LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verkiezing leukste sportvereniging misleidende mail

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
kuklos

Verkiezing leukste sportvereniging misleidende mail

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik heb meegedaan aan de verkiezing voor de leukste sportvereniging. Gewoon meegedaan door te stemmen. En nu krijg ik vandaag een emailtje met in de kop alleen maar "Naam, je windjack ligt klaar". Mooi zou je zo denken.

Maar als je het mailtje gaat lezen blijkt dat je 10 euro moet betalen. En dan ook gelijk lid wordt van de NCRV. Ik voel me misleid en zou hier iets tegen willen doen. Waar zou ik dit mailtje kunnen melden wegens misleiding?

kweenie

Re: Verkiezing leukste sportvereniging misleidende mail

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat is er misleidend aan? Ze zeggen toch netjes dat het 10 euro kost en dat je dan ook lid van de ncrv wordt? Op welk punt word je dan misleid?

kuklos

Ik word misleid door de kopregel. Daarin hoort te staan dat je lid moet worden van de NCRV en 10 euro moet betalen.

kweenie

Dan vind je iedere kop boven een artikel dus misleidend, omdat je nooit de volledige inhoud van de mededeling in de kop kunt zetten.

Het zou pas misleidend zijn als ze in de kop iets zeggen dat tegenstrijdig is met de inhoud. En daar is hier geen sprake van.

kuklos

Dat vind ik wat overdreven.

Een kopregel die je een jack belooft en de inhoud van de mail vervolgens bedoelt om je lid te maken van een omroep vind ik misleidend. Natuurlijk kan je er niet het volledige bericht erin kwijt (kopregel) maar lokken met een jas? Zet dan in de kopregel dat je lid kan worden en dan die jas kan krijgen. Er zit nog iets tussen het lokkertje wat er nu stond en het complete bericht in de kopregel persen.

weetnietveel

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Als je deze reclame misleidend vindt, kun je het bij de Reclame Code Commissie neerleggen.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Er staat heel duidelijk niet GRATIS jack.
Dus echt, een beetje zout op slakken leggen.
Als in de mail duidelijk staat wat de voorwaarden zijn, is er niets misleidends aan.

kuklos

VioletPrue schreef:Er staat heel duidelijk niet GRATIS jack.
Dus echt, een beetje zout op slakken leggen.
Als in de mail duidelijk staat wat de voorwaarden zijn, is er niets misleidends aan.
Waarom vermeld de kopregel dan niet dat je lid moet worden van de NCRV?

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

kuklos schreef:
Waarom vermeld de kopregel dan niet dat je lid moet worden van de NCRV?

Als jij echt denkt dat iets gratis is....dan moet je toch eens nadenken waar je mee bezig bent.

Niets is gratis, de zon en regen krijg je gratis.

kuklos

ciske schreef:Als jij echt denkt dat iets gratis is....dan moet je toch eens nadenken waar je mee bezig bent.

Niets is gratis, de zon en regen krijg je gratis.
En jij moet eens leren lezen. En vooral geen gedachten in mijn mond leggen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

========================
Ik ben niet helemaal duidelijk geweest. Die 10 euro had ik graag betaald, maar had wel vermeld mogen worden in de kopregel. Waar ik not amused over ben is dat ik lid moet worden van de NCRV. En dus dat het zelfs niet bij de 10 euro eindigt, maar de kosten elk jaar terug gaan komen.

Ik voel me genaaid dat ze op deze manier op slinkse wijze leden willen werven. Een kleine kostenbijdrage had ik wel verwacht.

ciske

Ik zeg iets wat jou niet aanstaat?? Nogmaals NIKS is gratis , trap jij daar wel in , dan is het je eigen fout. Niks geen misleiding.

weetnietveel

Dat windjack is gratis want er staat geen prijs tegenover. Maar om dat windjack werkelijk gratis te krijgen moet je eenmalig €10,- overmaken en ben je lid. Dus dat lidmaatschap kost je €10,-.

Wat kuklos in de kop van de mail had willen zien is: "Wordt lid van de NCRV en u ontvangt gratis een windjack." Maar er staat: "Kuklos, je windjack ligt klaar." Als er iets voor je klaar ligt heb je over het algemeen eerst iets bestelt en al dan niet betaalt en weet je dat ook. Maar kuklos had niets besteld.
En dan kun je denk ik 2 dingen denken: ik heb niets besteld dus het is reclame en meteen ongelezen in de prullenbak of je gaat kijken wat er in de mail staat. De bedenkers van deze reclameactie willen natuurlijk dat je gaat kijken en schatten dat een mail met een kop als: "wordt lid van de NCRV blabla" minder bekeken wordt als een mail met de kop: "je windjack ligt klaar".
Ik zou zeggen de kop is verleidend i.p.v. misleidend.

kweenie

Daar sla je de spijker op zijn kop.

Ik zie de kop ook meer als vegelijkbaar met bv. "Het strand van Mallorca ligt op je te wachten". Of "kom naar het concert van ...". Dat betekent niet dat je gratis naar dat concert kunt, maar dat er in de mail de mogelijkheid wordt geboden om naar dat concert te gaan of naar mallorca of om dat jack te verwerven.

kuklos

ciske schreef:Ik zeg iets wat jou niet aanstaat?? Nogmaals NIKS is gratis , trap jij daar wel in , dan is het je eigen fout. Niks geen misleiding.
Nee, jij VULT iets in voor mij. In jouw eerdere post mijn gedachten en nu dat ik er (wellicht) ingetrapt ben.

==========================================
weetnietveel schreef:Wat kuklos in de kop van de mail had willen zien is: "Wordt lid van de NCRV en u ontvangt gratis een windjack." Maar er staat: "Kuklos, je windjack ligt klaar." Als er iets voor je klaar ligt heb je over het algemeen eerst iets bestelt en al dan niet betaalt en weet je dat ook. Maar kuklos had niets besteld.
BINGO. Hèhè, eindelijk iemand die het snapt.
weetnietveel schreef: De bedenkers van deze reclameactie willen natuurlijk dat je gaat kijken en schatten dat een mail met een kop als: "wordt lid van de NCRV blabla" minder bekeken wordt als een mail met de kop: "je windjack ligt klaar".
Ik vind dat niet verleidend, maar misleidend, maar ik denk niet dat we het daarover eens zullen worden.

ciske

Nee, jij VULT iets in voor mij. In jouw eerdere post mijn gedachten en nu dat ik er (wellicht) ingetrapt ben
Ik vul niks voor jou in, de realiteit in het leven is gewoon, dat NIKS gratis is.

weetnietveel

kuklos schreef:
weetnietveel schreef: De bedenkers van deze reclameactie willen natuurlijk dat je gaat kijken en schatten dat een mail met een kop als: "wordt lid van de NCRV blabla" minder bekeken wordt als een mail met de kop: "je windjack ligt klaar."
Ik vind dat niet verleidend, maar misleidend, maar ik denk niet dat we het daarover eens zullen worden.
Een reclame is misleidend als de informatie die gegeven wordt onjuist is.
Ik dacht in eerste instantie dat de informatie (in de kop) wel juist was omdat als je lid wordt en €10,- betaalt, ze je dat jack vast wel zullen toesturen.
Maar je kunt het ook gewoon opvatten zoals het er staat. Kuklos je windjack ligt klaar. Dat kun je vertalen naar: het is jouw windjack. Als je het zo bekijkt kun je je natuurlijk afvragen: waarom moet ik betalen voor iets wat al van mij is??
Dus ik ben van mening veranderd en zeg nu toch ook: misleidend want er had moeten staat: er ligt een windjack voor je klaar (of zoiets).

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

kuklos schreef:Ik word misleid door de kopregel. Daarin hoort te staan dat je lid moet worden van de NCRV en 10 euro moet betalen.
Helaas - dit 'mag' volgens de reclame code commissie.
Het feit dat er een 'gadget naar keuze' klaar ligt - is kennelijk niet misleidend genoeg.

Dat men daarmee zichzelf te kijk zet als niet helemaal jofel.. tja, dat snappen dergelijk bedrijven niet helemaal.

Gesloten