LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slechte aannemer, die zwart is betaald naar incassobureau!

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
saartje123
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2012 10:14

Slechte aannemer, die zwart is betaald naar incassobureau!

Ongelezen bericht door saartje123 »

Hallo allemaal,

Heb een probleem/vraag

Wij hebben een renovatie laten doen door een aannemer.
We waren een totaal bedrag 6250 (incl alles en zwart) overeengekomen en we hebben duidelijk vermeld dat we na facturatie niet accepteren.
Hij zei zelf dat hij voor dat bedrag goed kon rondkomen.

Vervolgens is alles klaar (met veel details niet gedaan) en krijgen we nog een nota van 1/3 het totaal bedrag!
We hebben hem duidelijk verteld dat we dit niet accepteren! hij had deze kosten vtv moeten melden!

Nu stuurt hij ineens nota's incl BTW! terwijl hij alles zwart wilde hebben.
Tevens is hij aan het dreigen met een incassobureau!

Heeft iemand een idee hoe we dit kunnen oplossen! volgens mij sta ik volledig in mijn recht! en hij moet als het goed is dingen bewijzen aan een incassobureau, willen ze de zaak aannemen (toch?)

Iemand ervaring! HELP!

MVG

Saartje

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: Slechte aannemer, die zwart is betaald naar incassobureau!

Ongelezen bericht door Linoge »

Ik denk dat hij die rekeningen nu ziet als bewijs. Laat hij maar met een getekende opdracht komen.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Slechte aannemer, die zwart is betaald naar incassobureau!

Ongelezen bericht door newmikey »

saartje123 schreef: We waren een totaal bedrag 6250 (incl alles en zwart) overeengekomen en we hebben duidelijk vermeld dat we na facturatie niet accepteren.
Is dit ook schriftelijk vastgelegd? Zo niet, wat ik vermoed aangezien het zwart betaald zou worden, is er wel degelijk een probleem. De aannemer zal vanaf nu stellig ontkennen dat hij u ooit heeft aangeboden zwart te werken.
Nu stuurt hij ineens nota's incl BTW! terwijl hij alles zwart wilde hebben.
Tevens is hij aan het dreigen met een incassobureau!
Ik snap ook wel dat hij, zodra hij een IB inschakelt alles plotseling boven tafel moet houden anders kon hij nog wel eens een groot probleem krijgen.
Heeft iemand een idee hoe we dit kunnen oplossen! volgens mij sta ik volledig in mijn recht! en hij moet als het goed is dingen bewijzen aan een incassobureau, willen ze de zaak aannemen (toch?)
Het probleem is dat u zelf heeft meegewerkt aan een illegale constructie en dus niets op papier heeft. Nu heeft hij dat ook niet zozeer maar hij kan wel aantonen dat hij werk heeft opgeleverd en dat daar natuurlijk een tegenprestatie tegenover moet staan. Het incassoburo handelt gewoon een legale factuur af en het bewijs hier wert volledig in uw nadeel.

Niet dat ik met het vingertje wil wijzen, maar grote klussen zwart laten doen zonder enige vastlegging is vaak een recept voor rampen aangezien u volledig bent overgeleverd aan degene die het werk doet. Vaak is het slimmer de hoofdklus gewoon wit te doen en de voordeeltjes in bijzaken te zoeken zodat u ten minste iets op papier heeft over bijv. meerwerk e.d.

Ik vrees dat u in dit geval uiteindelijk aan het kortste eind zult trekken en zult moeten betalen.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Slechte aannemer, die zwart is betaald naar incassobureau!

Ongelezen bericht door nevermind »

Misschien heeft de aannemer koude voeten gekregen en doet het nu zoals het moet zijn, in het wit.
Er is geen overeenkomst gesloten, dus handelt de aannemer met een officiële rekening volgens de wet.
En niet te vergeten, dat het ook nog strafbaar is, om zwartwerkers te steunen.

A.niem
Berichten: 132
Lid geworden op: 25 mei 2011 14:45

Re: Slechte aannemer, die zwart is betaald naar incassobureau!

Ongelezen bericht door A.niem »

saartje123 schreef: volgens mij sta ik volledig in mijn recht!
Je had gelijk gehad, als je alle afspraken zwart op wit had gehad. Nu heb je geen poot om op te staan, en zul je wel moeten betalen, denk ik.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Slechte aannemer, die zwart is betaald naar incassobureau!

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Heeft u tenminste betalingsbewijzen laten tekenen?

Alziend Oog
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:32

Re: Slechte aannemer, die zwart is betaald naar incassobureau!

Ongelezen bericht door Alziend Oog »

nevermind schreef:En niet te vergeten, dat het ook nog strafbaar is, om zwartwerkers te steunen.
Niet bepaald. Wanneer er sprake is van een arbeidsverhouding worden zowel werkgever als werknemer aansprakelijk gehouden voor het "zwartwerken". Bij een opdracht buiten deze werkingssfeer ligt dat anders, dan is namelijk de opdrachtnemer en niet de opdrachtgever aansprakelijk.

stofzuigertje

Re: Slechte aannemer, die zwart is betaald naar incassobureau!

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Net als het Kassa forum waar deze vraag ook gesteld word....
U heeft geen poot om op te staan maar de aannemer ook niet.

Dus er is totaal geen bewijs en als je dat wel hebt ex BTW maar ook andere belastingen zijn vermoedelijk ontdoken.

Wel een vraag, was de offerte Ex BTW of Zonder BTW.
Dat is namelijk 19% verschil en zijn er achteraf dingen bijgekomen die niet in de offerte genoemd waren?

En is alles goed uitgevoerd?

Bij extra werk vervalt de offerte dus nooit doen.
En staat het op papier wat er hoe gedaan moest worden.

Als er geen Ex BTW die wel betaald moet worden is gemaakt maar Zonder BTW dan is dat fraude van 2 kanten.
U moet alleen de BTW betalen maar hij kan de belastingdienst verwachten als je het kunt bewijzen.

En als je contant zonder bewijs betaalde, dan heeft hij helemaal geen bewijs dus gewoon negeren volgens afspraak en betaal niets extra.

Reageer nooit op een incasso bureau want er is geen bewijs dat U nog moet betalen.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Slechte aannemer, die zwart is betaald naar incassobureau!

Ongelezen bericht door nevermind »

Wat is het verschil tussen ex BTW en zonder BTW?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Slechte aannemer, die zwart is betaald naar incassobureau!

Ongelezen bericht door Jolijn »

saartje123 schreef:Hallo allemaal,
Vervolgens is alles klaar (met veel details niet gedaan) en krijgen we nog een nota van 1/3 het totaal bedrag!
We hebben hem duidelijk verteld dat we dit niet accepteren! hij had deze kosten vtv moeten melden!
Heb je hem dit ook duidelijk geschreven?
Met vermelding van de contante zwarte betaling gedaan de datum .....enz. zoals vooraf met u (telefonisch?) besproken de datum enz.?

saartje123
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2012 10:14

Re: Slechte aannemer, die zwart is betaald naar incassobureau!

Ongelezen bericht door saartje123 »

Ik wilde het wit doen, het maakt voor mij niet uit!
Maar tijdens de klus (toen de huiskamer er al uit lag) melde hij dit aan ons.
We kregen geen factuur.

Dus de opmerkingen: geen medelijden en eigen schuld etc... heb ik niet nodig in deze!

ik heb een offerte gekregen van hem, maar we hebben wat onderhandeld over de prijs.
en zoals vermeld geen nota voor het werk zoals verricht.
Hij stuurde mij in eerste instantie een geschreven factuur voor de "extra" kosten en toen wij hem melden dat we het niet eens waren met de kosten, kwamen de nota's incl BTW.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Slechte aannemer, die zwart is betaald naar incassobureau!

Ongelezen bericht door Jolijn »

Zet het hele verhaal gewoon eens zwart op wit 8) aan hem op papier. Met zoveel mogelijk vermelding van data en tijden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Slechte aannemer, die zwart is betaald naar incassobureau!

Ongelezen bericht door berndv »

nevermind schreef:Wat is het verschil tussen ex BTW en zonder BTW?
Ex btw is dat de btw nog berekend moet worden, iets wat naar een consument toe uberhaupt niet mag, aangezien naar consumenten uitsluitend prijzen inclusief btw gecommuniceerd moet worden.

Zonder btw is gewoon zwart.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Slechte aannemer, die zwart is betaald naar incassobureau!

Ongelezen bericht door newmikey »

saartje123 schreef:Ik wilde het wit doen, het maakt voor mij niet uit!
Maar tijdens de klus (toen de huiskamer er al uit lag) melde hij dit aan ons.
We kregen geen factuur.

ik heb een offerte gekregen van hem, maar we hebben wat onderhandeld over de prijs.
Ik krijg het idee dat het verhaal wat begint te rammelen dus vandaar een aantal vragen:
1. Heb je een offerte zwart op wit die getekend is vóór dat de aannemer met het werk begon?
2. Had de weigering mbt de factuur (toen het werk reeds was begonnen) betrekking op de hoofdsom of het meerwerk?
3. Is de uitkomst van "we hebben wat onderhandeld over de prijs" vastgelegd en getekend door de aannemer en uzelf?

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Slechte aannemer, die zwart is betaald naar incassobureau!

Ongelezen bericht door ruud_a »

Dus de opmerkingen: geen medelijden en eigen schuld etc... heb ik niet nodig in deze!

Ik wilde het wit doen, het maakt voor mij niet uit!
Maar tijdens de klus (toen de huiskamer er al uit lag) melde hij dit aan ons.
We kregen geen factuur.


Nu stuurt hij ineens nota's incl BTW! terwijl hij alles zwart wilde hebben.
Tevens is hij aan het dreigen met een incassobureau!

ik heb geen medelijden
ik constateer wel dat u de samenleving probeert op te lichten door werkzaamheden te laten doen zonder btw te betalen
eerst schrijft u: ik wilde het wit doen
daarna krijgt u facturen inclusief btw en dan is het weer niet goed
wat was er trouwens slecht aan de aannemer behalve onenigheid over de betaling?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Slechte aannemer, die zwart is betaald naar incassobureau!

Ongelezen bericht door Jolijn »

ik constateer wel dat u de samenleving probeert op te lichten door werkzaamheden te laten doen zonder btw te betalen


Dan zal Nederland ong. 17.000.000 oplichters hebben.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Slechte aannemer, die zwart is betaald naar incassobureau!

Ongelezen bericht door newmikey »

Jolijn schreef: Dan zal Nederland ong. 17.000.000 oplichters hebben.
-1

Ik heb geconstateerd dat iemand die bereid is te sjoemelen met afdrachten aan de BD in 99 van de 100 gevallen ook sjoemelt met de geleverde kwaliteit aan zijn klanten. Is eigenlijk héél erg simpel: iemands integriteit of liever gebrek daaraan geeft een aardige indicatie van zijn professionaliteit.

TANSTAAFL!

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Slechte aannemer, die zwart is betaald naar incassobureau!

Ongelezen bericht door ruud_a »

ik constateer wel dat u de samenleving probeert op te lichten door werkzaamheden te laten doen zonder btw te betalen


Dan zal Nederland ong. 17.000.000 oplichters hebben.


ik kan me voorstellen dat veel mensen liever geen belasting betalen
ik heb er alleen wel moeite mee als men vervolgens begint te piepen als dingen niet zo gaan als men zich had voorgesteld

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Slechte aannemer, die zwart is betaald naar incassobureau!

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Ruud, als je het "quote" knopje gebruikt is je post beter leesbaar.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Slechte aannemer, die zwart is betaald naar incassobureau!

Ongelezen bericht door ruud_a »

Frantic2 schreef:Ruud, als je het "quote" knopje gebruikt is je post beter leesbaar.
ik heb het gevonden
mag ik wel blauw blijven gebruiken?
ik vind dat zwart zo saai

Gesloten