maximaal ongeveer 17kW.Kokka1 schreef: ↑08 dec 2023 19:33Zelfs met 11kw duurt het nog een uur of 6 a 7 om mijn auto weer vol te laden, ik heb dus een 22kw lader gekocht. Vooral als je na een lange rit vrij snel weg moet is het fijn als je sneller kan laden. Er zijn inderdaad slimme systemen op de markt, maar als er potentieel 25 laders komen te staan heb je sowieso behoorlijk wat vermogen nodig.
Publieke paal gebruiken terwijl je toch al extra vastrecht betaald is duurder. Ik zie nergens staan dat ik deze aansluiting alleen maar heb voor m'n laadpaal.
Dat strookt niet echt met elkaar.Kokka1 schreef: ↑10 dec 2023 21:10Publieke paal gebruiken terwijl je toch al extra vastrecht betaald is duurder. Ik zie nergens staan dat ik deze aansluiting alleen maar heb voor m'n laadpaal.
Ik heb voor deze laadpaal gekozen omdat ik toch al 3 x 35a aansluiting heb en op deze manier vlot kan laden als het nodig is.