Laadpalen bij appartementen
Re: Laadpalen bij appartementen
Meest zinvol lijkt me om eerst een energieadvies in te winnen. Voor dat advies kan de VvE (als ik het goed heb nog steeds mogelijk) subsidie krijgen. Dat geeft een idee van mogelijkheden en kosten Zoals iemand terecht opmerkte: als er al een zware aansuiting is dan zal dat niet voor niets zijn.
Bij onze VvE hebben we dit ook laten doen en een voorstel gemaakt voor plaatsen van laadpalen op de openbare parkeerplaatsen die er zijn. Helaas veel eigenaren die geen interesse hadden in een forse investering. Alternatief waar nog naar wordt gekeken is een laadpalenexploitant de palen laten plaatsen (die dan kosten voor plaatsing op zich neemt (die partijen zijn er).
Bij onze VvE hebben we dit ook laten doen en een voorstel gemaakt voor plaatsen van laadpalen op de openbare parkeerplaatsen die er zijn. Helaas veel eigenaren die geen interesse hadden in een forse investering. Alternatief waar nog naar wordt gekeken is een laadpalenexploitant de palen laten plaatsen (die dan kosten voor plaatsing op zich neemt (die partijen zijn er).
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00
Re: Laadpalen bij appartementen
Dank voor alle bijdragen; als eerste zouden we moeten nazoeken welke ruimte er nog is (met de 3x80 capaciteit) naast de lift voor x aantal laadpalen. Dan de extra netwerkkosten bij uitbreiding van de capaciteit (ik kan deze gegevens niet vinden - heeft iemand een link?). Die 700 per jaar extra voor de netbeheerder is al een fors bedrag vind ik, want dat komt jaarlijks terug.
Slim laden - dus als de lift wordt gebruikt krijgt die voorrang ten koste van de laadsnelheid, toch? - zal betekenen een laadpaal(systeem) dat een stuk duurder is.
We zijn nu nog in het stadium van het inventariseren van de vragen die we moeten stellen - bij het aanvragen van offertes (bij het inschakelen van een adviseur - die zal willen weten wat onze wensen zijn - wil je enigszins weten hoe dergelijke dingen werken. En binnen het complex zullen de bewoners iets van de (financiele) consequenties willen weten als hen gevraagd wordt of ze positief tegenover het (collectief/individueel) aanleggen van laadpalen zouden staan.
Slim laden - dus als de lift wordt gebruikt krijgt die voorrang ten koste van de laadsnelheid, toch? - zal betekenen een laadpaal(systeem) dat een stuk duurder is.
We zijn nu nog in het stadium van het inventariseren van de vragen die we moeten stellen - bij het aanvragen van offertes (bij het inschakelen van een adviseur - die zal willen weten wat onze wensen zijn - wil je enigszins weten hoe dergelijke dingen werken. En binnen het complex zullen de bewoners iets van de (financiele) consequenties willen weten als hen gevraagd wordt of ze positief tegenover het (collectief/individueel) aanleggen van laadpalen zouden staan.
-
- Berichten: 758
- Lid geworden op: 20 nov 2005 19:27
Re: Laadpalen bij appartementen
Er zijn ook partijen die laadstructuur op exploitatiebasis aanbieden.
Exploitatiebasis = financiering dmv opslag op de laadstroom.
Je hebt dan veel gemakkelijker draagvlak omdat alleen de gebruikers de kosten dragen.
En de administratie van afrekenen is geregeld.
Dynamische loadbalancing is nodig als de totale capaciteit kleiner is dan aantal laadpunten x laadpunt capaciteit.
Exploitatiebasis = financiering dmv opslag op de laadstroom.
Je hebt dan veel gemakkelijker draagvlak omdat alleen de gebruikers de kosten dragen.
En de administratie van afrekenen is geregeld.
Dynamische loadbalancing is nodig als de totale capaciteit kleiner is dan aantal laadpunten x laadpunt capaciteit.
Re: Laadpalen bij appartementen
doe eens gek en leg deze vraag eens voor bij de lokale netbeheerder!!
wie weet hebben zij hieromtrent wel de kennis al in huis..
je kunt ze misschien wel per laadpunt afzekeren en dat er zo de kost komt voor degeen die zijn laadpaal het is..
op die manier heeft de vve er verder geen kosten van die je dan weer uit de exploitatie moet halen om dit te gaan verrekenen met de laadpaaleigenaren..
wie weet hebben zij hieromtrent wel de kennis al in huis..
je kunt ze misschien wel per laadpunt afzekeren en dat er zo de kost komt voor degeen die zijn laadpaal het is..
op die manier heeft de vve er verder geen kosten van die je dan weer uit de exploitatie moet halen om dit te gaan verrekenen met de laadpaaleigenaren..
Re: Laadpalen bij appartementen
Voor onze VVE is een ontwerp gemaakt voor een basis infrastructuur (subsidie!) bestaande uit mantelbuizen. En waarbij uiteindelijk de voeding van de laadpaal bij de eigen parkeerplaats komt vanuit de eigen meterkast, inclusief een datakabel.
Ivo.w
vindt dit leuk
-
- Berichten: 914
- Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32
Re: Laadpalen bij appartementen
Dat is wat je eigenlijk zou willen, maar is dat een beetje begrotelijk?
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00
Re: Laadpalen bij appartementen
Dit klinkt wel aantrekkelijk inderdaad.DeZevendeHenk schreef: ↑12 dec 2023 21:17Dat is wat je eigenlijk zou willen, maar is dat een beetje begrotelijk?
Dan zal neem ik aan ook een adviesronde nodig zijn, dat op ons gebouw geschreven is en de mogelijkheden en belemmeringen in kaart brengt.
Waar kan dergelijke subsidie aangevraagd worden ?
-
- Berichten: 758
- Lid geworden op: 20 nov 2005 19:27
Re: Laadpalen bij appartementen
Via RVO.nl kun je subsidie voor advies aanvragen.
Het is een heel gedoe.
Je hebt eHerkenning nodig.
Het is een heel gedoe.
Je hebt eHerkenning nodig.