LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] actie "herleef de middeleeuwen"

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
M. van Bemmel

actie "herleef de middeleeuwen"

Ongelezen bericht door M. van Bemmel »

Mijn zoon van 15 heeft zich opgegeven voor de actie "herleef de middeleeuwen". Na ontvangst van deel 2 ontdekte hij dat het gaat om een serie van 96 delen, hetgeen neerkomt op een totaal bedrag van € 600,--. Daarbij komen ook nog een stuk of 5 verzamelbanden à € 6,- per stuk. Binnen 3 weken is er € 50,- afgeschreven van zijn giro. Hij heeft het inmiddels schriftelijk opgezegd.
Mijn vraag is nu, mijn zoon heeft hier nooit mijn toestemming voor gevraagd en is nu dus € 50,- armer. Kan dit zomaar???

Esther28

Re: actie "herleef de middeleeuwen"

Ongelezen bericht door Esther28 »

Volgens mij kun je hier nog wel onderuit omdat uw zoon minderjarig is en als er geen handtekening door U gezet is of door een andere volwassene.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Deze vraag is gesteld en beantwoord in de zondagtelegraaf van vorige week of 2 weken geleden in de rubriek wat wilt U weten. Daaruit bleek dat kinderen in veel gevallen wel degelijk een contract kunnen en mogen tekenen. De ellende hierachter is alleen dat ouders wel aansprakelijk zijn voor de financieële gevolgen. Heel goed op de kindren passen in dit soort zaken dus. Druk ze op het hart liever eerst aan ouders te vragen of ze het mogen.
Frans

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag M.van Bemmel
Hoe is dit geregeld in de wet?
Een minderjarige is, mits hij met toestemming van zijn wettelijke vertegenwoordiger handelt, bekwaam rechtshandelingen te verrichten, voor zover de wet niet anders bepaalt.
De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan het in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten
Met deze bepaling wordt tegemoet gekomen aan de maatschappelijke realiteit, waarin minderjarigen veelal zelfstandig rechtshandelingen verrichten (bijv. uw zoon van 15 koopt zelfstandig een cd van € 15,00).
Een koopovereenkomst sluiten is een rechtshandeling. Uw zoon van 15 heeft dus zelfstandig een koop gesloten die echter niet gebruikelijk is voor een jongen van deze leeftijd (zeker niet als je naar de prijs kijkt en naar het produkt dat in delen wordt afgeleverd).
Als moeder (de wettelijke vertegenwoordiger) kunt u dus de toestemming intrekken. De koop moet dan ontbonden worden waarbij er altijd recht is op geld terug. Mocht het bedrijf dwarsliggen dan kunt u de kwestie aan de rechter voorleggen, maar dat kost wel wat meer dan € 50,-. Groeten, Ton.

Gesloten