nevermind schreef:Gerechtelijk hoef niet, maar er moet wel aangifte gedaan worden (...)
Volgens de Hoge Raad kan het anders civiel rechtelijk worden afgedaan. In het Lycos arrest oordeelde ze dat persoonsgegeven verstrekt moet worden wanneer er de volgende vier voorwaarden is voldaan:
de mogelijkheid dat de informatie, op zichzelf beschouwd, jegens de derde onrechtmatig en schadelijk is, is voldoende aannemelijk;
de derde heeft een reëel belang bij de verkrijging van de NAW-gegevens;
aannemelijk is dat er in het concrete geval geen minder ingrijpende mogelijkheid bestaat om de NAW-gegevens te achterhalen;
afweging van de betrokken belangen van de derde, de serviceprovider en de websitehouder (voor zover kenbaar) brengt mee dat het belang van de derde behoort te prevaleren.
Als hier aan voldaan wordt kun je de persoonsgegeven verstrekken en anders niet. De rechtbank is voor de gevallen waarin het niet duidelijk is.
Hoe kom ik er ooit vanaf? zeker alleen door te betalen nou dat doe ik dus echt niet betaal niet voor iets wat ik niet besteld heb en niet gekregen heb..
Op een gegeven moment wordt je voor hen te duur en dan stopt het of wordt je gedagvaard. Als je hen schriftelijk op de hoogte heb gesteld dat je niet betaald omdat je deze overeenkomst niet hebt gesloten én hebt aangegeven hierover verder geen contact te willen behalve als ze je dagvaarden zou je ook aangifte kunnen doen van belaging. Ik verwacht alleen niet dat de politie hiermee graag aan de gang gaat.
shesannie schreef:Hoe kom ik er ooit vanaf? zeker alleen door te betalen nou dat doe ik dus echt niet betaal niet voor iets wat ik niet besteld heb en niet gekregen heb..
Misschien kan je TS van dit topic benaderen, hij heeft ook een incassobureau aan zijn hielen gehad, met een soortgelijke smoes, en het is opgelost.
Helaas kan ik om prive redenen niet meer vermelden.
Verplichtingen vloeien voort uit wet ( bijvoorbeeld onrechtmatige daad ) of overeenkomst. Heb je niets besteld, dan hoeft er ook niet te worden betaald. Einde discussie.
dorsman schreef:Verplichtingen vloeien voort uit wet ( bijvoorbeeld onrechtmatige daad ) of overeenkomst. Heb je niets besteld, dan hoeft er ook niet te worden betaald. Einde discussie.
Persoonlijk zou ik Alektum een korte en zakelijk brief faxen met dat je geen bestelling hebt geplaats bij bedrijf X en de ontvangstbevestiging goed bewaren. Met een beetje geluk 'vergeet' men in de dagvaarding dit verweer te vermelden en heb je in ieder geval een gunstige proceskostenveroordeling.