LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Meerwerk bij renovatie huurwoning
Meerwerk bij renovatie huurwoning
Mijn vraag is of de aannemer die in opdracht van de woningbouwvereniging de renovatie in onze flat uitvoert, bij meerwerk die hij in rekening brengt bij mij kan eisen dat ik het gehele factuurbedrag vooruit betaal. Voor het plaatsen van een luxere keuken, en een hoekfontein in de toilet eist hij dat het meerwerk vooruit betaald wordt. Anders wordt het niet geplaatst. Mag dit of geld hierbij ook de regel dat hij maximaal 25% in rekening mag brengen vooruit?
Re: Meerwerk bij renovatie huurwoning
Ik snap even iets niet. Uw Woningbouw laat renovatiewerkzaamheden uitvoeren. U hebt kennelijk kunnen kiezen wat u (als luxe) meer wilt hebben. Bij ons is zo'n soortgelijke renovatie uitgevoerd. Alle luxe zaken werden gewoon geplaatst; de "luxe" die men kiest (heeft gekozen in ons geval) komt bovenop de woonlasten, althans, bij ons. U schrijft niet of de WBV met uw keuze akkoord is gegaan, zo ja, ik kan werkelijk niet zien waarom de aannemer van een huurder geld zou moeten vangen. Maar misschien spelen er andere zaken mee waar ik niets van weet, daar kan ik dan niet over oordelen.Haasc00 schreef:Mijn vraag is of de aannemer die in opdracht van de woningbouwvereniging de renovatie in onze flat uitvoert, bij meerwerk die hij in rekening brengt bij mij kan eisen dat ik het gehele factuurbedrag vooruit betaal. Voor het plaatsen van een luxere keuken, en een hoekfontein in de toilet eist hij dat het meerwerk vooruit betaald wordt. Anders wordt het niet geplaatst. Mag dit of geld hierbij ook de regel dat hij maximaal 25% in rekening mag brengen vooruit?
-
U heeft een prijs met de WB afgemaakt, en die moeten het voor die afgesproken prijs leveren, u heeft daar ook voor getekend, ( normaal gesproken) ook als u meedere luxe wensen heeft.
Dus wat is hier verder aan de hand ? De aannemer heeft verder financieel niets met u te maken.
Dus wat is hier verder aan de hand ? De aannemer heeft verder financieel niets met u te maken.
In het 'normale' leven, waar een WBV een renovatie uitvoert, zal dat niet in één huis/flat/appartement zijn. Ik b.v. heb nergens voor moeten tekenen, wat ik als extra wilde (lees luxe) dat werd een gewone huurverhoging. Tot de extra stopcontacten á raison van €0,65 per maand aan toe. Mij lijkt het niet dat de TS met de WBV een afspraak heeft gemaakt. Maar nogmaals, zoals aangegeven, ik weet niet of het 1 woning betreft of een heel gebouw dat toe was aan renovatie.F.van Holten schreef:U heeft een prijs met de WB afgemaakt, en die moeten het voor die afgesproken prijs leveren, u heeft daar ook voor getekend, ( normaal gesproken) ook als u meedere luxe wensen heeft.
-
Of het één woning is of een hele flat is niet relevant
Het lijkt mij dat u voor de huursverhoging accoord bent gegaan d.m.v. een contract, kan niet anders en is verplicht, u gaat iets aan wat later wel bewezen moet worden.
Maar om on topic te blijven:
Dan kan de aannemer nog steeds niet bij de huurder een rekening indienen, als de standaard procedure word aangehouden.
Ik heb het zelfde meegemaakt, je tekent eenvoudig voor gewenst meerwerk.
Dus hoe is de standaard procedure veranderd in een meerwerk, voor eigen kosten.
Misschien kan TS dat toelichten
Het lijkt mij dat u voor de huursverhoging accoord bent gegaan d.m.v. een contract, kan niet anders en is verplicht, u gaat iets aan wat later wel bewezen moet worden.
Maar om on topic te blijven:
Dan kan de aannemer nog steeds niet bij de huurder een rekening indienen, als de standaard procedure word aangehouden.
Ik heb het zelfde meegemaakt, je tekent eenvoudig voor gewenst meerwerk.
Dus hoe is de standaard procedure veranderd in een meerwerk, voor eigen kosten.
Misschien kan TS dat toelichten
Laatst gewijzigd door F.van Holten op 10 apr 2014 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Het verschilt blijkbaar per wbv of per project. Ooit heb ik een woning in Nijmegen gehad die gerenoveerd werd. De keuken werd in principe standaard opgeleverd, maar ik mocht zonder meerprijs wel kiezen welke deuren en deurgrepen ik wilde. Alleen, iemand die bijvoorbeeld hogere bovenkastjes wilde, moest de meerprijs van die hogere bovenkastjes ten opzichte van de standaard zelf bijleggen. Dat ging niet via hogere huur of zo; het was een eenmalig bedrag.
Ik vermoed dat de topicstarter met een vergelijkbare regeling te maken heeft. En ik kan me voorstellen dat de aannemer éérst geld wil zien voor er geplaatst wordt, want andersom zal regelmatig mis gaan...
Om welk bedrag het precies gaat weet ik niet. Maar laat het een verschil zijn van 80 euro. Moet je je dan druk maken of je 20 euro vooruit betaald (25%) of meteen de volle mep van 80 euro? Het meerwerk is trouwens een klein percentage op de totale aanneemsom, dus ik denk niet dat je je op die 25% regel kunt beroepen. Het totale bedrag is tussen de wbv en de aannemer, de laatste heeft weinig zin om met alle huurders nog eens apart te gaan discussiëren of regelingen te treffen voor de betaling van, in verhouding tot het totaal, de kruimels.
Ik vermoed dat de topicstarter met een vergelijkbare regeling te maken heeft. En ik kan me voorstellen dat de aannemer éérst geld wil zien voor er geplaatst wordt, want andersom zal regelmatig mis gaan...
Om welk bedrag het precies gaat weet ik niet. Maar laat het een verschil zijn van 80 euro. Moet je je dan druk maken of je 20 euro vooruit betaald (25%) of meteen de volle mep van 80 euro? Het meerwerk is trouwens een klein percentage op de totale aanneemsom, dus ik denk niet dat je je op die 25% regel kunt beroepen. Het totale bedrag is tussen de wbv en de aannemer, de laatste heeft weinig zin om met alle huurders nog eens apart te gaan discussiëren of regelingen te treffen voor de betaling van, in verhouding tot het totaal, de kruimels.
-
Kruimels of niet, het hoort, en kan niet.
TS zal wel duidelijkheid verschaffen, hier is wel een andere afspraak gemaakt.
TS zal wel duidelijkheid verschaffen, hier is wel een andere afspraak gemaakt.
We krijgen een standaard keuken geleverd en je kan in overleg met de aannemer voor extra's kiezen die je als huurder/bewoner extra moet bijbetalen. Zoals bijvoorbeeld een luxere kraan, korfkasten i.p.v gewone kastjes. In de toilet bijvoorbeeld een hoekfontein i.p.v. een recht fonteintje. En inderdaad als het om 80,- euro zou ik me zeker niet druk gemaakt hebben. En de verhoging van de huur heeft te maken met de isolatie, dubbele beglazing etc. Vind het wel erg leuk dat er al mensen met ons meedenken.
@Witte Angora, zoiets, maar dan toch ook weer niet, hebben wij dus gehad met de volledige renovatie van de flat. Modelwoning: iedereen kon alles bekijken en uitkiezen. Allerlei deurtjes (voor keukens)/kleuren, die je standaard kreeg, zonder huurverhoging, handgreepjes, standaard of....zelfde verhaal. Spiegel in badkamer, standaard of luxe, enfin, noem de hele reutemeteut maar op. Dubbel glas. Dus van hoekbad tot zwevend of verhoogd toilet; 't kon allemaal zonder huurverhoging als men de tegels, keukens e.d. koos die zij aanboden of je 'eigen' tegels en alles extra wilde. Daar werd niet direct geld voor gevraagd maar doorgevoerd in de huurverhoging. Kortom, ik heb met de aannemer niets van doen gehad, in zoverre: hij had veel spullen van mij naar het hiernamaals geholpen en ik kreeg keurig geld van hem . En daarna ging hij failliet (en veel andere onderaannemers). Niet door mij hoor.
Dat laatste zal de angst van TS zijn.
De situatie van een beperkte en vastgelegde keuze tussen luxere en minder luxe die jij beschrijft is trouwens wel heel wat anders dan de situatie van TS, waar je bovenop de basis kunt kiezen wat je wilt. Dat is meer vergelijkbaar met de situatie dat je in een huurwoning komt en vervolgens op eigen kosten (en met toestemming) een nieuwe keuken koopt.
De situatie van een beperkte en vastgelegde keuze tussen luxere en minder luxe die jij beschrijft is trouwens wel heel wat anders dan de situatie van TS, waar je bovenop de basis kunt kiezen wat je wilt. Dat is meer vergelijkbaar met de situatie dat je in een huurwoning komt en vervolgens op eigen kosten (en met toestemming) een nieuwe keuken koopt.
waarschijnlijk heeft TS buiten de woningbouw extra afspraken gemaakt met de aannemer.
die zal TS dan zelf willen betalen.
de aannemer zegt, dat hij deze betaling vooraf wil.
waarschijnlijk mag de de aannemer dit wel vragen, maar niet eisen.
vervolgens zit TS dan wel met een probleem, want als het werk van de woningbouw bij TS er op zit, trekt de aannemer de deur achter zich dicht, en worden de aanpassingen van TS dus niet gedaan.
die zal TS dan zelf willen betalen.
de aannemer zegt, dat hij deze betaling vooraf wil.
waarschijnlijk mag de de aannemer dit wel vragen, maar niet eisen.
vervolgens zit TS dan wel met een probleem, want als het werk van de woningbouw bij TS er op zit, trekt de aannemer de deur achter zich dicht, en worden de aanpassingen van TS dus niet gedaan.
ruud_a ik denk dat het inderdaad zo is zoals jij schrijft, niet betalen vooraf zal door de aannemer niet geleverd worden.
Die regel is volgens mij meer van toepassing op meubels etc, voor keukens en sanitair is het meen ik max 15%. Maar dat is bij een koop van een particulier bij een keukenzaak etc, dit valt daar volgens mij toch wat buiten, aangezien het een aannemer is, die al gekozen is door de verhuurder voor de hele renovatie.Haasc00 schreef:Mijn vraag is of de aannemer die in opdracht van de woningbouwvereniging de renovatie in onze flat uitvoert, bij meerwerk die hij in rekening brengt bij mij kan eisen dat ik het gehele factuurbedrag vooruit betaal. Voor het plaatsen van een luxere keuken, en een hoekfontein in de toilet eist hij dat het meerwerk vooruit betaald wordt. Anders wordt het niet geplaatst. Mag dit of geld hierbij ook de regel dat hij maximaal 25% in rekening mag brengen vooruit?
Ik zou voorstellen om het 30/70 te doen, een aanbetaling is ook niet geheel vreemd, die aannemer moet immers materialen etc aanschaffen waar hij verder niks mee kan, mocht jij ineens niet meer kunnen betalen. Maar als ze 30/70 niet willen, zo ik er van af te zien. Gevolg is wel dat je dan naar de standaardspullen moet kijken.
-
TS
Heeft u buiten de WBV om, afspraken gemaakt met een aannemer ? Of gaat alles via de WBV.
Als u zelf afspraken heeft gemaakt met een aannemer, dan zijn dat zijn regels, maar dan ook wel vreemd, dat hij het hele bedrag vooraf wil, gaat het fout, bent u wel u geld kwijt.
Heeft u buiten de WBV om, afspraken gemaakt met een aannemer ? Of gaat alles via de WBV.
Als u zelf afspraken heeft gemaakt met een aannemer, dan zijn dat zijn regels, maar dan ook wel vreemd, dat hij het hele bedrag vooraf wil, gaat het fout, bent u wel u geld kwijt.
Dat moet haast wel; de WBV is de opdrachtgever (normaliter); als de TS privé afspraken heeft gemaakt met de aannemer moet er natuurlijk wel een percentage vooraf worden betaald. Blijft er nog één vraagje mijnerzijds: gaat de WBV daar dan wel mee akkoord? Meestal (voor zover ik weet) niet, maar.... kan natuurlijk in de huidige huur/koopmarkt wel recentelijk veranderd zijn. Deze flats worden nu, als er iemand vertrekt, niet meer verhuurd maar verkocht, wat veel WBV 's momenteel doen.F.van Holten schreef:TS
daarom lopen de makelaars ook zo te juichen natuurlijk over de verkoop van huizen die in de lift zit.tenormin schreef:Dat moet haast wel; de WBV is de opdrachtgever (normaliter); als de TS privé afspraken heeft gemaakt met de aannemer moet er natuurlijk wel een percentage vooraf worden betaald. Blijft er nog één vraagje mijnerzijds: gaat de WBV daar dan wel mee akkoord? Meestal (voor zover ik weet) niet, maar.... kan natuurlijk in de huidige huur/koopmarkt wel recentelijk veranderd zijn. Deze flats worden nu, als er iemand vertrekt, niet meer verhuurd maar verkocht, wat veel WBV 's momenteel doen.F.van Holten schreef:TS
de WBV hebben te weinig geld door de belastingen van de overheid en moeten gedwongen verkopen.
ik vraag me alleen af, dat wanneer alle huizen zijn verkocht, wie er met de zak geld vandoor gaat.
Ik jammer genoeg niet,ruud_a schreef:ik vraag me alleen af, dat wanneer alle huizen zijn verkocht, wie er met de zak geld vandoor gaat.